Maak zelf een Google advertentie – SEA stappenplan voor ondernemers in de bouw

Ondernemer die thuis bezig is met haar beginnende onderneming op een laptop

Ondernemer die thuis bezig is met haar Google advertentie

Maak zelf een Google Advertentie – SEA stappenplan voor ondernemers in de bouw

Adverteren op een zoekmachine als Google kan een erg lastige taak lijken. Grote bouwbedrijven geven bakken met geld uit aan SEA-strategieën dus hoe moet een kleine, drukke ondernemer hier nou tegenop concurreren? In deze blog wordt uitgelegd hoe elke ondernemer in de bouw zelf een betaalbare en succesvolle Google advertentie kan opzetten met slechts 100 euro om zo meer klussen binnen te halen. In 7 overzichtelijke stappen worden de belangrijkste aspecten van Search Engine Advertising (SEA) besproken zodat uw website in no-time bovenaan staat in Google en waardevolle leads creëert.

Deze eerste alinea wil ik wijden aan de ondernemers die de termen SEO en SEA nog nooit gehoord hebben. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Dit gaat over de organische zoekresultaten op Google. Hoe relevanter een website is hoe hoger het scoort op de pagina’s van Google. SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit gaat om de advertenties die bovenaan bij Google staan als je bepaalde zoekwoorden gebruikt. Ze zijn te herkennen aan het woordje ‘Ad’ dat ervoor staat.

Stappenplan voor een Google advertentie

  1. Het doel van de campagne bepalen
  2. Zoekwoorden van uw klant in kaart brengen
  3. Het budget bepalen
  4. Targeting
  5. De advertentie opmaken
  6. Optimalisatie

Stap 1: Het doel van de campagne bepalen

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat het doel is van de SEA campagne. Waarom wil je SEA gebruiken en met welke resultaten zou je tevreden zijn? Voorbeelden van doelen zijn naamsbekendheid verhogen, het verhogen van de omzet en ook het verhogen van de conversie wordt vaak genoemd als doel van een campagne. Maar wat betekent het begrip conversie eigenlijk? “Conversie binnen de e-commerce is de omzetting van bezoek aan een website naar een bepaald conversiedoel, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat overgaat tot het conversiedoel. Het gaat meestal om een bestelling of betaling, maar kan ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of registratie als gebruiker betreffen. (Wikipedia 2020)”

Als ondernemer/zzp’er in de bouw wil je graag een effectieve Google advertentie. De mensen die op Google zoeken naar een bouwbedrijf hebben zeer waarschijnlijk een klus die gedaan moet worden. Het is dus belangrijk dat je bovenaan staat op het moment dat zij zich gaan oriënteren. Een relevant conversie doel om te hebben als bouwbedrijf is de aanvraag van offertes. Hoe meer offertes er opgevraagd worden hoe meer warme leads je hebt en hoe hoger de kans dus is dat je meer klussen binnenhaalt. Focus je dus op het aantal offertes dat er wordt aangevraagd ten opzichte van het geld dat je in de advertentie stopt. Dit wordt ook wel “Cost Per Lead (CPL)” genoemd.

 

Stap 2: Zoekwoorden van uw klant in kaart brengen

Om te adverteren op Google moeten er een aantal zoekwoorden worden opgegeven. Als er op deze woorden wordt gezocht komt uw advertentie bovenaan te staan. Het is dus belangrijk om te weten op welke woorden uw klanten zoeken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten zoekopdrachten: Short-tail en long-tail.

Short-tail zoekopdrachten bestaan uit niet meer dan drie woorden. Veel bedrijven kiezen voor adverteren op deze korte zoekopdrachten omdat deze frequenter gebruikt worden op google. Dit brengt één belangrijk nadeel met zich mee. De concurrentie is moordend. Vooral bij veel verkochte diensten kan de concurrentie erg hoog zijn. Grote bedrijven geven veel geld uit waardoor voor een startende ondernemer lastig is om bovenaan te komen.  Een oplossing? Long-tail zoekopdrachten. Long-tail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die uit meer dan 3 woorden bestaan. Mensen die langere zoekopdrachten gebruiken zijn vaak al verder in hun aankoopproces en zijn sneller geneigd op een Google advertentie te klikken om vervolgens over te gaan tot conversie. Dit wordt nog eens duidelijk gevisualiseerd in een grafiek van de Internet Marketing Unie.

Nu we duidelijk hebben welke verschillende soorten zoekopdrachten er zijn is het tijd om een lijst te maken met de zoekwoorden die je wil gebruiken voor de advertentie. Een groot deel kan je misschien zelf al bedenken maar check je zoekwoorden altijd even bij vrienden of familie. Misschien geven zij nog andere inzichten waar jij zelf niet op zou zijn gekomen of vullen zij de lijst met woorden aan. Ook zijn er meerdere sites die je kunnen helpen met het verzinnen en beoordelen van zoekwoorden.

Drie veel gebruikte sites zijn:

Denk bij het opstellen van de zoekwoorden goed aan de verschillende zoekintenties. Bij onze soort advertenties zullen vooral de commerciële/oriënterende en de lokale zoekintenties relevant zijn. Mensen zijn vaak benieuwd naar de kosten van een bepaalde klus en werken graag met bedrijven uit de buurt. Gebruik dus oriënterende woorden als “goedkoopste”, “kosten” of “beste” maar ook lokale woorden zoals de naam van de stad of provincie waar uw bedrijf gevestigd is. Dit zal de kosten per lead verlagen omdat de concurrentie een stuk lager zal zijn.

Als je de lijst met zoekwoorden compleet hebt, moeten deze ingevoerd worden in het google advertentie programma. Ook hier zijn er weer verschillende keuzes die je kan maken om jouw advertentie effectiever weer te geven. Google heeft namelijk de mogelijkheid om matchtypes te selecteren. De vier matchtypes zijn: Exact, zinsdeel, breed en aangepast breed. Wil je hier meer over weten ga dan naar wordstream. In deze blog ga ik meteen vertellen welke matchtypes voor een ondernemer in de bouw relevant zijn. Omdat de mensen waar wij ons op richten al redelijk ver zitten in hun oriëntatieproces kan je veel geld besparen op brede, short-tail zoekwoorden. Deze en de aangepaste brede zoekwoorden zal je niet nodig hebben. Om met lage kosten veel offerte aanvragen te behalen gebruik je exacte matches en zinsdeel matches met long-tail zoekopdrachten.

Exacte matches stel je in door haakjes te gebruiken. Een voorbeeld is [klusbedrijf Almere]. Alleen mensen die deze exacte zoekopdracht gebruiken zullen bij jouw advertentie terecht komen. Dit kan ervoor zorgen dat jouw geld niet wordt uitgegeven aan irrelevante bredere zoekopdrachten. Matchen op zinsdelen doe je door aanhalingstekens te gebruiken. Google matcht dan met elke zoekopdracht die dat specifieke zinsdeel bevat. Een voorbeeld hiervan is: “Vloer laten leggen Almere”. Omdat wij ons budget echt willen besteden aan potentiele kopers maak je dus gebruik van long-tail zoekopdrachten met exacte of zinsdeel matches.

 

Stap 3: Het campagnebudget bepalen

Voor ondernemers is het lastig om grote marketingbudgetten te reserveren. Ook wil je als ondernemer graag het risico beperken en niet meteen het hele marketingbudget uitgeven. Om een realistische schatting te maken van de kosten is het bij SEA belangrijk dat je ook het begrip CPC kent. CPC staat voor Cost Per Click. Dit zijn de kosten die jij als adverteerder betaalt aan google voor elke keer dat iemand op de advertentie klikt. De gemiddelde CPC hangt natuurlijk af van de branche en het land waarin de onderneming actief is. Volgens  een blog van Marketingrulz is de gemiddelde CPC ongeveer €2,10. Voor de bouw ligt dit op ongeveer €2,-.

Nu kan je een budget gaan bepalen. Voor startende ondernemers is een overzichtelijk bedrag van 100 euro een goed bedrag om mee te beginnen. Zo is goed vast te stellen wat het zou kosten om het gestelde doel te bereiken en wordt het risico beperkt. 100 euro lijkt misschien een klein bedrag in vergelijking met de grote bedrijven maar door het slim gebruiken van long-tail zoekopdrachten en de juiste biedstrategie kan je toch een aardig resultaat bereiken. Omdat wij het aantal offerte aanvragen willen verhogen kies je voor de slimme biedstrategie: “conversie maximaliseren”. Mocht je meer willen weten over de verschillende biedstrategieën neem dan een kijkje op Google support website.

Stap 4: Targeting

Deze stap is niet relevant voor elke startende onderneming. Bij deze stap wordt onder andere bepaald in welk land en in welke taal de advertentie wordt weergeven. Begin je bijvoorbeeld een internationaal kledingmerk dan is het belangrijk dat de advertentie ook zichtbaar is in andere landen en in andere talen. Als het bedrijf vooral in Nederland opereert dan is het alleen belangrijk om even te checken of de instellingen op Nederland(s) staan. Als je klanten uit de buurt wil bereiken kan je er ook nog voor kiezen om jouw advertentie alleen in bepaalde provincies weer te geven. Mocht jouw bedrijf een website hebben dan is het heel relevant om bezoekers van jouw pagina te opnieuw te targetten met jouw advertentie. Neem dit dus zeker in overweging.

Stap 5: De advertentie opmaken

Nu dan de handige tips en tricks. Het ligt misschien voor de hand maar veel ondernemers vergeten dit toch. Benoem de USP’s (unique selling propositions) van jouw onderneming. Mensen zijn vaak op zoek naar bepaalde kenmerken van een product of dienst. Wees dus niet bang deze uitbundig te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan: “Beste kwaliteit” of “Laagste prijsgarantie” Daarnaast is een call-to-action altijd erg effectief. Vertel de mensen wat ze moeten doen. “Koop nu” of “Bestel vandaag” zijn voorbeelden van call-to-actions die conversie verhogend werken. Als de advertentie klaar is bekijk deze dan nog een keer goed. Is de tekst pakkend? Is duidelijk wat je van de bezoeker wil? Check zo nodig bij vrienden of familie. Nu kan je de advertentie online zetten.

In de volgende stap vertel ik je hoe de advertentie vervolgens bij kan sturen.

Stap 6: Optimalisatie

Na twee weken zijn de eerste resultaten binnen. De vraag die je jezelf stelt is: “Hoeveel geld heb ik uitgegeven per lead?” Met het antwoord op deze vraag kan jij gaan uitrekenen of de campagne effectief is geweest. Hoeveel levert een lead op gedeeld door wat een lead kost. Als het resultaat tegenvalt kan je kiezen voor andere zoekwoorden of voor een ander advertentie uiterlijk. Testen met verschillende SEA strategieën is altijd sterk aan te raden, vooral voor ondernemers met een klein budget. Als de Google advertentie slechte resultaten blijft leveren kan het natuurlijk ook liggen aan de kwaliteit van de landingspagina. Meer hierover in deze blog.

Afsluiting

Ik hoop dat je nu zelf aan de slag kan met de SEA van jouw onderneming! Wil jij meer leren over online marketing of de online marketing van jouw bedrijf uit handen geven? Ga dan naar www.onlinemarketingvoorondernemers.nl en vul het contactformulier in.

2 Replies to “Maak zelf een Google advertentie – SEA stappenplan voor ondernemers in de bouw”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *