TikTok guide: Influencer marketing op TikTok

TikTok eist zijn plek op in de marketing strategie van bedrijven

Influencer marketing heeft zich door de jaren heen met een rap tempo een hoge positie in de marketingstrategie van vele bedrijven weten te plaatsen, het is eigenlijk niets nieuws. Mensen worden al jaren beïnvloedt door artiesten, modellen of leiders waar zij naar opkijken, alleen wordt dit tegenwoordig met behulp van sociale media platformen gedaan. Influencer marketing is eigenlijk mond-tot-mond reclame, van influencers naar volgers. Tegenwoordig zijn er verschillende platformen op social media waar deze influencers te werk gaan, zoals Facebook, Twitter, Youtube en Instagram. Afgelopen jaar is er aan dat rijtje nog de Chinese TikTok aan toegevoegd, maar hoe werkt influencer marketing op Tiktok?

Wat is TikTok?

Veel mensen hebben van TikTok gehoord, maar niet veel mensen lijken een duidelijk beeld te hebben van wat de app eigenlijk doet. Zie het als een kleine versie van een YouTube-video, behalve dat de video’s op TikTok slechts een duur van 5-60 seconden hebben. Wanneer mensen hun video’s maken, kunnen ze verschillende filters en effecten gebruiken en liedjes toevoegen via de grote meegeleverde muziekbibliotheek. Deze video’s kunnen dance challenges zijn, lip zing video’s of grappige sketches. De voorloper van Tiktok is de app Musical.ly die in 2014 op de markt werd gebracht, de app werd later in 2017 verkocht aan het Chinese bedrijf ByteDance voor wel $1 miljard en werd later gerebrand als Tiktok. Ondanks dat het een vrij nieuw social media platform is, zijn er wel mogelijkheden voor influencer marketing op TikTok.

Waarom kiezen voor TikTok?

Maar waarom zou u als bedrijf kiezen voor Influencer marketing op TikTok? Momenteel is Tiktok beschikbaar in 150 landen in wel 75 verschillende talen. Met meer dan 1 miljard installaties heeft Tiktok Facebook, Instagram en Snapchat ingehaald als meest gedownloade app. Met meer dan 50% van de gebruikers onder 24 jaar is dit een mooi platform om gericht te adverteren op Generation Z. De meest centrale functie van TikTok is het algoritme dat het gebruikt om kunstmatige intelligentie in staat te stellen de gebruiker gepersonaliseerde aanbevelingen te laten zien en deze onmiddellijk binnen te halen bij het openen van de app met video’s die direct worden afgespeeld.

  • De gemiddelde gebruiker besteedt elke dag ongeveer 46 minuten aan de app.
  • 34% van de dagelijks actieve gebruikers neemt elke dag video’s op.
  • De grootste leeftijdsgroep is 18-24 jaar, die ongeveer 42% van de gebruikers uitmaakt met 13-17- jarigen niet ver achter.
  • Er is een percentage van ongeveer 60% vrouwelijke gebruikers en 40% mannelijke gebruikers.

 

Het gebruik van influencers op TikTok

Net zoals YouTube, zit TikTok vol met influencers die views, likes, comments en shares gebruiken om geld te verdienen. Al heel wat bedrijven hebben diverse succesvolle Tiktok-campagnes gelanceerd met behulp van influencers en hun miljoenen volgers, denk bijvoorbeeld aan Disney of Pepsi. Dit zal ook voor uw bedrijf goed kunnen werken. Het is vooral belangrijk dat uw bedrijf de juiste influencer zal kiezen, zij moeten namelijk goed bij  uw merk passen en zullen tenslotte een indirect gezicht worden van uw merk dat zij zullen promoten. De influencers worden meestal betaald om een leuke challenge te doen of een product te promoten in hun video’s en deze te delen met hun vele volgers.

TikTok biedt de mogelijkheid om challenges door middel van hashtags te promoten. Een ander groot voordeel van TikTok is de sterke focus op lokale content. Door middel van local trending hashtags kunt u zien welke onderwerpen populair zijn in een land of stad en kunt u uw video-challenges hierop aanpassen. De juiste influencers kunnen de campagne uiteraard een flinke boost geven. Inmiddels zijn er al TikTok influencers met miljoenen volgers. Naarmate het platform blijft groeien zullen er steeds meer TikTok influencers ontstaan die zich richten op verschillende branches.

 

1. Influencer takes over

Een van de manieren om influencer marketing te gebruiken voor TikTok is een take over. Hiermee kan je het meest directe ROI voor groei zien. Als uw bedrijf influencers gaat benaderen die goed bij uw merk passen om content voor uw kanalen te maken, zijn “takeovers” een van de beste marketing strategieën op TikTok. Wie weet er nou beter content te creëren dan de Tiktok influencers die van nul naar miljoenen volgers zijn gegaan? Zij begrijpen hoe ze inhoud kunnen creëren die blijft hangen en geïmiteerd zal worden door hun volgers. Er is een toegevoegde waarde aan deze tactiek, er ontstaat inhoud wat voornamelijk bestaat uit creativiteit. Influencers zullen de take overs op hun eigen account communiceren naar hun volgers waardoor hun volgers ook wel uw potentiele consumenten rechtstreeks worden doorgeleid naar het Tiktok profiel van uw bedrijf.

Waarom een Influencer take over?

Het doel van deze take over is om gebruikers te vragen op een CTA te klikken om een ​​bestemmingspagina te bezoeken: intern of extern van de app. Dit gaat gepaard met een leuke livestream of TikTok video’s op uw bedrijfsaccount. In deze video’s zal bijvoorbeeld de door u gekozen influencer het product promoten of gebruiken.

 

2. Duets op TikTok

TikTok heeft zijn duet-functie in de app gebracht om zo gebruikers de mogelijkheid te geven om content te maken op basis van hun favoriete merken, influencers en vrienden. Met TikTok Duets kunnen gebruikers in feite inhoud creëren met al een geposte video van een andere gebruiker. Beide video’s zullen naast elkaar op het scherm verschijnen in een vierkant formaat. Mensen kunnen effectief reageren op video-inhoud met hun eigen video’s op andere gebruikers die vervolgens openbaar kunnen worden gedeeld. Als dit goed wordt gedaan, kan dit tot ongelooflijke resultaten leiden, zoals Duet Chains en virale trends die het hele platform overnemen.

Waarom kiezen voor duets op TikTok?

Als u viraal wilt gaan met uw merk op TikTok, is dit een van de beste manieren om te doen. Als bedrijf zal u goed moeten nadenken en proberen een duet-challenge vorm te geven. Challenges als geheel vormen een enorm onderdeel van de TikTok-cultuur. Duet-challenges zijn speciaal, omdat de functie vast gebruikt wordt door de gebruikers van TikTok. Op deze manier zal de content als duet constant gedeeld en geïmiteerd wordt. Dit is de sterkste vorm van betrokkenheid die je tegenwoordig op social media kunt krijgen.

Als je influencers gebruikt om op TikTok te adverteren, zijn Duets een geweldige manier om je maximale bereik enorm te vergroten. U wordt niet langer beperkt aan alleen de volgers van de influencers. Nu kunnen mensen uw inhoud ervaren van elk van de gebruikers die deelnemen aan een duet met de influencer.

Muzieklabel The Other Songs was op zoek naar meer streams en aandacht voor de single ‘Love Again’ van RuthAnne. Zij hebben de duet-functie gebruikt om fans aan te moedigen om te communiceren via onze influencer content, allemaal gebaseerd op het delen van hun onzekerheden. Dankzij de duet-functie zijn er 871 gebruikersvideo’s gemaakt op basis van de influencer-video’s. Wat betekende dat in plaats van alleen de 153.000 views van de influencer content, zij 901.000 views verkregen. Door TikTok te gebruiken om een ​​community te creëren met de duetfunctie, konden zij veel gemakkelijker meer mensen bereiken en slaagden ze erin om het nummer trending te krijgen op de hitlijsten van het platform op TikTok.

Video van de Love Again challenge

3. Live video streaming op TikTok

Ondanks het bestaan ​​van Whatsapp en messenger en het constant berichten van contacten, wilt men toch iets realistischers. Een live uitzending is bijzonder, omdat het iets menselijks toevoegt aan virtuele communicatie die tekst en afbeeldingen niet kunnen bieden. Volgens TwitchTracker zijn er in 2020 gemiddeld 1,38 miljoen gelijktijdige kijkers op Twitch. Dat is 29% meer dan in 2019. Laten we niet vergeten dat Twitch een live streamingplatform is voor alleen games en gamers.

Stel u eens voor hoeveel views een livestream op Tiktok, die niet beperkt is tot een specifiek publiek, kan verzamelen? Marketeers moeten zeker op deze trend blijven letten. Volgens Limelight besteedden internetgebruikers in 2019 gemiddeld 6 uur en 48 minuten per week aan het kijken naar online video’s. Dit lijkt een geweldige manier voor marketeers om de aandacht van potentiële consumenten te trekken. Livestreaming van video van hoge kwaliteit via verschillende sociale mediasites biedt mogelijkheden om ontzagwekkende inhoud te creëren die welverdiende hoge posities zal innemen in de nieuwsfeeds van gebruikers.

Hoe is een TikTok livestream effectief?

Met livevideo-streaming kunnen Influencers op TikTok in realtime contact maken met hun volgers door middel van comments. Het kan u ook helpen inkomsten te genereren met uw account als uw livestream-publiek u virtuele ‘cadeaus’ stuurt. Het beste van live video’s is dat je er veel inhoud mee kunt behandelen, aangezien TikTok de duur van de livestream nog niet heeft beperkt. u heeft veel ruimte om creatief te zijn op TikTok Live, aangezien er geen beperking is op de duur ervan. Enkele ideeën die u kunt onderzoeken in uw live-uitzendingen zijn bijvoorbeeld leuke weetjes over uw merk/product/branche, Behind the scenes van evenementen, gebruik van producten of diensten, Q&A’s sessies met de volgers, maar ook interviews met influencers of bekende sprekers. Zoals hierboven is vermeld kunnen kijkers virtuele cadeaus sturen, maar andersom kunt u als bedrijf virtuele “cadeaus” sturen om zo de kijkers te stimuleren om te kijken of zelfs te volgen.

 

4. Tiktok Challenges

Is het u wel eens opgevallen dat u een aantal rare trends vaak voorbij ziet en veel mensen dezelfde type video’s beginnen te maken? Veel van deze videotrends eigenlijk het resultaat zijn van een TikTok-challenge.

Elke TikTok-gebruiker, individu of merk kan een TikTok-challenge starten. Zij vragen andere mensen meestal om een ​​bepaalde taak uit te voeren en hun video te delen met een challenge-specifieke hashtag. Naarmate steeds meer mensen deelnemen aan de challenge en video’s delen met de challenge-hashtag, begint de hashtag trending op TikTok.

Als bedrijf/merk kunt u deze tactiek gebruiken om duizenden gebruikers tot een challenge toe te zetten en deze op te nemen en delen met hun volgers, dit leidt tot content en views op uw merk-hashtag. Een succesvolle hashtag-challenge kan ook de naamsbekendheid vergroten en helpen bij het vormen van een positief merkimago bij het publiek. Als bedrijf kunt u TikTok-uitdagingen benutten door deel te nemen aan een bestaande of door een nieuwe te maken.

@nowunited

Uniters show us what YOU got!! Get creative and try the PepsiCanBalance!! 💙😍 @pepsi #pepsifootball

♬ Presidente – WOST & Ginette Claudette

Meedoen met een challenge of zelf één bedenken?

De volgende stap is om te beslissen aan welke van de trending-challenges u als merk kunt deelnemen. U moet iets kiezen dat relevant is voor uw merk of branche. Het is voor een cosmetica bedrijf een goede keuze om challenges te doen die een before en after make-up look laten zien. Mocht u geen challenge kunnen vinden die verband houdt met uw branch of merk, dan kunt u toch deelnemen aan algemene challenges die niet branche specifiek zijn. Een voorbeeld hiervan is de “Mannequin Challenge” van 2016. Merken en individuen namen deel aan die uitdaging, die viraal ging op sociale mediaplatformen.

Een andere manier waarop u TikTok-challenges voor uw bedrijf kunt gebruiken, is door er een zelf te bedenken. Deze gaat u vervolgens promoten om ervoor te zorgen dat dit een trend zal worden. Dit is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het creëren van uw eigen merkuitdaging vereist veel onderzoek, creativiteit en tijd. U moet een idee bedenken en het vervolgens vanaf nul tot uitvoering zien. Het lijkt misschien omslachtig, maar het is het waard. De challenges, als u een goed idee bedenkt, kan deze viraal gaan. Zo niet, dan zal het in ieder geval voldoende trendmatig zijn om u door gebruikers gegenereerde inhoud en volgers te bezorgen. De drie belangrijkste zaken bij het zelf ontwikkelen van een Tiktok-challenge zijn; kijk naar andere merken voor inspiratie, leg strenge regels vast voor de challenge en promoot de challenge.

 

Klaar om aan de slag te gaan met een TikTok influencer campagne?

Nu u de ins en outs van TikTok influencer marketing kent, is het tijd om uw eigen campagne te maken. Of het nu de eerste keer is dat u influencer marketing doet op TikTok of u uw strategie wilt optimaliseren. U kunt samenwerken met een ervaren influencer marketingbureau of het heft in eigen handen nemen. Op deze manier zult u een ​​impactvolle TikTok influencer campagne lanceren.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *