Voordelen en tips voor een perfecte SEA campagne !

Dit blog bevat SEA tips om een perfecte SEA campagne op te zetten en de voordelen van SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Met SEA kan een advertentieruimte binnen een zoekmachine worden gekocht. De advertentie komt dan boven of naast de zoekresultaten van de zoekmachine te staan. Advertenties zijn gekoppeld aan een zoekopdracht. Dit houdt in dat je advertentie alleen in beeld komt wanneer de consument zoekt naar een bepaald zoekwoord. SEA houdt dus in dat je adverteert binnen een zoekmachine om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden, die jij hebt gekozen.

In dit blog zal ik mijn tips delen voor het opzetten van een perfecte SEA- campagne daarnaast zal ik de voordelen hiervan in kaart brengen.

Tips voor een perfecte SEA- campagne:

  1. Kies bepaalde doelen
  2. Adverteer op relevante zoekwoorden
  3. Zorg voor een goede website optimalisatie
  4. Bepaal hoeveel je wilt uitgeven
  5. Meten = weten
  6. Creëer een mobielvriendelijke advertentie

Kies bepaalde doelen:

Voordat je een campagne opzet is het belangrijk om je doelen te bepalen voordat je met de Adwords aan de slag gaat. Je kan zelf hierbij vragen stellen: Wat wil ik bereiken met mijn campagne? Op welke doelgroep ga ik mij focussen? Hoeveel wil ik uitgeven aan deze campagne? Hoelang wil ik gaan adverteren? Het beantwoorden van deze vragen kunnen je goed helpen bij het opstarten van je SEA campagne.

Adverteer op relevante zoekwoorden

Het is belangrijk dat je woordenlijst maakt van relevante zoekwoorden. Deze zoekwoorden moeten namelijk ingedeeld worden bij de juiste advertentiegroep. Je moet je dus gaan richten op specifieke zoekwoorden. Wanneer je niet adverteert op relevante zoekwoorden zal het langer duren voordat je advertentie binnen Google te zien is en zal je campagne ook lager scoren. Het dus niet focussen op specifieke zoekwoorden heeft gevolgen voor de plaats van je advertentie.

Door gebruik te maken van de tool: https://keywordtool.io/ kan je inzien wat de populaire zoekwoorden zijn in jouw branche. Het is dus belangrijk dat je je verplaatst in je klant. Op welke woorden zoeken zij vaak? Wanneer je hier inzicht in hebt kan je je gaan onderscheiden van jouw concurrentie en ervoor zorgen dat ze naar jouw website komen.

Zorg voor een goede website optimalisatie

De huidige SEO van je advertentiepagina’s tellen ook mee voor de hoogte van je advertentieplek binnen Google. Het is enorm belangrijk om je landingspagina’s te optimaliseren voor Google, om zo je campagne te laten slagen.

Bepaal hoeveel je wilt uitgeven

Een SEA campagne kan je zo duur maken als je zelf wilt. Als je ervoor kiest om je campagne te laten uitbesteden (dus een extern bedrijf inhuren) zullen de kosten nog hoger zijn dan wanneer je het zelf opstelt. Hierom raad ik aan, dat als je zelf een campagne kan opzetten, dit ook zelf te doen. Als je zelf een campagne opstelt kun je je eigen kosten bepalen en dit dus goed managen. Wanneer jij graag meer bezoekers op je website wilt krijgen moet je goed de kosten per klik gaan bepalen. Elke keer wanneer iemand klikt op jouw advertentie en op jouw website uitkomt zal er dus per klik moeten worden betaald. Beslis dus goed hoeveel je hieraan wilt uitgeven per maand en stel zelf je budget in. Zo heb jij een goed overzicht in je kosten en sta je dus niet voor verassingen.

Meten = weten

In de Interface van Adwords kan je alle statistieken vinden van jouw advertentie. Met deze statistieken kun je je advertentie direct optimaliseren. Jouw advertentie linkt naar een pagina (landingspagina op je website), deze pagina moet de uiteindelijke bezoeker converteren. Bekijk dus de statistieken van je campagne maar ook die van je website. Zo kom je erachter of deze pagina werkt of niet voor de bezoeker.

Creëer een mobielvriendelijke advertentie

Veel mensen zoeken naar een product of dienst via hun smartphone dan via een desktop. Het is daarom belangrijk dat je advertenties mobielvriendelijk maakt, of je moet ervoor kiezen dat je advertenties niet zichtbaar zijn via een smartphone. Een smartphone heeft natuurlijk minder beeldruimte dan advertenties op grotere schermformaten.

Wat zijn de voordelen van SEA?

  1. Je campagne staat snel online
  2. Je kan je goed focussen
  3. Goed inzicht in resultaten
  4. Awareness creëren

Je campagne staat snel online

Bij het opzetten van een SEA campagne gaat deze gelijk in zijn werking. Je hoeft niet te wachten op de langer termijn zoals bij SEO wel het geval is. Met een SEA campagne boek je dus snel resultaat.

Je kan je goed focussen

Bij een SEA campagne kan je je richten op een specifieke doelgroep. Dit kan door de focus op bepaalde zoekwoorden, hiermee kun je je jouw gekozen doelgroep goed aanspreken.

Goed inzicht in resultaten

De resultaten van een SEA campagne zijn goed te meten en aan de hand van deze resultaten kun je je campagne makkelijk bijsturen. Je hebt dus vrij snel inzicht in wat goed werkt en in wat niet goed werkt. Als je de resultaten hebt bekeken krijg je inzicht in de voordelen en tips van je campagne, deze kun je gebruiken om zo een nieuwe perfecte SEA campagne op te starten.

Awareness creëren

Ondanks dat SEA duurder is dan SEO is het een ideaal middel om meer bekendheid te creëren voor jouw product of dienst.

Is SEA een prettige manier van adverteren?

Het kost niet veel tijd om een SEA campagne op te starten en te onderhouden. Een juist afgestelde campagne zal uiteindelijk ook veel resultaat opleveren voor ieder bedrijf. Het is een prettige manier om een advertentie op te zetten omdat het je veel resultaat oplevert, en met deze resultaten kan je weer nieuwe nog betere campagnes opzetten. Daarnaast kan je je met een SEA campagne op een specifieke doelgroep richten. Je kan je eigen budget en doelen bepalen, zo heb je een goed inzicht in jouw kosten en het geschatte bereik.

Afsluiting

Na het lezen van de tips en voordelen in dit blog kan jij aan de slag gaan met het opzetten van jouw perfecte SEA campagne. Hierbij is het heel belangrijk dat je van tevoren goed beslist wat je wilt bereiken met je SEA campagne en wie je doelgroep is. Stel jezelf dus vragen en zorg ervoor dat je deze vragen kan beantwoorden voordat je je campagne gaat opzetten. Daarnaast is het ook erg belangrijk om te bepalen hoeveel geld je wilt uitgeven aan je campagne. Bij het opzetten van je campagne kan je alles zelf zeer specifiek instellen.

Bedankt voor het lezen van mijn blog, laat gerust een reactie achter hieronder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *