Van lokaal restaurant naar online succes: hoe je met lokale SEO jouw restaurant wereldberoemd in jouw regio kan maken

Blog over lokale seo

Op dit moment bevinden we ons in een bizarre situatie: de coronacrisis. Op het moment van schrijven bevindt Nederland zich zelfs in een lockdown en zijn de restaurants al enige tijd gesloten. Dit brengt de nodige stress met zich mee, maar haalt ook het creatieve in ons naar boven. Iedereen wilt en moet immers omzet draaien om hopelijk in ieder geval uit de kosten te kunnen komen.

Daarom biedt deze crisis ook enige kansen voor lokale restaurants en dat verzacht de pijn wellicht een beetje van deze situatie. Nu iedereen namelijk thuis zit en niet meer de deur uit kan om een hapje te gaan eten, is men sneller geneigd om eten te bestellen. Dit doen we tegenwoordig allemaal online. Onder het mom van #supportyourlocal pakken mensen massaal hun telefoon of laptop erbij en Googelen naar waar zij eten kunnen bestellen. Dan wil je natuurlijk dat ze terecht komen bij jou!

In deze blog vertel ik je daarom graag hoe je door middel van local SEO ervoor zorgt dat wanneer mensen online eten willen bestellen zij uitkomen bij jouw restaurant. Dankzij dit artikel weet je zo hoe je lokale SEO in kunt zetten om meer bekendheid te genereren naar je website en zo meer bestellingen binnenhaalt. Laten we snel beginnen.

SEO en lokale SEO in het kort

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Kortgezegd is SEO het proces wat ervoor zorgt dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines zoals Google. Door middel van SEO kan je hoog scoren in de zoekmachineresultaten bij verschillende zoekopdrachten. Je probeert namelijk zo goed mogelijk het gedrag van de gebruiker, die een zoekopdracht heeft, af te stemmen met de pagina’s van jouw website.

Wanneer je aan SEO doet biedt dit vele voordelen voor je restaurant, namelijk:

  • Het genereert meer bezoekers naar je website
  • Het zorgt voor meer online bestellingen (en reserveringen)
  • Je bouwt naamsbekendheid op
  • Vergroot customer engagement
  • Zorgt voor meer omzet

Eigenlijk is lokale SEO hetzelfde als normale SEO, echter richt lokale SEO zich op de online aanwezigheid voor zoekopdrachten die alleen voor een bepaalde regio of plaats gelden. Een makkelijk voorbeeld van lokale SEO: je wilt dat iemand die als zoekintentie heeft om eten te bestellen en in Kortenhoef woont, via Google met als zoekopdracht ‘eten bestellen Kortenhoef’ bij jouw restaurant uitkomt, doordat jij hoog in de zoekresultaten verschijnt van Google.

Een handige tool om makkelijk en snel te weten of de website van jouw restaurant goed SEO geoptimaliseerd is, is de gratis tool van Bento Box. Deze website scant jouw website op een aantal belangrijke SEO factoren. Op basis daarvan maken zij een rapport, welke je gemakkelijk kosteloos kunt downloaden. Ik durf te wedden dat er in elk rapport wel iets staat wat handig is om te verbeteren!

Waarom lokale SEO voor je restaurant?

Op dit moment zoeken mensen online misschien wel meer dan ooit tevoren naar een restaurant die bezorgt of waarbij je kan afhalen. En dat terwijl normaliter al zo’n 46% van alle zoekopdrachten in Google een lokale intentie hebben. Hoeveel moet dat nu dan wel niet zijn? Dit biedt natuurlijk kansen!

Wanneer deze mensen zoeken in jouw regio dan wil je uiteraard gevonden worden. En het liefst bovenaan de zoekpagina, want maar liefst 75% van de mensen kijkt alleen naar de eerste 5 zoekresultaten. Als jij hier dus tussenstaat krijg je meer bezoekers op je website en dus ook meer orders, want de regel luidt: hoe meer bezoekers naar je website komen, hoe groter de kans op conversie is.

Verder zorgen meer vertoningen in de zoekresultaten er ook voor dat je meer naamsbekendheid krijgt. Wanneer iemand namelijk zoekt op: ‘restaurant bezorgen Kortenhoef’ en jij bij de eerste 5 organische zoekresultaten zit, dan zien zij jouw restaurant tussen de resultaten staan. Misschien zullen al die mensen niet direct de eerste keer eten bij je bestellen wanneer dit nieuwe klanten zijn, maar veel waarschijnlijker wel de tweede keer, omdat ze je naam al kennen.

Ook heeft het te maken met relevantie. Wanneer je website SEO geoptimaliseerd is dan trek je gasten aan die ook daadwerkelijk naar jouw restaurant opzoek zijn. Naar verhouding zullen websitebezoekers ook meer converteren en een bestelling plaatsen om eten af te halen of te laten bezorgen. Lokale zoekopdrachten zijn namelijk specifiek en dit maakt de kans op conversie aanzienlijk groter.

En het heeft alles te maken met gebruikerservaring, want iemand die opzoek is naar een restaurant in Kortenhoef wilt ook alleen restaurants van die regio vinden. En jij moet hier natuurlijk tussen staan! Wanneer een restaurant uit Rotterdam tussen de zoekresultaten zal staan dan roept dit alleen maar irritatie bij de gebruiker op. Om deze redenen is het zeer belangrijk om je lokale SEO goed op orde te hebben.

Voorbeeld Google Maps die een restaurant toont t.b.v. blog lokale SEO
Voorbeeld Google Maps die een restaurant toont

Tips voor succes

Door middel van drie handige tips wil ik je een goede basis meegeven voor het optimaliseren van je lokale SEO:

1. Een goed begin is het halve werk
Een goed begin is het halve werk, zo luidt het gezegde. Ook dat geldt voor lokale SEO. Begin bij het begin en zorg dat je site goed werkt voor zowel desktop als mobiel. Laat desnoods een professional hiernaar kijken of gebruik zelf Google’s mobiel vriendelijke test hiervoor. De tool van Google test wel alleen op de mobiele gebruiksvriendelijkheid, maar wetende dat (volgens cijfers van het CBS), 86% dagelijks mobiel internet gebruikt, zal ik mij voornamelijk daarop focussen. Een goed werkende site zorgt namelijk ook weer voor een betere ranking.

Ook is het extreem belangrijk om de focus van de website te leggen op het uiteindelijke doel. En dat is in dit geval uiteraard de gast laten converteren ofwel: eten bestellen voor bezorgen, dan wel afhalen.

Gemakzucht dient de mens en het moet daarom voor een websitebezoeker niet meer dan één klik zijn om het menu te zien of direct eten te kunnen bestellen.

Zorg ook altijd voor een call to action op elke pagina, zodat een gast sneller geneigd is om te converteren. Wanneer mensen alleen op je site zoeken en vervolgens de pagina weer afsluiten dan mis je potentiële bestellingen.

2. Maak content die relevant is voor de regio
Je website moet je uiteraard voorzien van relevante content. Dit geldt eigenlijk voor alle websites. Om vindbaar te worden voor op lokale zoektermen moet Google weten welke producten, of in dit geval diensten, je aanbiedt. Creëer daarom landingspagina’s die lokale content bevatten.

De content moet zoekwoorden bevatten waar jouw doelgroep naar opzoek is. Zoekwoorden als ‘restaurant Kortenhoef of ‘Franse keuken Kortenhoef’ kunnen bijvoorbeeld zoekwoorden zijn die voor jou relevant zijn. Door middel van een keyword tool kun je gemakkelijk inzicht krijgen in zoekwoorden die passen bij jouw website. Zelf vind ik Keywordtool.io een zeer fijne tool om te gebruiken. Na het invullen van een keyword zie je gemakkelijk en snel of er vaak gezocht wordt op het woord. Aan de hand van de beschikbare gegevens kun je bepalen of het zoekwoord relevant is voor jouw restaurant en of je hierop gevonden wilt worden.

Laat vooral lokale zoektermen prominent naar voren komen op je website. Heb je een restaurant in Kortenhoef? Laat dit dan duidelijk zien door je gehele website. Vermeld het rijkelijk in de teksten, titels en headings. Zo kunnen je websitebezoekers en Google zelf zich hier in ieder geval niet in vergissen.

Vermeld bijvoorbeeld ook op je website over de geschiedenis van je restaurant op een mooie ‘over ons’ pagina en vermeldt de locatie van het restaurant bij de ‘contactgegevens’. Er zijn genoeg manieren om relevante content te creëren en je vindbaarheid te vergroten!

Een andere zeer gemakkelijke optie om je lokale zichtbaarheid te vergroten is door goede kwaliteit foto’s op je website te verwerken. Laat bijvoorbeeld door een professionele fotograaf mooie foto’s maken van het eten, je restaurant, je menu en misschien wel de keuken. Je kunt namelijk geotags en alt-tekst descriptions in de foto’s toevoegen. Zorg er dan wel voor dat je daarin zoekwoorden neerzet die relevant zijn voor jouw restaurant, zoals bijvoorbeeld ‘restaurant Kortenhoef culinair eten’. Dit zal je lokale bereik maximaliseren en zal ervoor zorgen dat gasten je makkelijker vinden.

3. Zorg voor lokale backlinks
Tot 2020 heeft Google altijd gezegd dat de ranking van een pagina door meer dan 200 factoren bepaald worden. Tegenwoordig zullen dit er veel meer zijn en zijn ze gestopt met tellen. Deze factoren geven zij natuurlijk niet prijs, echter is algemeen bekend dat de links die vanaf andere sites naar de pagina linken, ook wel backlinks genoemd, voor een hogere rangschikking zorgen. Daarom is het belangrijk dat ook jouw website backlinks bevat.

Het zit als volgt in elkaar: een link vanaf een pagina naar de pagina van jouw website, geldt voor Google als één stem van die pagina. Stel je voor dat de lokale krant een online artikel schrijft over restaurants in de regio. Hierbij linkt de krant in zijn artikel naar jouw website, dan is dat dus één stem. Je wilt dus zoveel mogelijk stemmen krijgen. En helemaal mooi zou zijn als die pagina’s ook weer veel stemmen krijgen, omdat zij dan ook goed zichtbaar zijn, wat voor een soort kettingreactie zorgt.

Er zijn bepaalde soorten van content die potentieel veel backlinks aantrekken en relevant zijn voor jouw lokale restaurant:

  • Alle soorten lijstjes, denk hierbij aan bijvoorbeeld je menukaart of openingstijden/contactgegevens
  • Aanbiedingen/kortingen die je vermeldt op je site

Een handige tool om te gebruiken bij het genereren van backlinks is Ahrefs.com. Dit is een betaalde tool die een Link Intersect-analyse heeft. Het geeft je daarmee inzicht in waar concurrenten hun backlinks vandaan krijgen. Dit kan interessante informatie voor je opleveren. Mocht je het hele backlinks verhaal interessant vinden en je er meer in willen verdiepen dan raad ik zeker aan om deze tool aan te schaffen.

Een andere tool, die gratis is, is de Google Search Console. Je kunt hier weliswaar geen inzichten van je concurrentie bekijken, maar wel zien welke backlinks Google heeft gevonden naar je website. Wat mij betreft is de Google Search Console een prima tool voor lokale restaurants, omdat Ahrefs.com prijzig is en je met deze tool al veel informatie inwint.

Bonus tip: zorg dat je Google bedrijfsprofiel op orde is

Nog een laatste kleine tip die ik je graag wil meegeven is om je Google bedrijfsprofiel in te vullen. Mocht je nog geen Google bedrijfsprofiel hebben dan kun je dit gemakkelijk aanmaken via Google Mijn Bedrijf. Dit bedrijfsprofiel wordt bij Google Maps getoond wanneer iemand zoekt op lokale zoekwoorden óf bij de normale zoekresultaten wanneer iemand specifiek zoekt op jouw restaurant.

Het is belangrijk om lokaal gevonden te worden om potentiële gasten aan te trekken. Maar net zo belangrijk is het om ervoor te zorgen dat de bedrijfsinformatie up-to-date is. Zo moet het adres kloppen en de openingstijden. Je kunt enorm veel informatie invullen via Google Mijn

Voorbeeld Google weergave lokaal restaurant t.b.v. blog lokale SEO
Voorbeeld Google weergave lokaal restaurant waarbij ook afhalen/bezorgen opties zichtbaar zijn

Bedrijf. Wanneer je veel informatie hebt ingevuld straalt dit betrouwbaarheid en professionaliteit uit. Maar ook zorgt het voor een betere lokale vindbaarheid. Deze informatie moet dus altijd actueel zijn. Wist je dat je zelfs kunt toevoegen dat afhalen en bezorgen mogelijk is? En laat dat nu zeer belangrijk zijn in deze tijd!

Let’s go local SEO

Deze blog heb ik geschreven om je op weg te helpen en te informeren over het begrip ‘lokale SEO’. Na het lezen weet je hoe je dit effectief in kunt zetten voor je restaurant. Ik hoop dat je net zo enthousiast bent als ik over dit zeer interessante onderwerp.

Om nu in te zetten op lokale SEO is naar mijn idee erg slim en relevant. Meer dan ooit zijn mensen online hun eten aan het bestellen. Door lokale SEO toe te passen zal dit een positieve bijdrage leveren aan hogere conversies voor jouw restaurant. Aan de andere kant hoop ik natuurlijk ook dat de horeca snel weer open kan. Maar vergeet ook niet dat lokale SEO ook een positief effect heeft wanneer je restaurant weer open is en op volle toeren draait. Je wilt immers dat jouw restaurant online toch altijd als eerste gevonden wordt? Veel succes!

Hopelijk bevat deze blog de juiste informatie om een mooie basis te leggen voor jouw kennis over lokale SEO en ga je het direct toepassen in de praktijk. Wil je meer weten over SEO? Bezoek dan ook deze pagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *