SEA campagne effectief toepassen als beginnend bedrijf

Beginnend bedrijf

Hoe gebruik ik SEA zo effectief mogelijk als beginnend bedrijf?

Tegenwoordig zijn betaalde advertenties bijna onmisbaar op Google. Wanneer je opzoek bent naar bijvoorbeeld een product, zoals een koelkast en je tikt dit in bij Google, komen er veel websites omhoog waar je dit product kan kopen. De eerste resultaten die altijd naar boven zullen komen, zijn vooral de betaalde advertenties.  Je zult je dan afvragen, Hoe pas ik een SEA campagne effectief toe als beginnend bedrijf ? Dit zullen wij u in dit artikel zo goed mogelijk uitleggen.

Wat is een SEA campagne

Een bedrijf dat producten verkoopt heeft weinig aan een website, als deze website niet gevonden kan worden door de klant. Wanneer een bedrijf zich dus bezig wil gaan houden met de vindbaarheid op het internet, is het handig wanneer dit bedrijf gebruik maakt van SEA campagnes. De volledige naam van de afkorting SEA is search engine advertising, oftewel betaald zoekmachine adverteren. SEA marketing is dus eigenlijk in het kort gezegd marketing, die helpt bij het verbeteren van de vindbaarheid van de website, doormiddel van betaalde advertenties op bijvoorbeeld Google.

Hoe werkt een SEA Campagne?

SEA werkt met een zogenaamd bieding systeem, waarbij de hoogste bieder op een zoekwoord bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. De hoogte van de bieding heeft invloed op hoe hoog jouw advertentie in de zoekmachine komt te staan. De kosten van een zoekwoord, worden bepaald door het aantal clicks. Ook biedingen van andere bedrijven bepalen de kosten van een zoekwoord. Wanneer iemand dus niet klikt op de advertentie, zal u dus ook geen geld hoeven te betalen. Het doel van deze tool is om meer verkeer te genereren en wordt ook wel CPC (Cost per click) bieding genoemd. Deze tool is vooral handig wanneer je iemand naar je site wilt trekken voor een conversie of om verkeer te genereren.

Waar is een SEA campagne goed voor?

Een SEA campagne richt zich vooral op mensen die actief aan het zoeken zijn. Dat betekent dat, wanneer iemand opzoek is naar een koelkast er gelijk ingespeeld kan worden op de vraag naar het product, doormiddel van de campagne. Voor beginnende bedrijven is SEA marketing een goede tool om de vindbaarheid te vergroten, wel moet hier geld beschikbaar voor zijn. Bij de betaalde advertenties via Google ads zie je voornamelijk de zoekweergaven in het begin verschijnen, met daarnaast ‘’advertentie’’ staan. Wanneer je bijvoorbeeld opzoek bent naar een ”koelkast” zullen er veel advertenties verschijnen, zowel betaald als organisch. Door middel van SEA marketing is het de bedoeling dat er meer verkeer naar je website komt. Dit verkeer kan zorgen voor bijvoorbeeld een action (een koop). Het hoeft niet gelijk een action te betekenen. De vindbaarheid kan ook zorgen voor reach en engage (bereik en bekendheid).

CPC en vCPM

Aan de hand van CPC (Cost per click) kan meer verkeer naar de website gestuurd worden, wat zorgt voor een hopelijke conversie. Wanneer niemand drukt op de advertentie, zijn hier geen kosten aan verbonden. Ook hebben we te maken met vCPM (Viewable cost per mile). Dat wil zeggen dat je betaald per 1000 views van jouw advertentie. Dit heeft vooral te maken met beeldadvertenties waarvoor je betaalt, als deze minstens 50% in beeld staat bij de persoon die hierop zoekt. Vooral voor beginnende bedrijven  is dit handig om te doen, om zo meer bekendheid te krijgen voor de website en het merk/bedrijf zelf. Handig om te weten is dat SEA ook metingen uitvoert. Aan de hand van de google ads tool is te zien hoe effectief een advertentie is geweest.

Hoe gebruik ik een SEA campagne voor mijn bedrijf

SEA is gericht op de zoekwoorden die mensen in de zoekbalk intikken. De boodschap is heel belangrijk wanneer je een SEA campagne start. Het is namelijk zo, wanneer je veel geld biedt op een zoekwoord dat je hoog tevoorschijn komt in de zoekresultaten, maar als de boodschap die jij overbrengt met de advertentie niet aanslaat op de zoekintentie van de persoon, dan zal deze er niet snel op klikken. Er moet dus een bepaalde volgorde inzitten, aan de hand van hoe je jouw eigen SEA campagne wil gaan publiceren.

Volgorde voor het maken van een SEA campagne

  1. Bepaal het budget
  2. Doe onderzoek naar het zoekwoord
  3. Kies het zoekwoord
  4. Bepaal de boodschap
  5. Publiceer
  6. Meet de uitkomst

Stap 1: Bepaal het budget

Voor elk zoekwoord dat je gaat gebruiken zal een budget opgemaakt moeten worden. Populaire zoekwoorden zoals ”koelkast” zijn duur, omdat vele grote bedrijven ook meebieden op dit soort zoekwoorden. Je kan zien wat andere bedrijven bieden voor het zoekwoord, hieruit kan je als bedrijf kijken of je in deze categorie wilt meebieden. Het zal dus niet altijd weggelegd zijn voor een bedrijf, om gelijk op het duurste zoekwoord te adverteren. Hoeveel wil jij per maand aan dit zoekwoord uitgeven, is dus een belangrijk gegeven om eerst te bedenken voordat je gaat bieden op de zoekwoorden.

Bepaal jouw budget
Bepaal het juiste budget voor jou SEA campagne

Stap 2: Doe onderzoek naar het zoekwoord

Er zijn verschillende tools om te kijken welk zoekwoord bij jouw past. Allereerst zal je moeten kijken wat je wil gaan adverteren. Het is belangrijk om te kijken welk zoekwoord in deze categorie hoog scoort. Dit kan bijvoorbeeld in een handig systeem van Google, namelijk de Google key word tool die te vinden is in Google ads. Deze tool geeft inzicht in welke woorden veel verkeer naar jouw website kunnen genereren. Ook een handige tool om te beslissen welk zoekwoord je gaat gebruiken is Google Insight for search. In deze tool kan je de trends van bepaalde categorieën, gebieden en periodes inzien. Je krijgt dan bijvoorbeeld te zien hoeveel mensen vanaf 2019 tot 2020 het woord ‘’koelkast’’ hebben opgezocht. Door onderzoek  naar zoekwoorden te doen, kan effectief een campagne worden opgezet. Doormiddel van hoge interesse aan de hand van veel zoekopdrachten per zoekwoord, kan effectief op deze zoekwoorden geadverteerd worden.

Doe onderzoek naar zoekwoorden voor in de SEA campagne
Afbeelding : onderzoek naar zoekwoorden voor je SEA campagne

Stap 3: Kies het zoekwoord

Aan de hand van het onderzoek dat je gedaan hebt naar verschillende zoekwoorden die passen bij jouw boodschap, is het nu de bedoeling dat je dit gekozen zoekwoord ook gaat gebruiken. Hiermee rekening gehouden met het budget dat je hebt opgesteld en de relevantie van het zoekwoord in Google. Houdt er rekening mee, met wat voor zoekwoorden je wilt gebruiken. Er zijn  4 soorten zoekwoorden waar op gezocht kan worden namelijk :

  1. Breed zoeken

Een breed zoekwoord is een zoekwoord die gevonden wordt aan de hand van spelfouten, synoniemen en dingen die gerelateerd zijn aan het zoekwoord.

  1. Modifier voor breed zoeken

Een modifier voor breed zoeken, is te herkennen aan  een + teken voor het zoekwoord, zoals +koelkast. Zoekwoorden die dit bevatten worden enkel vertoond met zoekwoorden die overeenkomen of een sterk gelijkende variant zijn van het zoekwoord.

  1. Woordgroep

Een woordgroep is te herkennen aan dubbele aanhalingstekens zoals ‘’Koelkast’’. De woordgroep wordt vertoond, aan de hand van zoekwoorden die overeenkomen met de woordgroep. Ook sterk vergelijkende varianten van de woordgroep zullen hier vertoond worden.

  1. Exact zoeken

Exact zoeken word aangeduid met twee haakjes aan het begin en het eind van het woord [Koelkast]. Wanneer een exact zoekwoord opgezocht wordt, zal een exact gelijke of sterk gelijkende variant van het zoekwoord tevoorschijn komen.

Houdt er dus rekening mee, dat je vooraf bepaald welk soort zoekwoord je wilt gaan gebruiken voor jouw SEA campagne, om deze zo effectief mogelijk te maken.

Kies een zoekwoord voor jou SEA campagne
Afbeelding : zoekwoord SEA campagne

Stap 4: Bepaal de boodschap

De boodschap die je bepaald door middel van zoekwoorden, moeten goed onderbouwd zijn en aansluiten op het zoekwoord waarvoor gekozen is. Belangrijk is om het doel van de advertentie vooraf vast te stellen. Het doel kan bijvoorbeeld zijn, meer verkeer naar de pagina (CPC). Ook kan het zijn, dat jouw doel niet alleen verkeer is, maar ook reclame voor meer naamsbekendheid, kies dan voor vCPM. Dit is gebaseerd op interesses door eerder verkregen cookies en zal tevoorschijn komen als advertentie, wanneer de persoon bepaalde sites bezoekt. Houdt er rekening mee, dat beide tools andere boodschappen vereisen, om zo goed mogelijk in te spelen op de klant. Bepaal goed wat je in jouw campagne wilt zeggen en houdt het kort. Je hebt namelijk maar een beperkt aantal tekens die je in de ad kan gebruiken. Markeer dus het relevantste voor jouw ad.

Advertentie extensies

Voor extra tekst en overgang tot een action zijn advertentie extensies erg handig.  Advertentie extensies, helpen jou campagnes om actiever op een zoekopdracht te adverteren. Deze extensies hebben als doel, om een action makkelijker te maken voor de consument. Consumenten die actief op zoek zijn naar bepaalde info of producten, hebben hierdoor betere en accuratere info over hetgeen waarnaar deze opzoek zijn. Hieronder een voorbeeld van de extensies die kunnen helpen jouw AD boodschap nog effectiever te kunnen maken.

  1. Sitelink extensies

Link onderin de AD die je doorverwijst.

  1. Highlight extensies

Belangrijke woorden ( USP) die jouw AD weergeven.

  1. Website informatie

Markeert specifieke aspecten van jouw dienst of product.

  1. Oproepextensies

Oproep direct naar het bedrijf, bijvoorbeeld telefoonnummer.

  1. Locatie-extensies

Laat zien waar de AD zich bevindt.

  1. Prijsextensies

Laat direct de prijs zien van het product.

  1. App-extensies

Laten de app van het bedrijf zien in de AD.

  1. Promotie-extensies

Laat promoties zien, zoals kortingen.

Bepaal de boodschap van jou SEA campagne
Afbeelding : Boodschap van de SEA campagne

Stap 5: Publiceer  

Als de advertentie helemaal klaar is aan de hand van de boven genoemde stappen, is het tijd om de advertentie te publicerenVanaf dit moment is de SEA campagne online. De consument zal de campagne tegen komen aan de hand van de gekozen zoekwoorden. waarop geadverteerd wordt. Het is nu aan de klant om te bepalen of de campagne aansluit op diens behoefte.

Publiceer de SEA campagne
Afbeelding : SEA campagne publiceren

Stap 6: Meet de uitkomst

Google biedt verschillende tools om de uitkomsten van een SEA campagne te meten. Handig is om de statistieken bij te houden. Door te meten, kan gezien worden welke interactie de campagne heeft opgeleverd. Aan de hand van de tool kunnen verbeterpunten opgemerkt worden. Dit kan helpen in de toekomst, maar ook bij het effectiever maken van de campagne in de toekomst.

Meet campagne
Afbeelding : Meten SEA campagne

Tot slot

Aan de hand van deze blog is het de bedoeling geweest om u te informeren, waarom SEA zo belangrijk is en wat hiervan de voordelen zijn. Ook hopen wij, dat dankzij de stappen in deze  blog uw bedrijf een effectieve SEA campagne kan opzetten, om zo nog meer conversie of klanten te trekken naar uw pagina als een beginnend bedrijf.

 

 

9 Replies to “SEA campagne effectief toepassen als beginnend bedrijf”

  1. Helder en duidelijk uitleg over SEA
    Marketing.
    Ik heb de afkorting een paar keer gehoord maar wist niet wat het precies betekende.
    Ik wist wel dat het een nieuwe marketing strategie was maar niet hoe het werkte.
    Duidelijk nu

  2. Goed uitgelegd transparant en simpel.
    Mijn complimenten aan de wijze hoe dit wordt uitgelegd en de vereenvoudiging hoe de woord keuze gemaakt is om het op Jip en Janneke manier te verwoorden.

    Goede stap in de goede richting ik kijk uit naar het vervolg.

  3. Erg duidelijk overzicht, aan de hand van deze stappen zal ik onderzoek doen wat betreft zichtbaarheid op internet. Bedankt Niall Ilahi

  4. Zeer leerzaam/ interessant onderwerp. Goed opgebouwd en heel duidelijk uitgelegd. Zelfs het eea gelezen over SEO, het hoog laten scoren in de zoekresultaten van zoekmachines op internet ( optimalisatie) .Heel fijn om nu wat de marketing kant te weten. Top!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *