Hoe het REAN-model zorgt voor het succes van jouw SEA campagne

In dit artikel zal ik toelichten waarom het REAN-model onmisbaar is bij het opzetten van een succesvolle SEA campagne. Bij het opzetten van een SEA campagne kun je meerdere doelen hebben zoals het genereren van leads, traffic, sales en downloads. Wat je doel echter ook is, essentieel is dat je met jouw SEA campagne ook echt je doel behaald. Het REAN-model is een model dat de 4 fasen van het aankoopproces op een rijtje zet, zodat jij met jouw SEA campagne kan zorgen dat deze aansluit op de juiste fase van het REAN-model.

Een pasgetrouwd stel en een zakenman zijn vast niet opzoek naar eenzelfde soort reis als zij zoeken naar ‘hotel Amsterdam’, keep that in mind! Hieronder zal ik kort het REAN-model per fase toelichten en de belangrijke aandachtspunten bij het opzetten van een SEA campagne delen.

Wat is het REAN-model?

Het REAN-model is zoals hierboven al kort benoemt een model waarin het aankoopproces van de consument wordt onderverdeelt in 4 fasen. Zo kun je goed bepalen welke doelgroepsstrategie je het beste kunt inzetten bij je SEA campagne. Het is belangrijk om te bepalen in welke fase van het koopproces de consument zich bevindt. Iemand die nog aan het oriënteren is naar welk restaurant hij volgende week wil gaan met een groep vrienden zoekt heel anders dan iemand die al weet dat hij graag met zijn partner naar een all-you-can-eat wil in Amsterdam.

De 4 fasen van het REAN-model worden hieronder één voor één besproken.

  1. REACH

    REACH

In deze fase heeft de consument een behoefte, maar hij weet nog niet hoe hij deze behoefte gaat vervullen. Dit is dus het eerste moment dat de consument bedenkt dat hij iets wil hebben, maar nog niet weet waar hij het wil kopen en wat het precieze aanbod is. Het is dus de fase dat je als bedrijf mensen wil bereiken die binnen je doelgroep vallen. Het doel in deze fase voor een bedrijf is dus om zoveel mogelijk potentiële kopers te bereiken en brand awareness te creëren.

Bij het inzetten van Search advertising in deze fase moet je je dus bewust zijn dat de consument vaak in een zoekmachine een oplossing zoeken voor een bepaald ‘probleem’.  Om je budget zo effectief mogelijk in te zetten, kun je gebruik maken van demografische targeting. Hierbij maak je dus gebruik van de demografische gegevens van je doelgroep. De doelgroep kan gespecificeerd worden op basis van leeftijdscategorie, geslacht of gezinssamenstelling. Adwords en Analytics hebben ondersteunende data die gebruikt kan worden bij het opzetten van je campagne. Op deze manier kun je je budget dus effectief inzetten en zo awareness creëren.

  1. ENGAGE

Dit is de fase dat de brand awareness er wel al is, maar dat je als bedrijf dus overtuigend moet zijn waarom een consument voor jou moet kiezen. In deze fase is de consument dus al bekend met je merk of product, wellicht al weleens op jouw website geweest en nog oriënterend onderzoek aan het doen. Het doel van een SEA campagne is dus in deze fase om een voorkeur te creëren voor jouw merk of product. Dit kan op drie manieren: klantenmatch en 2 soorten remarketing. Remarketing valt weer onder te verdelen in remarketing op basis van website bezoek en op basis van specifiek website bezoek.

Bij klantenmatch maak je gebruik van de kernmerken van de huidige bezoekers. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat nieuwe klanten met vergelijkbare kenmerken ook geïnteresseerd zullen zijn in jouw merk of product.

Bij remarketing op basis van (specifiek) website bezoek wordt er gekeken naar welke bezoekers er op je website/een specifiek gedeelte van je website zijn geweest de afgelopen periode. Het doel is dan om deze groep nogmaals te bereiken. Het kan bijvoorbeeld gaan om mensen die wel geïnteresseerd waren, maar uiteindelijk toch de website hebben verlaten. Nadeel van deze strategie is dat je ook mensen benaderd die juist je website hadden verlaten, omdat zij niet konden vinden waar zij naar opzoek waren en verder dus ook geen interesse meer hebben.

  1. ACTIVATE

De activate fase is de aankoopfase. Dit is de fase waarin de consument gaat vergelijken. Hij weet duidelijk wat hij wil en wat het aanbod is en heeft nu aandacht voor de verschillende aanbieders om een keuze te maken. Het doel in deze fase is dus het binnenhalen van de consument.

Hierbij is het extra belangrijk om de juiste doelgroep strategie in te zetten om te zorgen dat de koper, die klaar is om tot aankoop over te gaan, deze aankoop bij jou doet en niet bij een andere aanbieder. Deze bezoekers hebben nét voordat de aankoop voltooid was tóch de website verlaten en die wil je dus terughalen naar je website. Iemand had bijvoorbeeld al iets in zijn winkelmandje en heeft toch de site verlaten. Met een JUISTE advertentie kun je deze bezoekers weer terug naar je website krijgen.

  1. NURTURE

 

REACH

De laatste fase is de nurture fase, ook wel de evaluatiefase. Aftersales valt in deze fase, de consument heeft dus al voor jou gekozen en je wil weten of hij tevreden is. Het doel als bedrijf is het creëren van een tevreden klant, want de kans op een herhaalaankoop is groter als een consument tevreden is. De aankoop is in deze fase dus al gedaan en de klant heeft dus al voor jou gekozen. Bij de aankoop heeft de klant een emailadres achtergelaten die dus gebruikt kan worden om een goede klantenservice te bieden. Op die manier zorg je voor een goede afhandeling, een goede ervaring en hopelijk dus een tevreden klant.

Aansluitende advertentietekst

Veel SEA specialisten besteden veel tijd aan een zoekwoordenonderzoek en verliezen hierbij de ‘echte consument’ uit het oog. Het risico hierbij is dat zij de fase van het aankoopproces waarin de consument zich bevindt verliezen en de campagne niet aansluit op de wensen van de consument.

Als je de verschillende doelgroepen en fasen van het koopproces   onderzocht hebt en de verschillen snapt, kun je je advertentietekst goed laten aansluiten zodat

de ‘juiste’ klant(groep) zich aangesproken voelt. Iemand die al bekend is met jouw product of merk spreek je immers anders aan dan iemand die nog nooit van jouw bedrijf gehoord heeft. Belangrijk dus is om te weten in welke fase een bepaald soort advertentietekst het beste werkt. In de engage fase is iemand nog aan het oriënteren en er dus nog niet aan toe om een aankoop te doen. In deze fase is het dus beter om iemand te informeren of tools aan te reiken die helpen bij het oriënteren zoals het downloaden van een brochure. Denk dus aan de juiste tone of voice en de juiste call to action!

Na het lezen van dit artikel zal je inzien dat het REAN-model de kans op een succesvolle SEA campagne aanzienlijk verhoogd en ben je klaar om een juiste doelgroepstrategie te kiezen.

Als je het REAN- model goed begrijpt en het doel van jouw SEA campagne duidelijk voor ogen hebt, dan kun je de relevantie van jouw advertentie verhogen. Daarmee verklein je dus de kans dat de consument in één van de fasen van het REAN-model blijft hangen of afhaakt en vergoot je jouw succes!

 

 

2 Replies to “Hoe het REAN-model zorgt voor het succes van jouw SEA campagne”

  1. Het REAN-model is inderdaad een interessant framework om te zorgen dat je beter inzichtelijk krijgt waar je je beter op moet focussen in de fases van de customer journey! Heldere info, dank!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *