Waarom is adverteren via zoekmachines belangrijk voor bedrijven in de ICT-wereld? Deze tips gaan je helpen!

Google is een van de belangrijkste online-tools die gebruikt door consumenten. Dagelijks gebruiken honderden miljoenen mensen deze zoekmachine. Voor veel ondernemingen is het om die reden essentieel om een hoge ranking te hebben op Google. Zo kunnen ze sneller worden gevonden en komt er meer verkeerd naar de website. Een handige tool om dit te realiseren is search engine advertising, ook wel SEA, zoekwoordenmarketing of zoekmachineadvertenties genoemd. In deze blog lees hoe jij kan adverteren via zoekmachines.

De meeste ICT-bedrijven richten zich op de traditionele marketingvormen. Het adverteren in vakbladen, het bezoeken van beurzen of het versturen van direct mail. Vaak worden de nieuwe, online tools vergeten. In bijna alle gevallen hebben bedrijven wel een website, maar worden er weinig tot geen activiteiten georganiseerd om verkeer naar deze te leiden. Ik zal daarom uitleggen hoe jij SEA kan toepassen op jouw website om meer verkeer en uiteindelijke meer leads te genereren via jouw website. 

Wat is search engine advertising?

Een veel gebruikte term die je hoort als je aan online marketing denkt is search engine optimization. Maar wat is dit? En belangrijker, wat is het verschil met search engine advertising? Simpel gezegd is SEO het optimaliseren van je website zodat je sneller wordt gevonden op zoekmachines. Je optimaliseert je website dusdanig, met specifieke content en zoektermen, dat je een hoge ranking krijgt in zoekmachines. Je hoeft hier dus niet voor te betalen. Search engine advertising is het vergoten van de zichtbaarheid van je website via betaalde advertenties. Deze advertenties staan in de meeste gevallen boven de organische zoekresultaten en zijn te herkennen aan het term ‘advertentie’ wat ernaast staan.

Onder deze vorm van adverteren via zoekmachines verstaand we onder andere gesponsorde advertenties, zoektekstadvertenties, display-advertenties, contextuele advertenties, enz. In een notendop omvat SEA alle manieren om uw website hoog in zoekmachines te laten scoren en meer bezoekers naar uw website te trekken via betaalde advertenties. Het grote verschil is dus dat search engine optimization onbetaald is en dat search engine advertising betaald is.

Search engine advertising is belangrijk voor het succes van uw bedrijf. Als het goed wordt ingericht, kan online adverteren via zoekmachines u helpen uw advertentie op de juiste doelgroep te richten. Hierdoor bereikt de juiste groep de website. Een van de voordelen van search engine advertising is, dat je alleen betaalt wanneer iemand op jouw advertentie klikt, ook wel pay-per-click/PPC genoemd, of wanneer uw advertentie op het gewenste platform verschijnt, ook wel cost-per-impression/CPM genoemd. De advertenties worden ook weergegeven in het gesponsorde gedeelte van de pagina met zoekresultaten van de zoekmachine.

Hoe werkt search engine advertising?

Het adverteren via zoekmachines, search engine advertising, is een van de effectiefste methodes om een constante stroom verkeer naar je website te leiden. Je betaalt dus advertentieruimte in de zoekresultaten van een zoekmachine. Als eerste is het belangrijk om te bepalen via welke zoekmachine je gevonden wil worden. Over het algemeen is dit Google, gezien dit de meest gebruikte zoekmachine is. In dat geval maak je gebruik van Google Ads. Via deze tool van Google maak je de advertenties. Deze advertenties bestaan ui enkele regels tekst. Google Ads geeft aan hoe lang die regels tekst mogen zijn.

Vervolgens bepaal je op welke woorden je wil adverteren via zoekmachines. Deze woorden moeten relevant zijn voor jouw bedrijf en moeten woorden zijn die jouw doelgroep zou gebruiken in zoekmachines. In het geval van ICT-bedrijven kunnen dit woorden als beheer, cloud, firewalls of internetverbindingen.

Vervolgens worden alle stappen in Google Ads doorlopen en kan de advertentie worden gepubliceerd. Zoals eerder is verteld betaal je alleen als de bezoeker daadwerkelijk op de advertentie klikt of wanneer de advertentie verschijnt. Wat het bedrag is verschild. Sommige zoektermen zijn duurder dan andere. Via een gratis online tool Ubersuggest kan je onder andere zien hoeveel het zoekwoord of zoekterm kost en wat het zoekformule is. Je kan ook een limit instellen. Stel je hebt een budget van maximaal €400 euro per maand dan kan je instellen dat wanneer dit bedrag is bereikt de advertentie niet meer actief is.

Wat zijn de voordelen van search engine advertising?

Klinkt goed, vind je niet? Hier zijn een nog een paar voordelen van search engine advertising:

1. Zichtbaarheid
Door naast search engine optimization gebruik te maken van search engine advertising verhoog je de zichtbaarheid van je website en bereik je een breder publiek. Om die reden is search engine advertising erg effectief.

2. Meer controle
In vergelijking met search engine optimization heb je meer controle. Je weet namelijk precies bij welke zoekwoorden/zoektermen bezoekers bij je advertentie uitkomen, omdat je deze zelf hebt ingesteld.

3. Effectief
Door het inzetten van search engine advertising weet je precies hoeveel bezoekers er via dat specifieke zoekwoord er op je website gekomen door de click-through rate. Ben je niet tevreden met het resultaat? Dan kan je snel en makkelijk het zoekwoord naar iets anders veranderen.

4. Snel resultaat
Als je gebruik maakt van search engine advertising kan je snel resultaat verwachten. Wanneer je search engine optimization wijzigingen doorvoert kan het een tijdje duren tot dat het resultaat zichtbaar is in de organische zoekresultaten. Bij search engine advertising is het resultaat al binnen een paar dagen zichtbaar en zie je de statistieken van je website dat het aantal bezoekers is toegenomen.

5. Doelgroep
Door gebruik te maken van search engine advertising kan je campagnes richten op specifieke doelgroepen. Stel je voor dat je een campagne wil richten op enkel klanten voor zakelijke telefonie, dan kan dat makkelijk.

 

Tips voor search engine advertising

Ben je klaar om search engine advertising campagnes op te zetten? Lees dan nog deze handige tips om jouw campagne tot een succes te brengen:

1. De juiste zoekwoorden

De relevantie van de advertentie is erg belangrijk. Relevantie bepaalt de kwaliteitsscore, die op zijn beurt uw advertentiepositie op Google bepaalt. Zorg er daarom voor dat de advertentietekst zo specifiek en relevant mogelijk is. Je kunt dit doen door de zoekwoorden van de campagne te vermelden in de advertentietitel, het URL-pad en in de advertentie zelf.

Geen idee welke zoekwoorden je moet gebruiken voor je campagne? Maak dan gebruik van de zoekwoordenplanner van Google Ads. Deze gratis tool van Google helpt je de juiste zoekwoorden te selecteren.

2. Maak gebruik van een call-to-action

Je wil de zoekers aanspreken, maar vooral aanmoedigen tot een actie. Een call-to-action houdt in dat je de potentiële klanten aanmoedigt om een ​​specifieke actie te ondernemen na het lezen van de advertentie. Een voorbeeld van een call-to-action is terugbel verzoek, het download een van een whitepaper of een aanvraag van een offerte.

3. Let op je kwaliteitsscore

Heb je alle advertenties geplaatst die je wilde plaatsten? Blijf deze dan goed monitoren! Kwaliteitsscores voor zoekwoorden zijn een goede indicatie van de kwaliteit van de advertentie. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de verwachte CTR, relevantie van de landingspagina en advertentierelevantie. Een goede kwaliteitsscore heeft een grotere kans om hoog te scoren op Google, zelfs als het een lager budget heeft dan jouw concurrenten!

4. Experimenteer!

Als je net begint met Google Ads is het belangrijk dat je open staat om te experimenteren. Je moet immers leren van je fouten, dat geldt ook voor het Google Ads. Wees niet bang om verschillende advertenties uit te proberen. Op deze manier krijg je een goed beeld van welke tekst wel of niet werkt voor jouw doelgroep.

5. Testen!

Om een hoge kwaliteitsscore te behalen is noodzakelijk om een optimale landingspagina op te zetten. Hoe bereik je die? Door te testen en te optimaliseren! Hiervoor kan je Google Optimize gebruiken. Dit is een gratis tool die Google aanbiedt voor het maken van A/B-testen. Maak hier dus gebruik van!

Tot slot

Je hebt nu een goed beeld van wat search engine advertising is en wat de voordelen zijn van adverteren via zoekmachines. Samenvattend is het essentieel dat je goed onderzoek doet voordat je zoekwoorden inkoopt bij Google Ads. Wie is je doelgroep en wat is het zoekgedrag van deze doelgroep? Een doordachte search engine advertising strategie is essentieel voor je online vindbaarheid. Wil je nou meer weten van Google Ads? Klik dan hier voor meer informatie.

Dit zijn nogmaals enkele voordelen van search engine advertising

  • Het vergroot je zichtbaarheid.
  • Meer controle.
  • Inzicht in hoeveel meer verkeer naar je website is gekomen.
  • Snel resultaat
  • Je kan een specifieke doelgroep targetten.

En vergeet niet dat SEA en SEO hand in hand met elkaar gaan. Benieuwd hoe dit het beste kan aanpakken? Lees dan de volgende artikelen: Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide en Zoekmachine optimalisatie. Wil je andere blogs lezen? Klik dan hier.

Heb je nog vragen of wil je even over sparren? Schrijf dan hieronder een reactie of stuur een mail naar mohammed.ahmad@student.windesheim.nl dan kunnen we het erover hebben.

Bedankt voor het lezen van deze blog en heel veel succes met het opzetten van jouw search engine advertising campagne!

Geschreven door
Mohammed Ahmad

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *