TikTok verandert digitale strategie

TikTok gebruiken

TikTok is momenteel een van de bekendste online social media platformen ter wereld. Door de 3 miljoen Nederlandse gebruikers hebben zij enorm veel informatie die een bijna perfect algoritme hebben weten te registreren. Ik was zelf ook bezig met het scrollen door mijn eigen TikTok feed en bekeek de video’s die door het TikTok Algoritme waren uitgekozen om mij te laten zien. Veel van de video’s die ik te zien kreeg hebben met elkaar te maken of lijken op elkaar. Zo zijn er diverse influencers die mijn aandacht trekken en die ik daarom vaker te zien krijg op mijn eigen feed. TikTok heeft de stap gemaakt naar advertisement media.

(modernmediahub, 2022)

Deze stap heeft ervoor gezorgd dat de reclames die jij te zien krijgt aansluiten op jou persoonlijke kijkpatroon. Neem het volgende scenario: Jij als bezoeker van TikTok bekijkt veel video’s van @markielucas. Wanneer @markielucas dan speelt in een Reclame van Nivea, krijg jij die reclame te zien, zonder dat @markielucas deze video plaatst op zijn eigen kanaal. Maar hoe werkt dat?

Dat zal uitgelegd worden in de volgende punten:

  • Hoe werkt TikTok?
  • Wat kan TikTok betekenen voor jou online marketing?

Hoe werkt TikTok?

Jou interesses

Voor je op begint met het bekijken van video’s worden er door TikTok zelf een paar vragen aan jou gesteld zodat zij jou kunnen laten zien waarvoor je gekomen bent. Een van deze vragen is de vraag naar jou interesses. Hierin kan je meerdere van de volgende antwoorden opgeven:

  • Dansen
  • Zang
  • Vreemd bevredigend
  • Huis en tuin
  • Kunst
  • Buiten
  • Eten
  • Sport
  • Auto’s
  • Familie
  • Dieren
  • Doe-het-zelf en lifehacks
  • Fitness en gezondheid
  • Liefde en dating
  • Leren

Deze stap kan worden over geslagen door de gebruiker, maar dit wordt echter maar door <3% van de gebruikers gedaan.

Persoonlijk gedrag

Naast door de gebruiker ingevulde interesses is TikTok ook constant bezig met het bestuderen van het gedrag van de gebruiker. Alles wat je doet wordt opgeslagen door TikTok. Zoek jij een video op? Iike of reageer je op een video dan wordt jou algoritme hiernaar aangepast. Maar naast deze opvallende punten die meerdere interacties nodig hebben om opgenomen te worden kijkt TikTok nog naar veel meer waardoor hun algoritme voorloopt op dat van andere sociale media kanalen. Zo wordt er ook constant opgeslagen hoeveel procent van elke video kijkt. Zo reageert het algoritme op een manier dat jij veel meer video’s te zien krijgt met de kenmerken van video’s die je daarvoor vaker keek. Je kan dus concluderen dat hoe vaker je op TikTok zit en hoe actiever je bent in jou gedrag hoe persoonlijker de for you page wordt.

Aantrekkelijke Jonge Zakenvrouw op TikTok Terwijl Werkt Kantoor Stockfoto

verbreden content

Nu denkt je als bedrijf niet meer mensen kan bereiken dan waar je op target. Maar dat is niet zo. TikTok wil namelijk niet dat de gebruikers zich gaan vervelen door teveel van hetzelfde te bekijken. Daarom laat TikTok de gebruikers eens in de zoveel tijd een video zien die afwijkt van het gebruikelijke kijkproces. Zoals eerder aangeven slaat TikTok ook op hoe jij reageert op deze video’s om te zien of ze jou algoritme kunnen verbreden.

Wat kan TikTok betekenen voor jou online marketing

Zoals eerder aangegeven is TikTok een enorm bekent social media platform. Volgens de cijfers van TikTok zijn er wereldwijd maandelijks 490 miljoen mensen die een nieuwe niet bekeken video te zien krijgen. Ik heb u eerder de vraag gesteld of het TikTok algoritme gaat zorgen voor een nieuwe digitale strategie, en ik kan u alvast vertellen dat het antwoord op deze vraag ja is. Veel bedrijven zijn de afgelopen maanden al bezig geweest met het vernieuwen van hun manier om contact te maken met de doelgroep en stimuleren van aankopen, en met succes. Het bedrijf is een paar maanden geleden onderzocht om inzicht te krijgen in de rol van TikTok tijdens de retail customer journey.

Uit het onderzoek kwamen de volgende cijfers:

  • TikTok-gebruikers hebben 2,4x meer kans dan andere platformgebruikers om een bericht te maken en een merk te taggen na het kopen van een product.
  • Mensen op TikTok hebben 1,5x meer kans om direct iets te kopen dat ze op het platform hebben ontdekt dan gebruikers van andere platforms.
  • TikTok is 1,7x vaker de bron voor productontdekking in vergelijking met andere sociale platforms.
  • TikTok-gebruikers hebben 1,5x meer kans dan andere platformgebruikers om vrienden of familie over te halen een product of dienst te kopen die ze in de app zijn tegengekomen.

Wat we hierin kunnen lezen is dat customer journey anders loopt dan normaal. In tegenstelling tot de andere platformen waar de Funnel van het REAN-model wordt gezien als een model met een begin en een eind, wordt die van TikTok eerder gezien als een oneindige lus.

(netprofiler, 2022)

Hoe bereik je jouw doelgroep op TikTok?

Je hebt hierboven kunnen lezen hoe TikTok werkt en wat dat jou bedrijf kan opleveren, maar hoe zou je dit nou moeten implementeren in jou bedrijf? Allereerst moet je begrijpen dat de doelgroep van TikTok ondanks de vele gebruikers van alle leeftijden, jonger is dan andere social media kanalen. Uit onderzoek blijkt het grootste deel van de doelgroep zit tussen de 18 tot 24 jaar (39,91%). Naast deze doelgroep word de app ook veel gebruikt tussen de leeftijdscategorie 13 tot 17 jaar (27,37%) en 25 tot 34 jaar (25,11%). Daarnaast is het goed om te begrijpen hoe je bedrijf kan sturen naar de doelgroep die jij als bedrijf hebt getarget.

(onlinemarketingmonkey, 2022)

Neem een Pro-account

Anders dan andere social media bedrijven als Facebook, LinkedIn of Instagram is een Pro-account op TikTok gratis. Met een Pro-account krijg jij als bedrijf veel meer inzichten in statistieken. Zo krijg je met een pro account inzicht in de videoviews, volgers, profielweergaven, best bekeken video’s en demografische volgersinformatie. Dit alles om alle stappen na te lopen en jou doelgroep nog beter te kunnen bereiken.

Maak gebruik van hashtags

Net zoals bij andere social media kanalen is het gebruik van hashtags essentieel om jou doelgroep te bereiken. Anders dan die andere kanalen is het zo dat de tekst bij TikTok in beeld staat wat betekent dat je geen 30 hashtags onder de video kan plaatsten om hem te pushen. Belangrijk is dus dat je goed onderzoek doet naar de doelgroep, zodat je deze kan bereiken in 6 tot 12 hashtags.

Omdat er dus niet zo veel hashtags gebruikt moeten worden is het goed als bedrijf om een campagne-hashtag te gebruiken. Deze kan er namelijk voor zorgen dat jou product door TikTok zelf gepushed wordt. Dit wordt momenteel ook veel gedaan door influencers die op deze manier bedrijven waar ze mee samenwerken pushen. Hashtags vallen bij TikTok namelijk onder trends. Zo zijn er verschillende hashtags die TikTok als trekding aanschouwt en daardoor worden gepushed door het bedrijf zelf.

Koppel TikTok met je andere social media

Momenteel is het op TikTok nog niet mogelijk om clickable links te plaatsen die jou viewers doorsturen naar je site. Wel is het mogelijk om bijvoorbeeld je YouTube of Instagram te linken en deze te plaatsen. Zo kun je jou doelgroep doorsturen naar jou andere social media accounts waar je ze wel weer kan doorsturen naar jou site.

Gebruik ondertiteling

We leven momenteel in een tijd waarin we altijd alles willen zien en dat constant willen bijhouden, maar we willen dit wel voor onszelf houden. Daarom kijken we een groot deel van onze video’s zonder geluid waardoor we de boodschap vaak niet doormiddel van tekst kunnen overbrengen. Dit kan wel met het gebruik van ondertiteling. Je kan naast het plaatsen van een video ook ondertiteling toevoegen die dan vervolgens onder de video geplaatst word en je zo de boodschap doorgeven van jou video.

Conclusie

Het gebruik van TikTok is in deze tijd enorm belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken. Het bedrijf focust zich vooral op de jonge doelgroep maar wordt steeds meer gebruikt door mensen die hier buiten vallen. Het gebruik van TikTok in de digitale strategie is niet meer weg te denken en zou door elk bedrijf gedaan moeten worden.

Dus waar wacht je nog op?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.