Wat is het verschil tussen Instagram ads en shopping?

Iedereen die wel eens op Instagram zit heeft wel eens een advertentie voorbij zien komen. Dit zijn gesponsorde berichten waar bedrijven voor betalen. Maar wat houdt het tapje ‘winkel’ nou in? Zijn dit ook gesponsorde berichten? En wat kan jij als bedrijf het beste inzetten? Wat is het verschil tussen Instagram ads en shopping? Dat leg ik je in deze blog uit!

 

Instagram:

Instagram is een social media platform dat volledig gebaseerd is op afbeeldingen/foto’s/video’s. Vooral onder de leeftijdscategorie 15-20 jarigen is het een erg populair platform. 80% van deze groep heeft een account. De grootste groep daarna is de leeftijdscategorie 21-39 jarigen. Hiervan heeft 60% een account.

 

Adverteren:

Net als met Facebook is adverteren op Instagram vrij makkelijk. Je hoeft alleen een bedrijfsaccount te hebben en je kan al advertenties maken. Op je account staan onder het balkje ‘profiel bewerken’ twee andere balkjes. De ene heet ‘advertentietool’ en de ander ‘statistieken’. Als je op het balkje statistieken klikt, je raad het al, zie je de statistieken van je account. Hier staan statistieken over je berichten die geplaatst zijn, je stories, je reels, maar ook je aantal bereikte accounts en betrokken accounts. Er staan ook nog een aantal andere statistieken, zeker leuk en handig om naar te kijken en in de gaten te houden. Zo kan je beter inzichten krijgen in wat je publiek/volgers willen zien.

Wanneer je op het balkje ‘advertentietool’ klikt, kan je een advertentie maken. Dit is erg makkelijk om te doen en je kan ook goed je doelgroep bepalen.

Stap 1: kies je bericht. Kies een foto of video die je wilt promoten. Dit kan een foto of video zijn op je profiel of uit je story. Eenmaal een foto gekozen, dan klik je op verder gaan.

Stap 2: wat is je doel? Je krijgt nu de mogelijkheid om te kiezen wat je doel is van de advertentie. Je kan kiezen uit de volgende doelen; meer profielbezoeken, meer website bezoeken, meer chatberichten. Wil je de naamsbekendheid laten groeien? Dan kan je het beste kiezen voor meer profielbezoeken. Heb je geen website of webshop waar je spullen verkoopt, maar verkoop je op aanvraag via dm/chatbericht? Dan kan je het beste kiezen voor meer chatberichten. Wil je meer verkopen generaliseren of meer informatie verstrekken, kies dan voor meer websitebezoeken.

Stap 3: kies je doelgroep. Je kan ‘automatisch’ aanklikken, dan laat Instagram de advertentie zien aan mensen zoals je volgers. Dat wil zeggen dat Instagram kijkt naar overeenkomsten van jouw volgers, en mensen die daar ook onder zouden vallen, target. Je kan ook je eigen doelgroep maken/samenstellen.

Stap 4: stel je budget en duur in. Instagram geeft je verschillende budgetten per dag. Kies wat het beste past bij jou. Kies daarna hoelang je de advertentie wilt laten doorlopen. Bovenaan de pagina kan je precies zien hoeveel geld je dit gaat kosten. Daarnaast geeft Instagram ook een geschat bereik aan. Dit is een ruime schatting, omdat Instagram niet weet hoe goed je advertentie het zal doen. Scrollen mensen gewoon door zonder echt te kijken, of gaan ze het lijken en nemen ze de tijd om erop te reageren? Het verschilt per advertentie en per bedrijf.

Adverteren: als je het budget hebt ingesteld is het tijd je advertentie te plaatsen. Je kan heel gemakkelijk je statistieken van de advertentie volgen. Ook kan je die van voorgaande advertenties terugkijken. Je bericht wordt nu gepromoot bij de ingestelde doelgroep. Zij zien je bericht met de tekst ‘gesponsord’ erbij staan.

 

Instagram shopping:

Maar wat is nou het verschil tussen Instagram ads en shopping? Terwijl ads, ook wel advertenties, betaald zijn, is shopping dat grotendeels niet. Shopping is daarentegen wel lastiger om toegang tot te krijgen. Je moet een website hebben waar mensen direct dingen op kunnen kopen. Verkoop jij dingen op je website, maar is dat verbonden aan een andere webshop zoals WerkAanDeMuur, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk geen toegang tot shopping. Shopping kan je aanvragen in je profiel. Daarna moet je account goed worden gekeurd, vervolgens moet je website goed worden gekeurd. Het kan zijn dat Instagram je verplicht hun domeinverificatie te doen.

Zodra je wel toegang hebt tot Instagram shopping  kan je producten plaatsen. Deze komen dan in het tabje ‘winkel’ te staan bij sommige mensen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk zijn bij mensen die je volgen, die lijken op je volgers (zoals benoemd bij stap 3: kies je doelgroep), of mensen die interactie hebben gehad met je pagina/berichten.

Producten kan je ook toevoegen aan foto’s. Als je een foto plaatst met één of meerdere producten, dan kan je die producten taggen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als mensen taggen. Wanneer iemand op de foto klikt zien ze alle producten en kunnen ze daarop klikken en worden ze doorverbonden naar dat product.

Shopping is gratis, maar je kan ook adverteren binnen shopping (zie foto hieronder)

gesponsord bericht in winkel instagram
gesponsord bericht in winkel instagram

Dan kost het natuurlijk wel geld. Het principe is hetzelfde als een normaal bericht pormoten/ een advertentie aanmaken, alleen is het op een andere plek zichtbaar. Namelijk alleen in de ‘winkel’.

 

Wat levert het meeste op?

Over het algemeen bestaat de winkel dus niet uit gesponsorde berichten. Voor een bedrijf die zich vooral richt op de verkoop van goederen is shopping een goede aanvulling. Voornamelijk om het kunnen taggen van de producten. Dat te hebben gezegd, shopping stimuleert alleen verkopen. Het zorgt in principe niet voor meer bezoekers op je profiel. Heb je een klein bedrijf met relatief weinig volgers? Dan kan je beter adverteren of een combinatie maken van de twee. Daarnaast zorgt het voor minder bereik dan gesponsorde berichten. Gesponsorde berichten komen in de feed van iemand terecht (de foto’s en video’s die ze gelijk te zien krijgen als ze Instagram openen) of in hun stories. Shopping krijgen ze alleen te zien bij specifieke foto’s of wanneer ze op het tabje ‘winkel’ klikken. En dan bereik je dus alsnog maar een kleine groep, zoals eerder uitgelegd. Adverteren levert dus meer op.

 

Combineren.

Wel kan je shopping combineren met adverteren. En dan heb ik het niet over de foto die eerder geplaatst is. Je kunt namelijk ook een post aanmaken, dus een foto plaatsen, daar producten in taggen en dan die foto promoten. Zo krijgt jouw ingestelde doelgroep een advertentie te zien met producten die ze gelijk kunnen kopen.

 

Conclusie.

Heb je een bedrijf die zich niet richt op verkoop van goederen? Ga dan adverteren. Zo bereik je meer mensen en dus meer potentiele klanten. Heb je een bedrijf die wel gericht is op verkoop van goederen? Kijk dan eerst of je bedrijf voldoet aan de criteria die Instagram heeft opgesteld voor shopping. Een paar van die criteria zijn in deze blog al benoemd, maar kijk voor alle criteria op hun website. Deze criteria zijn ook te zien tijdens het aanmaak proces van shopping. Voldoe je aan de criteria? Kies dan voor een combinatie van adverteren en shopping. Gebruik shopping voornamelijk om producten te taggen in foto’s die je gaat promoties doormiddel van Instagram ads. Dit zal meer opleveren dan wanneer je zou adverteren in de winkel. Voldoe je niet aan de criteria? Kies dan alleen voor adverteren.

Wil je hulp bij het maken van advertenties of wil je dit helemaal uitbesteden? Vraag bij ons een vrijblijvende offerte aan of vraag naar de mogelijkheden.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *