SEO vs. SEA: Zo besteed je jouw tijd en geld succesvol over beide kanalen!

Verschil SEO en SEA

Als ondernemer heb jij de termen SEO en SEA vast al eens voorbij horen komen. En dat is ook helemaal niet gek, SEO en SEA zijn op dit moment twee van de meest ingezette onlinemarketingkanalen. Toch is er vaak onduidelijkheid over beide kanalen, wat is precies het verschil tussen beide kanalen, hoe zet je SEO vs. SEA in en hoe verdeel je je marketingbudget tussen beide? Daar ga ik je in deze blog mee helpen, lees je mee?

Inhoud

SEO: Wat is dat ook alweer

Om het geheugen nog even op te frissen begin ik met een korte definitie van SEO.

SEO staat voor “Search Engine Optimization” SEO is het proces waarbij verschillende technieken en strategieën worden gebruikt om een website hoger te laten scoren in de organische zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s) zoals Google, Yahoo, en Bing. Het doel is verkeer naar jouw website trekken.

SEO draait eigenlijk om drie factoren, heb je alle drie de factoren goed op orde dan is de kans heel groot dat jouw website bovenaan komt te staan in de organische zoekresultaten. De drie belangrijkste factoren binnen SEO zijn: on-page optimalisaties (denk hierbij aan content), het opbouwen van autoriteit (het verkrijgen van backlinks) en techniek (denk hierbij aan bijvoorbeeld taalinstellingen).

SEA: Wat is dat ook alweer?

De term SEA kan natuurlijk niet achterblijven! Hieronder ook nog een beknopte omschrijving van SEA.

De afkorting SEA staat voor “Search Engine Advertising”. De naam zegt het eigenlijk al; het gaat bij SEA om betaald adverteren binnen een zoekmachine. In deze blog gaat dat specifiek over Google Ads, Google is in Nederland verreweg de meest gebruikte zoekmachine. Dat adverteren werkt middels een veiling. Wie het hoogste bod uitbrengt komt bovenaan te staan in de betaalde zoekresultaten. In Google worden SEA advertenties aangeduid met het woordje, je raadt het nooit, “advertentie”.

Het verschil tussen SEO en SEA

Om te beginnen is het goed om te benoemen wat het verschil is tussen beide, ervan uitgaand dat je inmiddels thuis bent in de terminologie.

SEO en SEA zijn beide zoekmachine optimalisatie strategieën. Niet voor niets zet ik in deze blog SEO af tegen SEA, tussen SEO en SEA zitten grote verschillen, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Sterker nog, ze kunnen elkaar ook in de hand spelen! Hierover later meer.

Het grootste verschil is je voor SEA advertenties moet betalen. Wil je organisch en in theorie gratis verkeer naar je website genereren dan zet je SEO in.

Daarnaast is er ook een verschil in doelstelling tussen beide. SEO is meer gericht is op het verhogen van verkeer naar jouw website, waar SEA meer toegespitst is op het verkrijgen van conversies. Natuurlijk is het zo dat er via organische resultaten ook bezoekers kunt converteren en ook betaalde advertenties kun je inzetten om verkeer naar je website te krijgen.

Het verschil tussen beide is te zien in de onderstaande afbeelding.

SEO vs SEA uitgelegd

In de bovenstaande afbeelding van de SERP (Search Engine Result Page) van de zoekterm “schoenen kopen” zie je het verschil tussen SEO en SEA. SEA resultaten staan bovenaan en worden aangegeven met het woord “advertentie”. Daaronder vind je de SEO- ofwel de organische resultaten.

Overeenkomsten SEO en SEA

SEO kent natuurlijk ook veel overeenkomsten in vergelijking met SEA. Veel van de overeenkomsten liggen natuurlijk voor de hand, deze zal ik voor deze blog even buiten beschouwing laten. Maar waar SEO en SEA raakvlak hebben is bijvoorbeeld het optimaliseren van de landingspagina’s. Voor SEO geldt dat in de regel een goed geoptimaliseerde landingspagina beter scoort in de organische zoekresultaten en voor SEA geldt dat een goed geoptimaliseerde landingspagina zorgt voor een betere kwaliteitscore.

De voor- en nadelen van SEO

Nu we het verschil tussen beide hebben toegelicht is het belangrijk om te weten wat de voor- en nadelen van beide zijn.

Voordelen SEO

  • Voor SEO heb je een lange termijnvisie nodig, je investeert nu en plukt later de vruchten van je investering.
  • Mits je je de drie eerdergenoemde factoren op orde en up to date zijn, heb je bijna gegarandeerd succes.
  • Het vertrouwen van consumenten is bij de organische zoekresultaten veel hoger dan bij advertenties.
  • Wanneer je eenmaal goed rankt is het makkelijker om dit uit te breiden met, relevante content voor de doelgroep zal steeds makkelijker en sneller ranken.
  • SEO is in de basis gratis, in de praktijk kost het vaak wel wat geld. Maar je hebt de uitgave zelf in de hand.

Nadelen SEO

  • Resultaat zien kan verschrikkelijk lang duren. Voor dat je topposities behaald hebt ben je vaak maanden en soms wel jaren verder.
  • Je bent altijd afhankelijk van de concurrent; heeft de concurrent een stukje tekst van 500 woorden, dan zal jij dit moeten overtreffen.
  • Het algoritme van de zoekmachines en vooral het algoritme van Google veranderd ontzettend snel, de ene dag kan je op nummer een staan en na een Google “core update” kan die ranking de volgende dag verdwenen zijn.
  • SEO is kan je zonder budget uitvoeren, maar het is specialistisch werk en vaak kom je er zonder professionele hulp niet helemaal zelf uit.

De voor- en nadelen van SEA

Ook SEA kent natuurlijk voor- en nadelen, ik zal er een aantal noemen.

Voordelen SEA

  • Met SEA kan je heel snel resultaten boeken, je kunt in principe binnen een dag je campagnes live hebben en beginnen.
  • De advertenties worden altijd als eerste vertoond in de zoekmachine, door middel van SEA kan je dus echt helemaal bovenaan in de zoekresultaten komen.
  • Je kunt je budget heel makkelijk in de hand houden.
  • Met SEA kan je veel specifieker je veel gerichter verkeer binnenhalen, bij SEO kan je je alleen richten op de zoekterm. Bij SEA kun je ook geo- en demografisch targetten en apparaten uitsluiten bijvoorbeeld.

Nadelen SEA

  • Hoe meer zoekvolume hoe meer je betaald voor klik, dat kan snel en hoog oplopen.
  • Stop je met adverteren, dan is het al je eerdere werk voor niks geweest.
  • Je betaalt per klik; haal je dus veel verkeer binnen dat niet converteert, dan kost het je veel zonder dat het wat oplevert.

Precies weten hoe je je SEA campagne optimaliseert? Dat lees je in deze blog, hier geeft mijn collega handige tips voor het optimaliseren van de perfecte SEA campagne.

Waar zet ik op in? SEO of SEA?

SEO vs. SEA vind je in de titel deze blog, je wilt nu natuurlijk weten op welk kanaal je moet inzetten… Eigenlijk is het antwoord op die vraag: beide! Het is altijd goed om op meerdere paarden te wedden, en in dit geval kun je zelfs profiteren van de verschillen!

Iedere ondernemer zit natuurlijk in een andere situatie, maar voor iedere ondernemer die wil inzetten op pull-marketing geldt eigenlijk dat SEO en SEA beide belangrijk zijn. Ben je bijvoorbeeld net gestart met je website dan kun je snel converteren met SEA maar je zal ook in moeten zetten op SEO anders trek je op de lange termijn nooit organische bezoekers aan.

Synergie tussen SEO en SEA

Hoe versterken SEO en SEA elkaar dan precies? Zojuist heb ik je al het advies te gegeven om op beide kanalen in te zetten. Met als reden dat beide kanalen elkaar ontzettend versterken, we noemen dit de synergie tussen SEO en SEA.

Zoektermen rapporten

Allereerst versterken SEO en SEA elkaar op het gebied van zoektermen. Het succes van zowel SEO en SEA zijn gebrand bij een goed en sluitend zoekwoordenonderzoek. Vooral de rapporten in Google Ads kunnen je veel input geven voor zoektermen die ook relevant kunnen zijn SEO-optimalisaties. Converteert een zoekterm bijvoorbeeld goed in Google Ads, dan is het handig om hier ook met SEO op in te zetten. Zet de zoektermen om te beginnen bijvoorbeeld in de meta description en page title.

Hier vind je een uitgebreide uitleg van Google zelf hoe Google deze meta tags leest.

Landingspagina’s

Ook SEO kan je SEA campagnes versterken, heb je bijvoorbeeld een landingspagina geoptimaliseerd voor een bepaalde term en ga je ook adverteren doormiddel van Google Ads met die term; dan is de kans groot dat je een hoge kwaliteitsscore haalt en dus snel vertoond wordt in de betaalde zoekresultaten. Voor zowel SEO en SEA is gebruikersgemak op de landingspagina belangrijk. Dit uit zich in een snelle laadtijd, content geschreven voor de bezoeker, een duidelijk doel, zoektermen die op de juiste manier verwerkt zijn en gemakkelijk navigeren.

Domineer de hele SERP

Door op beide kanalen in te zetten kan je de hele SERP domineren en dit is misschien wel de meest waardevolle tip. In het ideale geval sta je zowel met betaalde advertenties als in de organische zoekresultaten op de nummer 1. Zoals ik net benoemd heb is het vertrouwen bij een consument vaak laag als het aankomt op advertenties. De meeste klanten weten immers dat je betaald hebt voor die positie. Het vertrouwen in de organische resultaten is veel hoger. Sta je bij beide bovenaan, dan kan de consument niet meer om jou heen en haal je bijna zeker de klik binnen. Ook zorgt het voor vertrouwen dat jouw website op beide posities te zien is, de bezoeker zal denken dat jij daar als ondernemer niet voor niets staat en dus te vertrouwen bent.

Maar hoe verdeel ik dan mijn budget tussen SEO en SEA?

De balans tussen beide is natuurlijk voor iedere ondernemer anders, er is hier dus jammer genoeg geen hapklaar antwoord te geven. De doelstelling is eigenlijk wel voor bijna alle ondernemers hetzelfde en dat is ook gelijk de belangrijkste KPI: meer omzet halen met zo min mogelijk budget.

Er lijden meerdere wegen naar Rome, je hebt dus altijd meerdere mogelijkheden voor een budget verdeling. Maar je komt er niet onderuit om in te zetten op beide. Wel is er voor iedere ondernemer een geschikte oplossing! Zorg ervoor dat je een verdeling vindt die jou op korte termijn genoeg oplevert, maar ook op lange termijn rendabel is. Zo kun je het geld dat je verdient met bijvoorbeeld SEA inspanningen door investeren in je digitale marketinginspanningen.

Kom je er niet uit?

In deze blog heb ik de basis van SEO en SEA met je doorgenomen. We hebben geleerd wat de voor- en nadelen zijn van SEO en SEA en wat de synergie tussen beide is. Tot slot heb ik het gehad over de budget verdeling en geconcludeerd dat op iedere pot een deksel past. Weten hoe die deksel er voor jou uitziet? Neem dan snel vrijblijvend contact met ons op!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *