Tips om te scoren op sociale media

Tips om te scoren op sociale media

Hieronder staan de tips om te scoren op social media. De omvang van de tips zijn erg breed om zodoende voor de startende ondernemer, de digibeet of de doorgewinterde online verkoper nut te hebben. Het is belangrijk dat jij weet wat jij te bieden hebt om de tips om te scoren op social media toe te passen.

Adverteren op social media

In het huidige tijdperk is social media niet meer weg te denken. Wat verklaart dat het gebruik van sociale media enorm is toegenomen in het laatste decennia. In 2020 was het gebruik van social media met 12,3% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor, volgens onderzoek van emerce.nl. Informatie stromen komen nu binnen via de welbekende apps zoals Facebook, Instagram en de nieuws-apps. Deze zijn ook op ieder zijn telefoon terug te vinden. Jij hebt alle informatie in je broekzak zitten. Maar nu wil jij natuurlijk dat jouw bedrijf binnen die informatiestroom terug te vinden is. Daar heb ik tips om te scoren op social media. Eerst beginnen we bij een korte toelichting van de platformen.

Hieronder de tips om te scoren op social media

Tip 1

  • Ken de doelgroep
    Weet op wie jij je wilt focussen met bijvoorbeeld de marketingcampagne. Weet wat de interesses zijn en beweegredenen. Onderzoek wie deze persoon is en hoe deze zoekt. Schieten met hagel is een veelvoorkomen fout in het begin naar een succesvolle online campagne. Facebook ads en Google ads bieden hier een mooi overzicht van welke interesses je hier kan gebruiken om te segmenteren. Stel deze specifiek af op jouw doelgroep. Meer weten over Facebook -en Google ads? Scroll dan naar beneden voor een toelichting. Deze zijn essentieel voor succes en behoort tot een van de belangrijkste tips om te scoren op social media.

Tip 2

  • Content
    Zorg ervoor dat jouw content uniek is en dat het de doelgroep aanspreekt. Natuurlijk heeft ieder zijn eigen budget voor het creëren van content. Dit is al gemakkelijk en gratis te maken via Word maar wordt vaak als onprofessioneel ervaren. Canva.nl is hiervoor een ideale tool om gratis of tegen een laag budget content te creëren. Nu ziet jouw product of dienst er aantrekkelijker uit om vervolgens meer informatie over te zoeken. Tenslotte is het de bedoeling dat men doorklikt op jouw advertentie. Manieren van adverteren worden later uitgebreid besproken.Content is tegenwoordig in veel verschillende vormen te vinden. Informatievideo’s of afbeeldingen van een lamp in een vooraf ingerichte woonkamer. Impressie en ervaring is hierbij een belangrijk onderdeel. Wat wil jij dat jouw klant ervaart?

Tip 3

  • Kanaal keuze
    Facebook, Youtube en Instagram zijn de grotere spelers in de wereld van sociale media. Met miljoenen dagelijkse gebruikers is dit een trend die de basis vormt van onze levens. Waar koop jij jouw producten tegenwoordig? Via een advertentie op de Facebook pagina van een nieuw merk dat goed heeft gesegmenteerd?

    Sociale media: Facebook, Twitter,LinkedIn en Instagram

    Een aankoop via een Instagram story die jouw aandacht trok met aantrekkelijke plaatjes? Productaanbod via sociale media is de standaard geworden. Zeker nu sociale media veelvoudige wordt ingezet tijdens een Corona pandemie. De online wereld blijft echter altijd doorgaan, in goede tijden en slechte tijden. Daarom is vindbaarheid online essentieel

    Kanaal keuze is essentieel om jouw doelgroep te bereiken en eveneens jouw content op de juiste manier weer te geven. Is dit een kort filmpje dat in een Instagram story weergeven kan worden of is dit een afbeelding die voorbij komt op de Facebook tijdlijn? Deze kanalen zijn eveneens goed te combineren door Omnichannel strategie. Deze zorgen voor een soepele overloop van meerdere kanalen, wat zorgt voor een goede klant ervaring. Dit stimuleert eveneens de vindbaarheid door jouw content op meerdere kanalen met dezelfde uiting weer te geven. Lees meer door te klikken op de link van omnichannel strategie. Als voorbeeld kan dit bijvoorbeeld door owned media, oftewel jouw eigen Facebook, Instagram of Youtube kanaal waar jij de content deelt. En deze ook via betaalde advertentie bij de gesegmenteerde doelgroep weergeeft.

    Koppelingen zijn hierbij essentieel om ook goed te scoren op de zoekmachines die uiteraard ook sociale media platformen aangeven. Zoek jij op jouw eigen naam is Twitter bijvoorbeeld een van de zoekresultaten die als een van de eerste naar boven komt. Vergeet daarom niet dat backlinks, links die bijvoorbeeld leiden naar jouw website en landingspagina en niet vaak genoeg kunnen terugkomen in jouw uitingen.

Tip 4

  • Monitoring
    Resultaten meten uit jouw advertenties en kanalen is essentieel om te kunnen achterhalen of jouw advertentie nut heeft. Handige tools om te achterhalen waar op gezocht wordt en wat de huidige trends zijn zijn keywordtool.io en Google Trends.  Tools bieden inzicht wat er op het internet wordt gezocht. Via de Keywordtool kan jij zien welke zoekwoorden veelvoudig worden gebruikt en via Google trends kan jij inzien wat de huidige zoektrends zijn. Dit heeft ook veel te maken met het sentiment op sociale media, hierbij is coostoo.nl een handige tool. Bovenstaande tools gratis te gebruiken maar voor meerdere functies dient er helaas betaald te worden. Maak via deze link gemakkelijk een account bij Google om veel handige functies te gebruiken. Deze geven ook tips om te scoren op social media.Google Ads is de way-to-go op het gebied van advertenties. Hierbij kan je specifiek segmenteren en dit koppelen aan een Google Analytics account. Nu is de mogelijkheid om in te zien welke woorden goed gebruikt kunnen worden en of deze ook direct aanslaan bij jouw doelgroep. Hierbij ook in te zien waar en hoe de doelgroep zoekt binnen jouw advertenties en landingspagina’s. Tegenwoordig zijn er ook veel handige video’s om deze tools onder de knie te krijgen. Dit is mijn favoriete filmpje van Google Analytics.

Tip 5

  • Optimaliseren
    Om vindbaar en aantrekkelijk te blijven dien jij geregeld nieuwe content te verzorgen of bestaande content aan te passen. Actieve bedrijven worden veelvoudiger en gevonden. De tools geven direct aan waar en op welke pagina of advertentie de aandacht verloren wordt. Zodoende weet jij waar een nieuwe tekst of nieuwe afbeelding moet komen. Slaat product x niet aan bij het zien van de advertentie maar

    AB test
    AB-test

    wordt deze wel veel bezocht? Dan is het verstandig het product of dienst op een andere manier te promoten. De prijs hoeft niet direct omlaag maar kan ook goedkoper bevonden worden door een alternatief. Keuze opties zijn hierbij ook een effectieve manier om een product of dienst voordeliger te laten lijken.  Monitoring biedt de mogelijkheid te testen. Denk aan een A/B-test waarbij dezelfde variant van een product met een andere presentatie worden aangeboden, dit wordt ook wel splitsten genoemd.

    Deze tips om te scoren op sociale media helpen bij het online adverteren. De online wereld wordt belangrijker en zal een nog grotere rol gaan spelen in onze informatiestromen en aankopen. Gebruik deze tools in jouw advertenties en achterhaal wie de doelgroep precies is, hoe jij deze kan bereiken. Indien nodig bijsturen en optimaliseren om continu beter te willen worden, online.

    Hartelijk dank voor het lezen van deze blog en onderschat het gebruik van data niet, maakt het nuttig voor jouw bedrijf. Gebruik de tips om te scoren op social media.

 

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *