SEA gebruiken om als restaurant te groeien tijdens Corona

De corona-crisis raakt iedereen hard, toch hebben horeca ondernemers wel de zwaarste klappen gehad. Om tijdens deze moeilijke tijd toch nog voor wat opbrengsten te zorgen en daarmee het hoofd boven water te houden worden horeca ondernemers gedwongen op een nieuwe manier maaltijden bij de klant op tafel te krijgen. Dat kan via diensten als thuisbezorgd of deliveroo. Maar het kan ook zelf door SEA gebruiken om onafhankelijk te worden van te worden van Thuisbezorgd

In deze blog laat ik je zien hoe je een zoekmachine-advertentie maakt, waar je op moet letten en hoe je er zoveel mogelijk resultaten uit haalt.

  • Hoe werkt SEA?

Dat adverteren op zoekmachines noemen we SEA, Search Engine Advertising, en dit is op alle zoekmachines toepasbaar. Voor deze blog kijken we voornamelijk naar google, dit is namelijk veruit de meest gebruikte zoekmachine(1).

Bij SEA worden jouw advertenties boven de normale zoekresultaten geplaatst waardoor je altijd in de bovenste drie opties zal staan wanneer mensen op een relevante zoekterm(Hier zo meer over) zoeken. Of jouw advertentie hierbij komt te staan ligt aan je kwaliteitsscore en aan hoeveel je betaald.

Die kwaliteitsscore is wel belangrijk omdat deze direct invloed heeft op hoeveel jij moet betalen voor een advertentie. Google geeft namelijk het liefst alleen relevante advertenties weer en gebruiken deze score om jou als horeca ondernemer je best te laten doen een goede advertentie te maken. Hier tegenover staat dan een korting die best kan oplopen en dus zeker de moeite waard is.

SEA KWALITEITSCORE

Dit voorbeeld geeft aan hoe die score invloed kan hebben.

Door SEA te gebruiken promoot je jouw restaurant dus direct wat je in staat stelt onafhankelijk te worden van thuisbezorgd.

  • Wat willen we ermee bereiken?

Het doel van de advertentie die je wilt plaatsen is in dit geval meer mensen eten bij jouw restaurant te laten bestellen. En dit willen we door SEA te gebruiken onafhankelijk van Thuisbezorgd bereiken Het is belangrijk om een doel vast te stellen omdat dit invloed heeft op hoe jij als horeca ondernemer jouw advertentie straks invult. Zorg er dus voor dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je met je advertentie wilt bereiken.

  • Google ad manager

Nu je een beetje voorkennis hebt over SEA gaan we beginnen met het instellen van ons advertentie account. We werken met google ad manager, een tool gemaakt door google waarin we advertenties kunnen maken en ook direct kunnen zien hoe goed ze het doen. Om gebruik te maken van deze tool heb je wel een google account nodig. Waarschijnlijk heb je er al een om je reviews op te verzamelen en vindbaar te zijn in google maps, mocht dit niet zo zijn maak een nieuw account aan en lees hier hoe je ook gebruik maakt van reviews en maps.

Zodra je bent ingelogd wordt je gevraagd een aantal gegevens in te vullen. Volg deze stappen tot je bij het punt komt waar je wordt gevraagd een campagne aan te maken.

  • Een campagne instellen

Wat kan ik doen om onafhankelijk te worden van Thuisbezorgd

Omdat we als doel hebben bestellingen te krijgen zonder het gebruik van Thuisbezorgd, Deliveroo of Ubereats kiezen we hier voor sales. De andere opties zijn geschikt voor andere doelen, en hoewel de keuze die je hier maakt verre van alles bepalend is zorgt google ervoor dat een aantal aspecten al goed staan ingesteld. Wel zo makkelijk!

Wat kan ik doen om onafhankelijk te worden van Thuisbezorgd

Bij de tweede optie kiezen we voor een search of zoekadvertentie. We doen dit omdat we binnen de zoekresultaten gevonden willen worden. De andere opties die zijn aangegeven zorgen ervoor dat je advertentie op andere plekken worden. Een display advertentie is een advertentie die je boven de artikelen van nu.nl ziet, video advertenties zijn de advertenties die zich afspelen voor het kijken van youtube filmpjes.

Wat kan ik doen om onafhankelijk te worden van Thuisbezorgd

Deze optie geeft aan hoe google bepaald of een advertentie succesvol is. Voor ons doel van de advertentie is het meer indicatief, want niet elk website bezoek of telefoontje resulteert in een bestelling. Geef hier de URL van jouw restaurant en zorg dat je meteen bij de besteloptie aankomt. Dit helpt namelijk met de eerder genoemde relevantiescore. Wanneer je mensen naar de homepagina leidt en zij zelf op zoek moeten naar de bestelpagina zal je advertentie minder relevant en ook minder effectief zijn.

Wat kan ik doen om onafhankelijk te worden van Thuisbezorgd

Wil je toch meer inzicht hebben? Dan kan je een tracker toevoegen aan de website. Deze tracker kan dan precies aflezen wanneer iemand via de advertentie op de website komt en of dit persoon ook besteld. Deze informatie is natuurlijk alleen voor jou zichtbaar en wordt niet gedeeld.

  • Waar en wanneer laat je de advertentie 

Nu we de basis hebben ingesteld komen we bij de wat specifiekere instellingen. Voor het voorbeeld heb ik een fictief restaurant gebruikt, maar wanneer je dit voor jouw eigen restaurant gaat invullen vul je natuurlijk de gegevens in die voor jouw restaurant gelden.

Het is belangrijk je advertentie een duidelijke naam te geven, hoewel je nu waarschijnlijk maar één advertentie hebt kan je het overzicht bij 5 advertenties al verliezen zonder een duidelijke naamgeving. Ook kan je hier aangeven op welke netwerken je advertentie zichtbaar mag zijn. Dit lijkt een beetje op de keuze die je eerder al hebt gemaakt maar het verschil is dat google nu ook tekst advertenties op andere plekken kan laten zien. Het advertentieschema is wel een heel belangrijk.

Wat kan ik doen om onafhankelijk te worden van Thuisbezorgd

Met dit advertentieschema kunnen we namelijk bepalen tijdens welke tijdstippen de advertentie zichtbaar is. Dit is belangrijk omdat een advertentie anders de hele dag door te zien is, terwijl het restaurant alleen lunch en diner verzorgt. Pas de tijden dan ook aan naar wanneer je als restaurant wilt leveren. Houd er wel rekening mee dat mensen ook voor een later tijdstip kunnen bestellen en dat je dus best een uur van te voren al kunt beginnen met adverteren.

Locatie instellingen binnen Google ad manager

Een ander belangrijk punt is locatie en taal. In een grote stad kan het zijn dat je op zowel Nederlandse als Engelse zoektermen wilt adverteren, in kleinere steden of dorpen is dit misschien alleen in het Nederlands. Ook de locatie is belangrijk om goed aan te geven. Je wilt als restaurant in Amsterdam natuurlijk geen bestellingen ontvangen uit den helder.

Door dit goed in te stellen zorg je ervoor dat de juiste doelgroep jouw advertentie krijgt te zien.

  • Budget en advertentie-uitbreidingen

SEA Budget opstellen

Bij budget geef je aan hoeveel je per dag aan je advertentie wilt uitgeven. Google gaat vervolgens uit van een maandbudget, in dit geval 450 euro, en zal dit zo effectief mogelijk uit proberen te geven. Het kan dus ook zijn dat google soms in de hele maand maar 150 euro gebruikt.

Nu hoor ik je denken, hoe komt dat? Google wilt toch geld verdienen? Nou ja, maar google weet ook dat zij alleen geld verdienen wanneer adverteerders blij zijn met resultaten (en het liefst voor zo min mogelijk geld).

SEA mogelijkheid Ad extensions

Bij de advertenties kan je een aantal uitbreidingen worden toegevoegen. Het gebruiken van deze uitbreidingen draagt bij aan je kwaliteitsscore en geeft je advertentie een professionele uitstraling.
De bel-uitbreiding plaatst een knop waarmee klanten je direct kunnen bellen. Dit maakt het laagdrempeliger voor de potentiële klant om contact op te nemen met vragen over bijvoorbeeld het menu. De locatie-uitbreiding geeft simpelweg weer waar jouw restaurant zich bevindt. De formulier-uitbreiding gebruik je om direct van de zoekpagina te bestellen. Zo heb je een bijna thuisbezorgd-achtige interface waar klanten gemakkelijk hun bestelling kunnen plaatsen en kan je onafhankelijk worden van thuisbezorgd.

  • Zoekwoorden en de advertentie maken

SEA Zoekwoordentool

Bij deze stap vul je in onder welke zoektermen potentiele klanten je moeten gaan vinden. De voordehand liggende zoektermen zijn:

“De naam van jouw restaurant”
Eten bestellen
Eten bestellen+ “locatie van jouw restaurant”
“Keuken of gerecht” + Bestellen

Mocht je geen inspiratie hebben heeft google een handige tool die Hier wordt uitgelegd.

Nu gaan we de advertentie maken. Je hebt de keuze tussen een tekst advertentie en een responsive search advertentie. Die tweede optie is een nieuwe optie waarbij google zelf advertentieteksten gaat combineren. Dit is een hands-off optie maar geeft niet altijd betere resultaten dan de traditionele variant.
Je vult in wat voor jouw restaurant relevant is, dit kan je achteraf altijd nog aanpassen. Probeer hier goed weer te geven wat jouw restaurant te bieden heeft.

Als laatste krijg je nog een overzicht van de belangrijke keuzes die je hebt gemaakt. Lees deze nog goed door voordat je op publiceren klikt.

  • Resultaten en optimaliseren

En klaar. Je advertentie staat nu klaar en zal op de door jou opgegeven tijden gaan draaien. Op het scherm hierboven zie je een dashboard dat hoe jouw advertentie presteert. Door naar te kijken kan je zien welke zoekwoorden niet zo goed werken en welke juist wel. Ga als je dit merkt weer aan de slag met de eerder genoemde zoekwoorden tool om zoektermen toe te voegen.

Met deze kennis ben je in staat zelf advertenties te maken en te plaatsen en kan je SEA gebruiken om onafhankelijk te worden van te worden van Thuisbezorgd. Ook helpt het je meer inkomsten te genereren om deze lastige tijd door te komen.

Er zijn ook veel andere mogelijkheden om jouw restaurant onder de man te brengen, denk hierbij aan adverteren op sociale media. Hoe je dat doet lees je in de volgende artikelen!
Waarom kiezen voor Social Media Advertising als starter? – SOCIAL (digitalgrowth-almere.nl)

Hoe jij als bedrijf op kan vallen met content op social media – digital growth (digitalgrowth-almere.nl)

Hoe start je effectief met Social Media Marketing (MET EEN 7 STAPPENPLAN) – digital growth (digitalgrowth-almere.nl)

 

Posted in SEA

2 Replies to “SEA gebruiken om als restaurant te groeien tijdens Corona”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *