Implementeren van psychologie binnen owned media

Achter alles wat een persoon doet zit een (on)bewuste beslissing. Dit kan verschillen van welke bus je in de ochtend neemt naar welke shampoo je besluit te kopen. Ook als je denkt dat je een wel overwegen beslissing hebt gemaakt, ben je altijd onbewust beïnvloed door verschillende factoren. Bedrijven weten ook dat dit soort processen rond gaan in de hoofden van consumenten. Ze gebruiken dit in hun voordeel spelen op een subtiele manier in op de gedachtes van hun klanten. Maar hoe ze dit doen is voor veel beginnende marketeers nog een groot vraagstuk. Hoe kan je in het geval van je owned media, psychologie op een effectieve manier inzetten om je klanten op een ethische manier te beïnvloeden? Daar ga ik je in deze blog alles over vertellen en je kan genoeg tips hier terug vinden.

 

 

Media psychologie in een noten dop

Voor degene die niet bekend zijn met Media Psychologie zal ik dit even snel proberen uit te leggen. Even kort gezegd wordt er bij Media Psychologie gekeken naar een combinatie van menselijk gedrag, gevoelens en gedachtes in de context van het creatie en gebruik van media. Dit is natuurlijk erg breed, maar wil eigenlijk zeggen dat er gekeken wordt hoe bepaalde gedachtes en gevoelens het gebruik van (social) media beïnvloeden. Hiermee wordt niet alleen gekeken naar social media, maar ook kanalen zoals de televisie en kranten worden hierin meegenomen. Met de verschuiving van offline naar online is social media wel een van de belangrijkste onderwerpen van deze specifieke soort van psychologie geworden.

Toepassingen en voorbeelden

Ondanks dat Media Psychologie relatief nieuw is, is het op veel verschillende plekken toe te passen en terug te zien. Denk hierbij aan entertainment en educatie, maar ook politiek en de gezondheidszorg. Onderwerpen die besproken en onderzocht worden zijn bijvoorbeeld de blootstelling aan geweld, gender representaties en welke invloed een reclame kan hebben in de maatschappij.
Net als bij alle andere varianten van Psychologie komen er veel dingen kijken bij een studie van Media Psychologie. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken aan Cognitieve Psychologie, wat vooral focust op de interne processen zoals perceptie, geheugen en aandacht.

Ik hoop jullie iets meer bekend gemaakt te hebben met wat Media Psychologie inhoud. Maar goed laten we even terug komen op waarvoor we hier zijn. Hoe kan je als marketeer psychologie in de media op een positieve en ethische manier toevoegen, specifiek binnen je eigen (owned) media. Hiervoor zal er gefocust worden op twee verschillende soorten owned media. Allereerst is dat binnen de social media kanalen en daarnaast zal er ook nog even gekeken worden naar SEO.

 

1. Social media

Binnen de social media gebeurd er enorm veel. Bedrijven proberen hun klanten vanaf 100 verschillende kanten te bereiken en in te spelen op hun behoeftes. Big Data speelt hier ook een grote rol in, omdat gebruikers dingen aangeboden krijgen waar ze interesse in hebben. Als we kijken naar hoe psychologie een rol speelt binnen de media heeft dit zoals hierboven genoemd een erg grote rol. Bedrijven spelen in op de onbewuste gedachtes van mensen en passen daar ook specifiek hun strategie op aan. Maar hoe doen ze dit eigenlijk? Er zijn genoeg manieren om dit te implementeren, maar hieronder zal ik er een aantal toelichten.

 

1.1 Maak gebruik van een contentkalender

Een contentkalender is eigenlijk, zoals de naam al zegt, een kalender waarin je alle informatie verzameld over de content die je gaat posten. Waar, wat, wanneer, voor welke doelgroep is het, etc. Ondanks dat het tijd en energie kost om een contentkalender te implementeren is het een enorm goede manier om op een rijtje te krijgen welke content je naar buiten wilt brengen. Een van de belangrijkste doelen achter een contentkalender is het creëren van een duidelijke doelgroep en in kaart brengen wat je wanneer naar hun wilt zenden. Een contentkalender kan verschillende tijd periodes omvatten. Zo kan je een kalender maken per dag, week, maand en jaar. Hoe korter de periode, hoe gedetailleerder je kalender natuurlijk.

1.1.1 Waarom is dit relevant voor mijn bedrijf?

En wat heeft het met psychologie te maken. Allereerst is het natuurlijk erg handig om als bedrijf overzicht te hebben in wat je op social media plaatst. Als je dit niet doet kan het zijn dat er onderlinge onduidelijkheden en misverstanden komen. Ten tweede is een contentkalender een manier om op een onbewuste manier in te spelen op je klanten. De kalender hoeft natuurlijk niet letterlijk bekend te zijn onder de klanten, maar klanten ‘wennen’ er wel aan. Als een bedrijf elke dag op dezelfde tijd een bericht plaatst raken gebruikers daar op een gegeven moment gewend aan. Dit is natuurlijk een proces wat erg veel tijd kost, maar is erg effectief.

1.1.2 Codering

Dit proces van gewenning is gefocust aan wat ze in de psychologie codering noemen. Codering is een onderdeel/stap van geheugen proces. Om informatie op te slaan moet je verschillende stappen doorlopen (nou je brein dan). Codering is de eerste stap om informatie vanuit buiten je geheugen binnen te krijgen. In dit geval gaat het specifiek om visuele codering, omdat gebruikers kijken naar welke media je plaatst en op welk tijdstip. Als gebruikers onbewust merken dat content op een bepaalde tijd/dag geplaatst wordt, zal d.m.v. herkenning de herinnering naar boven komen dat dit altijd zo gebeurt. Dit betekent dat klanten op een punt zullen komen dat ze zich af gaan vragen waar de content is als dit niet geplaatst wordt en dat klanten terug zullen komen naar je kanaal,  omdat ze weten dat er op een vast moment content komt.

Hieronder is een voorbeeld van een contentkalender voor uitgeverij.

 

1.2 In kaart brengen van je doelgroep

Voor elk bedrijf is het belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen, maar voor bedrijven die actief zijn op social media is dit extra belangrijk. Doordat alle berichten die je op social media plaatst bij een enorm grote groep terecht komen (waarvan je de helft wellicht niet eens probeerde te bereiken) is het vaak lastig te zien wie nou daadwerkelijk jouw content zien. Toch is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de doelgroep naar wie je jouw content wilt zenden. Als je de doelgroep op een specifieke en goede manier in kaart hebt gebracht, is het mogelijk om m.b.v. je social media content direct in te spelen op jouw klanten.

1.2.1 Onbewuste effecten

Als je met je bedrijf inspeelt op de behoeftes van de klant, kan je je richten op de bewuste en onbewuste gedachtes. Bij bewuste gedachtes kan je denken aan posts die een duidelijke call-to-action bevatten, waarbij posts die focussen op onbewuste gedachtes elementen bevatten die je onbewust in je opneemt en je beslissing laat beïnvloeden. Een voorbeeld hiervan is als je op een subtiele manier een bepaald element zoals een kleur of sticker laat terug komen in je berichten, zullen klanten dit herkennen en aan jouw bedrijf koppelen. Dit omdat ze onbewust elke keer als ze een bericht voorbij ziet komen in zich opslaat dat die sticker of kleur daar in voor komt. Dit heeft net als bij de contentkalender tijd nodig, maar kan erg goed werken als je dit goed implementeert binnen jouw social media strategie.

 

2. SEO

Een ander belangrijk onderdeel van owned media, is SEO (Search Engine Optimization). Onder de SEO van je website kan je denken aan zoekwoorden, meta-beschrijvingen en titels. Klanten zoeken met een bepaalde reden naar een specifiek woord. Ze hopen namelijk met hun zoekopdracht een bepaalde behoefte vervullen. Naast websites die bovenaan je zoekopdracht komen via advertenties zijn de eerste zichtbare websites, degene die hun SEO op een goede en effectieve manier inzetten. Stel je bent een bedrijf dat tweedehands boeken verkoopt, moet je zorgen dat als mensen ‘boeken tweedehands’ op Google intypen, jouw website bovenaan komt te staan. Wil je jouw website optimaliseren om bovenaan op Google te komen? Dan is het belangrijk om te kijken naar de eigenschappen waar Google naar kijkt bij het beoordelen van een website.  Dit klinkt natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar hieronder zal ik een aantal tips verklappen.

 

2.1 Zoekwoorden beheer

Als een klant jouw bedrijf wilt opzoeken, zullen ze hier bepaalde zoekwoorden voor gebruiken. Klanten die zoeken naar bijvoorbeeld bibliotheken zullen niet snel op jouw website met tweedehands boeken komen. Het is dan ook belangrijk om zoekwoorden te optimaliseren die relevant zijn voor de inhoud van de website. Er bestaan twee verschillende soorten zoekwoorden. Dit zijn short tail en long tail zoekwoorden. Voor het optimaliseren van je website en zo goed mogelijk inspelen op de behoeftes van je klanten is het belangrijk om je te richten op long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die vaak uit meerdere delen bestaan en specifiek gericht zijn op één onderwerp, zoals tweedehands young adult boeken.

 

2.2 Zoekintentie

Zoals al eerder gezegd heeft iemand altijd een reden voor een zoekopdracht. Echter kan deze reden soms net wat anders zijn dan je zou denken. Dit heeft ermee te maken dat mensen zichzelf vaak wijs maken dat er een andere reden is dan de echte reden. Een voorbeeld hiervan is iemand die zoekt op blazers. Je zou denken dat de reden erachter is dat deze persoon een nieuwe blazer nodig heeft. Maar een, wellicht wat onbewuste, achterliggende gedachte is om professioneel over te komen op het werk. Mensen hebben zelf deze achterliggende gedachte vaak niet in de gaten, maar dit is juist perfecte voor het optimaliseren van jouw website. Als je jouw website wil onderscheiden van de concurrenten is het belangrijk om niet alleen de focus te leggen op de basic informatie, maar op de onderliggende extra informatie. Dit zal ervoor zorgen dat jouw website onderscheiden wordt van de rest.

 

2.3 Inspelen op emoties

Een groot onderdeel van psychologie is emotie. Veel (onbewuste) beslissingen zijn in combinatie met een bepaalde emotie. Het is dan ook belangrijk om een gevoel van emotie toe te voegen bij de optimalisatie. Als mensen een leeg gevoel of een aarzelend gevoel hebben bij het zien en bezoeken van een website is er een grote kans dat ze deze weer weg zullen klikken en/of vergeten. Dit zendt ook een teken naar Google dat jouw website niet optimaal is en zal ervoor zorgen dat hij zal dalen op de pagina. Wanneer je een gevoel van emotie toevoegt aan je website, zullen mensen hier sneller geïnteresseerd in zijn. Of het nou onbewust of bewust gebeurd, mensen koppelen alles wat ze zien aan een bepaalde emotie of herinnering. Dit zorgt ervoor dat ze het beter kunnen opslaan en helpt met de codering van de informatie.

 

 

Even samengevat

Als je eerst dacht dat psychologie niet zo’n grote rol speelt binnen owned media, is deze mening hopelijk veranderd. Bij Media Psychologie wordt er gekeken naar welke invloeden verschillende elementen binnen de media hebben op consumenten. Wat betreft de owned media van jouw bedrijf zijn er een aantal manieren waarop je kan inspelen op de psychologie. Kijkend naar de social media kanalen zijn er een aantal voorbeelden. Binnen je social media kanalen is het belangrijk om een content kalender te implementeren om mensen bekend te maken met jouw werkwijze en planning, daarnaast is het belangrijk om duidelijk in kaart te brengen wie de doelgroep is en in te spelen op onbewuste effecten die social media kan hebben. Daarnaast is psychologie ook goed te implementeren binnen je website en SEO. Dit kan onder andere door de zoekwoorden te optimaliseren en in te spelen op de zoekintenties en emoties van klanten.

 

 

Wat nu? 

Ik hoop dat je na het lezen van deze blog wat meer inzicht hebt gekregen in wat Media Psychologie inhoudt en hoe je dit kan implementeren binnen jouw owned media. Wij horen graag of en hoe je de gegevens tips hebt geïmplementeerd binnen jouw strategie. Laat het hieronder via de reacties weten! Voor meer vragen kun je terecht bij ons contactformulier.

 

Bronnen

Drinkwater, P. (2021, 14 januari). Google core updates and machine learning. Phil Drinkwater. Geraadpleegd op 17 januari 2022, van https://phildrinkwater.com/psychological-search-intent-in-seo/

GetBright. (2021, 30 maart). Het verschil tussen short- en long tail zoekwoorden. Geraadpleegd op 17 januari 2022, van https://www.getbright.nl/blog/long-tail-zoekwoorden/

IMU BV. (2022, 15 januari). SEO. IMU BV. Geraadpleegd op 17 januari 2022, van https://imu.nl/category/seo/

IMU Redactie. (2022, 11 januari). Je website bovenaan in Google? (praktische tips). IMU BV. Geraadpleegd op 17 januari 2022, van https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/zoekmachine-optimalisatie/hoe-krijg-je-jouw-website-hoog-in-google-seo/

The Peak Performance Center. (2020, 4 februari). Memory Process – encoding, storage, and retrieval. Geraadpleegd op 17 januari 2022, van https://thepeakperformancecenter.com/educational-learning/learning/memory/classification-of-memory/memory-process/

Vinney, C. (2021, 5 december). What Is Media Psychology? Verywell Mind. Geraadpleegd op 17 januari 2022, van https://www.verywellmind.com/what-is-media-psychology-5210628

Posted in SEO

4 Replies to “Implementeren van psychologie binnen owned media”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *