SEA voor kleine bedrijven | Wat je moet weten!

SEA, ook wel zoekmachineadvertenties of online zoekadvertenties genoemd, is een vorm van marketing waarmee jij jouw advertenties kunt weergeven op een zoekmachineplatform, zoals Google of Bing. Bedrijven die adverteren via zoekmachines, bieden achter de schermen op trefwoorden waar hun doelgroep doorgaans naar zoekt.

Wat is SEA?

SEA moet, net als elke andere vorm van adverteren, deel uitmaken van een complete marketingplanstrategie en niet alleen op zichzelf worden gebruikt om zaken te doen. Deze specifieke vorm van adverteren toont advertenties aan een doelgroep die op zoek is naar een specifiek zoekwoord, ingesteld door het bedrijf of de marketeer die ‘de advertentie uitvoert’.

Deze advertenties worden meestal weergegeven boven, aan de rechterkant van of onder de organische zoekresultaten voor de geselecteerde aanvraag. De typische zoekmachineadvertentie bevat drie dingen: een titel, een URL en een beschrijving.

Waarom SEA?

SEA voor kleine bedrijven zijn de drijvende kracht achter de meeste online marketingcampagnes. Elke dag worden er meer dan vijf miljard zoekopdrachten gedaan op Google, en het aantal groeit elke dag. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) werkt om de zichtbaarheid van jouw website in de gratis vermeldingen te verbeteren, op basis van zoekopdrachten op trefwoorden. Met SEA kan je jouw betaalde advertentie invoegen in de zoekresultaten op Google. Advertentiekosten zijn gebaseerd op het pay-per-click (PPC) of cost-per-mille (CPM) -model.

Met zoekmachines kan je betalen om te ranken voor de zoekpositie van jouw gekozen zoekwoord. Dit gebeurt door de advertenties boven, onder of direct naast de zoekresultaten te plaatsen. Google is als platform zelf zo dominant dat de meeste discussies over betaald zoeken, meestal gaan over de advertentieservices van Google. Hoewel de advertentiekosten op Google vaak hoger zijn dan op andere beschikbare platforms, belooft het een gigantische toestroom van verkeer die geen enkel ander platform kan bieden. Hieronder een afbeelding met het verschil tussen SEA en SEO op de zoekresultatenpagina van Google.

Het kost namelijk helemaal niets om op geselecteerde zoekwoorden een advertentie in de zoekresultaten te plaatsen. Adverteren via zoekmachines werkt op basis van kosten per klik (CPC) of kosten per mille (CPM). Adverteerders worden pas in rekening gebracht, nadat een gebruiker op een advertentie heeft geklikt en wordt omgeleid naar de bestemmingspagina. De frequentie van hoe vaak een advertentie wordt weergegeven, is echter afhankelijk van het bod en de kwaliteitsscore. Biedingen zijn vergelijkbaar met die van andere adverteerders die met zoekwoorden concurreren.

Hoe werkt SEA?

Wanneer de zoekterm een gemeenschappelijk zoekwoord bevat, kunnen er meerdere geschikte advertenties zijn om weer te geven. Deze worden beoordeeld in volgorde van relevantie en gerankt boven de organische vermelding op de weergavepagina. Dit alles gebeurt in een fractie van een seconde!

Belangrijke criteria om te kiezen welke advertenties worden weergegeven, komen neer op een paar eenvoudige factoren: de kost-per-klik-biedingen die door adverteerders worden aangeboden en de kwaliteit van advertenties. Er moet rekening worden gehouden met de kwaliteit, zodat de zoekmachine de meest bruikbare resultaten voor de zoekers kan creëren, in plaats van gebruikers te overladen met verwarrende informatie of informatie van lage kwaliteit.

Zoekmachineadvertenties bieden eigenaren van kleine bedrijven de mogelijkheid om advertenties op zoekmachines te plaatsen op het exacte moment dat potentiële klanten op zoek zijn naar hun gewenste producten en diensten. Zoekmachines willen advertenties direct boven relevante zoekopdrachten invoegen.

Zoekmachinereclame is een effectief hulpmiddel om het websiteverkeer van kleine bedrijven te vergroten. Het meest waardevolle gebruik van SEA voor kleine bedrijven is het promoten van de producten en diensten van jouw bedrijf, waardoor de naamsbekendheid wordt vergroot. Het belangrijkste is dat je het gebruikt om meer inkomsten voor jouw bedrijf te genereren.

Doelen voor SEA voor kleine bedrijven

Als het gaat om marketinganalyses, dan is het te begrijpen dat de enorme hoeveelheid gegevens die naar je toe worden gegooid overweldigend kan zijn. Je kan alle cijfers zien, maar als je niet weet wat ze betekenen of hoe ze jouw bedrijfsstrategie beïnvloeden, zijn het slechts cijfers op een scherm.

De volgende doelen kunnen als volgt worden onderverdeeld:

  • Inzendingen van websiteformulieren: de meeste lokale bedrijven hebben online formulieren op hun website en tegenwoordig vullen meer mensen formulieren in of nemen ze deel aan een online chat. Dit is een belangrijke statistiek die een primair doel moet zijn om te verhogen.
  • Verhoog het websiteverkeer: het belangrijkste doel van adverteren in zoekmachines is om een stroom bezoekers naar een website te leiden. In een stijf om de eerste plaats worden de advertenties gerankt op kwaliteit en relevantie. Maar plekken op de eerste resultatenpagina kunnen ook met een hoog bod gekocht worden.
  • Merkherkenning bevorderen: zoekmachinereclame is een effectief marketinginstrument om de zichtbaarheid van een merk in zijn vakgebied te vergroten. Een ander doel van een SEA-campagne zou moeten zijn om trefwoordservices te bezetten met advertenties voor jouw eigen productlijnen of diensten.
  • Genereer verkoopconversies: adverteren op zoekmachines loont wanneer het bijdraagt aan het verkrijgen van leads of aan een grotere verkoop van producten en diensten. Advertentieprogramma’s zoals Google Ads maken het voor website-eigenaren mogelijk om precies te bepalen hoe vaak SEA tot conversies leidt. Het helpt je bij te houden wanneer een potentiële klant een klant wordt.

Hoeveel moet ik uitgeven aan advertenties in zoekmachines?

“Hoeveel kosten zoekadvertenties?”. Een redelijke vraag die bijna elke klant stelt. Het hangt ervan af hoeveel je zal betalen voor een zoekadvertentie. Het bedrag dat je moet uitgeven, moet gebaseerd zijn op jouw klantwaarde op lange termijn en klantwaarde op korte termijn. Baseer die op jouw doelkosten per klantacquisitie of kosten per verkoop.

  • Klantwaarde op korte termijn. Dit kan de waarde van een klant zijn op basis van wat de gemiddelde eenmalige transactie is of de maandelijkse transactie van de klant.
  • Klantwaarde op lange termijn. Dit is wat de levenslange waarde van de klant. In wezen is het wat de klant in de loop van zijn leven bijdraagt aan jouw bedrijf. Als 50% van jouw omzet afkomstig is van eerdere verwijzingen van klanten, zal jouw klantwaarde op lange termijn veel hoger zijn. Je moet er ook rekening mee houden dat de klant die je via een zoekmachinecampagne hebt verworven, later ook iemand naar jou zal doorverwijzen. Dit biedt meer waarde voor die eerste acquisitie van nieuwe klanten.

Het schatten van jouw budget en verkeer naar de website om jouw dag- en maandbudget te bepalen kan bij Google. Ze richten zich op de zoekwoorden die jij wil targeten en op de geografische gebieden die je wil targeten. Deze tools geven je een algemeen idee van hoeveel zoekvoorraad je kan kopen. Het laat ook zien waar jouw eventuele budget mee moet beginnen. Hieronder een paar tips als het gaat om advertentiebudgetten voor Google-zoekmachines:

  • Zoekmachines zijn gebaseerd op een veilingsysteem. Normaal gesproken betaal je meer voor woorden die doorgaans meer waarde toevoegen. Je gaat meer betalen voor een trefwoord voor biefstuk dan voor gehakt biefstuk.
  • Je kunt bepalen hoeveel je uitgeeft en waar het geld precies aan wordt uitgegeven. Hoe meer je jouw doelgroep target, hoe minder geld je verspilt en hoe meer kans je hebt op conversies.
  • De gemiddelde uitgaven van een klein bedrijf aan SEA per maand liggen tussen de €5000 en €10000, afhankelijk van de branche.

Wie moeten gebruikmaken van SEA?

Een succesvolle zoekmachine advertentiecampagne is niet afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Bedrijven met een groter budget voor betaald zoeken kunnen sneller meer groeimogelijkheden verkennen. Dit levert hun natuurlijk een concurrentievoordeel op.

Eigenaren van kleine bedrijven die investeren in campagnes voor zoekmachinemarketing, moeten nadenken over hoeveel hun marketingstrategie voor zoekmachines zal helpen om nieuwe klanten te werven en zo specifiek mogelijk te zijn bij het bieden op zoekwoordgegevens.

Bedrijven van elke omvang moeten ook zoekmachineoptimalisatie (SEO) overwegen als onderdeel van jouw lange termijngroeistrategie. Aangezien adverteren met een zoekmachine erop gericht moet zijn om leads te genereren, is het ideaal om eerst specifieke zoekopdrachten als target te hebben en te beantwoorden. Jouw klanten zullen eerder bij jouw bedrijf kopen als ze waardevolle inhoud kunnen vinden die ook direct beschikbaar is op je website. Als je een voorsprong wil nemen op de leercurve, besteed het dan uit aan een bedrijf die ervaring heeft met SEA.

Internetgebruikers zullen nog steeds de voorkeur geven aan de organische resultaten van hun zoekopdrachten op Google. Volgens SearchEngineWatch zal waarschijnlijk slechts 6% van de gebruikers van zoekmachines op betaalde zoekadvertenties klikken. Zoekmachinereclame kan geen vervanging zijn voor een natuurlijk ranking. Voor elke vorm van marketing, is dit de reden waarom bedrijven betaald zoeken zouden moeten gebruiken als slechts één aspect van hun digitale marketingstrategie.

SEA is nuttig voor het genereren van verkeer met behulp van veelgebruikte zoekwoorden. Dit is met name het geval wanneer de markt oververzadigd is met concurrentie in de organische zoekresultaten, omdat dat het moeilijk maakt om te rangschikken. Zoekmachinereclame is ook een goede strategie om te gebruiken wanneer er korte termijnevenementen zijn, zoals verkopen en aanbiedingen die onmiddellijke bekendheid kunnen gebruiken.

Percentage bezoekers die niet verder gaan dan de eerste zoekresultatenpagina

Hoe vind je de juiste zoekwoorden om op te bieden?

Zoekwoorden vormen de basis van zoekmachinemarketing. Gebruikers voeren trefwoorden in (als onderdeel van zoekopdrachten) in zoekmachines om te vinden wat ze zoeken. Het mag geen verrassing zijn dat zoekwoorden de basis vormen van zoekmachinemarketing.

Search Engine Marketing zoekwoorden

Eerst moet je specifieke zoekwoorden identificeren die het meest relevant zijn voor je bedrijf. Neem degene op die potentiële klanten het meest waarschijnlijk zullen gebruiken bij het zoeken naar producten en diensten die je levert. Een van de beste manieren om zoekwoordenonderzoek uit te voeren, is door de Zoekwoordplanner van Google Adwords te gebruiken. Voer een zoekwoord in dat relevant is voor jouw producten of diensten. Vervolgens zie je gerelateerde ideeën voor zoekwoordsuggesties. Die kunnen de basis vormen van verschillende zoekmachine advertentiecampagnes. Hoe meer je weet over hoe je doelgroep zich gedraagt, hoe meer jouw advertenties je kunnen helpen jouw doelgroep te converteren.

Google Ads Keyword Planner

Search Engine Marketing uitsluitende zoekwoorden

Wanneer je zoekt naar zoekwoorden waarop je bedrijf kan bieden, kan grondig onderzoek je ook helpen bij het identificeren van uitsluitende zoekwoorden. Of zoek naar zoektermen die je moet uitsluiten van jouw advertentiecampagnes. Uitsluitende zoekwoorden zijn irrelevante termen die waarschijnlijk niet tot conversies zullen leiden. Je wil enkele hiervan opnemen om jouw budget te beschermen tegen verspillende uitgaven. Als jouw bedrijf ijs verkoopt, wil je het zoekwoord ‘recepten’ uitsluiten. Gebruikers die op zoek zijn naar ‘ijsrecepten’, willen waarschijnlijk geen ijs van jouw bedrijf kopen.

Roteer advertentiegroepen

Jouw advertentiecampagnes in zoekmachines moeten gericht zijn op vergelijkbare producten of diensten. Gebruik verschillende advertenties en zoekwoorden voor elke specifieke categorie producten of diensten binnen het bredere aanbod van jouw bedrijf. Als je een ijzerhandel hebt, kan één advertentiecampagne gericht zijn op producten voor een bepaald seizoen, zoals bladblazers, harken en grasmaaiers. Een andere zoekcampagne zou zich kunnen richten op bijvoorbeeld elektrisch gereedschap voor bedrijven.

Korte samenvatting

SEA bevindt zich boven, aan de rechterkant van of onder de organische zoekresultaten. De typische zoekmachineadvertentie bevat drie dingen: een titel, een URL en een beschrijving. Met SEA kan je jouw betaalde advertentie invoegen in de zoekresultaten op Google. Advertentiekosten zijn gebaseerd op het pay-per-clickmodel (PPC) of cost-per-millemodel (CPM). Met zoekmachines kan je betalen om te ranken voor de zoekpositie voor jouw gekozen zoekwoorden.

Zoekmachineadvertenties bieden eigenaren van kleine bedrijven de mogelijkheid om advertenties op zoekmachines te plaatsen op het exacte moment dat potentiële klanten op zoek zijn naar hun gewenste producten en diensten. Zoekmachines willen advertenties direct boven relevante zoekopdrachten invoegen.

Je kunt zelf bepalen hoeveel je uitgeeft en waar het geld precies aan wordt uitgegeven. Hoe meer je jouw doelgroep target, hoe minder geld je verspilt en hoe meer kans je hebt op conversies. De gemiddelde uitgaven van een klein bedrijf aan zoekmachineadvertenties per maand liggen tussen de €5000 en €10000, afhankelijk van de branche.

Vragen?

Kortom, bepaal goed op welke zoekwoorden (die passend is voor jouw product of dienst) jij wil adverteren. Komen er meerdere producten of diensten aan bod? Maak dan een strakke schatting van jouw budget en speel hierop in.

Nog onduidelijkheden of zit je met vragen over dit onderwerp? Benader mij gerust via LinkedIn en ik kom dan graag in contact met je om al jouw vragen te beantwoorden!

Posted in SEA

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *