Online adverteren, wat kan dit voor mijn onderneming betekenen?

Online adverteren, wat kan dit voor mijn onderneming betekenen?

Waar ik mijzelf telkens weer over blijf verbazen is hoeveel Facebook en andere social media over mij lijken te weten en gebruiken voor/met het online adverteren. Ik hoef maar een keer op een bepaalde link te klikken of een bepaalde pagina te openen om vervolgens alleen maar vergelijkbare items en bedrijven te zien te krijgen.

Omdat ik benieuwd was naar hoe dit telkens zo kan gebeuren heb ik besloten om mij wat meer te verdiepen in het online adverteren en dan met vooral via social media. In dit blog is te lezen hoe dit allemaal in zijn werk gaat en op wat voor manier deze vorm van online adverteren van waarde kan zijn voor een onderneming.

Facebook is nog steeds populair

Ondanks de opkomst van andere social media zit een overgroot deel van de bevolking nog steeds op Facebook. Met maandelijks meer dan 2 miljard actieve gebruikers en een jaarlijkse omzet van 21 miljard dollar is Facebook wereldwijd een van de meest bezochte websites.            In Amerika is het platform zelfs zo groot dat bijna 75 procent(!) van de Amerikaanse bevolking op Facebook zit. Ook is er uit onderzoek gebleken dat 52% van de Amerikaanse volwassen hun nieuws niet meer via de traditionele kanalen binnen krijgt maar dit via Facebook doet.

Nadat het aantal gebruikers in 2019 was gekrompen is het aantal gebruikers in Nederland in 2020 ook weer gegroeid. Ook in Nederland is het platform dus nog steeds erg populair (frankwatching.com, 2020).

Wat maakt adverteren op Facebook zo aantrekkelijk?

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde Facebookgebruiker op 11 advertenties per maand klikt. Op één gebruiker is dit misschien niet veel, wanneer je dit naar alle gebruikers vertaald betekend dit dat zij maandelijks op zo’n 22 miljard advertenties klikken!

Juist doordat Facebook zoveel actieve gebruikers heeft is dit voor ondernemingen een mooie springplank om via deze weg voor online adverteren te kiezen. Op relatief eenvoudige bereikt men een heel groot publiek. Een ideale manier voor ondernemingen om (nieuwe) klanten te werven.

In principe is adverteren via Facebook interessant voor alle soorten bedrijven, wel is het B2C bereik vele malen groter dan het B2B bereik. Er zitten natuurlijk veel meer mensen privé op social media dan bedrijfsmatig. Om als B2B-onderneming je bereik te vergroten kan je online adverteren via LinkedIn. Hoe het adverteren via LinkedIn in zijn werk gaat kom ik verderop in dit blog op terug.

Adverteren op Facebook, hoe gaat dit in z’n werk?

Wanneer een onderneming ervoor kiest om online te adverteren via Facebook hebben zij de keuze uit verschillende doelstellingen.

 

Het is dus erg belangrijk om vooraf al scherp te hebben wat de bedoeling van de advertentie is. Moeten er meer bezoekers naar de website komen? Moet de Facebookpagina meer ‘likes’ krijgen? Moet het aantal aankopen (conversies) omhoog? Of is er een ander doel om te gaan adverteren op Facebook?

Deel, like & win

Wanneer er bijvoorbeeld besloten is dat het doel van de advertentiecampagne is om meer naamsbekendheid te krijgen is de beste keus om je te richten op het verkrijgen van ‘pagina-vind-ik-leuks’. Het vergroten van het aantal ‘likes’ wordt gedaan door een like, deel & win-actie te beginnen. Met deze winactie zet je mensen aan om het bericht en de Facebookpagina te laten ‘liken’ en hen vervolgens ook een paar vrienden en/of bekenden te laten ‘taggen’ (vermelden in de reactie).

Door de pagina te liken blijft men in het vervolg ook op de hoogte van nieuwe berichten en door personen te taggen zullen zij ook in contact komen met het betreffende bedrijf. Wanneer deze personen ook willen winnen zullen zij weer hetzelfde doen en blijven zij in het vervolg dus ook op de hoogte van nieuwe berichten, ook al hadden deze personen aanvankelijk nog geen weet van het bestaan van het bedrijf.

Spring eruit

Advertenties op Facebook bestaan altijd uit tekst en een foto. Het is dus belangrijk dat beide een duidelijk te begrijpen boodschap uitdragen. Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 70 procent van het succes van het online adverteren via social media afhankelijk is van de gekozen afbeelding.  Wanneer deze direct in het zicht springt zijn mensen meer geneigd hiernaar te kijken dan wanneer het een onopvallende afbeelding is.

Andere belangrijke tips hiervoor zijn dat de boodschap kort en krachtig moet zijn. Mensen moeten dus geen lappen tekst hoeven lezen voordat duidelijk is wat de bedoeling van de advertentie is. De boodschap moet ook maar één doel hebben. Er moeten dus niet twee of meerdere boodschappen in het bericht ‘verstopt’ zitten.

Wanneer dit wel het geval is kan men afgeleid raken van het eigenlijke doel van het bericht. Je moet direct zien zijn van welk bedrijf of organisatie het bericht afkomstig. Ook is het belangrijk een paar USP’s te benoemen (greenhouse, 2020).

Zorg dat de campagne optimaal werkt

Omdat het grootste gedeelte van de Facebookgebruikers dit via hun smartphone doen (zo’n 90 procent) is het aan te raden hier rekening mee te houden (marketingfacts.nl, 2017). Dit zorgt voor een zo optimaal mogelijke beleving van de advertentie.

Foto’s kan je het beste rechtop in plaats van liggend maken en plaatsen. De meeste gebruikers hebben hun geluid uitstaan dus moeten video’s ook met het geluid uit goed te begrijpen zijn. Het gebruik van een video is wel aan te raden, uit onderzoek is gebleken dat er een toename van 600% (!) Facebook-interacties is wanneer een video wordt gepost (websitehostingrating.com)

Wanneer deze zaken goed voor elkaar zijn kan de advertentie geplaatst worden. Belangrijk is het dan om te bepalen waar deze advertentie geplaatst gaat worden. Er kan gekozen worden uit: desktop news feed, mobile news feed of right colom advertentie.

De right colom ad komt aan de rechterzijde van de pagina te staan. De desktop news feed en mobile news feed advertenties staan gewoon tussen alle andere berichten in op Facebook.

Uit onderzoek is gebleken dat de advertenties in de news feeds een stuk beter bekeken werden dan de advertenties in de rechterkolom van de pagina. Dit resulteerde in een 44x hogere click-trough-rate en een 5x hogere conversie. Voor de adverteerder zelf zijn de nieuws feed advertenties juist weer goedkoper, de cost-per-click is 67% lager (marinsoftware.com).

De campagne zelf

Per campagne kan er een advertentiedoelstelling gekozen worden. Wanneer er meerdere campagnes gevoerd worden kan er op deze manier gekeken worden welke advertentiedoelstelling werkt en welke minder goed werkt.

Het mooie van online adverteren via Facebook is dat er heel nauwkeurig geadverteerd kan worden. Er kan zelfs een per doelgroep verschillend advertentiebudget gekozen worden. Op deze manier kan er per doelgroep informatie verzameld worden en kan ook de juiste doelgroep het beste bereikt worden.

Focus op de juiste doelgroep

Het kiezen van de doelgroep kan via Facebook erg specifiek gedaan worden. Dit kan gedaan worden op basis van locatie (land, provincie, stad of zelfs postcode), leeftijd, geslacht, gebruikt device of interesses. Er wordt op deze manier dus gekozen wie wel en wie niet bereikt worden.

Een bedrijf wat rollators verkoopt hoeft zich niet te focussen op personen van 20-25 jaar oud en de lokale pizzabakker hoeft zich niet te richten op personen 100 kilometer verderop.

Door dit allemaal specifiek te bepalen wordt ervoor gezorgd dat een, voor het bedrijf, zo specifiek mogelijke groep mensen bereikt worden en dat er dus eigenlijk geen ‘verlies’ is. Elke euro die uitgegeven wordt aan personen van buiten de gekozen doelgroep kan gezien worden als verlies.

Wees niet té specifiek

Het is belangrijk om niet tè specifiek te targeten. Wanneer dit wel het geval is kan de doelgroep te klein worden en worden er wel mensen bereikt maar zal deze groep te klein zijn om te spreken van een geslaagde campagne.

Dit alles valt onder de standaard targeting van Facebook. Indien er meer of uitgebreidere informatie beschikbaar is kan er ook de keuze gemaakt worden om nog gerichter te werk te gaan. Er kan dan gekozen worden om emailadressen uit het klantenbestand te gebruiken of via retargeting te richten op bezoekers van de website.

Wanneer er gekozen is om gebruik te maken van retargeting van de websitebezoekers kan er vervolgens een vergelijkbare doelgroep benaderd worden. Deze doelgroep zal dan gekozen worden aan de hand van de gegevens die bekend zijn van de websitebezoekers. Er zal dan dus advertentie getoond worden een groep personen met vergelijkbare interesses, die nog niet bekend zijn met het bedrijf of product.

Wat kost dit alles?

Bij het online adverteren via Facebook  zijn de kosten hiervan helemaal vrij te bepalen. Er hoeft dus niet voor honderden of zelfs duizenden euro’s geadverteerd te worden zoals met andere media en kanalen soms wel het geval kan zijn. Er kan gekozen worden om te betalen per click, per 1000 vertoningen of per conversie. Vooraf kan er wel een budget opgegeven worden. Wanneer dit budget is bereikt stopt de advertentie automatisch.

Wel geldt het dat hoe groter het budget, hoe beter en hoe meer Facebook kan bereiken. Aan te raden is om rekening te houden met zo’n €5 per dag, dit komt neer op een budget van €150/€200 per maand voor het adverteren op Facebook

Gemiddeld kost het vergroten van de merkbekendheid zo’n 1 tot 10 cent per weergave, het genereren van betrokkenheid bij het bericht 5 tot 30 cent per actie en het genereren van verkeer naar de website 30 cent tot 1 euro per klik. De kosten kunnen ook weer verschillen per doelgroep en per geslacht. Vaak zijn de verschillen klein, maar op duizenden clicks kan dit toch een aanzienlijk verschil maken.

Wanneer een advertentie opgezet wordt met als doel het vergroten van de conversie is de prijs hiervan afhankelijk van de prijs van het product of dienst (pittigbakkie.nl)

Mijn advertentie staat online, en nu?

Doordat Facebook over enorm veel informatie beschikt kan er door de adverteerder ook veel informatie verkregen en bekeken worden. Het bereik, aantal weergaven, conversies en likes zijn allemaal terug te vinden en te analyseren.

Er kan zelf gekozen worden welke onderdelen en gegevens bekeken kunnen worden. Op deze manier kan iedereen de voor hen relevante informatie bekijken en analyseren. Iemand die een hoge/hogere conversie wilt behalen zal weer andere info willen zien dan iemand die meer likes op zijn of haar pagina wilt behalen.

Na dit alles is voor mij wel een stuk duidelijker hoe het toch steeds weer kan gebeuren dat ik advertenties van bedrijven voorbij zie komen waarvan ik net de website heb bezocht of bedrijven/instanties waarvan ik vergelijkbare berichten heb gelezen en/of geliket.

Doordat Facebook al deze info en gegevens van mij heeft en er heel specifiek getarget kan worden door bedrijven kan het dus inderdaad voorkomen dat ik een advertentie op bijvoorbeeld Ebay bekijk en een vergelijkbaar of hetzelfde product ook ineens op Facebook voorbij zie komen.

Is online adverteren via Facebook interessant voor mijn onderneming?

Wanneer je als B2C bedrijf je product of dienst aan wilt bieden is online adverteren via Facebook zeker interessant. Het bereik is groot, de doelgroep (kan) specifiek en de kosten zijn, in verhouding, laag. Wat ik wel heb kunnen concluderen is dat het vooral, en misschien wel, het allerbelangrijkste is om vooraf al scherp te hebben wat en wie je wilt bereiken met een Facebookcampagne en dat de grootte van het budget ook belangrijk is.

Door dit scherp te maken kan je op relatief eenvoudige wijze de juiste doelgroep eigenlijk elk bedrijf of instantie bereiken zonder dat dit op een heel omslachtige of lastige manier hoeft.

Voorbeeld van een online advertentie via Facebook

Hieronder heb ik als voorbeeld een Facebook ads campagne opgezet voor dit blog. Zoals je kunt zien is er specifiek getarget (alle geslachten, 18-30, interesse in weblogs en digitale marketing). Je geeft vooraf een bepaald budget op en kunt ook te zien wat dit doet met het bereik van een campagne. Vooraf moet je al aangegeven wat het doel is van deze campagne. Op deze manier geeft Facebook sturing aan dit doel. Te zien is wat de grootte van het budget doet met het bereik. Wanneer ik een budget van 25 euro heb bereik ik maar 72-207  personen. Ga ik werken met een budget van 100 euro is te zien dat mijn bereik ook een stuk toeneemt.

Eerste stap in het opzetten van een campagne: de campagnedoelstelling bepalen.

Het bepalen van de doelgroep:

Bereik met €25 budget:

Bereik met €100 budget:

Wat wanneer ik B2B wil adverteren?

Zoals ik in het begin van dit blog aangaf bestaat er ook de mogelijkheid om op LinkedIn te adverteren. Dit is vooral interessant voor de ondernemingen die een B2B dienst of product aanbieden.

LinkedIn heeft wereldwijd meer dan half miljard gebruikers en is het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. De manier van adverteren is vergelijkbaar met die van Facebook. Je kunt op sector, bedrijfsgrootte, functietitels, bedrijfsnamen en vaardigheden targetten.

Hoe gaat dit in z’n werk?

Om te beginnen met online adverteren via LinkedIn is het ook hier weer belangrijk dat de doelgroep en het onderwerp vooraf bekend zijn. Wel bestaat er de mogelijkheid om dit tijdens de campagne nog aan te passen en de doelgroep groter of kleiner te maken.  Binnen LinkedIn noemen ze dit Audience Matching.

Wanneer je veel bezoekers op je website hebt kan je je alleen op deze bezoekers richten. Wanneer er een specifieke webpagina is met veel bezoekers kan er zelfs voor gekozen worden om alleen op de bezoekers van deze pagina te richten(?!)

Je kunt ook zelf een lijst met bedrijven en/of e-mailadressen uploaden. Dit moet wel een lijst zijn met minimaal 1000 accounts. Een andere mogelijkheid is het zelf samenstellen van een doelgroep. Je hebt dus de keuze om te focussen op een land, provincie of stad of op bedrijfsnaam, bedrijfsgrootte, functie, titels, vaardigheden en nog veel meer.

De doelgroep is bepaald, en nu?

Op LinkedIn kan je de bezoeker ‘iets’ aanbieden in ruil voor contactgegevens. Je kunt bijvoorbeeld een e-book of how-to aanbieden om de bezoeker kennis te laten maken met jouw dienst of product. Het aanbieden hiervan wordt gedaan d.m.v. een call-to-action, denk hierbij aan “downloaden’’ of “abonneren”.

Wanneer de bezoeker ervoor kiest om het aangeboden e-book te lezen word er via het Linked Lead Gen Forms een formulier getoond. Dit formulier moet worden ingevuld voordat de webinair gedownload kan worden. Tegenwoordig zijn deze al pre-filled en zijn de gegevens die bij LinkedIn bekend zijn al vooraf ingevuld. Zo beschik je al meteen over een naam, functie en bedrijf van deze bezoeker.

Gebruik meerdere advertenties

Bij online adverteren via LinkedIn is het ook belangrijk om voor een goede afbeelding te kiezen. Door mensen iets te tonen wat zij interessant vinden trigger je ze. Je moet hun aandacht trekken.

Je kan ervoor kiezen om meerdere advertenties tegelijk te voeren. Op deze manier kan je goed inzicht krijgen in welke tekst en afbeeldingen het beste werken (het meeste succes hebben).

Hieronder is een voorbeeld te zien van een LinkedIn advertentie:

Wanneer de ondernemer de webinair getoond wilt hebben moet hij/zij er als eerste op ‘sign up’ klikken. Hierna komt het pre-filled formulier te voorschijn en hoeft er alleen nog een e-mailadres ingevuld te worden. Door dit te doen en te verzenden komt deze info meteen bij de onderneming binnen.

Wat kost adverteren via LinkedIn?

Ook bij LinkedIn werken ze met een budget, het minimale dagbudget bij LinkedIn is 10 euro. Wanneer er heel specifiek getarget is en dit bedrag niet gehaald gaat worden hoef je minder aan LinkedIn te betalen. Frankwatching geeft als advies een budget van minimaal 300 euro per campagne ervoor uit te trekken, een maximaal budget van 25 euro per dag te gebruiken en met cost per click te werken.

Doordat een campagne op deze manier een langere looptijd zal hebben en je dus genoeg data kan verzamelen om je campagne verder te optimaliseren.

Heeft adverteren via LinkedIn nut?

Voor bedrijven die B2B werken is het dus aantrekkelijker om voor te kiezen voor online adverteren via LinkedIn. Door op deze manier online te adverteren target je veel specifieker op de juiste doelgroep dan via andere social media. Het bereik is op deze manier een stuk groter.

Een boekhouder uit Almere kan zich bijvoorbeeld richten op kleine, zelfstandige ondernemers binnen de technische sector in een straal van 30km van Almere of de provincie Flevoland. De kans is aannemelijk dat zij veel verstand hebben techniek maar niet van cijfers.

Hoe kan hij deze ondernemers bereiken?

De boekhoede kan deze ondernemers bereiken door te adverteren met voorbeelden/cases van bestaande klanten. Denk hierbij aan een titel als:

“Sinds wij installatiebedrijf Willems de boekhouding zijn gaan doen is de omzet met x% gestegen”

“Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Klik dan hier voor meer informatie.”

Door de hier te onderstrepen laat je zien dat dit een CTA is. Er moet op geklikt worden om meer informatie te verkrijgen.

Door specifiek te targetten met het online adverteren via LinkedIn zullen personen binnen de doelgroep deze advertentie voorbij zien komen op LinkedIn. Het lezen van de positieve ervaringen van vorige klanten zal deze ondernemers triggeren actie te ondernemen. Doordat er een CTA is kan deze ervoor zorgen dat ze hierop zullen drukken en om meer informatie kunnen vragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *