SEO voor sportscholen: nieuwe strijd tussen sportscholen?

SEO voor sportscholen | Digital Growth Almere

SEO voor sportscholen is in het jaar 2021 niet meer te missen. Sportscholen zitten in een onderlinge strijd met het werven van nieuwe leden voor hun fitnessclub. Door de aanwezigheid van enorm veel aanbieders, in de fitnessbranche, is het een erg concurrerende markt geworden. Veel fitnessbedrijven moeten het van lokaal-niveau hebben door de grote low-budget fitness bedrijven, zoals Basic-Fit en FitForFree, die bijna in elke stad een gym geopend hebben. De hoge concurrentie tussen de sportscholen zorgt voor veel onzekerheden bij zelfstandige ondernemers en kleinere fitnessbedrijven. De strijd om klanten en meer omzet is het streven die elk fitnessbedrijf nu voor ogen heeft. Door de grote fitnessbedrijven, zoals Basic-Fit, is het voor lokale ketens zeer moeilijk om op basis van prijs te concurreren. Dit komt doordat de grote fitnessbedrijven schaalvoordelen behalen door goedkopere vestigingslocaties te kiezen met meer vierkante meters.

Sterkte onderhandelingspositie grote sportscholen

Ook hebben ze een betere onderhandelingspositie ten opzichte van leveranciers van sportapparatuur. Hierdoor kunnen grote sportscholen meer klanten trekken voor een goedkopere prijs. Desondanks kan de ligging op een industrieterrein niet veel kwaad doen als de consument maar goedkoper uitkomt. Naast de strijd wat de fitnessbedrijven met elkaar hebben, zijn er uiteraard ook de problemen met betrekking tot het coronavirus. Alle fitnessbedrijven zijn momenteel namelijk verplicht om de deuren te sluiten. Hierdoor besluiten ook veel klanten om de abonnementen niet te betalen, terwijl de sportscholen uiteraard met (vaste) kosten zit. Dit is een last die groot of klein helaas moet dragen en mee moet gaan leven.

Strijd tussen sportscholen

Om de hevige strijd nog beter in kaart te brengen heb ik een artikel gevonden van een gym uit Brabant. De eigenaar van sportschool ‘Media fit’ uit Breda legt hierin uit dat de grote ketens voor een fatale markt hebben gezorgd. Als voorbeeld werd gegeven dat de prijzen enorm veel met elkaar verschilde, waardoor veel klanten deze sportschool verlieten en voor de goedkopere opties kozen. Dit is natuurlijk een enorme klap voor kleine fitnessbedrijven, omdat hun het vooral van de lokale klanten moeten hebben. Als die klanten ook overstappen dan blijft er weinig omzet te behalen voor de ketens. Het volledige artikel is hier te lezen.

SEO voor sportscholen: zichtbaarheid op het internet

Naast de prijsconcurrentie is er ook online een ware slag gaande tussen sportscholen. Voor vrijwel ieder bedrijf is het tegenwoordig van ultiem belang om online goed vindbaar te zijn, zo ook voor sportscholen. Je prijs kan laag zijn, je kan goede faciliteiten hebben, maar als je niet gevonden wordt op het internet heb je er vrij weinig aan. Zeker doordat iedereen nu thuiszit, zit men veel vaker op het internet. Hierdoor is SEO voor sportscholen steeds belangrijker aan het worden. Deze blog is bedoeld om de kleine zelfstandige fitnessbedrijven een duwtje in de rug te geven. Zo wil ik hun laten zien dat prijs niet alles is, maar dat een goede SEO strategie opstellen kan helpen om het hoofd boven water te houden en om de online vindbaarheid te vergroten. Voor het hanteren van een goede SEO strategie is het verstandig om een stappenplan af gaan. Voor het opstellen van SEO strategie heb ik hieronder een stappenplan gemaakt, waardoor het voor sportscholen mogelijk is om te starten met een SEO strategie.

SEO strategie voor sportscholen: stappenplan

Stap 1: zoekwoordenonderzoek

Begint met een goed zoekwoordenonderzoek. Dit houdt in dat je bepaalde zoekwoorden kiest waar op je sneller gevonden kan worden door de potentiële klant. Iemand uit een andere stad gaat jou natuurlijk niet vinden, daarom is het handig om de zoekwoorden lokaal te houden. Als jij bijvoorbeeld gevestigd bent in Almere dan zal Fitness Almere je al veel meer volume bieden dan alleen fitness. Je kan het natuurlijk nog meer afbakenen door zelfs de specifieke wijk waar jij je bevindt te vermelden maar hierdoor kan je jezelf te erg afbakenen en klanten missen die niet op dat zoeken. Daarom is Fitness Almere en goed voorbeeld van een lokaal zoekwoord. Je kan jouw zoekwoorden ook steeds aanpassen en zo analyseren of de traffic juist meer of minder wordt

Stap 2: tags

Als volgt is het de bedoeling dat je de title tag en meta description zo goed mogelijk optimaliseert. Bij de title tag zet je je sportschool met plaatsnaam en bij de meta description noteer je de USP’s van jouw fitnessbedrijf en sluit je af met een CALL TO ACTION. Bezoek onze site is een goede afsluiter bijvoorbeeld.

Stap 3: headings

Pas je headings zo goed mogelijk aan in volgorde om zo de bezoeker mee te nemen in jouw site. De headings moeten natuurlijk op goede volgorde geregeld worden.

Stap 4: teksten optimaliseren

Optimaliseer je teksten en afbeeldingen voor een duidelijk beeld van je website. Hierdoor kan de ranking in de zoekresultaten eenvoudiger verlopen.

Stap 5: reviews en backlinks

Verzamel alle reviews en backlinks. De reviews zorgen ervoor dat je jezelf goed plaatsen met de rest. Als jij als fitnessbedrijf veel goede recensies hebt kan je van google 5 sterren krijgen. Hierdoor kunnen nieuwe bezoekers jou vinden op een hoge rank en eerder klikken op jouw site. Klanten willen namelijk alleen bij de beste een abonnement afsluiten. Backlinks zijn ook heel belangrijk. Die zorgen er namelijk voor dat je door andere sites verwezen wordt. Hierdoor kan je bezoekers van verschillende sites naar jouw site toegediend krijgen wat voor meer traffic zorgt.

Stap 6: technische SEO

Als 1 na laatste stap heb je het technisch aspect. De vorige twee moet je zo goed mogelijk optimaliseren maar deze technisch SEO moet precies kloppen. Zorg aan het begin voor een juiste URL-structuur. Dus de site moet goed kloppend geschreven worden. Uit onderzoek is gebleken dat 70 procent van de traffic via mobiele apparaten komt dus zorg ervoor dat de site niet alleen goed op desktop functioneert maar ook op je smartphone goed werkt. Doe je dit niet kan je al veel traffic verliezen door irritaties van bezoekers.

Stap 7: XML-sitemap

Als laatst hanteer je een XML-sitemap zodat de zoekmachines je site makkelijker te crawlen en te indexeren. En zorg ervoor dat je laadtijd stipt op orde is. Met een tool als pingdom kan je gratis je snelheid controleren van je site en zo erachter komen of het wel kwalitatief goed is dit helpt jou ook om je traffic zo goed mogelijk te helpen en te behouden om uiteindelijk tot aankoop over te gaan.

Bron: SEO voor sportscholen – Fellowfish B2B marketing

SEO stappenplan voor fitness/sportscholen: conclusie

Ik hoop dat het, dankzij het bovenstaande SEO strategie stappenplan voor fitness/sportscholen, het nu duidelijk hoe het uitvoeren van een SEO strategie voor sportscholen uitgevoerd kan worden. Dit moet al een redelijke duw in de rug zijn voor de lokale fitnessbedrijven om de hevige strijd te kunnen weerstaan van de grote bedrijven. Zoals al beschreven staat in deze blog, is deze strijd tussen sportscholen niet alleen meer om locaties/leden, maar ook op SEO gebied. De lokale bekendheid zal een grote bezettingsgraad hebben, waardoor de fitnessbedrijven niet enorm veel meer op de prijs moeten concurreren. Wel moet de SEO strategie altijd geoptimaliseerd worden om zo de stroom van traffic te blijven genereren en bij afmeldingen ook weer aanmeldingen te genereren. Hierdoor blijft continuïteit een feit. Heb je nog vragen over hoe het opstellen van een SEO strategie voor fitness/sportscholen in zijn werk gaat? Neem dan vrijblijvend contact met mij op!

Posted in SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *