SEA – Starter & Entrepreneur Aanpak

Starter SEA

SEA – Starter & Entrepreneur Aanpak

Als Starter SEA gebruiken, dat kost veel geld toch? geld dat je niet kan verliezen! Maar stel je voor jij gaat een bedrijf beginnen wat anders verspilt voedsel een nieuwe kans gaat geven. Heel leuk idee, maar hoe is jouw concurrentie? Wie is jouw doelgroep? Wat wil jij overbrengen? Wat gaat het kosten? En misschien wel het belangrijkste, hoe ga jij gevonden worden en een enorme winst draaien? Jij als starter zit met een hoop vragen. Dit artikel gaat jou de benodigde informatie geven om een basis te leggen in de online marketing tak, SEA.

SEA niet populair onder starters

Over het algemeen speelt het gros van de markt in op SEO. Er zijn hier namelijk handige tools voor en de tips en tricks zijn er zo voor gevonden. SEO is geen exacte wetenschap, hiermee bedoeld men dat er geen vaste regels aan verbonden zitten. Er is een rode draad, maar SEO is voornamelijk een proces gebaseerd op trial en error. Men leert dit voornamelijk door fouten te maken tijdens het leerproces wat het algoritme van Google heet. Het klinkt misschien een beetje lastig en om te beginnen is het met termen ook moeilijk te begrijpen, maar na een paar keer oefenen kom je al een heel eind. Niet voor niets kiezen veel bedrijven dan ook voor SEO. het is een gratis, relatief makkelijke en continu ontwikkelende bron voor het genereren van traffic voor jouw website.

SEO is niet alles

Toch is SEO niet direct de beste oplossing, wel veelal de eerste die wordt aangegrepen. Juist vanwege dit laatste is dit voor starters niet ideaal. De markt is zo enorm groot en zo vol concurrentie dat de kans dat jij zonder enige ervaring op de eerste pagina van Google komt extreem laag is. Het is namelijk niet alleen het op orde maken van teksten, dit is slechts de basis. De grote spelers kennen deze technieken en trends en passen deze met SEO specialisten strak aan en zelfs hier zit een enorme concurrentie in. Gebruik juiste afbeeldingen, juiste teksten en lay-out en hou rekening met een hoge websitesnelheid, anders kom je niet hoog en verlies je potentiële traffic.

Kies als starter voor SEA

Hiervoor bestaat onder andere SEA, ofwel Search Engine Advertising. Dit is voor veel mensen die het niet gebruiken een pay to win versie van SEO en een goede uitkomst voor starters en entrepreneurs. SEA houdt in dat men betaalt om bovenaan de zoekresultaten te komen in Google. Er zit hier wel een belangrijke overeenkomst met de tegenhanger en dat geldt voor elk nieuw bedrijf, KEN JE DOELGROEP! Het is niet zo dat men met SEA gegarandeerd een enorme traffic genereert die direct voor €1.000.000 winst genereert in een jaar. Een vooronderzoek naar je doelgroep en waar jij deze kan vinden zijn misschien wel het allerbelangrijkst voordat er een campagne wordt gestart.

Starter SEA

Concurrentie in de SEA markt

Uiteraard zit er in SEA ook een concurrentie, maar deze manier van adverteren kan een startende onderneming een enorme boost geven. Een ondernemer als jij kan op basis van zoekwoordenonderzoek besluiten op welke woorden deze gevonden wil worden. Hier is het belangrijk dat je rekening houdt met de CPC (Cost per Click), hierin geldt de regel hoe hoger het volume van het zoekwoord, des te hoger de CPC. De skill in deze fase van SEA is om voor jou een balans te vinden tussen het volume en de CPC die jij eraan wilt besteden. Jij bepaalt zelf wat je uit gaat geven om de campagne voor jouw bedrijf te laten slagen.

In het volgende voorbeeld heb je een marketingbudget weten te realiseren van €3000 voor je bedrijf dat voedselwaren een tweede kans wil geven (vb: Buitenbeentjes van Albert Heijn). en dit particulier verkoopt voor €25 per stuk

Hieruit zijn de volgende zoekwoorden naar voren gekomen die aansluiten op jouw doelgroep:

Zoekwoord                                     Volume               Concurrentie     CPC

Tweede kans voedsel                  1.236                  Laag                   €0,23

Duurzaam eten                             28.645                Hoog                 €1,10

Eten redden                                  11.007                Laag                   €0,37

Ugly Food                                      21.432                Gemiddeld        €0,60

(Deze cijfers zijn slechts verzonnen en geven geen representatie van de huidige markt. Dit is enkel een voorbeeld)

In het bovenstaande voorbeeld is een vereenvoudigde weergave van hoe dit in werkelijkheid eruit zou kunnen zien met bijvoorbeeld de keywordplanner van Google. Hieruit kan geconcludeerd worden dat een term als Ugly Food 25,2% minder wordt gezocht, maar wel 45,5% goedkoper is per click dan een woord als Duurzaam eten, hierbij is de concurrentie ook nog eens lager, wat dit dus weer aantrekkelijker maakt voor het bedrijf.

De stijging van SEA

Om de kracht van SEA nog eens te verduidelijken is het belangrijk om de dalende trend in organische search goed in de gaten te houden. Dit komt namelijk door de opkomst van een nieuwe partij genaamd Voice Search. De organische zoekresultaten zijn gestagneerd en er komt wel een speler bij. Logischerwijs wordt het dan ook moeilijker om traffic te genereren in een al volle markt. Terwijl de Voice Search in opkomst is, wordt SEA ook steeds uitgebreider. Zo kan men adverteren in Google My Business en Google is aan het overwegen dit ook toe te passen in Google Maps en in de Google Assistant. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit ook gebeuren, want wanneer een bedrijf als Google geld ruikt duikt het uiteraard hier in. Daarom is het van belang dat er als starter op de SEA trend wordt ingespeeld die zich momenteel voor doet.

SEA starter

De voordelen van SEA als starter

Volgens de eye-movement theorie die in het begin van SEO & SEA bekend werd, kijkt men in de vorm van een F op Google. Dit is echter in de laatste jaren sinds de komst van snippets en aanbiedingen op de zoekpagina veranderd. Om te verhelderen wat ik hiermee bedoel: Nadat men een zoekwoord heeft ingevuld kijken zij volgens die theorie helemaal naar de eerste resultaten om vervolgens in één rechte lijn naar beneden te gaan en pagina twee soms niet eens meer te halen. Zat je niet in deze eerste resultaten, dan had je aanzienlijk minder traffic.

Dit is de periode dat SEA enorm sterk was, omdat je door te betalen bovenaan stond. Echter is deze theorie dus verworpen door de toevoeging van rich snippets. Dit zijn onder andere de welbekende beoordelingssterretjes of producten die adverteerders nu toe kunnen voegen aan hun zoekresultaten. Hierdoor kijkt men over de gehele pagina en is de toevoeging van rich snippets een enorme blijvende aanwinst geweest voor SEA specialisten. Het maakt de “gesponserde” content interactiever en het geeft de trigger makkelijker om toch net wel even op de link te klikken

Wat is een snippet?

SEA & SEO vriend of vijand?

Betekent dit nou dat SEO geen toegevoegde waarde meer heeft wanneer je SEA toepast als starter? Nee, zeker niet SEO, is een goede basisfundering voor jouw website. De content die erop staat is enorm belangrijk. Wanneer een pagina aan de basisSEO eisen voldoet kan de SEA pas echt tot zijn recht komen.

De belangrijkste KPI’s (Key Performance Indicators) voor jouw succes zijn de bouncerate, conversionrate, nieuwe traffic en herhaalbezoeken. Wanneer de snelheid van de pagina niet op orde is (langzamer dan 3000 milliseconden) stijgt de bouncerate. Men gaat dus sneller van je website, terwijl jij wel voor deze click hebt betaald, dit is een direct verlies. De conversionratio hangt natuurlijk samen met het percentage bezoekers die ook werkelijk een aankoop doen tegenover degene die dit niet doen. Wanneer jij als starter een payment optie met winkelwagen toepast en deze werkt niet snel genoeg (ja wij consumenten zijn ongeduldig), is de kans op het niet kopen aanzienlijk groter. Nieuwe traffic is als starter een start KPI om te kijken of er wel werkelijk een trafficdoel wordt behaald.

Wordt dit niet behaald, dan terug naar stap eén je doelgroep bepalen en een nieuw zoekwoordenonderzoek (toch belangrijker dan men denkt) uitvoeren of aanpassen. Je herhaalbezoeken bepalen of jouw website ook blijft hangen bij de consument. Websites met weinig tot geen herhaalbezoeken zullen niet lang blijven bestaan. De technische kant van SEO op basis van de KPI’s gaat dus hand in hand samen met jouw SEA campagne en bepaalt dus of jouw campagne een groot succes wordt of een grote flop wordt.

Haal als starter je SEA voordeel

Hou er als starter rekening mee dat de algoritmes non-stop worden geüpdatet. Hetgeen wat jij nu leest, kan over een jaar volledig anders zijn. Blijf daarom zelf ook altijd up to date en blijf jouw campagne updaten. SEA is een hele mooie strategie om als starter enorm te groeien, mits jij dit ook goed doet. Blijf jouw campagne als starter altijd bijwerken. Voor SEA geldt namelijk dat wanneer jij geen moeite meer doet voor de campagne deze steeds minder gaat opleveren.

Bij SEA komt dus echt veel meer kijken dan dat men denkt. Het is niet Google betalen en een megawinst draaien, maar echt een specialisatie waar je de tijd voor moet nemen. Ik heb je hier slechts de basis uitgelegd voor een starter of entrepreneur als jij. Nu is het aan jou om dit uit te bouwen tot een masterskill in deze concurrentievolle tak van sport. Je gaat wellicht meermaals falen, maar dat is met online marketing niets anders dan een hele belangrijke les.

 

One Reply to “SEA – Starter & Entrepreneur Aanpak”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *