Social media: Hoe bereik jij jouw doelgroep?

Social media: Hoe bereik jij jouw doelgroep?

Je bent op vakantie en ziet een mooi gebouw, je bent met je vrienden een avondje culinair uit eten, je ziet een mooie zonsondergang. Allemaal scenario’s waarbij je dat perfecte kiekje voor op social media niet weg kan denken. De meesten van ons kunnen dan ook niet meer zonder social media. En de meeste bedrijven die weten dat inmiddels ook. Voor een bedrijf dat zichzelf op de kaart wil zetten is social media ook onmisbaar geworden. In dit artikel ga ik je uitgebreid vertellen over de voordelen van social media voor jouw bedrijf. Speciaal voor de laatste paar bedrijven die als enige nog niet op social media zitten.

Social media heeft geen leeftijd 

Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze levens. Daar maken bedrijven mooi gebruik van, want er zijn talloze manieren waarop je social media kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken. Social media is niet onprofessioneel of alleen voor de jongere generatie. Tegenwoordig word je als bedrijf, van restaurant tot hondentrimmer tot aan dokter, eerst opgezocht via social media. Om een zogeheten ‘vibe-check’ te krijgen. Oftewel er wordt gebaseerd op je social media gekeken of er een leuke sfeer hangt bij het desbetreffende bedrijf of organisatie. Dit wordt gedaan door jong èn oud.

Als je al overtuigd en overgehaald bent is het goed om te weten dat het echter wel lastig kan zijn om met social media te beginnen zonder structuur of kennis. Ik ga de eerste paar stappen iets makkelijker maken voor je. Aan de hand van een aantal tools die je kan inzetten ben je binnen no time social media expert.

Wat betekenen jullie voor elkaar social media

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je een duidelijk begrip hebt van hoe je product of dienst het leven van je klant maakt. Maakt het hun leven beter, makkelijker of gewoon interessanter? Lost het hun uitdagingen op? Zijn dat dagelijkse uitdagingen of ‘once in a while’ struggles? Als je nog geen duidelijke lijst hebt van de voordelen van je product, is het nu tijd om te gaan brainstormen. 

Denk vervolgens na over hoe je via je social media waarde kunt creëren voor je publiek. Belangrijke vragen om te overwegen zijn: wat zijn de belangrijkste aankoop barrières van je doelgroep en hoe kun je deze helpen overwinnen? Waar bevinden je volgers zich in hun kooptraject? Zijn ze aan het onderzoeken of klaar om te kopen? Op zoek naar recensies? Met wat voor soort inhoud is jouw publiek geneigd om zich bezig te houden?

Als je problemen hebt om erachter te komen wat je doelgroep precies wil zien op je social media, kun je ze het altijd vragen. Deel bijvoorbeeld een enquête uit, vraag het ze zelf persoonlijk, stuur een mail eruit met een beloning als ze de vragen beantwoorden. Afhangend van of je jouw klanten in het echt of online kan bereiken kan je dit toepassen.

SOCIAL_MEDIA_LIKES

Doelgroep

Een goede social media strategie begint met doelgroep kennen en snappen. Om heel zwart-wit te beginnen kan je de demografische gegevens van je klanten onderzoeken om een ​​idee te krijgen van je doelgroep of misschien zelfs doelgroepen. Kijk wat voor bedrijven ze volgen, waar ze zich mee bezighouden en wat voor content ze leuk vinden.  

Aangezien het definiëren van je doelmarkt een van de belangrijkste onderdelen van je marketingstrategie is voor elke marketingtool, heb ik een kort stappenplan gemaakt:

  1. Bepaal wie er al bij je koopt.
  2. Doe onderzoek naar concurrenten en vergelijk de verschillen tussen jullie doelgroepen.
  3. Als dit niet veel verschilt, kijk dan naar wat de concurrent post op zijn/haar social media.
  4. Kijk welke posts het goed doen door te kijken naar de verhouding tussen het aantal likes en volgers.
  5. Gebruik deze inzichten om je creatieve strategie te bepalen en je eigen draai aan de succesvolle content te geven.

Instagram for Business

Om rustig te beginnen is het advies om te beginnen met Instagram. Er zijn meer dan 25 miljoen bedrijven op Instagram. Dat kan je als bedrijf niet over het hoofd zien en daar moet je juist gebruik van maken. Dat is waar Instagram for Business om de hoek komt kijken. Met Instagram for Business kan een bedrijf van elke omvang een zakelijk profiel maken, gedetailleerde gegevens over hun volgers en berichten krijgen en hun inhoud promoten om hun doelen te bereiken – allemaal binnen de Instagram-app. Dat is niet het enige, daarnaast biedt Instagram veel functies waarmee je interactie kan creëren met volgers. Denk aan Instagram TV en Instagram stories, binnen stories zijn er weer talloze opties om interactie te krijgen. 

INSTAGRAM_SOCIAL_MEDIA

Figuur 1: Instagram global engagement heatmap

Contentkalender

Het maken van een contentkalender kan veel draagvlak creëren voor een social media plan. Door van tevoren al te weten waarover je gaat posten, zorg je ervoor dat het consistent blijft en het zorgt ervoor dat je actueel blijft. “Wat zullen we op sociale media plaatsen?” Een vraag die ons allemaal soms gek maakt. Het marketingteam kan je van dit redden met een vooraf geplande content kalender. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven die meer dan 16 berichten per maand publiceren 3,5 keer meer verkeer genereren dan bedrijven die minder dan 4 berichten publiceren. (Socialpilot, 2021) Plan om te posten wanneer je volgers online zijn. Omdat feed-algoritmen ‘recentheid’ als een belangrijk rangschikking signaal beschouwen, is posten wanneer mensen actief zijn een van de beste manieren om je organische bereik te verbeteren. Om te beginnen worden er standaard dagen opgesteld waarop gepost zal worden. Denk hierbij ook aan hoeveel dagen per week en wanneer op de dag er gepost moet worden voor optimale blootstelling en dus optimaal resultaat.

Sweetspot

De optimale post frequentie is volgens het hoofd van Instagram Adam Mosseri twee feed posts per week en twee Stories per dag. Stacey McLachlan van Hootsuite geeft aan drie tot zeven feed posts per week (2021). De beste dagen om deze posts te plaatsen op Instagram zijn volgens het onderzoek van Sprout Social hieronder afgebeeld in een heatmap: dinsdag, maandag, woensdag en vrijdag. De heatmap is gerankt op engagement per dag en per uur. (zie figuur 1) Maar om even terug te gaan naar Instagram for business, daarmee kan je ook bekijken welke dagen en uren het populairst zijn voor je eigen volgers. Dit vind je door in je profiel naar statistieken te gaan, klikken op ‘totaal aantal volgers’ en naar beneden scrollen naar meest actieve tijden en zelf te spelen tussen de dagen en uren en te kijken of je jouw persoonlijke sweet spot kan vinden. (Zie figuur 2)

INSTAGRAM_INSIGHTS

Figuur 2: Instagram statistieken

Ready to shine

Je weet nu dat je social media kan inzetten voor wat voor doelgroep dan ook. Als het goed is weet je wat je als bedrijf te bieden hebt, en dan bedoel ik niet letterlijk je service of product maar wat voor meerwaarde je te bieden hebt en wat voor gevoel die meerwaarde jouw klanten geeft. Want laten we eerlijk zijn in 2022 is dat gevoel wat je verkoopt, niet het product of de dienst zelf. Zelfs de glazenwasser is er niet alleen om je ramen te lappen, hij verkoopt jou het gevoel van orde, helderheid en een verse start. Verder hebben we ook besproken waar je je doelgroep kan vinden en wat je moet doen om te achterhalen wat hen interesseert. Je weet wat Instagram for Business is en wat je ermee kan. Tot slot weet je dat het hebben van een contentkalender de sleutel is tot consistentie en succes. Kortom de basics om te kunnen shinen op social media. Go get them!

Lees ook:

6 tips voor volgers op Instagram Business

WAT IS SOCIAL MEDIA MARKETING?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *