Sociale media tips om eruit te springen in de beautybranche!

Uniek zijn als schoonheidsspecialist in Almere op sociale media lijkt best een lastige opgave, maar niets is minder waar. Binnen Almere zijn er ontzettend veel bedrijven die zich bevinden in de beautybranche, waardoor het lastig lijkt om uniek te zijn op. Echter zijn er genoeg handige tips waardoor jij er tussenuit springt op sociale media!

Wie is jouw unieke doelgroep?
Laten we beginnen bij het begin. Zorg dat je bedenkt op wie jij je als schoonheidsspecialist nou eigenlijk wil focussen met sociale media. Zijn dat de studenten, omdat jouw diensten voor een studentenprijs worden aangeboden of is het juist de hard werkende vrouw die jij wel eens in de watten wil leggen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je te focussen op heren. Keuze genoeg, alleen is het erg belangrijk om je doelgroep zo goed mogelijk af te stellen. Je wilt namelijk wel de mensen bereiken die er ook echt toe doen.

Vergeet hierbij ook niet wat je wilt promoten. Wat is de content waar je de doelgroep mee gaat aanspreken. Want als jij promoot dat je jouw diensten tegen een laag tarief aanbied, maar je focust op de hard werkende vrouw dan kan het zijn dat je juist een andere doelgroep aanspreekt. Er is veel concurrentie binnen de beautybranche in Almere dus moet je er voor zorgen dat je opvalt bij precies jouw doelgroep.

Hoe val je op bij deze doelgroep?
Wanneer je hebt besloten wie nou echt jouw doelgroep is, maak je een persona. Je geeft hem of haar een naam, leeftijd, beroep, etc.. Vervolgens maak je voor deze persona een customer journey. Mocht je meerdere doelgroepen willen bereiken bijvoorbeeld een man en vrouw is het handig om er twee te maken. Belangrijk is dat je je helemaal inleeft in dit persoon. Je schrijft alles op wat ze doen, van opstaan, instagram checken, naar in de auto naar de radio luisteren tot in bed een filmpje op youtube kijken. Vooral de contact punten waar jij invloed op kan hebben zijn belangrijk. Op welke momenten kan jij zorgen dat je opvalt bij mensen die geïnteresseerd zijn in de beautybranche.

Facebook advertising gaat je helpen om je doelgroep te benaderen. Je moet de targeting zo nauwkeurig mogelijk invullen. Bij de targeting ga je invullen wie je target, oftewel doelgroep, is.
Welk geslacht, de leeftijden waar je je op focust en de locatie waar ze zich bevinden, maar vergeet ook niet de interesses in te vullen. Zo kan facebook zo nauwkeurig mogelijk bepalen wie de advertenties te zien krijgt. Let wel op dat je je doelgroep niet te streng afstelt, dan kan facebook niet goed zoeken naar jouw doelgroep. Bedenk vooral wat is uniek aan de klanten die bij jouw beautysalon komen.

Spring eruit op de facebook feed van je doelgroep!
Om op te vallen tussen alle andere moet je natuurlijk ook een mooie afbeelding bij je bericht plaatsten. Hierbij is het handig om een verticale  foto te kiezen. Dit is namelijk groter dan een horizontale en daardoor blijven de verticale of vierkante grote foto’s meer hangen bij de doelgroep. Een goeie tip hierbij is dan ook om een foto te maken waar je meerder kanten mee op kan. Dus dat je een foto hebt waar je kan kiezen welke vorm je er van maakt. Op je site kan bijvoorbeeld een horizontale afbeelding mooier zijn. En als dat hetzelfde is als op je sociale media is dat een mooi herkenningspunt.

En als het er goed uitziet, maak dan niet de fout om het altijd zo te laten. Het is mooi voor een tijd en dan wil de doelgroep weer iets nieuws. Denk aan een nieuw foto of een nieuwe actie. Of misschien is het een keer leuk om jouw als eigenaar van de schoonheidssalon een keer voor te stellen.

Op sociale media is veel mogelijk, maar om echt op te vallen is het belangrijk dat je actief met je platformen bezig bent. Om het makkelijk voor jezelf te maken is het handig om van te voren een content kalender te maken. Zo weet je precies wat en wanneer je iets moet posten. Denk bij het maken van een post eraan dat je niet te veel tekst schrijft. Mensen zijn lui en je moet het ze eigenlijk zo makkelijk mogelijk maken. Een advies is om je advertentie 20% uit tekst te laten bestaan.

Let je even op?
Let wel op dat je twee verschillende dingen uit elkaar houdt. Je hebt je eigen sociale media platformen en je kan advertenties plaatsen op facebook. Voor beide dingen zijn de tips ontzettend handig, alleen is je eigen profiel gratis en wordt die vooral gezien door de mensen die al weten wie je bent of die bewust naar je opzoek gaan. Bij facebook advertising zal je vooral nieuwe mensen tegenkomen en die zullen doormiddel van je advertentie doorklikken op je site.

Snel en makkelijk, zo zien we het graag!
Zo als hiervoor gezegd werd klikken mensen naar je advertentie door die meer informatie willen. Daarom is het belangrijk om een goede en snelle landingspagina te hebben, anders klikken mensen snel weg. Een landingspagina is de pagina waar je op terecht komt als je op de link van de advertentie klikt. Het is belangrijk dat als mensen daarop doorklikken dat ze precies op de pagina komen die ze willen. Dus mocht de advertentie over het maken van een afspraak gaan, klik je waarschijnlijk door om een afspraak te maken of meer informatie over de soorten afspraken bij een schoonheidsspecialist. Als je dan op een pagina komt, waar je meer informatie krijgt over recensies van jouw schoonheidssalon kunnen mensen wegklikken, omdat het dan niet de informatie is die ze zoeken.

De snelheid van de site is ook erg belangrijk! Mensen hebben geen geduld om lang te wachten, duurt het te lang dan klikken ze weg en dat is zonde, want ze waren er bijna! Als laatste is het belangrijk om de website helemaal goed te laten functioneren en zorg je dat het een website is die ook op de mobiel goed werkt. Ook als het slecht functioneert zijn mensen er snel klaar mee.

Iedereen is uniek, behandel ze ook zo
Interactie is natuurlijk altijd leuk. Het is fijn wanneer jij een post of een advertentie plaatst dat daarop gereageerd wordt. De klanten denken daar niet anders over. Het is voor de klant leuk als jij op hen reageert. Ze voelen zich gezien en dat zorgt voor een band. Het is dus echt belangrijk dat je met je doelgroep in gesprek gaat. Buiten dat het leuk is helpt het ook om meer inzicht te krijgen in de behoeftes van een klant. Wat willen ze zien en waar krijg jij de meeste reacties mee. En is dat omdat ze enthousiast zijn of komt het doordat de posts niet duidelijk zijn. Je krijgt eigenlijk steeds feedback van jouw doelgroep en dit kan je weer meenemen in je volgende post of advertentie. Je stemt je berichten dan af op je doelgroep, zo maak je specifieke content en val je op tussen de andere schoonheidsspecialisten.

Het is trouwens ook zo dat als mensen je al gesproken hebben, dat ze een bepaald gevoel krijgen bij jou en je schoonheidssalon en dat kan de mensen overhalen om toch naar jou te gaan en niet naar een concurrent.

Samenwerken in de beautybranche
Sociale media kent veel verschillende soorten platformen en het kost veel tijd om op iedere app bekendheid op te bouwen. Hierom is het handig om hulp te vragen aan mensen die wel al een groot bereik hebben. Oftewel een samenwerking aangaan met een influencer. En een Monica Geuze is dan wel hoog gegrepen, dit noem je macro influencers. Voor een schoonheidsspecialist in Almere kan je het beter kleiner houden en denken aan een micro influencer. Misschien iemand die in Almere woont of een persoon die op zijn of haar sociale media vooral bezig is met beauty. Je zou in die samenwerking het desbetreffende persoon meerdere gratis behandelingen cadeau kunnen doen in ruil voor het delen van zijn of haar ervaringen. Er zijn genoeg opties en het is een mooie kans om jezelf bekender te maken in je omgeving.

Mocht een influencer in eerste instantie nou toch te duur zijn of niet mogelijk, probeer het dan bij vrienden in je omgeving die binnen jouw doelgroep passen, want ook deze hebben weer vrienden en familie die ze dingen kunnen aanraden. Pluspunt hiervan is dat deze mensen geloofwaardiger zijn, omdat je tegen je vrienden en familie eerlijk bent.

Belangrijk is dus om een persona te maken en een customer journey, zodat je je content kan aanpassen op de interesses van je doelgroep. Ook is het belangrijk om deze doelgroep bij je facebook advertising erg specifiek te maken, zodat je niet bij mensen langs komt die geen interesse hebben in de beautybranche. Verder is het erg belangrijk om met je doelgroep te communiceren en een band op te bouwen. Blijf nieuwe dingen proberen en maak er wat moois van!
Ik hoop dat jullie met deze tips om eruit te springen op sociale media een vliegende start gaan maken! Trek de klanten naar je toe en wees uniek, want dan val je pas echt op voor jouw doelgroep.

Mocht je nog meer willen lezen over facebook advertising klik dan op onderstaande link.

https://www.frankwatching.com/archive/2020/11/07/facebook-advertising-beginners/

En als je nog meer duidelijkheid wil over het maken van een customer journey dan raad ik je aan om de volgende link aan te klikken!

https://fingerspitz.nl/blog/zo-ziet-de-echte-customer-journey-eruit/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *