Sociale media voor zakelijk gebruik, zo zet je het succesvol in!

Dankzij deze tips zet jij sociale media voor zakelijk gebruik met succes in!

Ben jij benieuwd naar hoe je sociale media voor zakelijk gebruik succesvol kan inzetten? Mooi, want in het huidige tijdperk dat wij leven kan je niet meer om sociale media heen. We besteden zowat meer tijd online dan offline. Instagram, LinkedIn, TikTok en Facebook, wie kan er nog zonder? Veel mensen gebruiken sociale media alleen privé, maar heb jij er wel eens over nagedacht hoe je dit zakelijk kan inzetten? Sterker nog: sociale media mag en kan niet meer ontbreken in jouw marketingplan. Maar daadwerkelijk succes behalen, is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dit vergt wel degelijk wat van je. In deze blog geef ik je daarom een aantal tips om je hierbij op weg te helpen.

Telefoon met sociale media apps

Gissen is missen

Waar de ene organisatie online succes na succes behaalt, blijft dit succes bij een ander uit. Daarom is het van essentieel belang om te weten hoe je ervoor staat. Meten is weten en gissen is missen. Wie is jouw doelgroep, wat zijn hun interesses en weten ze je überhaupt al te vinden? Ben je actief in het delen van content online of begin je hier net mee? Wanneer je dit hebt onderzocht, ben je klaar voor de volgende stap: het koppelen van KPI’s aan je bedrijfsdoelstelling(en). Dit gaat natuurlijk veel verder dan het optimaliseren van vind-ik-leuks of volgers; met sociale media kan je veel meer bereiken dan alleen dit. Denk aan meer leads generen, het versterken van engagement op je pagina’s om zo je autoriteitspositie te versterken of langdurige relatie met je doelgroep op te bouwen.

 

Het succes van een contentstrategie

Af en toe iets posten op je sociale kanalen resulteert niet in het gewenste succes. Stilzitten en hopen dat je successen behaalt ook niet. Wat wel helpt is: een contentstrategie. Hierbij is het van belang dat je nadenkt over hoe je relevante én onderscheidende content creëert. Daarnaast biedt een contentkalender houvast en een duidelijk overzicht. Een mogelijke strategie die je kan gebruiken is de 3-2-1 strategie. Deze strategie werkt als volgt: voor elke sale gerelateerde post die je online plaatst, komen drie bedrijfscultuur gerelateerde en twee industrie gerelateerde posts terug. Een bedrijfscultuur gerelateerde post kan bijvoorbeeld gaan over prestaties die je hebt behaald of HR-zaken. Bij industrie gerelateerde posts kan je focussen op wat er in de markt, waar in jij je bevindt, gebeurt. Het is hierbij wel van belang dat je dicht bij jezelf blijft. De content die je online plaatst moet wel aansluiten bij jóuw doelgroep en de bedrijfsdoelstellingen.

 

Betrek je medewerkers 

Je medewerkers kunnen ook een grote rol spelen bij het inzetten van sociale media voor zakelijk succes. Medewerkers hebben een eigen netwerk opgebouwd. Hier kan je optimaal gebruik van maken. Vraag daarom aan je medewerkers om betrokken te zijn bij de bedrijfspagina. Vraag aan je medewerkers om bijvoorbeeld op hun persoonlijke LinkedInpagina neer te zetten waar ze werken. Wanneer medewerkers content liken van jouw bedrijfspagina, is de kans groot dat hun netwerk de post ook ziet. Dit is cruciaal om op te vallen in het huidige algoritme. Instagram laat je bijvoorbeeld berichten van vreemden zien en berichten waarvan zij denken dat jij het interessant vindt. Dit maakt het nog lastiger voor bedrijven om op te vallen. Dés te belangrijker dus dat jouw medewerkers actief zijn op alle bedrijfspagina’s. Daarnaast helpt deze activiteit ook bij het vergroten van het vertrouwen van de consument. Want waar neem je eerder iets van aan? Een bedrijf waar je veel over kan vinden online of een bedrijf waar niks over te vinden is?

Om sociale media voor zakelijk gebruik toe te passen moeten jij en je collega’s als collectief samenwerken.

Meer websitetraffic

Het is goed om via sociale media door te linken naar jouw website. Via doorplaatsing kan je extra ‘clicks’ genereren en dit resulteert in meer traffic op je website. Een tip hiervoor is het inzetten van blogs. Dit kan je dan posten op je sociale mediakanalen en hierbij kan je linkjes toevoegen naar de blog op jouw website. Daarnaast kan je met deze blogs je weer focussen op de bedrijfscultuur en inhaken op de actualiteit dat heerst in de markt. Zo sluit dit weer goed aan op je contentkalender en je bedrijfsdoelstellingen.

 

Zoekmachine-ranking

Social media platforms maken gebruiken van no-follow tags. Dit betekent dat zoekmachines ze dus niet volgen. Ondanks deze no-follow tag scoort sociale media hoog in zoekmachines. Dit toont het belang aan, dat het creëren van een natuurlijk linkprofiel essentieel is. Hierbij komen we terug op het belang van activiteit genereren op jouw kanalen. Wanneer mensen spreken over jouw site of linkjes aanklikken op jouw kanalen optimaliseer je dit natuurlijke proces. Zoekmachines hechten nou eenmaal waarde aan platforms met een natuurlijk linkprofiel. Wie relevant wil zijn én blijven moet actief bezig zijn met het opbouwen van dit natuurlijke linkprofiel.

 

Hulp nodig?

Vind je het lastig om te starten met sociale media voor zakelijk gebruik inzetten? Dan heb ik hieronder een lijst toegevoegd met handige tips en tricks die je helpen hierbij:

  • Check voor meer communicatieadvies betreffende sociale media en advies de blog van Communicatievogel
  • Ook is het mogelijk om als bedrijf of onderneming een training te volgen om een goede sociale media strategie op te zetten. Deze cursussen zijn goed vindbaar via Google en voorbeeld van een desbetreffende cursus is  hier te vinden.
  • Mocht je nou krap zitten qua tijd, maar toch de voordelen van social media voor jouw bedrijf of onderneming willen ervaren? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om het beheer van je sociale media account uit te besteden aan externe bedrijven. De voordelen, maar ook de nadelen hiervan kan je vinden op de website sstroop.nl.

 

De aanhouder wint

Het klinkt allemaal erg interessant: een torenhoog bereik, grote engagement en likes die het dak door vliegen. Echter heb jij zelf in de hand of dit gebeurt. Successen komen, zeker op bedrijfspagina’s, niet zomaar aanwaaien. Blijf posten en evalueer je posts. Geef niet op wanneer direct resultaat uitblijft, want Rome was ook niet in één dag gebouwd. Doorgaan en actief blijven posten en vooral evalueren en aanscherpen zorgt ervoor dat jij opvalt en uiteindelijk de vruchten gaat plukken van jouw sociale media voor zakelijk gebruik. De aanhouder wint.

Wil jij nou meer blogs lezen over SEO, SEA of Social? Klik dan hier

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *