SEO-copywriting voor commerciële teksten op je website

Je hebt een mooie website, veel geld geïnvesteerd in een grafisch vormgever, je haalt leuke opdrachten binnen, maar lukt het je maar niet om de juiste boodschap over te brengen naar jouw klanten? Wellicht moet je meer investeren in copywriting. Copywriting is het schrijven van teksten die overtuigen. Deze teksten zijn uiteindelijk altijd bedoeld om klanten te werven: commerciële teksten dus. Het doel hiervan is dat iemand actie onderneemt en verder in de marketing funnel komt, waardoor hij of zij een product koopt of een dienst afneemt. In deze blog vertel ik je meer over hoe je nou een echte pro wordt in het schrijven van commerciële teksten en geef ik je tips die je direct kan toepassen op je eigen website.

Inhoud

  • 1.1 Wat is SEO-copywriting voor websites
  • 1.2 Balans tussen verleidelijk schrijven en het toepassen van copywriting SEO-technieken
  • 2.1 Verkoopteksten schrijven voor internet
  • 3.1 Stappenplan commerciële teksten schrijven (TIPS Formule)
  • 4.1Copywriting cursus

1.1 Wat is SEO-copywriting voor websites?

Teksten die een copywriter maakt voor een website zijn erg belangrijk. Wanneer je een web tekst maakt over een product, zie je vaak op de pagina de details zoals afmetingen en het type, maar wat je vooral leest op een productpagina is de reden waarom je het product moet aanschaffen en wat het product voor jou kan betekenen. Waar je als copywriter voor websites rekening mee moet houden, is dat je op een website ook rekening moet houden met SEO (Search Engine Optimalization, oftewel zoekmachine optimalisatie). Een copywriter heeft altijd twee doelen bij het schrijven van een web tekst. Allereerst moet de lezer verleid worden om een product aan te schaffen, maar daarnaast moet de tekst ervoor zorgen dat de website goed gevonden kan worden door de zoekmachines. Het is voor een copywriter voor websites van belang om een goede balans te vinden tussen het schrijven van verleidelijke teksten en het juist gebruiken van SEO-technieken.

1.2 Balans tussen verleidelijk schrijven en het toepassen van copywriting SEO-technieken

Om ervoor te zorgen dat je website goed wordt gevonden door de zoekmachines, moet je eerst weten waar jij of je klant op gevonden wilt worden. Stel dat je vitaminepillen verkoopt, is het verstandig om specifiekere zoektermen te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld vitaminepillen voor een droge huid, gebruiken als dat een USP van jouw product is. Over het algemeen is het noodzakelijk om eerst een keyword onderzoek te doen. Je begint hiermee bij je bedrijf of product en werkt dan door naar je doelgroep. Als je een lijst met keywords hebt opgesteld, kan je via de tool Ubersuggest onderzoek doen naar hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde zoektermen. Een goede copywriter doet altijd eerst een zoekwoordonderzoek, voordat hij of zij begint met het schrijven van een goeie web tekst.

2.1 Verkoopteksten schrijven voor internet

Je hebt een mooie website en gaat nu beginnen met het optimaliseren van je conversie. Je krijgt veel mensen naar je website, maar het aantal mensen dat contact opneemt of besluit een aankoop bij je te doen is nog te laag. Je wilt dus meer conversie halen uit je website bezoekers en hierbij alvast een tip: verkoopteksten hebben hier een erg grote invloed op.

Verkoopteksten zijn teksten die ertoe leiden dat je bezoekers uiteindelijk overtuigd worden om een aankoop te doen, offerte aan te vragen, contact met je opnemen, de app downloaden etc. Dit soort teksten vragen een heel andere manier van denken over je product of dienst. Het vraagt daarnaast ook een heel andere manier van schrijven. Goede verkopende teksten gaan niet over hoeveel pixels je beeldscherm heeft of wat voor soort stof er wordt gebruikt bij je product. Goed verkopende teksten spelen in op een onbewuste behoefte van de klant, een probleem of een verlangen wat moet worden opgelost. Je moet de tekst zo schrijven, dat jij dit probleem met jouw product of dienst kan verhelpen. De tekst die je schrijft draait dus niet om jou, maar om de klant. Goed om te onthouden tijdens het schrijven van web teksten is het geheugensteuntje: “if you’re selling fire extinguishers, start with the fire.” Oftewel: “Als je brandblussers verkoopt start dan bij de brand.” Zo onthoud je altijd dat het moet gaan om het probleem dat je gaat oplossen en niet om je producteigenschappen. Een manier om goeie verkoopteksten te schrijven is om te kijken naar de principes van Cialdini.

3.1 Stappenplan commerciële teksten schrijven (TIPS Formule)

De TIPS formule is een handige copywriting formule die je kunt gebruiken om commerciële teksten te schrijven. De TIPS formule is vergelijkbaar met de bekende AIDA formule. Het zijn beide stappenplannen voor het schrijven van marketingteksten en ze bestaan beide uit 4 stappen. De TIPS formule heeft echter een sterkere focus op neuromarketing en leent zich beter voor teksten op bijvoorbeeld een salespage, opt-in pagina of andere landingspagina.

3.2 Stap 1: Verleid je lezer

Voor de eerste stap beginnen we bij de T van Tempt. Daar waar de attention uit de AIDA-formule enkel aanzet tot het grijpen van aandacht van je lezer, gaat ‘tempt’ iets verder. Het grijpt niet alleen de aandacht, maar verleidt je bezoeker om je pagina oprecht te willen lezen. Het prikkelen van je bezoeker om je tekst of pagina te gaan lezen, is het primaire doel van deze eerste stap.

3.3 Stap 2: Beïnvloed je lezer

Je kunt je bezoeker in zijn toekomstige aankoopbeslissing beïnvloeden door geloofwaardigheid en vertrouwen op te bouwen. Dit zou je kunnen doen door autoriteit of deskundigheid met betrekking tot je branche te beschrijven. Daarnaast is herkenning een krachtige emotie om vertrouwen en spanning op te wekken. Dit kan je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van social proof (testimonials) te plaatsen op je website en hierdoor bevestig je jouw eigen beweringen door anderen.

3.4 Stap 3: Overtuig je lezer

In deze stap overtuig je jouw bezoeker om jouw aanbod te willen afnemen. Wat handig is om te doen in deze stap is dat je alle voordelen en met name het eindresultaat van je product benoemd. Probeer nieuwsgierigheid van je lezer te prikkelen met pakkende bulletpoints. Let wel op dat je niet over de technische saaie producteigenschappen gaat praten zoals ik al eerder in de blog heb vermeld.

3.5 Stap 4: Verkoop je product of dienst

Toon aan de bezoeker productinformatie zoals een titel, prijs, afbeelding en een opvallende call to action knop naar je betaalpagina. Je moet er in deze stap voor zorgen dat je bezoeker direct tot actie overgaat. Een handige truc hiervoor is door schaarste toe te voegen in de vorm van tijdelijke kortingen. Je kunt in deze stap ook de laatst mogelijke bezwaren wegnemen van je bezoeker. Dit kan je doen door een FAQ, testimonials, garantievermelding of eventueel een live chat met de verkoper.

4.1 Copywriting cursus

Hou jij van creatief schrijven en wil jij zelf een copywriter worden? Dan is het verstandig om een copywriting cursus te gaan volgen. Er bestaan diverse cursussen beginnend van €99,- tot €1500,-. Hoe meer je specialist wil worden, hoe duurder de cursus. Ook zijn er grote verschillen in studievorm. Bij de ene cursus kan je vanuit huis volgen, waarbij je bij de wat duurdere cursussen ook echt op locatie verwacht wordt. Na het volgen van een cursus copywriting kijk je nooit meer hetzelfde naar advertenties, mailings en webteksten. Je ziet overal wel verbeteringen en analyseert ze meteen. Daarnaast is conceptmatig schrijven voor verschillende doelgroepen is je tweede natuur geworden.

Ben jij nou na het lezen van deze blog enthousiast geworden in het verbeteren van jouw web teksten? Schrijf je dan hier in, voor mijn cursus “copywriting voor dummies”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.