WAT IS SOCIAL MEDIA MARKETING?

Dat de inzet van social media een grote impact kan hebben tot het behalen van je marketingdoelstelling is tegenwoordig niet meer te ontkennen, maar wat is social media marketing? Wereldwijd maken miljarden mensen dagelijks gebruik van social media, waaronder ook jou doelgroep. Maar de grote vraag is natuurlijk hoe je social media effectief in kan zetten om je doelgroep te bereiken? In deze blog lees je daar alles over met wat handige tips en tricks.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het inzetten van de social media platformen om in contact te komen met je doelgroep, en op deze manier je merk te versterken, je merkreputatie te verbeteren en natuurlijk je conversie te vergroten. Dit betekent dat je met de inzet van social media marketing kijkt naar het promotie aspect van marketing.

Social media marketing is ook breed inzetbaar. Het gaat van advertenties plaatsen op Instagram tot (grappige) interacties op Twitter. En van hele korte video’s plaatsen op TikTok tot lange informatieve berichten op linkedIn. Waar het simpelweg op neer komt is dat social media veel mogelijkheden biedt voor je marketingstrategie.

wat is social media marketing?

Hoe kan ik social media effectief inzetten voor mijn bedrijf?

Zoals eerder al naar voren is gekomen is social media breed inzetbaar, maar wat de beste methode voor jou is hangt af van een paar aspecten. Zoals wie de doelgroep is, in welke branche jij je bevind en welk doel je voor ogen hebt. Dus omdat er geen ‘one size fits all’ strategie is geef ik hier een paar tips:

  • Berichten posten: 

    Wat natuurlijk het meest voor de hand ligt is het posten van berichten. Dit kan aan de hand van een post op Facebook, een Instagram story, een informatief bericht op LinkedIn of een promotie video op YouTube. Het kan allemaal, zolang het een positieve bijdrage levert aan jouw marketingstrategie en jij je doelgroep weet te bereiken.

  • Luisteren naar je doelgroep: 

    Naast dat social media gebruikt kan worden om berichten te posten is het ook een goede manier om te luisteren wat de doelgroep denkt. Vandaar dat het belangrijk is om je doelgroep niet te ‘spammen’ met berichten en advertenties. Maar kan het handig zijn om social media regelmatig af te speuren. Kijk bijvoorbeeld of mensen tevreden zijn met jou producten of diensten. Of kijk naar eventuele maatschappelijk belangen waar jij goed op kan inspelen.

  • Adverteren: 

    Social media wordt ook veel gebruikt om producten en diensten te adverteren. Zo is het bij bijna alle platformen mogelijk om een advertentie zichtbaar te maken bij een specifieke doelgroep.

  • Delen, delen en delen: 

    Op social media is het mogelijk om berichten en story’s te delen met vrienden en familie. Dit is de onlineversie van mond-tot-mondreclame. Wanneer volgers een leuke post van jou socials deelt of een positieve ervaring deelt heeft dit meer waarde dan wanneer een bedrijf dit zelf doet. Er zijn op social media een aantal manieren om het delen te stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door een win-actie, waarbij delen een must is.

  • Het gesprek aangaan: 

    social media kan ook de perfecte plek zijn om in gesprek te gaan met jouw doelgroep, klanten en volgers. Een voorbeeld hiervoor kan zijn door in te haken op conversaties die mensen hebben in de comments. Hier is een voorbeeld van hoe Bol.com dit doet.

  • Klantenservice: 

    Het is belangrijk om ook via social media bereikbaar te zijn voor jou (potentiële) klanten. Dit betekent ook voor klachten. Ook zal dit ervoor zorgen dat je vertrouwen wekt waardoor de kans op een aankoop vergroot zal worden.

Wat is het juiste platform voor mijn bedrijf?

Wat dus blijkt is dat er heel wat manieren zijn waarop je social media in kan zetten. Maar nu is de vraag op welk social media platform geschikt is voor jou bedrijf? Ten eerste is het heel belangrijk om te weten wie je doelgroep is en op welke kanalen deze actief zijn. Wil jij vooral de jongeren bereiken? Dan is het waarschijnlijk niet verstandig om alleen op Facebook te zitten. Wil je vooral andere bedrijven benaderen? Dan is het wellicht handig om vooral op LinkedIn actief te zijn.

Natuurlijk kan het ook mogelijk zijn dat je geen specifieke doelgroep hebt en dat je eigenlijk overal een beetje aanwezig wilt zijn. Om een beetje een beeld te krijgen van welk social mediakanaal voor jou bedrijf geschikt is kan het handig zijn om te kijken naar het social media gebruik. Maar wees voorzichtig met hoe je naar deze cijfers kijkt en hoe je deze interpreteert. Dat Nederlandse jongeren vooral actief zijn op Instagram en jij wilt de jongeren bereiken, betekend niet dat jou doelgroep hier ook te vinden is! Een voorbeeld is dat de mensen op LinkedIn hoogstwaarschijnlijk niet staan te wachten op jou memes, die het heel goed zouden doen op Instagram.

wat is social media marketing?
Overzicht van alle socialmediakanalen gesorteerd op populariteit per leeftijdsgroep. (Bron: Newcom)

Wie is je publiek?

Dus wil je weten welk social media platform het meest geschikt is voor jou bedrijf? Is het belangrijk om eerst te weten waar jou doelgroep zich voornamelijk bevindt. Jongeren zullen meer gebruikt maken van Instagram dan Facebook. Natuurlijk is dit tijdsgeboden en kijk dus naar de laatste trends en ontwikkelingen. Een goed voorbeeld is de populariteit van TikTok.

Visueel, tekst of misschien beide?

Over het algemeen doet beeld het beter dan te veel tekst, want ja laten we eerlijk zijn niet iedereen heeft altijd zin om lappen tekst te lezen. Daarnaast of je nu kiest voor tekst of een video hangt ook af van wat je wilt gaan promoten en op welk platform je dan actief bent. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel voor exclusieve sneakers? Dan is Instagram onmisbaar.

Let op de Tone of Voice 

 

De manier waarop je met mensen spreekt noem je de Tone of Voice. Het is heel belangrijk om dus te kijken met welke Tone of Voice je mensen benaderd op elke platform. Zo is LinkedIn meer formeel en zakelijk, waartegen Instagram en Twitter heel laagdrempelig zijn. Dit betekent niet dat je iedereen op LinkedIn heel formeel moet benaderen en op Instagram informeel. Ook op hetzelfde platform kan het zijn dat de Tone of Voice per doelgroep kan veranderen.

 

Tips!

Hier zijn nog een paar snelle tips:

  • Op Twitter krijgen mensen alleen berichten te zien die op dat moment zijn gepost, dus niet zoals op Instagram van berichten die al een paar dagen oud zijn, tenzij mensen je bericht natuurlijk delen. Let hier dus op en niet dat je een bericht post in de avond terwijl de meeste mensen dan niet actief zijn. Post dus een bericht midden op de dag, zodat je de kans vergroot dat een groter publiek je post te zien krijgt.
  • Je moet alle social media platformen niet zien als alleen geven, maar probeer ook te ontvangen. Dus probeer ook echt oprecht te luisteren naar je volgers.
  • Geef de mensen die je volgen ook een oprechte rede om je pagina te volgen en wees nuttig. Dit kan je bijvoorbeeld doen door updates te geven van wanneer je iets nieuws gaat lanceren. Of probeer je volgers te informeren.

 

Influencers en social media marketing

Door de jaren heen zijn influencers een grotere rol gaan spelen in social media marketing. Influencers zijn mensen op social media met veel volgers die graag gehoord worden door een bepaalde groep mensen. Bijvoorbeeld een make-up guru op Instagram met 2 miljoen volgers.  Veel bedrijven maken veel gebruik van influencers met een grote affiniteit met hun product en wanneer veel van de doelgroep deze influencers volgens. Dus als je bijvoorbeeld een make-up merkt wilt promoten zal en je weet dat je doelgroep deze Instagram influencer volgt. Kan het slim zijn om deze influencer in te zetten voor jou merk.

In het kort

Wat geconcludeerd kan worden is dat social media marketing een grote impact kan hebben op het behalen van je marketingdoelstellingen. Mits het op de juiste manier wordt ingezet! Belangrijk is dus om eerst te kijken naar waar jou doelgroep actief is. Wanneer je dit duidelijk het en weet welke platform je wilt gaan inzetten kan je kijken hoe je de doelgroep gaat bereiken. Denk dan aan je Tone of Voice en met welke content, dus visueel of met tekst. Handig is om dan de tips uit de blog mee te nemen in je strategie!

Dit is het einde van deze blog. Ik hoop dat je veel hebt kunnen leren over hoe je effectief social media marketing kan inzetten voor jou bedrijf. En probeer deze tips ook voor jou bedrijf in te zetten en loop doormiddel van deze blog na of ook jij de volledige potentie van jou social media gebruikt.

Bekijk ook deze gerelateerde blogs

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *