Waarom kiezen voor Social Media Advertising als starter?

Als startend ondernemer heb je een tal van keuzes om traffic te genereren naar jouw website. De keuzes die je hebt bestaan uit SEO, SEA en Social Media Advertising. In deze blog zullen wij jou laten zien waarom jij je budget en je kennis los moet gaan laten op Social media advertising. Met Social Media Advertising zorg je dat de traffic op je website ook echt bestaat uit personen die in jouw doelgroep vallen! Aan het eind van deze blog weet jij als beginnend ondernemer waar de meerwaarde van Social Media Advertising ligt ten opzichte van alle andere mogelijke manieren van traffic genereren. Ook leer je hoe je jouw social media campagnes direct op een goed niveau kan maken.

Makkelijk in gebruik.

Allereerst is het gebruik van Social Media Advertising niet lastig. Het gebruik van de tool om je campagne online te zetten spreekt voor zich. Mocht je nou toch wat extra kennis op willen doen over het gebruik van de tools om een campagne op te zetten zijn hier zat online cursussen  voor die jou verder op weg helpen. Kijkend naar de Ads manager van Facebook is het enige wat je nodig hebt een bedrijfsprofiel. Zodra je een bedrijfsprofiel hebt kun je beginnen met het opzetten van je online campagne. Zoals aangegeven is Social Media Advertising gemakkelijk in gebruik zeker als je het vergelijkt met SEO en SEA. Waarbij de betekenis van SEO en SEA vaak nog wat onduidelijkheid bij beginnende ondernemers brengt is Social Media Advertising duidelijker. Bij Social Media Advertising kan er meteen een beeld bij worden geschetst wat ontbreekt bij SEO en SEA. Omdat Social Media Advertising dus al duidelijker is bij een beginnende onderneming is dit ook makkelijker om het te starten. Voor SEO/SEA is het natuurlijk wel van belang om dat ook goed op orde te krijgen bij je onderneming.  SEO en SEA kost meer tijd en kennis dan het implementeren van Social Media Advertising in je digitale strategie. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je als startend ondernemer snel en makkelijk kan starten met Social Media Advertising.

Precies aangeven welke doelgroep de jouw social media advertentie ziet.

Met het gebruik van Social Media Advertising is het bereiken van jouw doelgroep nog nooit zo makkelijk geweest. Zorg ervoor dat binnen jouw bedrijf je doelgroep goed gedefinieerd is. Met Social Media Advertising kan je ervoor zorgen dat jou campagne allen gezien wordt door de door jou gedefinieerde doelgroep. Bij het definiëren van je doel groep voor je online campagne is het wel van belang dat je je uiteindelijke doel van de campagne goed voor ogen hebt. Bij de instellingen voor je online social media campagne kan je naast de standaard dingen zoals: leeftijd, interesses en bepaalde apparaten targeten bijvoorbeeld ook personen die in een bepaalde postcode wonen  benaderen. Wat ook interessant is om te doen is ervoor zorgen dat de vrienden van jou doelgroep de campagne ook te zien krijgen. Zorgen dat de vrienden van je doelgroep je campagne zien  is met één simpele klik gedaan in Facebook Ads Manager. Kijkend naar SEO/SEA kan je deze wel optimaliseren voor een bepaalde doelgroep maar niet zoals Social Media Advertising. Met Social Media Advertising kan je ervoor zorgen dat jou specifieke doelgroep via social media naar jou website wordt geleid.

Makkelijk beheren van de kosten.

Qua kosten heb je ook redelijk vrij spel bij Social media Advertising. Er zijn meerdere mogelijkheden in de Facebook Ads Manager namelijk: Daily Budget en Lifetime Budget. Bij beide mogelijkheden kan je zelf een bedrag invullen. Met het ingevulde bedrag zal Facebook op de veiling bieden op advertentie plekken. Met een Daily Budget vul je een bedrag in dat Facebook per dag uit mag geven op de veiling. Het Daily Budget kan je zelf bepalen. Hoe hoger het Daily Budget hoe meer advertentie plekken je zult krijgen en dus ook meer views op de advertentie. Je moet wel opletten met een Daily Budget. In de Facebook Ads Manager gebruikt Facebook het ingestelde Daily Budget dagelijks totdat jij het stop zet. De keuze Lifetime Budget houdt in dat je een vast bedrag instelt in de Facebook Ads Manager. Het Lifetime Budget wordt uitgegeven over een door jou bepaalde tijdsduur. De tijdsduur voor het Lifetime Budget kan je instellen op een aantal dagen maar ook bijvoorbeeld 3 weken. Nadat de door jou aangegeven periode voorbij is zal de online-campagne niet meer zichtbaar zijn en maak je dus ook geen kosten meer. Door een goede omschrijving van je doelgroep te hebben weet je ook zeker dat facebook dus jou budget uitgeeft op de advertentie plekken waar het je doelgroep bereikt. Hierdoor ben je er van verzekerd dat je budget niet zo is geïnvesteerd dat het mensen bereikt die niet in de door jou opgestelde doelgroep vallen en dus niet interessant zijn voor jouw onderneming.

Verwachtingen van je social media campagne.

Zodra je alle gegevens voor je campagne naar jou wens hebt in gevuld in de Facebook Ads Manager zie je een afbeelding welke aangeeft wat de geschatte dagelijkse resultaten van je campagne met deze instellingen zijn. In het geschatte dagelijkse resultaten komen 2 getallen naar voren namelijk:  het bereik en de klikken op links. Het bereik houdt heel simpel in hoeveel mensen zullen je advertentie zien en de “klikken op links” geeft aan hoeveel mensen er ook daadwerkelijk op je advertentie zullen doorklikken. Door aanpassingen in je instellingen te doen zullen de aantallen die aangegeven worden bij “bereik” en “klikken op links” veranderen. Aanpassingen in je instellingen doen nadat je je doelgroep en budget hebt bepaald kunnen handig zijn aangezien je direct ziet wat er met het de waardes van het geschatte dagelijks resultaat gebeurt als je bijvoorbeeld je budget wat omhoog gooit of als je je doelgroep iets minder definieert. Hierdoor kan je goed kijken of het wellicht het geld waard is om je budget te verhogen zodat er meer traffic gegenereerd zou kunnen worden.

Hoe wordt mijn social media campagne succesvol?

Hier nog een aantal tips om ervoor te zorgen dat jij als startend ondernemer jouw social media campagne verbeterd kan verbeteren.

  • Test variaties van je social media campagne ook wel A/B-testen genoemd.

Door kleine aanpassingen te doen aan de visuals, tekst of call to action button kan jou campagne beter overkomen. Je doelgroep zal je campagne eerder zien en erop doorklikken en zo dus meer traffic genereerd naar je website. Denk dus niet ik heb een campagne bedacht die ik online zet en er verder niet naar om hoeft te kijken. Blijf die campagne optimaliseren zodat je op een gegeven moment die campagne verbeterd!

  • Stel je online doelgroep iets breder in dan die daad werkelijk is.

Door je doelgroep breder te maken dan voorheen bereik je ook personen die net buiten jou doelgroep hadden gevallen. De mensen die net buiten je doelgroep vallen kunnen nog steeds interesse hebben in jou onderneming.

  • Leer verder over Social Media Advertising. 

Ook al spreekt Social Media Advertising redelijk voor zich, leren kan geen kwaad. Er staan online een hele hoop Webinars die jou helpen om je social media ads te verbeteren. Social media blijft constant veranderen dus verander mee met jou campagnes en blijf leren om up to date te blijven. Voor een goede basis kennis over Social Media Advertising klik hier.

Mocht je nou verder geïnteresseerd zijn in online marketing? Klik dan hier om de blogs van andere studenten over SEO, SEA en Social media te lezen.

One Reply to “Waarom kiezen voor Social Media Advertising als starter?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *