Wat is E-commerce? Advertenties voor webshops 2021

2020 een historisch jaar voor de gehele wereld. Wat stond ons leven een tijd op z’n kop. Tijdens de eerste intelligente Lock-down zijn meerdere mensen thuis gaan werken en zijn we in Nederland meer gaan sporten en slapen we langer. Wat goed is voor onze gezondheid. Online zijn we over de hele wereld meer gaan uitgeven omdat vele winkels tijden de lock down gesloten waren. Hierdoor is er in Nederland een stijging geweest van 22 procent in het eerste kwartaal van 2020 in de E-commerce sector. 

 

Wat is E-commerce precies?

E-commerce staat voor electronic commerce. Wat naar het Nederlands vertaald wordt naar elektronische handel. Dit is de verschuiving die vanwege de digitaliseren mogelijk is gemaakt. En bijna niet meer weg te denken is in een tijd als deze. Vele bedrijven verschuiven hun dienst en producten naar andere kanalen om het bereik van de klanten te kunnen handhaven of zelf te kunnen vergroten. Een andere term voor dit is omnichannel. Wat belangrijk is voor online bedrijven is dat ze online goed te vinden zijn en een van de middelen die hierbij kan helpen zijn advertenties. In dit artikel wordt er vooral vanuit zoekadvertenties advies gegeven aan de bedrijven hoe zijn in 2021 beter vindbaar kunnen zijn door het gebruik van advertenties.

In de volgende paragrafen wordt in 3 manieren uitgelegd hoe er meer mensen naar jou online website kunnen komen? SEA zal fundamenteel zijn aan de volgende tips hieronder. Advertenties kunnen vooral voor kleinere bedrijven een voordeel zijn in het bereiken van de doelgroep.

1. Woorden maken het verschil

Als bedrijf zijn woorden één van de middelen die het verschil kunnen maken in het bereik van je doelgroep. Het is belangrijk om dit mee te nemen in het uitzetten van advertenties. Door middel van een zoekwoorden analyse breng je als Marketeer in kaart wat er nu populair is of niet. Dit is niet een kwestie van nieuwe ideeën bedenken maar vooral opzoeken wat mensen over een bepaald product of dienst willen weten. Hierbij zal niet elk woord relevant zijn voor de product of dienst die jij hebt. De woorden zullen dus goed moeten aansluiten bij de doelgroep. Zie meer punt twee.

Een aantal hulpmiddelen die hierbij kunnen helpen zijn hieronder weergegeven.  Hierbij kan het zoekvolume per woord opgezocht kan worden en is het hierbij duidelijk in te zien welk woord populair is en uiteindelijk in een advertentie geplaatst kan worden.

 

2. Doelgroep in subgroepen

Google advertenties

Ongeveer 60% van de advertenties in Nederland wordt via Google Ads en Facebook advertenties gemaakt. Hierbij is er een optie om de doelgroep te specificeren via Group Ads voor Google advertenties. Group Ads zijn sub groepen van de doelgroep. Hierdoor kan de online verkoper specifieker de doelgroep aanspreken in de hoop dat klant sneller geholpen wordt. Stel je voor dat jij een lokale boer bent die online bloemkolen verkoopt voor supermarkten en biologische winkels. Als ondernemer spreek je beide groepen niet hetzelfde aan. Het belang van de biologische winkel is dat de bloemkolen zonder giftige middelen gekweekt is terwijl de supermarkt wilt weten wat de laagste prijs is voor het inkopen van de bloemkolen. Iedere doelgroep spreekt men anders aan en daarom zijn de subgroepen zo belangrijk.

Hoe creer je deze Group Ads?

  • Zoek uit welke subdoelgroepen er zijn bij dienst of product
  • Kies een selectie van woorden die bij deze doelgroep past
  • Gebruik de woorden in de advertentie
  • Maak een unieke landingspagina die bij de doelgroep hoort

Facebook advertenties

Bij Facebook Advertisements is er nog geen optie om advertenties te baseren op specifieke doelgroepen. Maar de doelgroepen kunnen wel specifiek afgebakend worden op geografie en leeftijd via Facebook Ads.

3. Advertentie extensies

Om meer traffic te krijgen naar je online verkoop website zijn er tal van extensies toe te voegen waardoor mensen eerder op de advertentie willen klikken omdat er net iets meer waarde geleverd wordt naar de klant. Hierbij zijn er een aantal extensies op een rij die waarde kunnen leveren aan voor jou zoekadvertenties.

  • Sitelink extensies

Dit zijn extra koppen die onder de advertentie geplaatst kunnen worden zodat mensen sneller naar de landingspagina kunnen gaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld corona nieuws bij Rijksoverheid.nl door de extensie heb jij als zoeker meteen het antwoord klaar. Verder neemt een bedrijf meer ruimte in beslag waardoor de advertentie iets meer opvalt. Het is mogelijk om twee tot acht site links te gebruiken waarbij er een maximum is van 35 tekens in de beschrijving en 25 in de titel.

Afbeelding voorbeeld Sitelink extensies
  • Oproep extensies

Deze extensie geeft aan de klant aan wat bijvoorbeeld het nummer is van het bedrijf. De klant hoeft er slechts op te klikken en die komt in aanraking met het bedrijf. De punten die hier ook onder vallen zijn openingstijden. Stel je voor dat de boer van de bloemkolen bepaalde openingstijden heeft waarbij mensen kunnen langskomen. Deze tijden zijn wellicht op de website te vinden maar kunnen ook al in de advertentie zichtbaar worden door het gebruik van deze extensie. Verder kan de locatie van het bedrijf ook bekend worden door het gebruik van deze toevoeging.

  • Prijs extensies

Bij het gebruik van e-commerce is de prijs een van de factoren dat klanten interesseert. In de advertentie is het tegenwoordig ook mogelijk om de prijs van bepaalde artikelen bekend te maken in de zoekadvertentie. Denk hierbij aan rode laarzen, en regenjassen. De klant heeft dan meteen een bepaald beeldvorming over de prijzen op jou website. Mocht een prijs erg aantrekken dan klikt de bezoeker hierop. Het is mogelijk om minimaal drie en maximaal acht prijzen bekend te maken via de Google advertentie. Hierbij bevat de koptekst en de beschrijving ongeveer 25 tekens.

 

Hierbij een aantal punten die jou in 2021 kunnen helpen in het optimaliseren van advertenties. E-commerce blijft groeien in de komende jaren en hier kun je als ondernemer maar goed gebruik van maken.  Doormiddel van de zoekwoorden analyse, doelgroepen in subgroepen en bepaalde zoekwoorden extensies wordt jou webshop wellicht online beter gevonden. Wacht niet te lang maar zet je in voor een groter bereik. Vele bedrijven hebben het in 2020 zwaar gehad in het staande houden voor hun bedrijf en dit kan juist de kans zijn voor het behouden of creëeren van jou online webshop.

Posted in SEA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *