Search Engine Advertising voor hotels

Search Engine Advertising voor hotels

De oplossing voor hotels in het coronatijdperk

Search Engine Advertising Hotels

Het Covid-19 virus raakt alles en iedereen, zo ook de hotels die geen buitenlandse toeristen meer kunnen verwelkomen en dus het grootste gedeelte van hun omzet mislopen. Voor deze hotels is het zaak om de schade te beperken en/of andere omzet stromen te vinden. Een middel dat hotels hiermee kan helpen is Google Ads oftewel het SEA platform van Google. In dit blog worden de voordelen van Search Engine Advertising voor hotels besproken.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel zoekmachine adverteren. Zoekmachine adverteren komt erop neer dat je betaalt om boven aan in de zoekmachine te staan. In het geval van de zoekmachine van Google heet dit dus Google Ads. Nu is het niet zo simpel dat je geld overmaakt naar Google en dan overal bovenaan komt te staan in de zoekmachine. Het is belangrijk gericht te kijken naar relevante zoektermen voor jouw onderneming en daar vervolgens een bod op te doen. Mensen die zoeken op deze zoektermen krijgen dan jouw advertentie te zien en pas als deze mensen op de advertentie klikken betaal jij voor de klik met het ingestelde bod.

Bovenaan staan in de zoekmachine levert een klikratio van ruim 35% op. Dat betekent dus dat 1 op de 3 personen uw website bezoekt en daardoor is er een grote kans dat deze mensen boekingen doen bij uw hotel.

Verschillende SEA mogelijkheden voor hotels

Hotels moeten in deze tijd zelf in actie komen om klanten te trekken. Daarom is het belangrijk om je online goed te positioneren. Door middel van Google Ads worden hotels sneller gevonden en vergroot je de kans op het werven van gasten. Voor het genereren van boekingen heeft Google een aanvullend SEA platform gecreëerd, namelijk Google Hotel Ads. Beide kanalen zijn van Google en zijn bedoeld om mensen te trekken, maar toch zijn de kanalen verschillend van elkaar. Beide kanalen worden in dit blog toegelicht.

Wat is Google Hotel Ads?

Google Hotel Ads is een kanaal speciaal voor hotels en andere verblijfplaatsen. De intentie van dit kanaal is het verbeteren en versimpelen van het boekingsproces. Daarnaast is het in Google Hotel Ads mogelijk hotels met elkaar te vergelijken, iets wat niet mogelijk is met Google Ads. Dit kanaal is te zien binnen de zoekmachine van Google waardoor de zoeker binnen de zoekmachine zijn behoeften kan aangeven. In het kanaal kan worden gesorteerd op verschillende categorieën, zoals: gratis annuleren, beste prijs en luxe. Bovendien toont Google Hotel Ads reviews en wordt de locatie van het hotel met afbeeldingen weergegeven.

Uit onderzoek van AccorHotels (2018) is gebleken dat Google Hotel Ads 65% meer leads oplevert voor hotels. Het is dus zeer interessant voor hotels om naar Google Hotel Ads te kijken.

Google Hotel Ads

Gebruik maken van Google Hotel Ads

Google Hotel Ads inzetten als hotel is interessant, omdat je de volledige controle hebt over wat er in je advertentie komt te staan en zo uniek kan zijn. Op dit moment zijn er nog weinig hotels die dit zelf doen. Google Hotel Ads wordt op dit moment gedomineerd door verschillende boekingssites, zoals booking.com en trivago.nl.

Als hoteleigenaar kan jij dus het heft in handen nemen en zelf gaan adverteren op Google Hotel Ads en een unieke advertentie plaatsen. Maak de advertentie zo specifiek mogelijk en wees creatief. Wat heb jij te bieden als hotel waardoor klanten zelfs in de coronatijd een plezierige tijd zullen beleven. Vergeet daar niet afbeeldingen van te laten zien. Wat de advertentie bovendien naar grote hoogte kan brengen is de mogelijkheid om in het hotel te kijken met behulp van Google Streetview.

Het belang van verschillende SEA strategieën

Google Hotel Ads is ideaal voor hotels om op te adverteren, echter is het adverteren op dit specifieke kanaal niet genoeg. Om de volledige potentie van SEA te benutten is het van belang ook te adverteren op Google Ads zelf. Op Google Ads valt namelijk veel winst te behalen voor ondernemingen en dus ook de hotels. Voor elke onderneming zijn er weer verschillende dingen waar opgelet moeten worden bij een SEA campagne. Daarom hanteren hotels ook andere SEA strategieën om het rendement van de SEA campagne te maximaliseren.

De juiste zoekwoorden voor SEA

Relevante zoekwoorden zijn belangrijk voor een succesvolle SEA campagne. Deze zoekwoorden hangen echter af van wat jij aanbiedt en wat jouw doelgroep is. Het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse kan je helpen bij het kiezen van relevante zoekwoorden. Door het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse krijg je inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Wanneer de juiste zoekwoorden in kaart zijn gebracht is het belangrijk om biedingen te gaan doen op deze zoekwoorden.

Er kunnen natuurlijk veel relevante zoekwoorden zijn. Hoe specifieker de zoekopdracht hoe groter de kans dat de zoeker wil converteren. Als we kijken naar 2 zoekopdrachten ‘hotel Almere’ (shorttail) en ‘hotel boeken Almere Centrum’ (longtail) dan is de laatste zoekopdracht een stuk specifieker en is deze zoeker dus eerder geneigd om een hotel te boeken dan de eerste zoeker. Echter zijn beide zoekwoorden interessant voor een hotel in Almere. Daarom is het belangrijk om in de SEA campagne zowel shorttail als longtail zoekwoorden te betrekken.

Het juiste publiek voor jouw SEA campagne

Bij het gebruiken van SEA zijn zoekwoorden belangrijk om de juiste mensen aan te spreken, echter zijn zoekwoorden niet de enige manier om mensen aan te spreken. Zo kan je in SEA verder filteren op kenmerken van de zoekers. Het is mogelijk te filteren op verschillende kenmerken, zoals locatie, taal en de activiteiten van de zoeker.

Normaliter zou je je als hoteleigenaar waarschijnlijk richten op toeristen uit het buitenland. Dan zou je als hotel dus kunnen filteren op Engelssprekende mensen en/of mensen die niet in Nederland wonen. De focus van Search Engine Advertising voor hotels kan tijdens het coronatijdperk juist ergens anders liggen. Hierdoor moet de campagne dan ook anders gefilterd worden. Om je hotel nog steeds vol te krijgen zal de focus gelegd moeten worden op de eigen bevolking. Dus wordt er gefilterd op Nederlandssprekende en wonende mensen.

Hotelnaam als SEA zoekwoord

Adverteren op je eigen naam lijkt misschien overbodig. Er is namelijk een grote kans dat je toch al bovenaan de zoekmachine komt te staan. Echter heeft het toch voordelen om te adverteren op jouw eigen hotel naam. Het eerste voordeel is dat je met Google Ads kan bepalen wat mensen te zien krijgen in de beschrijving van de zoekresultaten. Je krijgt de volledige controle over wat er komt te staan in de titel en in de beschrijving. Hierdoor kan je dus een stuk relevanter zijn en het aantal kliks maximaliseren.

Het tweede voordeel is dat je de kans vergroot dat zoekers direct naar jouw pagina worden geleid en niet naar andere boekingssites. Hiermee bespaar je dus eigenlijk kosten, omdat je geen kosten kwijt bent aan de boekingssites, maar alleen aan jouw eigen SEA campagne.

SEA en remarketing

Bij SEA is het belangrijk om je campagne te optimaliseren. Daarom is het belangrijk om bij SEA altijd remarketing in te zetten. Remarketing focust zich op mensen die jouw website hebben bezocht en wellicht interesse hebben in jouw hotel. Wanner deze mensen weer zoeken naar een hotel via Google dan kan je deze mensen retargeten. Doormiddel van remarketing is de kans dat deze zoekers een boeking doen veel groter en dit helpt bij het maximaliseren van het rendement van de SEA campagne.

Google Ads en hotels

Duidelijk is nu dat Google Ads een echte meerwaarde kan zijn voor hotels. Het is belangrijk te letten op de eerdergenoemde factoren en het inzetten van Google Hotel Ads. In het coronatijdperk is voor hotels nog belangrijker geworden om te doen aan SEA, omdat de klanten niet meer uit hun zelf naar de hotels komen. Voor de hotels is het zaak om in deze tijd niet alleen de kamer te verkopen, maar een hele ervaring. Daarom is het belangrijk dat deze ervaring ook naar buiten komt in de SEA campagne. Hiermee laat je mensen zien wat in het coronatijdperk nog wel allemaal mogelijk is en dat er nog steeds mogelijkheden zijn om te genieten. Verkoop de ervaring!

Nu dat je bent ingelezen over het inzetten van Search Engine Advertising voor hotels, ligt de kans bij jou om dit in de praktijk toe te passen. Succes! Heb je nog vragen na het lezen van dit blog, stel ze gerust door hieronder een reactie achter te laten.

2 Replies to “Search Engine Advertising voor hotels”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *