SEA: De weg naar een betere vindbaarheid voor rijschoolhouders

De weg naar een betere vindbaarheid: Adverteren voor nieuwe rijschoolhouders

8.903. Dat is het aantal rijscholen dat Nederland telde op 1 januari 2020 volgens onderzoek van Rijschoolpro. Hoe zorg je er nou voor dat jij als nieuwe rijschoolhouder opvalt in die zee van andere aanbieders van rijlessen. Veel mensen zullen waarschijnlijk zeggen dat mond-tot-mond reclame de beste reclame is voor rijschoolhouders. Een goede review of een benoeming op sociale media is zeker een belangrijke factor om nieuwe klanten te genereren, maar dat geldt voornamelijk voor een later termijn. Als nieuwe rijschoolhouder moet je jezelf eerst ‘in the picture’ spelen om klanten te werven voor jouw rijschool. In deze blog geef ik meer uitleg over hoe jij klanten kan werven door het gebruik van SEA

 

Hoe werken de zoekresultaten van Google

De zoekresultaten van Google kun je opsplitsen in twee takken. De eerste tak is SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization of te wel de gratis organische zoekresultaten in Google. De tweede tak heet SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising of te wel de betaalde advertenties in Google. Die tweede tak ‘SEA’ is waar ik in deze blog dieper op zal ingaan en hoe je meer potentiële klanten kunt bereiken door SEA goed in te zetten.

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert in Google, schieten de resultaten je om de oren. Echter zal het je wel eens opgevallen zijn dat er vrijwel altijd eerst advertenties staan, gevolgd door de overige zoekresultaten. Nu moet je niet denken: “nou, dan maak ik even een advertentie, betaal ik Google en dan krijg ik nieuwe klanten”. Zo simpel werkt adverteren via Google helaas niet. Google stelt zelf al behoorlijk wat eisen waar advertentie aan moeten voldoen (of wat juist verboden is) en er zit ook best wat onderzoek aan vooraf. Laten we er eens een stappenplan bij pakken voor het opzetten van een goede SEA campagne binnen Google Ads.

Stap 1

Wat is je budget en hoeveel wil je uitgeven om nieuwe potentiële klanten te bereiken?

Het budget is echt per rijschoolhouder verschillend. Ben jij de enige rijinstructeur dan is je budget aanzienlijk lager dan wanneer er meerder rijinstructeurs actief zijn bij jouw rijschool. Binnen Google Ads kun je duidelijk aangeven wat jouw budget voor een bepaalde periode is. Heb je dat budget bereikt dan zullen mensen jouw advertentie niet meer te zien krijgen. Het is dus van belang dat je je advertentie budget goed spreid over een periode. Je hebt bijvoorbeeld een budget van €500,00 per maand, dan moet je zorgen dat je niet al €300,00 euro daarvan in de eerste week pompt, want dan krijgen potentiële nieuwe klanten jouw advertentie na week twee al niet meer te zien.

Stap 2

Doe een zoekwoordenonderzoek. Welke zoekwoorden worden veel gebruikt in Google en wat voor prijskaartje hangt er aan adverteren via deze zoekwoorden?

Een zoekwoordenonderzoek kun je uitvoeren via de zoekwoordenplanner in Google Ads. Je kan hierbij zoekwoorden invoeren en Google verteld je dan hoeveel keer gemiddeld per maand er op dat bepaalde zoekwoord wordt gezocht. Belangrijk is dat gaat kijken specifieke zoekwoorden, ook wel long tail zoekwoorden genoemd. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden van drie of meer woorden waarmee je onder andere wilt voorkomen dat de verkeerde mensen jouw advertentie te zien krijgen.

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een zoekwoord als ‘rijschool’, maar dit is te breed. ‘rijschool Almere’ doet het al een stuk beter. De wordt minder gezocht omdat dit specifieker is. Je kan ook gaan voor ‘auto rijschool almere’. Dan heb je een mooie long tail zoekterm geformuleerd waarmee je specifiek personen kan bereiken die graag hun auto rijbewijs willen halen bij een rijschool in Almere. In onderstaande afbeelding kun je zien wat deze termen doen binnen Google en wat voor prijskaartje daar per klik aan hangt. Zoals je kan zien wordt de prijs lager naar mate je zoekterm specifieker wordt. Het aantal keer dat er gezocht wordt op de long tail zoekwoorden is ook lager, maar je bereikt dan wel de personen die je wilt hebben en is de kans dus groter dat dat potentiële nieuwe klanten zijn.

CPC en aantal zoekresultaten volgens Google Ads

 

Stap 3

Nu je onderzoek hebt gedaan naar mogelijk sterke zoekwoorden is het tijd om te bepalen op welk(e) zoekwoorden jij je wilt gaan focussen. Kortom op welk(e) zoekwoorden wil jij gevonden worden door potentiële nieuwe klanten.

Je weet nu op welke zoekwoorden je je wilt gaan focussen. Nu is het belangrijk dat je lijsten gaat maken in Google Ads met deze zoekwoorden. Google kent een viertal zoekwoord soorten, dit zijn:

 

Breed zoeken

Breed zoeken houdt in dat je advertentie niet enkel getoond wordt bij de door jouw gekozen zoekwoorden. Je advertentie kan ook getoond worden wanneer spelfouten in de zoekopdracht worden aangetroffen door Google. Maar ook als een zoekopdracht spelfouten bevatten. Zo kan je als kiest voor auto rijschool Almere bij breed zoeken ook gevonden worden op auto rijles Almere of auto rijschol Almere.

Wil je graag breed zoeken inzetten dan voor je in Google Ads gewoon deze zoek termen in waar je voor gekozen hebt. In dit geval dus Auto Rijles Almere

 

Modifier voor breed zoeken

Bij een modifier voor breed zoeken kijkt Google ook naar sterke gelijkenissen in zoekopdrachten. Het kan dus zijn dat mensen niet de volgorde van jouw zoekterm aanhouden. Er wordt bijvoorbeeld gezocht op rijschool almere auto in plaats van auto rijschool almere zoals jij hebt gekozen. Met de modifier voor breed zoeken zal je bij dit voorbeeld nog steeds getoond kunnen worden in de zoekresultaten van Google. In tegenstelling tot breedzoeken moet je, als je de modifier voor breed zoeken wilt inzetten, niet gewoon de termen invoeren waar je voor hebt gekozen. Je zal bij deze woorden een plus (+) teken moeten toevoegen in Google Ads. In dit geval dus +auto +rijles +Almere.

 

Woordgroep

Zoeken op een woordgroep is als het ware flexibel zoeken, maar een bepaalde term moet in de zoekterm voorkomen. Om een woordgroep te vormen gebruik je aanhalingstekens (“ ”) in Google Ads. Een woordgroep kan voorkomen dat je potentiële nieuwe klanten misloopt die niet zoeken op jouw term. Neem jij bevoorbeeld als woordgroep “rijles”, dan kan je ook gevonden worden als iemand zoekt op goedkope rijles in Almere. Jouw woord komt dan voor in de zoekterm en je kan dus naar voren komen in Google zoekresultaten.

 

Exact zoeken

De naam zegt eigenlijk al heel veel. Dit is een specifieke zoekterm, wordt er niet op gezocht zoals je die hebt ingevoerd dan zal je ook niet gevonden worden. Ook niet als het een synoniem of een spelfout bevat. Voor exact zoeken maak je gebruik van brackets ([ ]) bij het instellen van je zoekwoorden.

 

Stap 4

Wat wil jij overbrengen aan potentiële nieuwe klanten? Een korte veel zeggende boodschap waarmee je mensen over wil halen om op jouw advertentie te klikken.

Een zeer belangrijke stap die zeker aandacht vergt. Wat is de boodschap die jij wilt overbrengen in jouw advertentie. Wat is de unique selling point van jouw rijschool. Denk hierbij aan punten als avondlessen mogelijk en in delen betalen mogelijk. Dit zijn mogelijkheden die jouw rijschool aanbied ten opzichte van andere rijscholen en wat dus mogelijk nieuwe klanten kan overhalen om op jouw advertentie te klikken. Iets mooier maken dan dat het is mag natuurlijk altijd, maar blijf te allen tijde wel realistisch. Een hoge slagingskans is realistischer dan gegarandeerd slagen voor je rijbewijs.

 

Daarnaast biedt Google ook een heleboel extensies je kan toevoegen zodat de potentiële nieuwe klant direct wordt doorgestuurd naar de juiste pagina op je site. Voorbeelden van mogelijke extensies zijn:

 

Locatie extensie

Hiermee kun je de locatie aangeven van je rijschool. Dit kan nuttig zijn als je bijvoorbeeld ook theorielessen aanbiedt op een vaste locatie.

 

Prijs extensie

Hiermee laat je direct zien wat de vanaf prijzen zijn van lessen of pakketten. Handig als iemand zoekt op goedkope rijlessen.

 

Contact extensie

Hier kunnen mensen direct contact met je opnemen door er op te klikken. Dit kan bijvoorbeeld je telefoonnummer zijn of een vooraf ingesteld email adres.

 

Stap 5

Je hebt nu een advertentie opgesteld en gekoppeld aan een zoekwoord. Nu is het tijd om je advertentie online te zetten en potentiële nieuwe klanten over te halen om op jouw link te klikken en ze zo naar jouw website te krijgen.

Vrij duidelijk wat deze stap inhoudt. In Google Ads ga je nu je campagne starten. De biedprocessen kun volledig aan Google over laten. De systemen van Google zijn zo geïntegreerd dat dit allemaal automatisch kan. Natuurlijk doe je er wel goed aan om het zelf ook in de gaten te houden.

 

Stap 6

Je bent nu even op weg en wilt weten of je advertentie voldoende aanslaat. Doe een meting en kijk hoeveel mensen door klikken naar jouw site. Aan de hand van deze resultaten kun je kijken of je jouw advertentie nog moet verbeteren.

De laatste stap. Hoe goed werkt je advertentie nou eigenlijk? Want daar gaat het uiteindelijk om. Lukt het om met je advertentie nieuwe klanten binnen te halen? Zo nee, dan zal je weer opnieuw een zoekwoorden onderzoek moeten doen om te kijken of er betere mogelijkheden zijn of je advertentieboodschap aanpassen. Aangeraden wordt om dit regelmatig te doen. Dit kan voorkomen dat je onnodig geld uitgeeft aan advertenties die tot weinig of niets leiden,.

 

Waarom is bovenstaand stappenplan nou zo belangrijk?

Het stappenplan zorgt ervoor dat jij de juiste mensen weet te bereiken en daarmee niet onnodige kosten gaat maken aan mensen die op je link klikken waar je uiteindelijk niets aan hebt. Jij hebt er niets aan als je rijschool gevestigd is in Almere en iemand uit Maastricht zoekt rijles en komt bij jouw uit via je advertentie. Dat is weggegooid geld, wat je beter had kunnen steken in wel potentiële nieuwe klanten.

 

Daarnaast kun je zien dat een klik op een advertentie een bepaald bedrag kost. Dit noemen we ook wel CPC (cost per click). Aan de hand van je budget kun je zo kijken naar wat mogelijk goede zoekwoorden zijn voor jouw rijschool. Zie jij bijvoorbeeld dat de gemiddelde CPC bij het ene zoekwoord €2,00 per klik is, dan is je budget er veel sneller doorheen dan wanneer de gemiddelde CPC maar €0,50 per is. En zo kun je je budget het beste inzetten om er het optimale resultaat uit te halen.

 

Meer leren over SEA?

Wil je zelf nou graag nog meer willen leren over het gebruik van SEA van Google Ads? Google biedt verschillende online cursussen en trainingen aan waar je alle ins en outs leert kennen van de wereld die Google te bieden heeft. Dit is echt een aanrader, want Google heeft zo veel meer te bieden dan alleen een zoekmachine…

 

Ik hoop dat je wat aan deze uitleg hebt gehad en dat je nu een start kunt maken om jouw rijschool beter vindbaar te maken op Google en dat je maar vele nieuwe mensen veilig de weg op kunt laten gaan.

 

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *