SEO voor webshops: Hoe bereik je je doelgroep

seo voor webshops

 

SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep?

Met SEO voor webshops: Hoe bereik je je doelgroep leer ik jou hoe je met verschillende SEO technieken jouw doelgroep kan bereiken. Het is belangrijk om de juiste SEO te gebruiken voor je webshop. Maar wat zijn de juiste SEO technieken? Met behulp van verschillende SEO technieken help ik jou met het optimaliseren van je website en om jou doelgroep te bereiken. En als zij op jouw webshop beland zijn wil je natuurlijk dat zij de juiste handelingen uitvoeren. Je wilt met jouw webshop je doelgroep ervan overtuigen dat zij bij jou een aankoop moeten doen. Deze technieken zijn effectief en makkelijk om uit te voeren. Ook zal ik het hebben over een techniek die je maar beter niet kunt uitvoeren zodat jij weet dat je het beste kunt vermijden. Na het lezen van deze blog weet jij precies wat je moet doen.

Wie is je doelgroep?

Als je je doelgroep wilt bereiken dan is het handig om te weten wie zij zijn. Dit is een goede eerste stap. Wie is jouw doelgroep? Je eerste stap is dus om je doelgroep echt goed te leren kennen. Je denkt misschien wel; ‘Wat heeft SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep hiermee te maken?’. Het is belangrijk om je doelgroep te kennen omdat dit de groep is die jouw website gaat bezoeken en/of jouw producten gaat kopen. Het is belangrijk om te weten wie deze doelgroep is zodat je daar maximaal op kan inspelen.

Als je begint heb je natuurlijk altijd een groep voor ogen. Dit moet dieper gaan dan alleen huismoeders tussen de 25 en 40 jaar die houden van woondecoratie. Dat is een hele brede doelgroep. Wie zijn zij precies? Waar wonen zij en waar zijn zij naar op zoek? Het is belangrijk om een specifieke doelgroep te selecteren. Door dat te doen zullen zoekende klanten zich veel sneller aangetrokken voelen.

Wat is het doel?

Bepaal eerst het doel van de analyse. Voor dit voorbeeld is het doel het leren kennen van jouw doelgroep. Bij de volgende stap formuleer je hoofd- en deelvragen. Bij deze stap verzamel je informatie om je doel te bereiken. Denk hierbij aan demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht. Bijvoorbeeld wat is de leeftijd categorie van je doelgroep? Welk geslacht bezoekt de website het meest? Geografische met vragen zoals; waar in Nederland zitten de meeste klanten of wat is het klimaat? Je kunt ook kijken naar sociaaleconomische, psychografische en domein specifieke gegevens.

Denk goed na over jouw product of website en stem de vragen daarop af. Een webshop dat ski’s verkoopt wilt bijvoorbeeld geen klanten uit een warm klimaat waar nooit geskied wordt of die niet op ski vakantie gaan. Bij de derde stap bepaal je de bronnen. Waarmee onderbouw je je doelgroep? Dit kan op verschillende manieren. Je kunt je (potentiële) klanten interviewen of enquêtes sturen om daarmee informatie te verkrijgen. Ook kun je gebruik maken van het CBS (Centraal Bureau Statistiek), Social Media of provincie websites waar je vaak informatie kan vinden over de regio. Vooral handig als je een bedrijf bent dat lokale klanten wilt bereiken.

Je kunt ook gebruik maken van Google Analytics. Hiermee kun je gegevens verzamelen van je website bezoekers. Kortom er zijn talloze manieren om informatie te verkrijgen. Kijk vooral eerst wat voor jou van toepassing is en wat jou zal helpen. Bij de vierde stap verzamel je je informatie en vat je die samen. Beantwoord hiermee de vragen die je hebt opgesteld. In de laatste en vijfde stap kan je een persona opstellen. Een persona is een fictief persoon die jouw doelgroep moet voorstellen. Alle informatie die je hebt verzamelt is in één oogopslag te zien.

 

Test SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep

Verschillende SEO technieken om mee te testen

Je wilt natuurlijk dat je website optimaal werkt. Het testen van je website kan je hierbij goed helpen en vormt ook een belangrijke rol in je SEO. Een goed functionerende website is belangrijker dan ooit. Niet alleen op desk- en laptop maar zeker ook op mobiele telefoons. Om te kijken of je website optimaal werkt zijn er een aantal manieren die je kunt gebruiken.

Als eerste kun je de webshop door iemand buiten je bedrijf laten testen. Denk hierbij aan een vriend(in) of familielid die nog nooit gebruik heeft gemaakt van jouw webshop. Laat hem of haar handelingen verrichten en knelpunten opschrijven. Laat dit door een aantal mensen doen. Stel dat hetzelfde probleem vaker voorkomt dan zou dit een knelpunt kunnen zijn waaraan gewerkt moet worden. Het zou natuurlijk perfect zijn als gedaan wordt door mensen die zich in jouw doelgroep bevinden.

 

Feedback Tool

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een feedback tool zoals Hotjar. Hotjar laat jou zien wat het gedrag is van jouw bezoekers, je doelgroep, door gebruik te maken van heatmaps, het opnemen van websitebezoek sessies en een enquête die bezoekers kunnen invullen. Van dit allemaal wordt data gegenereerd en dat kun je weer gebruiken om te begrijpen wat er daadwerkelijk op jouw website gebeurt. Dit is hele handige informatie. Je krijgt feedback van jouw doelgroep en dat kan je allemaal in jouw voordeel gebruiken. Het is een aanvulling op jouw Google Analytics tool. Er zijn meerdere feedback tools die gebruikt kunnen worden. Feedback is voor de SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep belangrijk. Maak hier gebruik van.

Met welke SEO voor webshops: bereik je je doelgroep kun je een test uitvoeren

A/B-test

Als je een A/B-test uitvoert onderzoek je twee varianten van een webpagina of een pagina-onderdeel. Heb je bijvoorbeeld bij een concurrerende website gezien dat bij hun Call To Action knoppen; ‘Meld je nu aan!’ staat terwijl jij aanmelden hebt staan dan zou je dat kunnen aanpassen om te kijken of het aantal aanmeldingen daardoor verandert. Als je een enquête hebt uitgevoerd en daaruit een probleem is ontstaan kun je testen of dat werkelijk ook het probleem verhelpt.

Dit is wat je moet doen; je stuurt 50% van je bezoekers naar variant A en andere naar variant B. A is de controversie en B de website waarop je dus test. Op die manier kun je vergelijken of verbeteringen die je wil uitvoeren op jouw pagina ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben. Of misschien heeft het helemaal geen effect.

Je hebt geen exacte aantal bezoekers nodig om een A/B-test uit te voeren of een bepaald aantal dagen. Des te meer bezoekers je per dag hebt des te korter je test gaat duren. En andersom geldt dat ook. Des te minder des te langer. Het heeft geen zin om bij 10 bezoekers per dag en test van bijvoorbeeld 7 dagen uit te voeren. Deze tool kan je helpen bij het berekenen van de lengte van jouw A/B-test. Aan het einde van jouw test kan kijken of het daadwerkelijk effect had op jouw webshop.

Best practice

Je kunt kijken naar wat de concurrent doet. Hoe heeft de concurrent zijn website ingedeeld? Wat doen zij wat je nog niet doet en jou ook zou kunnen helpen. Handig voor als je een A/B-test wilt uitvoeren. Dat betekent niet dat je alles moet doen dat je concurrent ook doet. Je moet natuurlijk wel uniek blijven. Maar het kan helpen om naar mogelijke succesfactoren te kijken en die te implementeren op jouw webshop. Als het voor de concurrent werkt zou het ook voor jou kunnen werken. Let hierbij wel op dat je niet de hele website kopieert. Je wilt natuurlijk de juiste SEO technieken gebruiken om jouw doelgroep te bereiken. Ook al kan dat erg op de doelgroep van de concurrent lijken is het toch belangrijk om uniek te blijven.

Zoekwoordanalyse uitvoeren voor SEO voor webshops: bereik je je doelgroep

Een zoekwoordanalyse is een effectieve manier om SEO voor webshops hoe bereik je je doelgroep toe te passen. Hiermee formuleer je dus de woorden die gebruikt gaan worden. Woorden die jouw doelgroep gebruikt als zij op zoek zijn naar jouw webshop. Let hierbij wel op een paar eigenschappen. De zoektermen zijn merkonafhankelijk. Ze kennen zoekvolume. Je zoektermen zijn realistisch. En ze zijn relevant. Gebruik dus geen woord dat een hoog zoekvolume heeft maar verder niks met jouw website te maken heeft.

Als je een effectieve analyse wil uitvoeren dan is het van belang dat er 5 fases worden uitgevoerd. Deze fases zijn; vinden, analyseren en selecteren, implementeren, optimaliseren en evalueren.

De juiste zoekwoorden vinden

Vinden bestaat uit het vinden van de juiste zoekwoorden. Hiervoor kan je verschillende websites gebruiken. Keywoordtool.io en SEMrush zijn twee voorbeelden van websites die jou kunnen helpen. Zone website geeft inzicht over het woord dat je wil gebruiken. Keywoord tool laat bijvoorbeeld keywoord suggesties zien, keywoords die gerelateerd zijn aan jouw gekozen keywoord, vragen die gesteld worden bij het keyword en voorstellen die eventueel ook gebruikt kunnen worden.

Belangrijke factoren waarop gelet moet worden zijn zoekvolume en concurrentie. Het zoekvolume is het aantal keer dat jouw zoekwoord gebruikt wordt. Dit geeft dus weer of het door jouw gekozen woord een goed zoekvolume heeft. Is het zoekvolume 100 dan betekent dat dat jouw gekozen zoekwoord een laag zoekvolume heeft. 2300 is daarentegen een stuk hoger. Hou hiermee wel in je achterhoofd dat dat landelijk 1000 vrij weinig kan zijn. Maar als je bijvoorbeeld mensen uit een bepaalde regio wilt aanspreken kan dat wel weer handig zijn. Hou dus rekening met de demografie. Het is ook belangrijk om te kijken hoeveel concurrentie een zoekwoord heeft. Heeft jouw gekozen zoekwoord een hoge concurrentie van dan is het misschien handig om een ander zoekwoord of synoniem te gebruiken. Dit gaan we verder uitwerken tijdens het analyseren en selecteren.

Analyseren en selecteren

Het zegt het al. Eerst analyseer je gekozen zoekwoorden. Maak vooral gebruik van long tail zoekwoorden en geen algemeen zoekwoord. Een algemeen zoekwoord is bijvoorbeeld boekenkast. Kort en krachtig maar hierdoor krijg je misschien niet de mensen die opzoek zijn naar jouw product.

Door je zoekwoord te specifieker en langer te maken, long tail, is de kans vele malen groter dat jouw doelgroep op je site beland. In plaats van boekenkast gebruik je het woord witte boekenkast voor kinderenkamer. Als jouw doelgroep op zoek is naar een witte boekenkast voor een kinderkamer dan is de kans groter dat zij jouw website vinden. Gescheiden hebben long tail zoektermen een laag zoekvolume door de te combineren sta je sterker. Het biedt jou de kans aan om jouw concurrentie te verslaan. Niet alleen dat, long tail zoekwoorden hebben een hogere koopintentie. Gebruikers zijn hier immers gericht naar opzoek.

Tijd om te implementeren

De volgende stap is implementeren. Je hebt eerst onderzocht en nu is het tijd voor de implementatie. Gebruik deze woorden op je landingspagina of je blog (daar zullen we het later nog over hebben).

Optimaliseren

Als je in één van de laatste fases bent aangekomen, optimaliseren, kun je ervoor kiezen om bij te sturen. Doe dit alleen als je denk dat dit echt nodig is. Het is niet de bedoeling dat je iedere dag je SEO aanpast. Je kunt er bijvoorbeeld wel voor kiezen om een zoekwoord dat onvoldoende presteert te veranderen.

Evalueren

De laatste stap is evalueren. Bekijk je resultaten. Waar ging het goed? Wat ging wat minder en pas je de volgende keer aan. Heb je met deze SEO methoden de juiste doelgroep weten te bereiken? Dit kan je verder helpen om ervoor te zorgen dat jouw website zich op zijn beste presteert.

SEO voor webshops: bereik je je doelgroep uitkijken voor Conversie killers

Blog

Als je denkt aan de SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep, denk je misschien niet aan een blog. Een blog is een goede manier om jouw expertise te delen met je doelgroep. Het is ook een mooie manier producten van jouw webshop te verkopen. Het probleem is alleen dat een blog een conversie killer kan zijn. Een conversie killer is een element dat afleidt van het doel; een aankoop verrichten. Dat betekent niet dat je niet een blog kan gebruiken. Voor alles is een oplossing dus ook  hiervoor. Scheidt je webshop en je blog. Je webshop gebruik je om producten te verkopen en je blog om je doelgroep via je blog naar je website te trekken. Dit valt onder off-page SEO. Off-page SEO optimalisatie dat je buiten je webshop doet. Dit is bijvoorbeeld het verzamelen van backlinks en social mediastrategie voeren. Voordelen hiervan zijn;

  • Roept reacties op voor je blog
  • Bouwt hiermee een waardevol web van interne links (SEO)
  • Je verzamelt gegevens voor je mailinglijst
  • Verwijzen naar je social mediakanalen
  • Je kunt er goede contentstrategie mee voeren (blogs, video’s)

Zorg ervoor dat je regelmatig blogt. De kans is groter dat jouw blog in zoekmachines verschijnt als je bijvoorbeeld 1 keer per week blogt in vergelijking met 1 keer per maand. Een zoekmachine is altijd op zoek naar iets nieuws, biedt dat ook aan. Maak het makkelijk om jouw blogpost te delen. Google wil zoekers, waaronder ook jouw doelgroep, wel blogs voorschotelen maar deze blogs moeten wel makkelijk gedeeld kunnen worden. Dit kan makkelijk gedaan worden door sociale media knoppen erbij te plaatsen. Moedig het delen ook vooral aan door Call To Action knoppen op de pagina te plaatsen.

SEO techniek waar Google van houdt; Backlinks

Backlinks kunnen je helpen om organisch hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Wat zijn backlinks? Backlinks zijn linkjes op andere websites. Deze websites verwijzen naar jou. Als er een aantal websites naar jou verwijzen is Google daar alleen blij mee. Zie het als een soort positieve review van andere sites. Door dit te doen zegt deze website namelijk; ‘dit is een website die goede en ook relevante informatie bevat’. Zie het als een aanbeveling in een restaurant. Des te meer positieve reviews je ontvangt des te beter. Alleen komen deze ‘positieve reviews’ in de vorm van een backlink. Niet alleen fijn voor Google maar ook voor jou. Dit is misschien niet een SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep techniek waar je aan gedacht had, maar het is zeker een handige techniek om te gebruiken.

SEO technieken en Social Media

Ben je bezig met een Social Media campagne? Dan kun je je gekozen zoekwoorden ook hiervoor gebruiken. Deze doelgroep zit waarschijnlijk ook op Instagram, Facebook of misschien zelfs TikTok. Er is zoveel tijd en moeite in gestoken in het onderzoeken en de juiste woorden vinden om jouw doelgroep aan te spreken. Het zou zonde zijn om deze woorden alleen voor je webshop te gebruiken als er nog talloze andere manieren zijn om ze te gebruiken.

SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep waar Google niet van houdt; Black Hat SEO

Het kan verleidelijk zijn om vals te spelen. Black Hat SEO zijn technieken zijn manieren waarmee je zoekmachines kunt manipuleren. Op die manier leidt je organische zoekverkeer naar je website zonder de regels te volgen. Het werkt en het is ook nog eens relatief snel. Het probleem is dat als wanneer Google daarachter komt je een probleem hebt. Met de nadruk op wanneer, want Google gaat erachter komen. Google houdt er niet van omdat Black Hat SEO zich alleen maar focust op goed en snel scoren. Relevantie en een goede gebruikers ervaring voor je bezoekers wordt snel vergeten. Het belangrijkste is jouw doelgroep. En die wil je op een eerlijke manier vergaren.

Het is uiteindelijk jouw keus of wel of niet gebruik wilt maken van Black Hat SEO. Maar mijn advies doe het niet. Je kunt veel beter tijd en moeite steken in het optimaliseren van je SEO technieken. Uiteindelijk zal je daar een stuk meer aan hebben. En je maakt Google niet boos.

SEO voor webshops: Hoe bereik je je doelgroep check

Nu dat je SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep hebt gelezen nemen we ze alles nog één keer door.

1. Voordat je begint, leer je doelgroep kennen

Leer je doelgroep goed kennen en voer als het nodig is een doelgroep analyse uit. Gebruik hiervoor Google Analytics, het CBS of voer een enquête uit. Maak hiervan een persona waarop je terug kan kijken.

2. Test je huidige SEO technieken

Laat je website door iemand buiten je bedrijf testen om te kijken of het wel optimaal werkt of maak gebruik van een feedback tool. Er valt veel te leren van de concurrentie dus ga opzoek na een best practice en kijk hoe zij het aanpakken. Voer een A/B-test uit en optimaliseer aan de hand daarvan verder jouw website.

3. Kies de juiste zoekwoorden die passen bij jouw doelgroep

Een zoekwoordanalyse kan jou helpen om juiste zoekwoorden te kiezen en te gebruiken. Hierbij kan je gebruik maken van verschillende zoekwoorden tools. Maak gebruik van long tail zoekwoorden want dat zorgt voor een hogere koopintentie.

4. Kijk uit voor conversie killers. Scheidt je webshop en je blog.

Hou een blog bij om op die manier meer bezoekers te trekken en blijf Google nieuwe en relevante content aanbieden. Houdt dit gescheiden, want een conversie killer kan ook tegen werken. Backlinks kunnen helpen om nieuwe bezoekers te trekken.

5. Gebruik deze SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep op Social Media

En als je je zoekwoorden ook voor iets anders wilt gebruiken kun je dat ook gebruiken voor jou Social Media campagne om zo jouw doelgroep aan te spreken.

6. Gebruik geen Black Hat SEO

Het is misschien wel verleidelijk en helpt om je snel te laten scoren. Maar doe het niet. Het heeft geen longterm effect en je krijgt problemen met Google op het moment dat je ontdekt wordt. En dat wil je natuurlijk niet.

Aan de slag met de SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep

Nu dat je hebt gelezen hoe je SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep moet toepassen is het tijd om aan de slag te gaan. Je bent er klaar voor om deze technieken toe te passen en met jouw webshop jouw doelgroep te bereiken. Ik hoop dat je hiervan wat hebt geleerd en hoop dat het je zal helpen. Succes!

Hieronder een reminder:

SEO voor webshops: hoe bereik je je doelgroep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *