SEO voor muzikanten; 7 belangrijke tips

Waarom is SEO voor muzikanten handig? In de muziekindustrie is het extreem belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Dit kun jij doen door het inzetten van verschillende platformen. Uit onderzoek van SEO specialist Danny Moons blijkt dat SEO voor muzikanten erg nuttig is, omdat het zorgt voor een hogere vindbaarheid op het internet. Het wordt alleen nog niet actief ingezet binnen de muziekindustrie.

Wat is SEO?

SEO voor muzikanten is niet alleen handig om hoger te scoren in de zoekmachines. Het kan ook ingezet worden om de website te optimaliseren en voor een positieve gebruikerservaring te zorgen. Dit kan bijdragen aan klantloyaliteit en het verkrijgen van (potentiële) fans. SEO voor muzikanten kan worden ingezet voor het creëren nieuwe fans. Dit kunnen mensen zijn die al eens van jouw hebben gehoord, maar nog niet regelmatig naar jouw muziek luisteren. Naast nieuwe fans blijkt uit het onderzoek dat SEO nog handiger is voor het creëren van superfans.

De tips die worden gegeven zijn voordelig voor de ranking van jouw website in zoekmachines en kunnen zorgen voor een positieve gebruikservaring op jouw website.

 

7 Tips voor het inzetten van SEO voor muzikanten:

Hieronder zijn handige tips opgesteld om SEO in te zetten voor muzikanten. Hoe kun jij SEO het best implementeren en wat levert SEO jou op?

SEO voor muzikanten

Wil jij meer inzichten en informatie over deze tips? Lees dan hieronder!

 

1. Maak gebruik van de juiste zoekwoorden

Heb jij weleens een muzikant ontdekt via een zoekmachine? Voor de meeste mensen geldt dit niet. SEO voor muzikanten werkt een beetje anders dan voor andere commerciële bedrijven. De kans dat fans jou vinden via een zoekopdracht zoals ‘rock muziek’  kan lastig zijn. Er bestaan namelijk wel duizenden rock muzikanten, maar het is niet onmogelijk.

Wat zijn zoekwoorden?

De kans is groter dat mensen na het zien van jou in een voorprogramma of door het aanraden van een vriend met jou in contact komen en op basis hiervan naar jou gaan zoeken. Met dit in je achterhoofd is de eerste stap om de juiste zoekwoorden vast te stellen voor jouw webpagina. Hieronder is het verschil in zoekmachine gebruik tussen SEO voor e-commerce en muzikanten visueel weergegeven:

SEO commercieel versus muzikant

Waarom zijn zoekwoorden zo belangrijk voor SEO? Het gebruiken van specifieke zoekwoorden in jouw content is cruciaal voor het hoger scoren in zoekmachines. Zoekmachines gebruiken artificial intelligence om elke website te scannen. Op basis van deze scan kan de zoekmachine de belangrijkste woorden uit de webpagina te halen. Door het gebruiken van zoekwoorden op de juiste manier, sluit de website beter aan bij de behoeften van de bezoekers en scoort jouw pagina hoger in de zoekmachines. Op basis van inhoud, linkjes vanuit andere websites naar jouw site en zoekgeschiedenis van de bezoeker wordt jouw website gerankt voor de persoon die gebruik maakt van verschillende zoekwoorden.

Voordat de artificial intelligence van de zoekmachine aan het werk kan, moet jouw website wel een (hyper) link bevatten. Als jij een website heb laten bouwen of zelf maakt via WordPress, wordt dit al automatisch gedaan. Of jouw website geïndexeerd is door de zoekmachine, kun jij checken door “chace:” voor de URL van jouw webpagina te zetten in Chrome. Krijg jij een foutmelding? Dan is de zoekmachine nog niet langs geweest. Dit kan mogelijk een paar dagen duren, dit geldt ook voor updates die uitgevoerd zijn op de pagina’s.

Hoe kies jij nu de beste zoekwoorden om in te zetten voor jouw SEO als muzikant?

Om zoekwoorden te bedenken voor jouw tekst zijn er een paar punten waar rekening gehouden mee moet worden:

Zoekwoorden bepalen checklist

  • De zoekwoorden moeten relevant zijn. Als jij als muzikant popmuziek maakt en jij op jouw website het zoekwoord countrymuziek gebruikt, zijn jouw zoektermen hoogstwaarschijnlijk niet relevant voor jouw fans. Op deze manier komen de verkeerde mensen op jouw pagina terecht.
  • Zorg dat de zoekwoorden zoekvolume hebben. Als er niemand op jouw zoekwoorden zoekt, zullen weinig mensen jouw pagina bereiken. Daarom kan een mix van shorttail en longtail zoekwoorden verstandig zijn. Shorttail zoekwoorden hebben veel zoekvolume, omdat het bestaat uit één woord. Dit betekent niet dat longtail zoekwoorden niet handig zijn om te gebruiken. Deze zoekwoorden kunnen er juist voor zorgen dat een specifieke groep makkelijker naar jouw website komt en daadwerkelijk vindt waar deze persoon naar opzoek is. De zoekvolume op zoekwoorden kun je precies meten met keyword tools of doormiddel van Google Ads, maar deze kosten vaak geld.

Longtail zoekwoorden uitleg

Shorttail zoekwoorden uitleg

  • Merk(on)afhankelijke zoekwoorden. Dit punt ligt aan wat jij voor een content plaats op jouw webpagina. Gaat jouw pagina over jouw als muzikant? Dan is het niet zo gek om gebruik te maken van merkafhankelijke zoekwoorden, zoals jouw artiestennaam. Naast deze zoekwoorden kan er altijd nog gebruik worden gemaakt van merkonafhankelijke zoekwoorden zoals: namen van liedjes, genres en lyrics. Door een mix van merkafhankelijke en merkonafhankelijke zoekwoorden is de mogelijkheid groter dat jij wordt gevonden door jouw potentiële én jouw al bestaande fans.
  • De zoekwoorden moeten realistisch zijn. Het is belangrijk om te checken of de concurrentie op deze zoekwoorden geen websites zijn waar jij nooit tegenop kunt boxen. Denk hierbij aan websites met een grote naamsbekendheid of pagina’s met een hoog zoekvolume. Stel jezelf de vraag; is het haalbaar voor mij om met deze zoekwoorden voor deze tekst op de eerste pagina van de zoekmachine te belanden, kijkend naar de concurrentie? Als jij denkt dat dit niet mogelijk is, is het misschien handig om te kijken naar zoekwoorden waar de concurrentie niet zo groot is.

Wat zijn nu interessante zoekwoorden?

Voor SEO voor muzikanten kun jij denken aan zoekwoorden zoals:

  • Jouw muzikanten naam (merkafhankelijk)
  • Album namen (merkonafhankelijk)
  • Namen van liedjes (merkonafhankelijk)
  • Namen van evenement waar jij bent geweest of gaat spelen in de toekomst (merkafhankelijk)
  • Lyrics (merkonafhankelijk)
  • Genres (merkonafhankelijk)
  • Instrumenten, muzikale termen etc. (merkonafhankelijk)

Het is van belang om een goed balans te vinden tussen merkafhankelijke- en merkonafhankelijke zoekwoorden om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken, zodat jij voor deze mensen de juiste informatie kunt aanbieden.

 

2. Optimaliseer de teksten

Websites bestaan grotendeels uit tekst. Het is belangrijk dat deze teksten passen bij de zoekintentie van de bezoekers van jouw website. Dit kan gedaan worden door het gebruiken van zoekwoorden. In de eerste tip wordt het vinden van passende zoekwoorden uitgebreid besproken. Na het kiezen van de zoekwoorden is het belangrijk om deze in jouw tekst te verwerken. Het verwerken doe je niet alleen om hoger te scoren in de zoekmachines, maar ook voor een positieve gebruikerservaring voor de bezoekers van jouw website. Hoe verwerk je het best de zoekwoorden in de tekst? Ook hiervoor zijn een paar handige tricks:

  • Laat de zoekwoorden terugkomen in de tekst, eerste alinea, URL, titel, en mogelijk in kopjes. Het is verstandig om bij zoektermen bestaand uit meerdere woorden (longtail) er voor te zorgen dat deze woorden dicht bij elkaar staan. Zo herkent de zoekmachine deze zoekwoorden beter.
  • De zoekwoorden moeten de tekst niet onleesbaar maken. Gebruik dus niet te veel zoekwoorden. Dit kun jij testen door de zoekwoorden uit jouw tekst te halen en de tekst nogmaals te lezen, is deze nog leesbaar?
  • Synoniemen of vervoegingen van de zoekwoorden zijn geen probleem. Zoekmachines worden steeds beter in het herkennen van verschillende vormen van woorden en het maakt jouw tekst alleen maar beter leesbaar voor jouw lezers.
  • Maak gebruik van woorden die dicht bij jouw zoekwoorden liggen. Is één van jouw zoekwoorden klassieke muziek? Zoekmachines kunnen begrijpen dat woorden zoals viool, percussie en klarinet gerelateerd zijn aan klassieke muziek. Het gebruiken van woorden die dicht bij jouw zoekwoorden liggen, kunnen er voor zorgen dat jouw tekst ook op de andere termen makkelijker gevonden wordt.

 

3. Gebruik afbeeldingen en video’s

Het gebruiken van afbeeldingen of video’s, die zo veel mogelijk betrekking hebben op de zoekwoorden zorgen voor een prettige leeservaring. Foto’s en video’s kunnen goede impressies geven van jouw muziek, evenementen of jouw als muzikant.

Als jij gebruik maakt van afbeeldingen of video’s, neem dan in de Alt-tekst van de afbeelding de juiste zoekterm op. Deze tekst kunnen standaard worden aangepast in WordPress. Bij het uploaden van een afbeelding of video in WordPress staat dit rechts van de afbeelding. Als jouw website door een ander platform wordt beheerd, kun jij dit het best per platform opzoeken. Een Alt-tekst kan het best bestaan uit meerdere woorden (twee tot vijf), waaronder jouw bijpassende zoekwoord voor deze afbeelding of video. Je kunt jezelf afvragen, wat zou ik hier schrijven als deze foto hier niet zou staan?

Als jouw pagina gevoelig is voor actualiteit, zoals evenementen. Kun jij het best een jaartal bij de omschrijving van de afbeelding of video plaatsen.

 

4. Backlinks

Backlinks betekenis

Backlinks wegen zwaar bij zoekmachine optimalisatie en kunnen erg gunstig zijn voor het gebruik van SEO voor muzikanten. Deze linkjes naar jouw webpagina kunnen gezien worden als een stem van een andere pagina, wat vertelt dat jouw pagina interessante- en legitieme informatie bevat. Deze stem werkt beter als de pagina die op jouw stemt, ook veel stemmen heeft. Er zijn een paar attractoren, die het linken naar jouw pagina bevorderen:

  • Met infographics staat informatie is een leuk en vaak simpel plaatje, die makkelijk is om te delen.
  • Deze zijn makkelijk te volgen en gestructureerd, erg fijn om te lezen.
  • Deze kortingen zijn interessant om te delen voor bijvoorbeeld muziekblogs of met vrienden en familie.

 

5. Gebruik een gepaste meta title en meta description

Meta Title

De metal title is de titel die wordt weergegeven in de zoekmachine. Om goed te scoren met SEO is het handig dat de zoekterm in deze titel voorkomt. Mensen die zoeken naar de geschikte website nemen niet uitgebreid de tijd om alles aandachtig te lezen. Om deze reden kun je het best de zoekwoorden zo veel mogelijk vooraan plaatsen in de meta-title. Deze titel is het eerste wat de personen zien en dus belangrijk om meteen duidelijk te hebben wat jij op deze pagina te melden hebt.

Meta description

Meta descriptions zijn de omschrijvingen die onder de meta title staan in de zoekmachines. Deze kun jij zelf schrijven of de zoekmachine kan deze voor jou schrijven. Via WordPress kan dit aangepast worden tijdens het uploaden van een tekst of in de broncode. Geen technisch expert? Geen zorgen, hier is een simpele uitleg voor het implementeren van een meta-description via de broncode. Zelfs als jij jouw eigen meta description schrijft, is het niet onmogelijk dat de zoekmachine deze aanpast naar iets wat als relevanter wordt gezien door de zoekmachine.

Wil jij zelf een meta description schrijven? Zoekwoorden zijn hier niet per se nodig. Wel worden deze in de meta description dikgedrukt en zorgt dit er voor dat jouw description meer opvalt. Het gebruiken van een call-to-action is een goed idee, het is namelijk je sales-tekst! Het belangrijkst van jouw meta description is dat het aansluit op de content van jouw pagina en het creatief is. Ook is het handig om te letten op het aantal tekens dat zichtbaar is in de zoekmachine, dit zijn er 150.

De meta description en meta title zorgen ervoor dat mensen die zoeken op de zoekmachines duidelijk weten waar jouw webpagina over gaat. Als zij vervolgens jouw webpagina bezoeken, zullen zij hier hoogstwaarschijnlijk vinden waar zij naar op zoek zijn. Ook versterkt dit jouw SEO als muzikant.

 

6. Maak gebruik van rich snippets

Rich snippets zijn verrijkingen in de zoekresultaten die ervoor zorgen dat jouw zoekresultaat opvallender is en zorgt voor een hoger percentages van clicks op jouw zoekresultaat. Superhandig voor zoekmachineoptimalisatie voor muzikanten.

Het toevoegen van rich snippets is een uitdaging, maar niet onmogelijk. Helaas kunnen zoekmachines dit niet zelf aanmaken en moeten hiervoor aanpassingen worden gemaakt in de broncode, genaamd JSON. Als een zoekmachine JSON-specificaties tegenkomt, weten zij beter wat er op jouw pagina te vinden is. Via deze link kun jij achterhalen hoe jij dit kan toevoegen aan jouw webpagina. Hier hoef jij geen ict’er voor te zijn, met wat tijd en motivatie moet het lukken. Welke rich snippets kunnen van pas komen voor jou als muzikant?

  • Producten toevoegen. Door deze toevoeging zijn in de meta-description jouw producten te vinden. Hier kan op worden geklikt en zo worden mensen makkelijker en sneller doorgestuurd naar de juiste pagina.
  • Evenementen toevoegen. Door deze toevoeging in de meta-description zijn jouw tourdata en locaties gemakkelijk te zien.

Hieronder is de band Metallica te zien in de zoekmachine. Deze band heeft onderaan een rich snippet. Deze rich snipper maakt het makkelijker voor mensen om te navigeren naar een bepaald deel van de website.

Voorbeeld rich snippet

7. Heb de technische aspecten op orde

Voor SEO is het erg belangrijk dat de technische aspecten van jouw website op orde zijn. Dit geldt niet alleen voor de SEO, maar dit geldt ook voor een goede gebruikerservaring. Het is belangrijk dat de website goed functioneert. Dit geldt voor zowel desktop als mobiel. Zoekmachines kijken namelijk eerst naar de mobiele versie van jouw website en beoordelen deze versie als eerst. Hierbij speelt niet alleen de content een rol, maar ook de laadsnelheid van de pagina. Laad de pagina te lang? Dan haken bezoekers af en heeft dit effect of de gebruikerservaring. Deze snelheid kun jij meten met Google pagespeed insight. Op basis van deze analyse kun jij zien wat er snel of juist langzaam laad en wordt er optimalisatie-advies gegeven voor de langzaam ladende pagina’s.

Daarnaast is het belangrijk dat interne linkjes werken en hier goed gebruik van wordt gemaakt. Deze linkjes zorgen dat de zoekmachines zich makkelijker door jouw website heen kunnen bewegen en de pagina’s makkelijker kunnen scannen. Ook zijn deze linkjes prettig voor de gebruikerservaring en heb jij op deze manier een grotere kans dat zij verder klikken en zo langer op jouw website blijven.

Het is ook belangrijk dat de URL van de website in orde is. Zorg dat deze niet te lang is, de juiste zoekwoorden bevat en geen .html bevat. Een duidelijke geoptimaliseerde URL is belangrijk voor technische SEO optimalisatie. De gebruikerservaring wordt verhoogt als de website door de zoekmachine als veilig wordt ervaren. Dit kan door een https: in de URL te hebben staan.

Maakt jouw website gebruik van verschillende taalvarianten? Dan is het verstandig om dit in de broncode van de website aan te geven, zodat zoekmachines weten welke taalversie wordt getoond aan de bezoeker. Is dit voor jou nodig? Neem dan hier een kijkje!

Zorg dat er geen dubbele inhoud ontstaat. Het kopiëren van een andere pagina en plakken van deze tekst op jouw pagina wordt door zoekmachines gezien als een no-go. Dit zorgt ervoor dat jouw pagina en de pagina waar jij deze tekst van hebt gekopieerd, lager ranken in de zoekmachines.

 

Social media

Het is mogelijk om social media in te zetten om een positieve hint te geven aan de zoekmachines. Dit blijkt voornamelijk positief te werken met de platformen LinkedIn en Twitter. Hierbij moet wel rekening gehouden worden dat deze pagina’s openbaar zijn. Social media kan ook helpend zijn als katalysator voor het verkrijgen van backlinks, die weer erg helpend zijn voor het beter scoren in de zoekmachines. Zie tip 4 voor verdere diepgang over backlinks.

 

Laatste woorden

Het inzetten van SEO voor muzikanten kan erg voordeling zijn en zorgen voor potentiële fans of het creëren van een sterkere band met al bestaande fans. Het gebruiken van de voorgaande tips kunnen jou helpen bij het schrijven van goed geoptimaliseerde teksten en er voor zorgen dat jouw website SEO geoptimaliseerd is.

Het is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat SEO, ook voor muzikanten, een lange termijn onderneming is. De website moet namelijk up-to-date blijven en relevant zijn. Het kan een pittige taak zijn, maar het zorgt voor een positieve gebruikservaring en een hogere ranking in zoekmachines. Natuurlijk met het genereren van (potentiële) fans in het vizier.

 

Bronnen:

Wat is technische SEO? Een artikel door Kracht Internet Marketing

Danny Moons                   SEO binnen de muziekindustrie | Sidekick Music | SEO Hilversum

Maryn McDonnell           SEO voor muzikanten: 6 manieren om uw muziek te promoten – TuneCore

Dan Shure                          Music SEO – 7 Lessons in Brand Optimization for 2015 – Moz

SEO tijger                          Technische SEO de ruggengraat van je website – SEOtijger

Alain Sadon                       SEO kennis-, training-, en adviescentrum – SEOguru

 

 

Posted in SEO

3 Replies to “SEO voor muzikanten; 7 belangrijke tips”

  1. Heldere informatie en een duidelijke blog. Ik begrijp niet waarom SEO nog niet wordt toegepast door muzikanten. Het heeft zo te horen veel voordelen. Goede blog!

  2. Goede toepassing van SEO in combinatie met muzikanten. Ik ben zelf geen SEO-expert, maar het is uiterst interessant om te lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *