Adverteren als makelaar? Vind hier SEA-tips voor Vastgoedmakelaars!

SEA-tips voor vastgoedmakelaars zijn moeilijk te vinden. Veel SEA-tips die je kan vinden zijn algemene tips en gaan niet over het verkopen/verhuren van woningen.
Vastgoed is hot! Iedereen wilt tegenwoordig woningen kopen of verkopen en ook het aantal makelaars stijgt. Doordat het een booming business is ligt er ook veel concurrentie op de loer. Hiervoor moet je andere methodes gebruiken om je te onderscheiden van de concurrent. Door middel van SEA (Google Ads) kunnen makelaars zich onderscheiden. In dit stuk kan je SEA-tips vinden voor vastgoedmakelaars. In deze blog kan je een stappenplan vinden hoe jij als makelaar SEA kan gebruiken.

Wat is SEA en wat voor soorten zijn er?
SEA – ook wel ‘Search Engine Advertising’ genoemd – is in het Nederlands vertaald ‘zoekmachine adverteren’. SEA is niet alleen het adverteren in een zoekmachine van Google, dit kan ook op een zoekmachine van Bing of bijvoorbeeld Microsoft. Er zijn dus verschillende manieren van SEA.

Met zoekmachine adverteren kan iemand met een advertentie in een zoekmachine staan. Deze advertentie is vaak bovenaan een pagina te vinden van de zoekmachine. Bij het aanmaken van deze campagne stelt de adverteerder (in dit geval een makelaar) zoekwoorden in. Wanneer een persoon op deze zoekwoorden zoekt, dan komt de advertentie bovenaan te staan. In dit geval zal het bij de advertentie om een makelaar(kantoor) gaan. Wanneer de persoon op de advertentie klikt, dan zal het makelaarskantoor een x bedrag moeten betalen.

De meest voorkomende advertenties zijn tekstadvertenties. Dit bestaat vaak uit een titel, website-link en een beschrijving van de advertentie. Ook is het mogelijk om een shopping-advertentie te zien, dit is vaak met een prijs en een afbeelding. Een shopping-advertentie is het meest voorkomend wanneer iemand naar een (specifiek) product zoekt. Als het om een merk/onderwerp gaat, dan is het vaak een tekstadvertentie. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Omdat het bij makelaars om een gecompliceerde dienst gaat, zal het hierbij altijd gaan om een tekstadvertentie.

Wat doen makelaars op dit moment om de beste vastgoedmakelaar te worden?
Uit onderzoek is gebleken dat 92% van de huizenkopers hun zoektocht online beginnen. Daarbij zet zelfs 61% hun social media kanaal in. Het is van belang om op zowel Google als Social Media zichtbaarheid te creëren. Iedereen kent wel een site als Funda, maar op deze website kan jij je niet onderscheiden als makelaar. Dit kan je wel doen als jij gebruik maakt van SEA. Net als jij zijn er duizenden andere die allemaal graag dat huis willen verkopen van die verkoper. De verkoper of verhuurder van een huis heeft vandaag de dag veel keuze. Op dit moment zijn er meer dan 9.000 Makelaars bekend in Nederland. Om op te vallen in die menigte moet je als makelaar onderscheidend zijn. Maar hoe onderscheid jij je als makelaar en hoe pas je deze SEA-tips voor vastgoedmakelaars toe?

Op dit moment zijn er verschillende vastgoedmakelaars die gebruik maken van SEA. Als makelaar zijnde kan je dit uitbesteden aan een bedrijf wat gespecialiseerd is óf je doet het zelf. Voordat een consument jou vindt is het belangrijk om te kijken naar welke zoektermen mensen gebruiken betreft de (ver)koop of (ver)huur van hun woning. Hierin kan een makelaar zich onderscheiden. Je moet kijken naar welke zoektermen het meest gebruikt worden en dan daar je campagne op aan passen.

Wat opvalt bij de zoekterm ‘makelaar’ is dat veel  makelaars allemaal het zoekwoord ‘NVM’ terug laten komen. Het is dus belangrijk om NVM-makelaar te zijn, omdat men dit gebruikt als zoekterm. Wanneer jij NVM gecertificeerd bent, dan is dit een belangrijk punt om terug te laten komen in je advertentie. Je hebt dan bij het zoeken in een zoekmachine een voorsprong op niet geregistreerde NVM-makelaars.

Samenvattend doet de makelaar er goed aan om zijn diensten ook online aan te bieden. Ook social media kan een belangrijk kanaal zijn om een huis te verkopen. Omdat er zoveel makelaars al gebruik maken van deze kanalen kan SEA een uitkomst zijn. Hierin is het belangrijk dat de makelaar zich onderscheidt. Doe dit door de zoekwoorden zo goed mogelijk in te stellen. Hoe je deze zoekwoorden zo goed mogelijk instelt lees je hieronder.

Hoe kan een vastgoedmakelaar het beste SEA inzetten?
Als makelaars zijnde zijn er verschillende factoren die van belang zijn om SEA in te zetten. Wanneer je weinig geld wilt uitgeven aan een advertentie, dan is het belangrijk om een SEA-campagne zelf op te zetten. Wanneer er een redelijk budget is en je wilt er zelf geen werk aan hebben, dan kan je de campagne uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Deze tekst hieronder is vooral voor de makelaars die een SEA-campagne zelf willen opzetten.

Wanneer je een klein makelaarskantoor hebt óf je mist naamsbekendheid, dan is het belangrijk om hoog te scoren op de algemene zoektermen. Het is dan belangrijk om zo succesvol mogelijk te zijn in de zoektermen van de klant. Als voorbeeld wordt er uitgegaan van een makelaar in Almere. Wanneer je zoekt op ‘Makelaar Almere’, dan staat ‘Alex van Keulen’ het hoogste in de rij van advertenties.

Er wordt door ‘Alex van Keulen’ op dit moment het meeste betaald voor SEA. Als makelaar zijnde kan je ervoor zorgen om boven hun te staan. Dit kan een makelaar bewerkstelligen door meer geld te betalen en goed zijn zoekwoorden aan te laten sluiten bij de zoekwoorden. Om hoeveel geld het gaat om bovenaan te staan, dat is helaas niet bekend. Je moet dus eigenlijk een gok wagen met hoeveel geld er nodig is. Het is mogelijk om dit steeds aan te passen om zo hoog mogelijk te staan op de pagina.Op deze afbeelding zie je de makelaars uit Almere die SEA gebruiken.

Uit onderzoek blijkt dat mensen het meest zoeken naar makelaars die een huis verkopen in de stad waar zij willen kopen (dit geldt ook voor verhuren of huren). Als iemand in Almere iets wil kopen, dan zal er vaak worden gezocht naar ‘huis verkopen Almere’. Voor de makelaar dus zaak om zich te verplaatsen in de klant. Door de website https://keywordtool.io/ te gebruiken kan je als makelaar zien waar het meeste op is gezocht (verplaats je hierbij dus in de klant). Door je advertentie/advertentie hier zo goed mogelijk op in te stellen kan de makelaar zich onderscheiden en meer traffic genereren naar de website. Vaak als er een SEA-campagne wordt opgezet, dan gebeurd dit volgens een aantal stappen. Hieronder zijn kort de stappen uitgelegd die moeten gebeuren om een campagne op te zetten. Ook vind je hier een lange uitleg met de stappen die gevolgd moeten worden.

  1. Als eerst bepaal je het doel van de campagne. Het online verkopen van huizen is niet mogelijk, omdat het om een gecompliceerd iets gaat. Wel is het mogelijk om als doel te hebben om meer traffic te genereren naar de website óf dat meer mensen je brochure downloaden.
  2. Daarna breng je de zoekwoorden in kaart. Zoals je eerder hebt gelezen kan je via de website https://keywordtool.io/ zien waar mensen het meest op zoeken als zij een huis willen (ver)kopen of (ver)huren. Wanneer je dit weet, dan weet je waar de mensen op zoeken en weet jij welke zoekwoorden je moet gebruiken.
  3. Vervolgens bepaal je het budget. De kosten kan je helemaal zelf bepalen. Hou er ook rekening mee dat je het zelf kan doen óf kan uitbesteden.
  4. Nadat je het budget hebt behaald ga je targetten. Welke doelgroep wil je nou bereiken? Vooral lokaal óf in heel Nederland? Dit kan je allemaal in stellen voor de SEA-campagne. Zo kan je zelf aangeven welke doelgroep je precies wilt bereiken.
  5. Wanneer je dit allemaal hebt ingesteld, dan ga je de advertentie netjes maken. Welke lay-out wil je? Wat zijn jouw USP’s? Allemaal dingen die je wilt gebruiken om de klant over te halen om op jouw advertentie te klikken.
  6. Als laatste moet je evalueren hoe de campagne gaat. Als je vindt dat de campagne goed gaat, dan hoeft er niks te gebeuren. Wanneer jij vindt dat de traffic te weinig is, dan moet je wellicht dingen aanpassen aan je campagne.

Wat zijn de voordelen van SEA voor vastgoedmakelaars?
SEA zorgt voor vele voordelen waar makelaars gebruik van kunnen maken. Zoals hierboven beschreven kan er met SEA alleen klanten worden bereikt die heel specifiek binnen de doelgroep vallen. Door SEA is het mogelijk jouw optie aan een hoop zoekenden te laten zien en zo kan jij als makelaar hiervan profiteren.

SEA is een veiling waardoor er op de positie wordt geboden die bij het budget en ook de doelen van de makelaar past. Voor de makelaar is het mogelijk om al deze doelen zelf in te stellen. Er wordt betaald per klik en ook is het mogelijk om een veilingprincipe in te stellen. Met deze veilingprincipe wordt er nooit teveel betaalt als de campagne goed is opgezet. Het levert voor een makelaar enorm veel op, omdat er 100 klikken kunnen worden gegenereerd voor een paar euro per klik. Ten opzichte van de verkoop of verhuur van een woning levert dit veel meer op. Een SEA campagne opzetten is voor een makelaar daarom een goede investering.

De SEA voordelen in een notendop:

  • Gericht zoeken voor lokale verkoop/koop
  • Betere vindbaarheid
  • Return on investment is hoog

Wat zijn de kosten voor SEA en vastgoedmakelaars?
De kosten voor SEA zijn helemaal verschillend. Zoals hierboven beschreven kan je de campagne zo duur maken als je wilt. Daarbij wordt er ook nog onderscheid gemaakt in een zelf beheerde campagne óf een campagne die wordt uitbesteed bij een andere partij. De keuze die daarin wordt gemaakt is afhankelijk van het budget en de tijd die je erin wilt stoppen.

Als je een campagne uitbesteedt dan wordt er gekeken naar het uurtarief van de SEA-specialist. De SEA-specialist zal ongeveer €25 per uur vragen (dit verschilt per specialist). De verwachting is dat de SEA-specialist ongeveer 1 dag (8 uur) aan deze campagne bezig is. Dit betekent dat de kosten minimaal 8 x €25 = €200 kosten. Wat de makelaar daarnaast zelf voor zijn campagne zelf wilt betalen, dat kan hij helemaal zelf aangeven bij de SEA-specialist. Wanneer je zelf een campagne instelt, dan heb je sowieso geen kosten aan externe partijen. Wel vergt het enige kennis om een zo goed mogelijke SEA-campagne op te zetten. Je kan hiervoor wellicht een training volgen (maar dit kost weer geld!) óf je probeert gewoon wat uit via Google Ads.

De kosten per klik zijn de grootste kostenpost. Elke keer wanneer een persoon op jouw ad klikt, dan moet er gemiddeld €0,80 per klik worden betaald. Het mooie aan Google Ads is dat je zelf een budget instelt. Wanneer je voor €250 budget kiest, dan kan je 250 : 0,80 = 312 kliks krijgen op een advertentie. Meer is niet mogelijk, omdat je niet over je budget heen kan gaan.

Wanneer je kansen ziet om je bereik te vergroten en je wilt graag meer bezoekers trekken, dan doe jij er verstandig aan om je budget te verhogen. Let wel: wanneer je ziet dat er niet veel bezoekers naar je pagina komen, dan onderscheid jij je niet goed genoeg en kan je beter het budget naar beneden stellen. Het aanpassen van de SEA-campagne is maandelijks mogelijk. Dat is het mooie aan een SEA-campagne, je hebt zelf in de hand hoeveel je kwijt bent voor een campagne!

Is alleen SEA voor vastgoedmakelaars voldoende voor woningenverkoop?
Het zal voor een makelaar niet voldoende zijn om alleen SEA te gebruiken voor de woningenverkoop of woningenverhuur. SEO of social media kan hierbij goed helpen. Via Google zijn er verschillende artikelen  te vinden om als makelaar zijnde SEO of social media in te zetten. Wanneer je voor SEA kiest, dan is het belangrijk om eerst aan aantal zaken goed in beeld te brengen.

Voordat de klant bekend is met het aanbod van de makelaar breng je het aanbod zo goed mogelijk in beeld. Het aanbieden van de woningen kan via content marketing, social media of bijvoorbeeld een duidelijke eigen website. Ook mond tot mond reclame kan goed helpen om het aanbod bekend te maken. Het is belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken met deze middelen en hierdoor ervoor zorgen dat de potentiële klant vertrouwd wordt met het bedrijf en de manier van werken van de makelaar. Wanneer dit is gelukt, dan kan de makelaar goed en duidelijk aan de slag met de SEA-campagne!

Afsluiting
Wat je al uit voorgaande tekst kan lezen is dus dat het heel interessant kan zijn om SEA in te zetten als makelaar zijnde. Je kan bijna niet anders, omdat jij je moet onderscheiden tegenover deze toch al concurrerende markt! Bedenk alleen wel goed wat je wilt; Wil je het zelf doen? Besteed je het uit? Of kies je toch voor een hele andere variant om jezelf op de kaart te zetten. Opereer je vooral lokaal? Of zit je door heel Nederland? Allemaal vragen die van belang zijn om een goede SEA campagne op te zetten. Hou ook rekening met de kosten, maar weet wel dat je de kosten van de campagne zelf kan instellen. Wanneer jij je courtage tegenover de kosten zet, dan is de kans heel groot dat SEA voor jou een win-win situatie is!
Ik hoop dat jij iets hebt gehad aan de SEA-tips voor vastgoedmakelaars.

 

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog? stel ze dan gerust door hieronder een reactie achter te laten!

8 Replies to “Adverteren als makelaar? Vind hier SEA-tips voor Vastgoedmakelaars!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *