SEO voor start-ups

SEO voor start-ups

SEO voor start-ups is tegenwoordig ondenkbaar. Ben jij een beginnende ondernemer en ben je op zoek naar manieren om jouw bedrijf te laten schijnen ten opzichte van de concurrentie? Zoek dan niet verder en lees hier de stappen die jij kan ondernemen op het gebied van SEO om een stapje voor de rest te zijn om bij de startpositie te komen!

SEO voor start-ups: beginfase

Je bent net een bedrijf gestart en hebt al aardig wat orders binnen kunnen harken en bent klaar voor de volgende stap. Hoe ga je dat op korte termijn bereiken? Er zijn meerdere opties die je kunt ondernemen, denk bijvoorbeeld aan het opfrissen van je marketingbudget om geld te investeren in je social media accounts of voor betaalde advertenties om meer op te vallen. Daarnaast is het verstandig om op tijd te beginnen met het opzetten en het uitvoeren van een SEO strategie als start-up. Waarom? Dat zal ik je in deze blog uitleggen!

In deze blog krijg je als ondernemer een beter beeld over wat SEO jouw bedrijf kan brengen en hoe je dit het best kan aanpakken. Het is namelijk voor iemand die weinig ervaring en kennis omtrent dit vakgebied heeft een vrij lastige opgave om dit in één keer goed uit te voeren.

In deze blog zullen de volgende onderwerpen besproken worden:

  • Wat houdt SEO precies in?
  • Is er een verschil tussen SEO voor start-ups en SEO voor grote bedrijven?
  • Wat kan jij als start-up doen om succesvol te worden met SEO?

Lees dus snel verder!

Wat houdt SEO precies in?

SEO is een veelgebruikte term in de digitale marketing wereld, maar wat houdt deze term precies in? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimalisation, wat vertaald naar het Nederlands, zoekmachineoptimalisatie betekent. Het woord zegt het zelf al, met SEO probeer je als bedrijf om bij een zoekmachine zo hoog mogelijk te komen bij de organische resultaten van de zoekwoorden die een persoon opzoekt en waar jij met je website op wil gaan ranken. Uit onderzoek van SEO Sight blijkt dat Google nog steeds verreweg de grootste en meest gebruikte zoekmachine is wereldwijd. Zoals te zien is in figuur 1 zijn 95,28% van de zoekopdrachten in Nederland gezocht bij Google.

SEO voor start-ups

(Figuur 1, SEO Sight, 2020)

Waaruit bestaat SEO?

Het vakgebied van SEO bestaat  uit de volgende 3 onderdelen:

  1. Optimalisatie van techniek: Dit heeft betrekking op het technische aspect van je website en vormt een belangrijk onderdeel van SEO. Als je website niet optimaal is voor gebruik wordt het lastiger voor zoekmachinerobots om je website überhaupt te vinden wat je SEO campagne dus goed kan belemmeren. Denk hierbij aan het juiste gebruik van headers, user-friendly URLS, snelle laadtijd en structured data.
  2. Content: Dit is de letterlijke inhoud die je op je website deelt. Deze moet staan als een huis zodat Google dit kan herkennen en weet dat jij actief bezig bent met SEO. Afhankelijk van de doelgroep, producten en bezoekers die je hebt op je site is het belangrijk om deze zo leesbaar en duidelijk mogelijk te maken. Het doel van juiste content delen op jouw website is, buiten het behalen van conversie, ook het verlagen van het aantal bezoekers die direct wegklikken als ze op de website landen. Het direct wegklikken wordt ook wel aangeduid als de bounce rate. Een hoge bounce rate kan nadelig zijn voor de ranking in de organische zoekresultaten.
  3. Autoriteit: Dit zijn aspecten van SEO die niet op je website staan maar wel bijdragen aan het verkrijgen van bezoekers naar jouw site. Denk hierbij aan linkbuilding, social media, shares etc. Dit is een goed hulpmiddel om meer bezoekers naar jouw website te laten komen.

Als deze 3 onderdelen goed in samenhang met elkaar verlopen kan je als bedrijf zeggen dat je een goede kans maakt voor de nummer 1 positie op Google bij bepaalde zoekwoorden. Dit zorgt ervoor dat mensen die naar zoekwoorden zoeken waar jij hoog op scoort jouw website als eerste resultaat zullen tegenkomen en dat is waar iedereen voor strijdt.

SEO voor start-ups

(Wordstream, 2020)

Verschil tussen start-ups en grote bedrijven?

Nu je hebt ontdekt wat SEO precies inhoudt gaan we kijken naar de verschillen van SEO voor grote bedrijven en voor start-ups, als die er überhaupt zijn. Feitelijk gezien differentieert Google niet op grootte van bedrijven om te bepalen wie de nummer 1 positie als zoekresultaat zal worden. Het is dus niet vastgesteld dat als je een groot bedrijf hebt dat je ook meteen het hoogst zal komen te staan op de SEO ranking. Het heeft te maken met hoeverre een bedrijf de moeite heeft gedaan om zich te excelleren op het gebied van content, technische optimalisatie en off-site SEO, de 3 aspecten van SEO. Technisch gezien is er dus geen verschil tussen SEO voor start-ups en SEO voor grote bedrijven. Al heeft een groot bedrijf wel als voordeel dat het over de jaren heen behoorlijke autoriteit heeft opgebouwd, waardoor het qua autoriteit wel een stapje voor heeft.

Pay to win

Om een voorbeeld te nemen heb ik als zoekterm ‘sportschoenen’ gebruikt in de organische zoekresultaten. Bij deze resultaten is te zien dat Nike en Zalando bovenaan staan en niet de lokale schoenenwinkel in het centrum. Hoe kan dit komen? Dit komt omdat grote bedrijven de waarde van SEO meer inzien in vergelijking met start-ups en hier vanzelfsprekend ook meer budget in kunnen stoppen. Ze hebben namelijk de middelen om SEO specialisten in te huren die voor hen kunnen kwalitatieve content kunnen schrijven, autoriteit weten op te bouwen en bovendien de juiste techniek inzetten om hoog te kunnen ranken. Hierbij hebben grote bedrijven, zoals Nike en Zalando, dus een erg groot voordeel ten opzichte van start-ups.

Niet opgeven

Na het lezen van de alinea hierboven zal je misschien wel de hoop in SEO opgegeven hebben omdat de afstand tussen jouw bedrijf en dat van een multinational/groot bedrijf gewoon te ver lijkt. Dit is zeker niet het geval, het klopt dat grote bedrijven een voordeel op jou hebben door het verschil in budget. Dit betekent echter niet dat SEO totaal geen nut heeft voor jouw bedrijf. Het is juist heel goed om in de groeifase van je bedrijf te beginnen met SEO. Zeker nu met de coronacrisis is het van essentieel belang om online goed gevonden te worden.

Wat kan jij als start-up doen om succesvol te worden met SEO?

Ondanks dat grote bedrijven volop budget vrijstellen om hun SEO zo goed mogelijk te krijgen is het voor jou als start-up geen tijd om op te geven. Er zijn namelijk genoeg zoekopdrachten en zoekwoorden waar de grote bedrijven juist niet op specificeren die juist precies binnen jouw straatje vallen of met andere woorden, jouw niche. Hierbij is het belangrijk om het verschil te weten tussen shorttail en longtail zoekwoorden.

Shorttail zoektermen

Het is belangrijk om het verschil te kennen tussen longtail en shorttail omdat dit juist is waar jij als start-up kan excelleren. Shorttail zoekwoorden zijn namelijk korte zoekopdrachten met 3 of minder woorden, dit is waar grote bedrijven heel graag op nummer 1 willen staan. Dit komt doordat shorttail zoekwoorden over het algemeen meer zoekvolume bevatten. Voor een start-up is het niet echt noodzakelijk om bovenaan te staan als iemand zoekt naar sportschoenen. Het is goed om enigszins in de top ranking te staan maar je kan natuurlijk niet om de grote bedrijven heen.

Longtail zoekwoorden

Naast shorttail zoekwoorden zijn longtail zoekwoorden ook van belang voor SEO. Longtail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die langer zijn en specifiek ingaan op bepaalde onderwerpen. Deze zoekopdrachten bestaan ongeveer uit 3-5 zoekwoorden en is daarom in tegenstelling tot shorttail zoekwoorden minder omstreden en zo kan jij met de juiste stappen proberen bovenaan te komen bij een aantal longtail zoekopdrachten. Door longtail zoekwoorden te gebruiken is het mogelijk om eenvoudiger te ranken in de organische zoekresultaten. Het advies is dan ook om vooral content te schrijven met behulp van longtail zoekwoorden, zeker aan het begin van je SEO activiteiten.

SEO voor start-ups

(Happyidiots, 2020)

Als je deze stappen hebt ondernomen ben je al heel goed op weg om tot een SEO strategie te komen en juist omdat jij als start-up zelf begint met SEO en zelf probeert om meer bezoekers te krijgen naar jouw website door middel van SEO, zal dit op lange termijn veel voordelen mee brengen. Jij leert nu de ups-and-downs van SEO terwijl andere ondernemers dit pas in een later stadium zullen ervaren. Wat een ander groot voordeel is van SEO, is dat alle werkzaamheden op de site blijven staan. Mocht je dus besluiten om ermee te willen stoppen, dan blijven de werkzaamheden staan, iets wat niet het geval is bij SEA.

Conclusie

Kortom, SEO is een heel goed middel om bezoekers te werven naar je website en het is ook goed om zo vroeg mogelijk te beginnen. Dit zorgt ervoor dat jij als ondernemer de fijne kneepjes van SEO al onder de knie krijgt. Denk in het begin dus vooral aan specifieke longtail zoektermen en focus daarop om zo de concurrentie met de grote bedrijven aan te gaan. Met gebruik van deze stappenplan kan jij zeker succesvol worden op het gebied van SEO! Mocht je nog vragen hebben, dan kun je mij altijd gerust een berichtje sturen.

Posted in SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *