YouTube Advertentie effectiviteit

See the source image

Reclame maken op YouTube, waar let ik op?

Lees dit blog en kom alles te weten over hoe jij de effectiviteit van jouw Youtube campagne kan verhogen.

Ben jij een (startende) ondernemer en ben je op zoek naar de beste manier om reclame te maken voor uw bedrijf of product? Dan zul je je vast afvragen; Welk platform is nou eigenlijk de perfecte plek voor mijn advertentie? Een goede en populaire optie is om reclame te maken op YouTube, het grootste video-hosting platform. In welke fase zit je (potentiële) klant? Uiteindelijk is de grote vraag, wat is de effectiviteit van advertenties op YouTube?

Deze vraag ga ik nu voor u beantwoorden.

Effectiviteit advertenties op YouTube

Hebben YouTube advertenties een hoge effectiviteit? Het Korte antwoord, Ja. Nu het langere antwoord; YouTube is het grootste online video-hosting platform ter wereld met meer dan 1.8 miljard unieke maandelijkse gebruikers. Je kan er wel zeker van zijn dat de doelgroep waar je naar op zoek bent hiertussen valt. Er zijn vele voordelen verbonden aan het reclame maken op YouTube. Bijvoorbeeld:

  • YouTube heeft specifieke targeting mogelijkheden. Je kan je YouTube campagne niet alleen targeten op demografische en geografische gegevens, maar ook op zoekwoorden, onderwerpen en interesses. Hierdoor ligt de relevantie van je advertentie veel hoger.
  • YouTube is erg kosten efficiënt. Gemiddeld liggen de kosten per view van een YouTube advertentie ongeveer tussen de 0.10 tot 0.25 euro. Je betaalt ook alleen als de kijker jouw video afkijkt (of minstens 30 seconden gekeken heeft) of voor de personen die bijvoorbeeld op jouw advertentie hebben geklikt.
  • Ook is reclame maken op YouTube erg laagdrempelig en kan elk bedrijf dus reclame maken op YouTube door bijvoorbeeld de relatief lage kosten.
  • In Google Ads is alle data te vinden over je advertenties waarmee je je campagne nog beter kunt optimaliseren.

Verschillende advertenties

Binnen YouTube zijn er drie verschillende soorten advertenties, elk van deze soorten advertenties kunnen worden gebruikt voor een ander doeleinde. Een optie zou kunnen zijn om deze drie advertenties te combineren voor uw YouTube Campagne.

  • InStream-advertenties. Deze advertenties worden voor diverse doeleinden gebruikt en worden voornamelijk afgespeeld voor, tijdens of na andere video’s. Je hebt ‘skippable’ InStream-advertenties, deze kunnen na 5 seconden overgeslagen worden, maar je hebt ook varianten die je helemaal moet afkijken.
  • De Discovery-advertentie bestaat uit een korte tekst met een thumbnail. Ze worden weergegeven naast gerelateerde YouTube-video’s, op de YouTube homepage en zijn ze te vinden tussen je zoekresultaten.
  • Ook zijn er Bumper-Advertenties. Geschikt voor een korte maar krachtige boodschap, deze advertenties kunnen niet worden overgeslagen en duren maar maximaal 6 seconden.

Maar wanneer begin je met je campagne en op welke doelgroep moet je je richten?

 

SEE/THINK/DO/CARE-model

Een succesvolle YouTube-campagne staat niet op zichzelf. Het is een onderdeel van de totale marketing mix. Een duidelijke customer journey is essentieel voordat je begint met het inzetten van een YouTube-campagne.

Zorg er dus voor dat er geen gaten vallen tussen je verschillende targeting audiences en zorg ervoor dat je weet op wie je je moet richten. Google heeft haar eigen tool om dit beter in kaart te brengen, het SEE/THINK/DO/CARE-model. Dit tool draait om verschillende fases voor verschillende momenten in de customer journey:

SEE fase: In deze fase richt je je op personen die nog niks van jouw product/merk of dienst afweten.

Demografische doelgroepen zijn hiervoor een van de opties en ook een van de meest voorkomende vormen van targeting mogelijkheden. Er wordt hier alleen gekeken naar verschillen in demografie en niet naar verschillen in interesses of gedrag. Ook een optie voor een doelgroep in de SEE-fase is een doelgroep gebaseerd op affiniteit met een bepaalde interesse/gewoonte die op een lijn liggen met jouw product/bedrijf. Het probleem met targetten in de SEE-fase is dat de doelgroep al gauw te breed word en dat het moeilijk is om deze specifieker te maken.

 

THINK fase: In deze fase richt je je op personen die zich aan het oriënteren zijn rondom uw merk/product of dienst.

Binnen deze fase vallen de meest bekende Google Ads-doelgroepen de ‘in-market-doelgroepen’.

Deze doelgroep bevat personen die op zoek zijn en onderzoek doen voor een specifiek onderwerp.

Bijvoorbeeld een darter op zoek naar dartpijltjes of een florist op zoek naar een planten pot. Deze doelgroepen zijn veel specifieker, je bereikt door middel van de THINK-fase personen die actief op zoek zijn naar bepaalde producten of diensten. Het is makkelijker om voor zo’n specifieke doelgroep een YouTube advertentie te maken.

 

DO fase: Hier richt u zich op personen die bijna bereid zijn om een aankoop te doen.

Als je bedrijf al een eigen website heeft kan je ook gebruik maken van je eigen data die je wellicht verzamelt hebt via cookies. Je kan bijvoorbeeld door middel van Google Ads-pixel bezoekers van je website opvangen (remarketing). Op deze manier kan je ervoor kiezen om mensen te targeten die meerder pagina’s op je website bezocht hebben of niet meteen gebounced zijn.

 

Plaatsing

Wanneer alles duidelijk is qua strategie, doelgroep en type advertentie kan je je gaan focussen op de plaatsing. Je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld jouw advertentie voor iedere YouTube video te laten zien, maar dat is niet altijd even handig. Je kan bijvoorbeeld een blacklist maken om bepaalde kanalen uit te sluiten, om op deze manier bijvoorbeeld kinderen te ontwijken. Het heeft namelijk weinig nut om een 6 jarige een advertentie voor autobanden te laten zien.

Het kan ook andersom je kan ook een whitelist maken en op deze manier juist je advertentie alleen te laten zien op deze kanalen, maar dit kan helaas wel ten koste gaan van het volume van je advertentie (tenzij je heel veel kanalen op de whitelist zet).

Beoordelen effectiviteit YouTube advertentie

Om dan uiteindelijk te meten ‘Hoe effectief jouw YouTube advertentie is’ kan je een aantal dingen meten, maar dit zult u uiteindelijk zelf moeten bepalen op basis van wat u door middel van uw advertentie wilt bereiken.

Is het je doel om zoveel mogelijk aankopen te realiseren? Dan zult u moeten kijken naar de Return On Advertising Spent (ROAS) en de Cost per Sale.  Als aankopen niet je doel waren waar kunt u dan naar kijken?

Als aankopen inderdaad niet je doel waren zou je kunnen kijken naar de Click Through Rate (CTR). Op deze manier kunt u zien hoe vaak er op je advertentie word geklikt, maar let hierbij ook goed op de bouncerate. Je kan ook kijken naar de kijktijd en de hoeveelheid unieke personen die je advertentie gezien hebben.

Tips voor een betere reclame op YouTube

Ik heb nog een aantal tips voor jou zodat jij de beste YouTube reclames kan gaan maken.

  • Probeer in de eerste seconden de aandacht te trekken van de kijker. Als je een YouTube advertentie hebt van langer dan 15 seconden is deze (bijna altijd) over te slaan na 5 seconden. Als je de kijker niet geinteresseerd hebt binnen deze 5 seconden ben je ze helaas kwijt en klikken ze door. Zorg er dus voor dat de boodschap binnen de eerste seconden helemaal duidelijk is en dat de kijker meteen nieuwsgierig is naar je product/dienst/bedrijf. Hiermee verhoog je de effectiviteit van je YouTube advertentie.
  • Geluid versterkt het beeld! Zorg voor audio in je video.
  • Je kan een frequentielimiet instellen. Dit limiteert de hoeveelheid keren dat YouTube jouw advertentie laten zien aan dezelfde persoon, dit is in te stellen per dag, week of maand.

Conclusie

YouTube is een gigantisch platform met meer dan 1.8 miljard unieke gebruikers per dag. Reclame maken op YouTube is nog nooit zo makkelijk geweest ook met de handige tool van Google kan je precies zien in welke fase je doelgroep zit.De effectiviteit van een YouTube advertentie ligt geheel aan wat jij zelf wilt bereiken en of je je doelgroep en Customer Journey goed in kaart hebt. Met een goede campagne valt er in ieder geval heel veel te bereiken.

Posted in SEA

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *