Social media marketing voor student ondernemers | Tips voor beginners

social media - influencer marketing

 

Tegenwoordig kent iedereen de term student ondernemer wel; studenten die op jonge leeftijd een eigen bedrijf opstarten terwijl ze nog naar school gaan. Het is goed mogelijk om het runnen van je eigen bedrijf te combineren met je studie. In dit artikel lees je meer over (budget proof) social media marketing voor student ondernemers en voor starters/ beginners.

“Een goed begin is het halve werk”

Je hebt het vast en zeker wel eens vaker gehoord of gelezen, “een goed begin is het halve werk”, en dat klopt. Het doen van vooronderzoek naar het starten van je eigen onderneming tijdens je studie is zeker aan te raden. Het is handig om te weten waar je aan begint en om tijdens het proces tegen zo min mogelijk valkuilen aan te lopen. Begin daarom met het schrijven van een plan van aanpak of een ondernemingsplan! Heb je voor jezelf uitgestippeld wat voor bedrijf je wilt, wat je wilt bereiken en hoe je het gaat verwezenlijken? Tijd om te ondernemen!

Tip: heb je al een naam bedacht voor jouw onderneming? Check op Instagram of deze naam niet al in gebruik is. Is er nog geen account met de desbetreffende naam, maak dan snel een account aan! Je kunt op deze manier de naam als het ware alvast claimen. Mocht je later toch twijfelen over de bedrijfsnaam, dan kun je deze te allen tijde nog aanpassen.

Social media, what else?

De huidige studentondernemers behoren voornamelijk tot generatie Z en zijn geboren tussen 1995 en 2012. Zij zijn opgegroeid met het internet en social media en weten als geen ander hoe het reilt en zeilt in het online wereldje. Met hun smartphone scrollen ze de hele dag door berichten op social media, waar ze veel informatie opnemen. Behoor jij tot generatie Z? Maak dan vooral gebruik van jouw kennis van social media om met jouw onderneming zo goed mogelijk je doelgroep te bereiken. Maak optimaal gebruik van alle kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Denk aan Facebook, Instagram, TikTok, YouTube enzovoort. Gebruik je nog geen social media? Begin daar dan zo snel mogelijk mee. In de onderstaande tekst zal ik meer vertellen over social media marketing voor starters/ beginners.

Social media marketing

Adverteren met een laag budget? Geen probleem!

Om succesvol te adverteren heb je helemaal geen groot marketingbudget nodig. Als startende, zelfstandig ondernemer is het veel goedkoper om te adverteren voor een doelgroep die jou al kent. Denk hierbij aan je familie, je vriendenkring en de mensen die jouw Facebookpagina liken of jouw Instagram account volgen. Dit zijn de mensen die jou al kennen, jou vertrouwen en het jou gunnen, dus waarschijnlijk sneller iets van jou zullen afnemen. Zie het als je eerste fans! Om je een beetje op weg te helpen heb ik in dit artikel voor verschillende kanalen specifieke tips en tricks op een rijtje gezet. Lees deze tips door, pas het toe in je (toekomstige) onderneming en ontdek hoe je ondanks dat je een laag budget hebt, toch succesvol kunt adverteren!

Instagram er op los

Instagram is dé app om foto’s en video’s te delen met je volgers. Ondanks dat het ondertussen niet nieuw meer is, is het wel nog razend populair en groeit het platform nog elke dag. Voor het gemak heb ik een lijstje opgesteld met tips over het gebruik van Instagram:

Visuele content werkt beter dan tekst

Instagram is erg visueel ingesteld en draait om afbeeldingen en video’s. Uit onderzoek is gebleken dat afbeeldingen en video’s sneller blijven hangen dan enkel teksten. De afbeeldingen en video’s noemen we ook wel visuele content. 95% van diverse eye-tracking studies tonen aan dat teksten in combinatie met relevante afbeeldingen sneller worden bekeken (Ongewoon, 2018).  Dit betekent dat klanten jouw visuele content op Instagram eerder zullen herinneren, dan een bericht dat alleen uit tekst bestaat. Hierbij is het ook van belang om creatieve content te creëren waarin je een eigen, unieke stijl creëert. Laat door middel van content zien wie jij bent en waar het bedrijf voor staat. Instagram is een ideaal platform om je te onderscheiden van de concurrenten.

Waarom visuele content zo belangrijk is.

Kies voor een bedrijfsaccount

Je kunt op Instagram kiezen voor een persoonlijk account, een bedrijfsaccount of een makers-account. Tip: kies als bedrijf te allen tijde voor een bedrijfsaccount en maak gebruik van de vele voordelen. Handige functies van een zakelijk profiel zijn de contact-knop, de statistieken en de promotie-knop. Met de contact-knop kunnen jouw volgers direct contact met jou opnemen voor bijvoorbeeld vragen of klachten. Zie het als extra klantenservice punt! Je kunt onder deze functie jouw (zakelijke) e-mailadres en het telefoonnummer van het bedrijf toevoegen. Maak je hier liever geen gebruik van? Dan kun je deze functie uiteraard ook verbergen van het profiel. Verder kun je ook een handig overzicht aan statistieken bijhouden van jouw verschillende berichten en verhalen. Ideaal om inzicht te krijgen in wat voor content bijvoorbeeld beter werkt of juist helemaal niet. Ook interessant zijn de geografische statistieken om te zien waar jouw volgers vandaan komen, en de statistieken wat betreft de weergaven. Deze geven inzicht in hoe de accounts die jij bereikt hebt met jouw berichten, bij jou post zijn gekomen. Bijvoorbeeld via de startpagina, via je profiel, via de pagina ‘ontdekken’ of via een ander kanaal. Door gebruik te maken van een bedrijfsaccount geniet je niet alleen van een aantal voordelen, maar straal je ook nog eens professionaliteit uit!

Instagram shopping & website URL

Tegenwoordig heeft Instagram de functie ‘Instagram shopping’ toegevoegd aan de app. Je kunt als het ware je winkel openen op Instagram. Zodra je een zakelijk profiel hebt aangemaakt, kun je kiezen voor de optie ‘winkel toevoegen’. Met deze functie kun je producten tonen in een aanpasbare etalage op je Instagram-profiel waarbij je de producten heel simpel kunt taggen. Je maakt als het ware shopbare inhoud door de producten te taggen in je berichten of in je verhalen. Met de Instagram Shopping functie krijg je inzicht in de statistieken over je winkel en kun je ontdekken wat jouw klanten aanspreekt aan de hand van de statistieken. Een voorbeeld van deze statistieken zijn de product weergaven, waar je eventueel in het vervolg weer op in zou kunnen spelen. Nog een handige tip is om in zowel je Instagram bio als in de captions (de tekst bij je post) van je berichten een linkje naar je website toe te voegen; een website url. Op deze manier zorg je voor meer conversie naar je website. Is je doel meer producten verkopen? Kies dan bijvoorbeeld voor een link naar je productenpagina.

Engagement en hashtags

Onder engagement verstaan we de interactie van de gebruikers met jouw berichten. Op Instagram zijn dit het aantal likes en reacties op jouw content. Deze interactie zorgt ervoor dat je bereik groter wordt, dat bezoekers jouw bedrijf sneller zullen herinneren en dat bezoekers als het ware een band met jouw bedrijf/merk opbouwen. Om meer gebruikers te bereiken die jou nog niet volgen, kun je gebruik maken van hashtags. Anno 2020 kent iedereen de term hashtag wel, dat hekje gevolgd door een woord. Door gebruik te maken van voor jouw bedrijf relevante hashtags, komt jouw bericht tussen de andere berichten met diezelfde hashtag te staan. Instagram gebruikers kunnen hashtags gebruiken om nieuwe berichten te ontdekken over onderwerpen die hen aanspreken. Ben jij bijvoorbeeld als student geïnteresseerd in het opstarten van je eigen bedrijf? Dan zou #studentondernemer een passende hashtag kunnen zijn om berichten te vinden die mogelijk interessant voor jou zijn. Hashtags zijn dus een mogelijkheid om je engagement te verhogen. Let wel op dat je niet tè veel gebruik maakt van hashtags en dat ze wel overeenkomen bij de content die je plaatst. Doe je dit niet, dan kan dat ten koste gaan van de professionele uitstraling.

Bereik je doelgroep door middel van Facebook marketing

Van jong tot oud, we zitten allemaal op Facebook. Maar wie is jouw doelgroep en hoe bereik je hen? Lees onderstaande tips over Facebook marketing en ontdek hoe jij jouw doelgroep het best kunt bereiken.

Optimaliseer je advertenties

Om er zeker van te zijn dat je zo goed mogelijk gebruik maakt van het geld dat je in de promotie van je bedrijf stopt, is het van belang om je advertenties te optimaliseren.
Het doel is uiteraard dat het een zo goed mogelijk resultaat gaat opleveren. Je wilt dat de mensen die jouw berichten zien, jouw pagina een like geven of zelfs bij jou een product of dienst gaan afnemen. Voeg bijvoorbeeld aan je bericht een link naar de bestelpagina toe en niet naar de homepagina, zodat je het de mensen makkelijker maakt om jouw product of dienst af te nemen.

Tips voor de indeling van een Facebook advertentie

Goede afbeeldingen zijn van belang voor je advertentie

Een leuke, interessante, opvallende afbeelding levert vaak veel bereik en conversie op. Om er achter te komen wat nou het best werkt voor jouw bedrijf, moet je zoveel mogelijk blijven testen tot je zeker weet wat voor afbeeldingen in combinatie met wat voor teksten voor jou het beste werken. Zoals eerder in dit artikel al is behandeld, zorgen goede, unieke afbeeldingen voor onderscheid tussen de concurrenten en dat bezoekers jouw bedrijf beter zullen onthouden.

Promoot de populairste berichten, niet de berichten die minder goed lopen

Het klinkt heel logisch om minder goed lopende berichten net even een extra boost te geven middels een promotie, maar dat werkt helaas niet altijd even goed. Via de statistieken van je Facebookpagina, kun je navigeren naar berichten en vervolgens naar bereik. Hier worden jouw berichten gesorteerd op basis van het bereik, dus het bovenstaande bericht heeft het meeste bereik. Het bovenstaande bericht heeft al meer likes, is al vaker gedeeld en heeft al meer reacties, waardoor dit door middel van de promotie nóg meer zal worden.

Formuleer voor jezelf een doelstelling

Als je er voor kiest om te adverteren in de advertentiemanager van Facebook, is het handig om voor jezelf een doelstelling te formuleren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor meer kliks naar je website, voor meer likes, meer conversie, voor meer betrokkenheid of voor naamsbekendheid. Voorbeelden van doelstellingen en daarbij horende advertentie keuzes:

  • Meer kliks naar je website
    Is jouw doelstelling meer kliks naar je website, dan kun je kiezen voor de doelstelling mensen naar je website sturen, maar je kunt het ook anders doen. Namelijk door een bericht te posten met een link naar je website en dan kiezen voor de optie je bericht promoten. Deze optie werkt ook prima en dat is vaak nog iets goedkoper per klik. Kies je voor de tweede optie, dan kan het bericht óók nog likes opleveren. Zie het als twee vliegen in een klap.
  • Betrokkenheid en naamsbekendheid
    Kies je voor betrokkenheid en naamsbekendheid, dan is de optie je berichten promoten ook het relevantst. Maak je een video advertentie? Dan betaal je zo’n 1 à 2 cent per view door te kiezen voor de optie aantal videoweergaven verhogen.
  • Je omgeving bereiken
    Verder kun je nog voor de doelstelling mensen in de buurt van je bedrijf bereiken kiezen, bijvoorbeeld als je een fysiek bedrijf hebt en de mensen in je omgeving wilt bereiken. Facebook zal de advertentie laten zien op de telefoons van mensen die in de buurt zijn, aan de hand van hun locatie die zij kunnen traceren via hun smartphones.
  • Meer pagina likes
    Is jouw doelstelling om meer likes op je pagina te krijgen? Kies dan voor de optie je bericht promoten en niet voor je pagina promoten, dit scheelt namelijk in de kosten per like en je voorkomt dan irrelevante likes.
  • Bereik van berichten vergroten
    Als je het bereik van je berichten wilt vergroten, is het handig om een bericht te promoten op je pagina. Je kunt dan voor de doelgroep mensen die je pagina leuk vinden kiezen. Deze specifieke doelgroep kennen jou al, waardoor ze sneller je bericht zullen liken of een reactie zullen achter laten.

Influencers zijn je beste vrienden

Influencer marketing is niet meer weg te denken in de digitale wereld. Maar wat is het eigenlijk precies? Het houdt eigenlijk in dat iemand bepaalde producten, diensten of merken promoot met als doel om zijn/haar volgers te beïnvloeden. Je kunt het ook wel zien als mond-tot-mond reclame, maar dan online! Influencer marketing lijkt iets nieuws, maar dat is het eigenlijk niet. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende leiders of bekende personen van vroeger, waar mensen tegen opkeken of hun inspiratie vandaan haalden. Waarom influencer marketing zo nieuw lijkt, komt door de verandering van het kanaal. De influencers van tegenwoordig zijn actief op social media en proberen hun volgers op deze manier te beïnvloeden. Met beïnvloeden wordt voornamelijk inspireren of activeren bedoelt, bijvoorbeeld inspireren op gebied van reizen of koken en activeren om een bepaald product aan te schaffen. De influencers van tegenwoordig richten zich vaak op een bepaald platform en/of een bepaald gebied. Enkele voorbeelden hiervan zijn sport, familie, eten, mode, beauty, gamen, reizen, fotografie, kunst enzovoort.

Voorbeelden van Instagram pagina's met de focus op verschillende onderwerpen; food, kids en health.

Benieuwd naar hoe jij influencer marketing het best kunt inzetten voor jouw onderneming?
Lees dan de volgende tips door wat betreft influencer marketing!

Bereik een specifieke doelgroep

Het grote voordeel van het inzetten van influencers, is dat je een hele specifieke doelgroep kunt bereiken. Hiervoor is het wel belangrijk om van te voren duidelijk te hebben welke doelgroep je precies wilt bereiken en welke influencer daar het best bij past. Hoe dichter de influencers bij jouw product of dienst staan, hoe betrouwbaarder de promotie overkomt en des te eerder zullen de volgers van de desbetreffende influencer beïnvloed worden om bijvoorbeeld het product te kopen. De speciale band die influencers met hun volgers opbouwen, zorgt er voor dat ze online zichtbaarheid kunnen genereren voor verschillende producten en merken, en daarmee hun volgers kunnen aanzetten tot het verrichten van acties. Zo’n 84% van de consumenten zien aanbevelingen van familie en vrienden als invloedrijk en betrouwbaar, wat blijkt uit verschillende onderzoeken.  Doordat influencers ook een speciale band opbouwen met hun volgers, komt de content die zij verspreiden als krachtig, interactief en betrouwbaar over. Ook is het voor vele consumenten makkelijker om zich te identificeren met bepaalde influencers. Influencers delen zoveel persoonlijke details van hun leven, dat de consumenten vaak verschillende raakvlakken kunnen vinden, wat dus zo’n speciale band kan creëren.

Zoals ik net al aangaf, is het belangrijk om van te voren al duidelijk te hebben welke doelgroep je wilt bereiken. Heb je bijvoorbeeld een eigen bedrijf in sportkleding, zoek dan naar sport-gerelateerde influencers. Bevindt jouw onderneming zich in de beauty branche? Zoek dan eens naar verschillende vrouwelijke influencers met een passie voor beauty en een uitstraling die past bij jouw product of dienst!

Kies voor verschillende kanalen

Influencers zijn op verschillende kanalen actief. De grootste influencer-platformen zijn op dit moment Instagram, Facebook en YouTube, maar vergeet ook zeker Snapchat en TikTok niet. Om je product of dienst zoveel mogelijk te promoten is het een idee om gebruik te maken van de zo genoemde social-influencers op verschillende kanalen. De influencers maken in ruil voor jouw product of een geldbedrag reclame voor jouw product/bedrijf op hun eigen kanalen. Dit doen ze door middel van het creëren van content, bestaande uit afbeeldingen of video’s. Kies bijvoorbeeld voor een leuke samenwerking met een YouTuber waarbij hij of zij gebruik maakt van jouw product en daar wat over vertelt in een video op zijn/haar account. Of kies voor een populaire influencer op Instagram waarbij diegene passende content maakt voor jouw product en deze promoot op zijn/haar verhaal en in een bericht op zijn/haar tijdlijn.  Deze samenwerkingen zijn echt win-winsituaties. Zij krijgen namelijk gratis producten en eventueel een geld bedrag, en jouw bedrijf krijgt er bruikbare content, volgers, naamsbekendheid en klanten voor terug!

Influencer/ content creators: behind the scenes

Micro- en macro influencers

Tot slot zit er nog een verschil in het bereik van de influencers. Je kunt influencers opdelen in twee groepen, namelijk:

Micro-influencers – dat zijn de influencers met een kleiner aantal volgers. Daarentegen zijn zij vaak uniek en hebben ze een goede relatie met hun volgers. Ben je afhankelijk van een wat lager budget? Dan zijn micro-influencers de perfecte oplossing!
Macro-influencers – dat zijn de grotere influencers, vaak ook wel bekende mensen, met een groot aantal volgers. Zij kunnen in een korte tijd, een groot deel van hun volgers bereiken. Doordat zij een groter aantal volgers hebben, is het duurder om met hen samen te werken. Dit is dus geheel afhankelijk van jouw budget.

Tip: het is een goed idee om ook even in je eigen omgeving te kijken. Wie weet ken jij, of een van je vrienden of vriendinnen wel een influencer persoonlijk. Vraag het gerust even rond in je eigen vriendenkring. Een oproepje doen op social media kan natuurlijk ook!

Micro- en macro influencers

Conclusie

Op basis van de voorgaande informatie kan er geconcludeerd worden dat het van belang is om  een goede advertentie te maken en deze aan de juiste mensen te tonen. Maak optimaal gebruik van social media en influencer marketing en kijk daarbij vooral eerst even in je eigen omgeving! Wat ik tot slot aanraad is om zoveel mogelijk te gaan testen wat voor jou en jouw bedrijf wel en wat niet werkt. Aan de hand van de statistieken krijg je een goed inzicht van jouw doelgroep en hun gedrag ten opzichte van jouw verwachtingen.

Tot slot, mocht je nog vragen hebben over digitale marketing, over het optimaal gebruik maken van social media of over het starten/runnen van je eigen bedrijf tijdens je studie? Stuur mij gerust een vraag in de reacties op deze blog, of stuur een mail naar cher.griffioen@windesheim.nl. Alle vragen en reacties zijn welkom. Voor extra informatie kun je op https://digitalgrowth-almere.nl/ nog even rondkijken voor andere leuke blogs over onder andere social media, SEO en SEA.

Alvast heel veel succes gewenst!

5 Replies to “Social media marketing voor student ondernemers | Tips voor beginners”

  1. Hier heb ik wel wat aan! Ben net zelf begonnen met mijn eigen onderneming, nu ik eindelijk klaar ben met school kan ik vol op mijn onderneming richten. Leuk artikel!

  2. Sinds een paar maanden gestart met mijn eigen webshop, doordat ik vanwege corona tijd over had naast mijn opleiding. Adverteren op social media is voor mij nog nieuw, dus de tips zijn erg fijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *