Social media plan voor start-ups, in 5 stappen waardevol

Een social media plan voor start-ups. Uit het Social media onderzoek 2020 van Newcom blijkt dat 96 procent van de Nederlanders actief is op social media. Genoeg mensen die jouw social kanaal kunnen zien zou je denken. Zijn dit ook de juiste mensen? Social media gebruikers kunnen voor jou als start-up een indirecte grote rol spelen in de groei van je bedrijf.  

Een social media plan voor start-ups die waarschijnlijk niet de middelen om een grote cross channel marketing campagne op te starten, omdat dit simpelweg veel tijd en geld kost. Dit is ook meteen de reden waarom social media zo waardevol kan zijn voor jou als beginnend ondernemer: social media is gratis. Om social media zo efficiënt mogelijk in te zetten als start-up lees je in deze blog een stappenplan die de online marketing van jouw onderneming een boost zullen geven. 

Het social media plan voor start-ups in 5 stappen naar succes:

 

Stap 1 Wat is de doelstelling van jouw social media inzet? 

De eerste stap die je als beginnend bedrijf op social media wilt zetten is het hebben van een doelstelling. Dan denk je misschien: ‘dat is logisch, toch?’ Denk er maar eens over na. Wat is het doel van de social media pagina van je bedrijf? Wat moeten de volgers van jouw merk doen met de social media pagina? Veel bedrijven hebben een social media pagina “omdat elk bedrijf dat heeft” maar zonder zonder enig idee of doel wat ze er nu mee willen.

 

SMART Doelstelling

Net werd de vraag gesteld: “Wat is het doel van de social media pagina van je bedrijf?”. Als beginnend ondernemer  moet je je social media kanalen goed inzetten voor de juiste doeleinden. Om dit scherp te krijgen moet je een doelstelling hebben die SMART is. Dit is belangrijk om de neuzen van je -toekomstige- medewerkers en jezelf dezelfde richting op te krijgen. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

 

Specifiek

De doelstelling voor je sociale kanalen moeten voor je bedrijf specifiek zijn, om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan. Er moet duidelijk staan wat er moet worden bereikt met de social media kanalen:

  • Meer traffic naar de website genereren
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Meer interactie met je volgers 

 

Meetbaar

Het meetbaar maken van je doelstelling is als start-up hard nodig om je social media activiteiten te monitoren, je moet uiteraard weten of je doelstelling is bereikt. In stap 5 wordt hier verder op ingegaan. 

 

Acceptabel 

Dit lijkt als start-up een beetje een vaag begrip maar is daarom juist belangrijk om het te begrijpen. Verplaats jouw social media kanalen en onderneming eens in de schoenen van een multinational. De doelstelling die is gesteld: zal de rest van het bedrijf daar mee akkoord gaan en zich daar volledig voor inzetten? Het antwoord daarop zal veelal met ja worden beantwoord omdat er echt een noodzaak wordt gezien, men vindt het logisch dat dit doel voor de social kanalen is gekozen. Er is dus een draagvlak. 

 

Realistisch

Bij de R van Realistisch kun je je afvragen of het doel voor de social media kanalen voor jou als start-up haalbaar en daadwerkelijk realiseerbaar met de middelen die jij als beginnend ondernemer hebt. 

 

Tijdgebonden

Het is van belang dat jouw doel een einddatum of streven heeft wanneer het behaald moet zijn. Op welke datum kan jij met je bedrijf dit doel hebben behaald? 

 

Je kan je volgers niet vragen een bepaald doel te voorbrengen als die er niet is. Voor start-ups is het echt van belang om je social media doel SMART te krijgen. Zo is het voor iedere (toekomstige) belanghebbende, een nieuwe medewerker of stakeholder, duidelijk wat je wilt bereiken én ben je minder tijd kwijt aan je dit duidelijk maken. 

 

Stap 2 Doelgroep bepalen

Nadat je duidelijk voor ogen hebt wat jouw doelstelling is van de inzet van social media, kun je verder met stap 2 van het maken van je social media plan voor start-ups: de doelgroep bepalen. Op welke doelgroep wil jij je focussen? Hoe zien de volgers van jouw bedrijf er uit? 

 

Zoals eerder genoemd  is 96% van de Nederlanders is actief op een social media kanaal. Maar op wie ga jij je focussen? Om deze vraag te beantwoorden zul je een buyer persona op moeten stellen, dat is de doelgroep die je product koopt. Naast de buyer persona maak je een user persona, dat is de doelgroep die je product gebruikt. Breng hierbij duidelijk de bijbehorende motieven in beeld, dit is belangrijk voor het kiezen van de juiste content.

 

Als start-up zul je niet een volledig marketingteam hebben die zich bezig gaat houden met het opstellen van een persona. Daarom is het van belang dat dit zo efficiënt mogelijk gebeurt. Door middel van een persona heb je duidelijk voor je wie jij gaat targetten binnen de social kanalen van je start-up. Je hebt hiervoor twee dingen nodig:

  1. Alle informatie die jij als onderneming al hebt van de doelgroep
  2. Nieuwe gegevens die door middel van deskresearch

Vervolgens heb je vijf belangrijke onderdelen nodig:

  • Algemene informatie(naam, leeftijd, geslacht, nationaliteit, hobby’s, favoriete merken etc.)
  • Demografische informatie(inkomen, woon/werkplaats etc.)
  • Online activiteit (social media kanalen, devices etc.)
  • Goals (welke doelen heeft de persona?)
  •  Challenges (Waar loopt jouw persona alledaags tegenaan?)

social media plan voor-start ups, stap 2

Tip: kijk bij deskresearch naar de volgers van je volgers. Welke (bekende)personen, pagina’s en merken volgen ze?

Wat van belang is bij het opstellen van de persona is dat je let op stereotypering. Uit een onderzoek van Kantar blijkt dat 70% van de advertenties voor toiletartikelen en voedsel gefocust is op vrouwen. 93% van de vrouwen en 87% van de mannen zien zich als “hoofd” inkoper van dit soort producten. Als start-up loop je kostbare klanten mis als je kiest voor stereotypering. Dit laat zien dat het van belang is dat personages samengesteld worden naar wat de doelgroep zelf vindt, niet wat jij als bedrijf vindt. 

Dit onderdeel vergt dus verdieping in de doelgroepen die je wilt targeten via social media. Het beste is om meerdere persona’s te maken, er zullen namelijk ook meerdere motieven zijn om jouw merk te volgen.  Er zijn online veel gratis templates te vinden om een leuke persona te maken voor je bedrijf. 

 

Stap 3 Welke kanalen zet ik in?

Bij stap 3 van het social media plan voor start-ups ga je, nu je de doelgroep voor de socials van je bedrijf hebt bepaald, kijken welke kanalen je gaat gebruiken? Ook hier wil je uiteraard als beginnend bedrijf de juiste keuzes maken en actief zijn op de juiste social media kanalen om zo de kostbare tijd die je inzet goed te benutten. 

Ten eerste de verdeling volgens Coosto van het socialmediagebruik in Nederland: 

Je ziet dat elk kanaal in de top vijf door minimaal 25% van de Nederlandse bevolking wordt gebruikt. Daarom is het ook niet gek dat jouw bedrijf actief is op meerdere social media kanalen. Je ziet dat Whatsapp duidelijk op een staat, maar wat kun je met Whatsapp? 

Ik ga een korte uitleg geven over hoe je Whatsapp marketing kunt gebruiken voor jouw business. Je kunt namelijk het Whatsapp nummer van je bedrijf promoten via Facebook en Instagram. Whatsapp en Instagram vallen onder dezelfde eigenaar als Facebook; een uitgelichte kans om meerdere social kanalen in een keer in te zetten als start-up. 

Een kort stappenplan hoe Whatsapp marketing werkt bij Facebook:

  1.  Creëer een Whatsapp business account als je die nog niet hebt.
  2.  Creëer een Facebook bedrijfspagina als je die nog niet hebt.
  3.  Selecteer het bericht dat je wilt promoten
  4.  Op facebook kun je een doelstelling kiezen voor je advertentie. Bijvoorbeeld: in contact komen en chatten met potentiële klanten
  5.  Selecteer Whatsapp Business
  6.  Klik op “je Whatsapp Business nummer toevoegen” en voeg je nummer toe.
  7.  Je krijgt een bevestigingscode via je Whatsapp, bevestig je code in het pop-upvenster dat verschijnt
  8.  Stel je budget, doelgroep en betalingsmethode vast
  9.  Promoot je bericht

Whatsapp marketing is een ideale manier om meer interactie te krijgen via social media. Laten we nog iets dieper op het gebruik gaan inzoomen en kijken naar de leeftijd van de gebruikers per social media kanaal, Afix laat het volgende zien:

social media plan voor-start ups, stap 3

Maak een logische keus aan de hand van je persona en het onderzoek dat je bij stap 2 hebt gedaan. Heb je bijvoorbeeld veel B2B klanten? Dan is LinkedIn een goed social media kanaal om in te zetten voor je bedrijf. De keuze van het juiste social media kanaal is een belangrijk onderdeel voor je start-up. 

Verder kun je met tools je eigen Facebook pagina vergelijken met de concurrentie binnen je branche, hoe presteert jouw Facebookpagina eigenlijk?

 

Stap 4 Content maken voor je bedrijf

Bij stap 4 start het creatieve proces in het social media plan voor start-ups. Welke content ga je plaatsen op de social media kanalen van je start-up? Het is belangrijk om de definitie van content te weten om deze stap succesvol te beginnen. Laten we het simpel houden: content is eigenlijk gewoon de inhoud, in dit geval van je social media post. Waar gaat je social media post over? De content die je maakt moet relevant zijn voor je doelgroep, het moet aantrekkelijk genoeg zijn dat je volgers, volgers blijven en niet afhaken na je eerste post.

Ook moet de content onderscheidend genoeg zijn. De informatie die je deelt moet niet bij de concurrentie te lezen of te zien zijn. Laat zien dat de social kanalen van jouw start-up echt anders zijn en de moeite waard zijn om er van op de hoogte te blijven. Een potentiële opvolger denkt ‘What’s in it for me?’ Dit kan zijn: humor, updates van nieuwe producten of ontwikkelingen en ga zo maar door. Onderscheidend ben je ook met je logo, of juist een bepaalde vormgeving die echt bij jouw bedrijf past: jouw merkidentiteit of huisstijl. Een goed voorbeeld is de vormgeving van Bol.com op haar Instagram account.

Door onderscheidende content te creëren en er uit te springen tegenover de concurent maakt jouw content kans op een van de waardevolste elementen voor jou als start-up op social media: je content wordt gedeeld door je volgers. Op deze manier kun je nog meer mensen bereiken en zullen er steeds meer mensen een kijkje nemen op de social media kanalen van je bedrijf. 

Om dit alles overzichtelijk te maken wordt er veel gebruik gemaakt van een contentkalender. Hiermee kan je per week gaan inplannen wat je gaat posten. Zo kan je deze week al na denken over de content van volgende week. Je kan eventueel al de tekst en afbeelding toevoegen. Je deelt de content per dag en per kanaal in. Door vooruit te plannen wordt het overzichtelijker en zal de tijdsdruk afnemen voor het posten afnemen.

Een van de extra opties bij een contentkalender is  het toevoegen van  thema’s per maand of per seizoen en op die manier je eigen content afwisselender en aantrekkelijker te maken om naar te blijven kijken.

social media plan voor-start ups, stap 4

Stap 5  Stel duidelijke, realistische KPI’s op

De laatste en misschien wel de belangrijkste stap in het social media plan voor start-ups zijn de KPI’s: Key Performance Indicator. Dit brengt ons terug bij de M van SMART: de meetbaarheid van je social kanalen. Als start-up wil je natuurlijk weten of hetgeen waar jij je tijd en geld in steekt ook echt werkt, je kan het immers maar een keer uitgeven. Daarom is het bijhouden van de resultaten van je social media kanalen de sleutel tot succes. Als iets niet werkt stop je er mee en ga je op zoek naar een goed alternatief. Maar hoe weet je of iets werkt?

Door KPI’s op te stellen en te meten weet je dus of de activiteit waar je mee bezig bent werkt.  Een voorbeeld is: de gemiddelde groei van je volgers per maand, het aantal likes en de keren dat je bent gedeeld. Maar ook je ROI, heb je er uit gehaald wat je er in hebt gestopt qua geld. 

De doelstelling die je voor je social kanalen hebt gesteld is meetbaar, en belangrijke tool om te meten of je traffic hebt gegenereerd naar je website via je social media kanalen is Google Analytics hier in kan je zien hoeveel gebruikers er via jouw social media kanalen op je website zijn gekomen. 

Via Instagram kan je door middel van een bedrijfsaccount heel simpel de activiteiten en statistieken bijhouden hoeveel mensen je hebt bereikt.

social media plan voor-start ups, stap 5

Tot slot kan je via Coosto heel makkelijk zien wat er speelt rondom jouw kanaal en op social media in het algemeen.

Door dit social media stappen plan voor start-ups te volgen creëer je voor jou onderneming een set waardevolle social media kanalen.

 

Bedankt voor het lezen van mijn blog, mocht je vragen hebben stel ze gerust in de reacties!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *