Vindbaarheid op Google – groeien in de beauty branche

Je bent hier waarschijnlijk gekomen omdat je nog niet zo lang geleden bent begonnen met je bedrijf, dus allereerst gefeliciteerd! Maar nu wil je natuurlijk graag weten hoe je je vindbaarheid op Google kunt verbeteren. Hoe wordt jouw Website gevonden op Google? Geen zorgen, met deze simpele tips verbeter je jouw positie op Google in een mum van tijd.

Beauty branche vindbaarheid

Tip 1: Pas SEO toe op elke pagina 

 

Het is allereerst belangrijk om SEO op elke pagina te toe te passen, maar wat houdt dit precies in? SEO is kort gezegd zoekmachineoptimalisatie. Door middel van SEO kan jouw website hoger komen te staan in bijvoorbeeld Google zoekresultaten. SEO is, in tegenstelling tot SEA gratis, en dus een duurzamere manier om traffic te genereren. Houd er rekening mee dat het effect van SEO niet van de ene op de andere dag merkbaar is, hier gaat tijd overheen. Eén van de belangrijkste doelen van SEO is ervoor te zorgen dat de ‘robot’ van Google (en uiteraard de bezoekers) zo snel mogelijk weet waar de website precies over gaat. Volgens Google zijn er meer dan 200 factoren die een rol spelen bij het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten. Niet elke factor speelt een even grote rol in dit proces, daarom zullen er enkele factoren behandeld worden in deze blogpost.

 

Betrouwbaarheid

Het is voor Google belangrijk dat zij bezoekers sturen naar betrouwbare websites. Als je niet genoeg informatie op je website hebt, zal Google jouw website niet als betrouwbaar bezien en zal dit een negatief effect hebben op je positie in de zoekresultaten. Hierom is het belangrijk om actuele contactinformatie op de website te plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Het adres van de salon
  • Het telefoonnummer van de salon
  • Jouw eigen naam

 

EAT-score

Houd ook in gedachte dat Google de EAT-score gebruikt om te beoordelen of een website betrouwbaar is. EAT staat voor Expertise, Authority en Trust. Hiernaast is het ook belangrijk om linkjes naar andere webites te plaatsen, dit heeft een positief effect op de betrouwbaarheid van de website, bijvoorbeeld fora of blogs. Een voorbeeld: je bent net begonnen als schoonheidsspecialiste en je biedt onder andere microneedling aan. Op jouw eigen website ga je kort in op de voordelen van microneedling, maar je kunt eventueel ook een link naar een blog plaatsen die dieper ingaat op  de voordelen van microneedling. Zorg ook voor links naar je social mediakanalen, naast het feit dat dit voor meer betrouwbaarheid zorgt, is dit voor de bezoekers ook fijn. Zo kunnen zij via de website toegang krijgen tot alle kanalen die jij als ondernemer gebruikt. Dit heeft een positieve invloed op je vindbaarheid in Google.

 

Content

Een ander logisch element is natuurlijk de content. Content moet relevant en interessant zijn voor de bezoeker om de vindbaarheid zoekmachine op een positieve manier te beïnvloeden. Om dit te bereiken moet je je kunnen inleven in de bezoeker. Waarom is de bezoeker op jouw website gekomen en welke informatie verwacht hij of zij? Of met welke relevante content kun je de bezoeker verassen? Als je als wimperstylist een website hebt, dan zal de bezoeker ongetwijfeld interesse hebben in het boeken van een wimperbehandeling. Maar de bezoeker zou nog vragen kunnen hebben over de behandeling. In de zomerperiode wordt er door vakantiegangers bijvoorbeeld vaak gevraagd of je kan zwemmen met wimperextensions. Om dit soort vragen te beantwoorden, en je te onderscheiden van de concurrentie, zou je een informatieve blog kunnen starten op je website.

Linkable

Daarnaast is het ook belangrijk dat je content ‘linkable’ is. Dit wil zeggen dat het voor anderen relevant is om naar jouw pagina te linken omdat jouw pagina als informatiebron dient. Dit kan je bereiken door bijvoorbeeld tutorials of demonstraties te maken en te uploaden. Dus, hoe relevanter je content, hoe beter je vindbaar bent op Google.

 

Zoekwoorden

Het kiezen en het op een juiste manier inzetten van je zoekwoorden is essentieel voor jouw positie in de zoekmachine. Er zijn verschillende soorten zoekwoorden, bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Kies zoekwoorden met genoeg zoekvolume die niet te algemeen zijn. In plaats van te proberen hoog te scoren op ‘wimperstylist’, is het beter om geomarketing toe te passen en te kiezen voor een zoekwoord als ‘wimperstylist Den Haag’. Om het zoekvolume te achterhalen zijn er verschillende tools beschikbaar, een paar voorbeelden hiervan zijn Ubersuggest, Keywordtool en Google Ads. Ook moeten de zoekwoorden op de juiste plek staan, gebruik in ieder geval deze plekken:

  1. Paginatitel
  2. Eerste alinea
  3. Alle volgende alinea’s
  4. Kopteksten

 

Verder is het goed om synoniemen te gebruiken, deze herkent de bot ook. Hetzelfde geldt voor associaties. Dus hoe meer zoekwoorden, hoe beter? Niet per se, er bestaat ook zoiets als over-optimalisatie en dit doet meer kwaad dan goed. Zorg voor een gezonde balans, het gaat er in eerste instantie om dat de bezoeker weet waar de tekst over gaat, dus richt je op de bezoeker, en niet op de bot van de zoekmachine.

 

Juiste URL

Het hebben van een overzichtelijke URL is ook een belangrijke factor. De URL kan je aanpassen in WordPress. Het is de bedoeling dat de URL makkelijk te ‘begrijpen’ is en logisch is opgebouwd. Verder is het belangrijk dat het zoekwoord voorkomt in de URL en dat er geen technische informatie in staat. Houd in gedachte dat het veranderen van de URL vervelende gevolgen kan hebben, dus zorg ervoor dat de URL in een keer goed staat. Hierdoor zal je beter vindbaar worden in de zoekmachine.

 

 

Tip 2: Mobiele website optimaliseren

 

Google kijkt ook naar de gebruiksvriendelijkheid van je mobiele versie, sterker nog, zij analyseren eerst de mobiele versie voordat zij de desktopversie analyseren. Dit is op zich niet gek, omdat het aantal mensen dat een mobiel gebruikt om dingen op te zoeken, alleen maar toeneemt. Een goede reden dus om kritisch te kijken naar de mobiele versie van jouw website.

Responsive website

De meest efficiënte optie is om een responsive website te maken, dit wil zeggen dat de website zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm van het apparaat waarop deze website wordt bezocht. Een handige tool om de prestatie van je (mobiele) website te meten is Website Grader van Hubspot. Door middel van deze tool wordt de mobiele website beoordeeld aan de hand van drie verschillende factoren: lettergrootte, tap targets en responsiveness. Ook kun je de tool van Google zelf hiervoor gebruiken. Deze inzichten bieden een mooie basis om te beginnen met het optimaliseren van de mobiele website om de vindbaarheid op Google te vergroten. Nog een aantal handige tips:

  • Geef prioriteit aan de optimalisatie van de mobiele website
  • Mocht je een aparte website maken voor de mobiele versie, wacht dan met het publiceren van deze website totdat deze volledig geoptimaliseerd is
  • Controleer je website altijd zelf op een mobiel en/of tablet
  • Controleer de buttons: zijn ze groot genoeg? Staan ze ver genoeg uit elkaar?

 

 

Tip 3: Gebruik een SEO-tool

 

Om meer inzicht te verkrijgen in het gedrag van je bezoekers en punten die verbeterd kunnen worden, gebruik je een SEO-tool. Er zijn verschillende SEO-tools te vinden, maar de bekendste gratis tool is Google Analytics.

Google Analytics helpt je om het gedrag van de bezoekers in kaart te brengen. Je kunt bijvoorbeeld zien welke pagina’s populair zijn en veel bezocht worden, maar ook waar de bezoekers afhaken en waar je dus nog verbetering kunt aanbrengen. Als je bijvoorbeeld ziet dat er veel bezoekers afhaken op de boekingspagina, is het verstandig uit te zoeken waarom dit het geval is. Wellicht zit er een fout in de pagina, of misschien is de pagina onduidelijk of op een andere manier niet passend bij wat de bezoeker verwacht.

Beauty Branche Analytics

Andere voordelen

Andere voordelen die het gebruiken van Google Analytics met zich meebrengt is dat je inzicht krijgt via welke verkeersbron de bezoeker is binnengekomen op de website. Dit kan zijn via social media, via een betaalde advertentie of bijvoorbeeld via een zoekmachine. Op deze manier wordt het ook makkelijker het rendement van je marketingactiviteiten te bepalen. Verder krijg je ook inzicht op welke zoekwoorden de bezoeker is binnengekomen op de website. Zo kan je je website optimaliseren door de zoekwoorden aan te passen.

Een aantal andere SEO-tools die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld Yoast SEO, Answer The Public en Screamingfrog.

Verder zijn er ook gratis Analytics cursussen beschikbaar als je je hier nog meer in wilt verdiepen.

 

 

Tip 4: Stel KPI’s op

 

Met een KPI (key performance indicator) kan je de prestaties van je website (of hele onderneming) meetbaar maken. Door het gebruik van een SEO-tool wordt het duidelijker waar eventuele verbeterpunten liggen en kunnen hierbij passende KPI’s en doelstellingen opgesteld worden. Om een goede doelstelling op te stellen, gebruik je het SMART principe (specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdgebonden). Een aantal voorbeelden van relevante KPI’s in de beauty branche die in Google Analytics staan:

  • Terugkerende bezoekers (doelgroep)
  • Bez oekers uit een plaats of regio (doelgroep)
  • Aantal bezoekers via social media (acquisitie)
  • Aantal bezoekers per medium (acquisitie)
  • Zoekopdrachten op de website (gedrag)
  • Gemiddeld bouncepercentage (gedrag)
  • Aantal clicks op een e-mailadres (conversie)
  • Aantal inschrijvingen op nieuwsbrief (conversie)

Het gebruik van KPI’s is dus essentieel als je efficiënt en doelmatig te werk wilt gaan. Je zal zien dat je niet in een keer bovenaan de Google resultaten uitkomt. Het is een proces om de vindbaarheid in Google te verbeteren is wel meetbaarder door het gebruik van KPI’s.

 

Tip 5: Gebruikerservaring

 

De gebruikerservaring speelt ook een grote rol. Het is natuurlijk de bedoeling dat de bezoeker de website als zo prettig mogelijk ervaart, helaas is dit niet vanzelfsprekend. Diverse factoren spelen een rol in de gebruikerservaring. Let erop dat gebruikers makkelijk door de website kunnen navigeren door een goede en logische menu indeling te maken (neem hierin ook weer het zoekwoord op).

Daarnaast is het belangrijk dat de pagina’s snel laden. Langzaam werkende websites zorgen voor irritatie en dus bezoekers die afhaken. Dit wil je al helemaal niet als beginnende ondernemer. Om de paginasnelheid te meten kan je diverse tools gebruiken, bijvoorbeeld Website Grader. Ook speelt de leesbaarheid van je tekst een grote rol, zorg ervoor dat er geen spel- en taalfouten in zitten en de tekst logisch is opgebouwd. Kortom, een positieve gebruikerservaring heeft een positief effect op de vindbaarheid in de Google.

 

Tip 6: Zoekintenties

 

Bij het bepalen van de zoekwoorden hebben wij gekeken naar woorden waar jij als ondernemer op gevonden wilt worden. Maar het is ook belangrijk om te bedenken met welke zoekintentie bezoekers op jouw pagina komen. Dit is een belangrijke factor in de vindbaarheid in een zoekmachine. Wij hebben hier te maken met actieve en passieve zoekintenties. Actieve zoekintentie zijn makkelijker om zelf vast te stellen, met welke reden zouden bezoekers jouw website bezoeken? Passieve zoekintenties zijn moeilijker te achterhalen, dit is vaak heel specifiek. Je kan ervoor kiezen om zelf deze verdieping te verzorgen, op deze manier hoeven bezoekers jouw website niet te verlaten om een bevredigend antwoord te krijgen.

De andere optie is om hyperlinks op te nemen in je teksten, die verwijzen naar andere blogs waar bezoekers deze verdieping kunnen vinden. De eerste optie lijkt misschien erg aantrekkelijk, maar voor het verbeteren van de positie in de zoekmachine is het verwijzen naar andere websites door middel van hyperlinks erg waardevol. In het kopje betrouwbaarheid  is al naar voren gekomen waarom het precies waardevol is naar andere websites te verwijzen en waarom dit de vindbaarheid in Google op een positieve manier beïnvloed.

 

 

Het leven als beginnende ondernemer is al erg druk, en vooral in de beauty branche is er erg veel concurrentie. Daarom is het belangrijk een goed werkende website te hebben en de vindbaarheid hiervan op Google te optimaliseren. Het is essentieel dat de bezoeker meteen weet waar de website over gaat, ook moet er gebruik worden gemaakt van de juiste zoekwoorden en moeten deze op de goede plek worden gezet. Verder is het belangrijk om hyperlinks naar andere websites te verwerken in de website en relevante, ‘linkable’ content te maken. Het gebruik van een SEO-tool maakt alles een stuk makkelijker. Met de zes bovenstaande tips zal de vindbaarheid van jouw website op Google zeker verbeteren. Deze tips zijn ook nog eens makkelijk te implementeren. Op deze manier kan jij doen waar je goed in  bent, mensen nog mooier maken dan zij al zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *