Protest via Instagram: Zet Instagram effectief in en creëer bewustheid over maatschappelijke vraagstukken

2020, het begin van een nieuw decennium en wat voor een begin! Ik durf met heel veel zekerheid te zeggen dat dit een jaar zal zijn, welke we voorlopig niet zullen vergeten.

Niet alleen omdat dit het jaar was van de COVID-19 pandemie, de lockdown, storm Ciara en de enorme bosbranden in Australië. Het was namelijk ook zeker een jaar waarin, veel mensen hun stem lieten horen. Niet alleen in Nederland maar over de hele wereld sprak men zich uit over alles wat ze aan het hart ging. Miljoenen mensen gingen de straat op te demonstreren tegen racisme en discriminatie ten gevolg op de dood op George Floyd. Op het Malieveld in Den Haag, ook daar kwamen vele mensen samen om te demonstreren tegen de corona maatregelingen. Daarnaast, gingen ook dit jaar de boeren weer de straat op. Naast, de traditionele vormen van activisme; zoals straatprotest. Word er steeds meer gebruik gemaakt van sociale media als kanaal om bewustheid te creëren.

Zoals de titel al deed vermoeden, zal er in deze blog stil gestaan worden bij ; ‘hoe Instagram op de meest effectieve manier ingezet kan worden om bewustheid te creëren over maatschappelijke problemen/vraagstukken”.

Waarom activisme via sociale media?

Voor we het hier over gaan hebben wil ik graag stil staan bij de definitie van het woord activisme. In dit geval hebben we het over politieke activisme.

Dit houdt het volgende in:

”Het inzetten van een middel, met het doel om voor een politieke of maatschappelijk verandering te zorgen.’ -Encyclo

Je inzetten voor een politieke of maatschappelijk verandering vindt al jaren plaats en heeft voor veel belangrijke veranderingen gezorgd in de wereld zoals, wij die kennen. Sociale media spelen hier sinds de digitalisering een steeds grotere en ook positieve rol in. Toch, zijn veel mensen nog steeds sceptisch over de effectiviteit. Wat niet gek is, maar ook niet helemaal nodig, het gebruik van sociale media als activisme middel is wel degelijk effectief. In onderstaande infographic ziet u drie voorbeelden over waarom sociale media zo effectief is.

Informatieve Infographic voordelen sociale media
A Infographic voordelen van het protest via sociale media

 

De kracht van Instagram 

Het aantal sociale mediakanalen blijft groeien en een bewustheid creëren kan dan ook op verschillende kanalen. Toch, zal er in deze blog gefocust worden op Instagram wegens de hippe reputatie van de app.

Instagram is een grote naam in de sociale mediawereld. Ook, maakt Instagram samen met WhatsApp deel uit van de Facebookfamilie en is nummer drie in de lijst met de meest gebruikte sociale media apps. Alleen moederbedrijf Facebook en videokanaal YouTube staan hoger in de lijst. Ter wereld maken er ruim 4 miljard mensen gebruik van sociale media (DataReportal,2020), van dit aantal maakt ruim een kwart gebruik van Instagram (Coosto,2020).

De kracht van Instagram is het feit, dat het gebruikers de ruimte geeft een verhaal te vertellen en hierbij een gevoel te creëren bij de gebruikers van de app. Ook, kan een Instagram gebruiker door de mobiele functionaliteit en de diverse functie met de focus op het beeld op een laagdrempelige manier op de dialoog aan te gaan met de volgers (ad.factor,2020).

Tevens, is Instagram het platform van inspiratie. 60% van de Instagram gebruikers geeft aan via het platform nieuwe producten te hebben ontdekt en 75% geeft zelfs aan een website te hebben bezocht of een aankoop te hebben gedaan via een Instagram advertentie.

Hoe voer je protest via Instagram in 5 tips

Nou, nu komen we bij de kern van de blog. Hoe voer je nou eigenlijk succesvol protest via Instagram. Hoe maak je nou echt een verschil, creëer je bewustheid en hoe vergroot je het bereik van jouw doel.

Communiceer jouw doel helder

Voor de mensen die dezelfde waardes hebben zoals jij, is het belangrijk om te weten waar je voor staat. Het begin van een protest, is heb hebben van een helder doel. Je stelt jezelf vragen zoals; waarom is iets zoals het is en niet anders? Wat is de gewenste situatie en hoe kan ik deze waarmaken? Het maakt niet uit waar je je voor inzet. Voorbeelden hiervan zijn: voor de LGBTQ-rechten, feminisme, voor het klimaat of tegen de corona maatregelingen. Niks is te gek zolang jij er maar 100% in gelooft, zo kun je het beste in contact komen met supporters (NPO3,2020).

In het geval dat je een heldere doelstelling hebt geformuleerd of deze al had geformuleerd moet je deze communiceren, aan jouw volgers. Het grote voordeel aan het gebruiken van Instagram of welke sociale mediakanaal dan ook, is het feit dat je sneller aan een groter bereik kunt komen.

Wil je supporters vinden in de strijd, is het belangrijk dat je jouw doel ook helder communiceert. 

Vertel een verhaal

Instagram valt onder een communicatiemiddel, dit houdt in dat het een informatiedrager is om mee te communiceren. Communicatiemiddelen zijn altijd al belangrijk geweest in het geval van een sociale beweging. Voorbeelden hiervan zijn: De radio waarop de speech in de ‘Civil Rights Movement ’van Dr. Luther King op te horen was, of de televisie-uitzendingen tijdens de Rodney-King rellen in Los Angeles. Communicatiemiddelen, nemen de afstand weg maar laten ook echte beelden zien die bijdragen aan het verhaal (UVA,2019).

Als platform draagt Instagram bij aan het vertellen van een verhaal en het creëren van een emotie en een mening (ad.factor,2020). De kracht van verhalen is het verbinden. Het vertellen van een verhaal gebeurt niet altijd in geschrifte, dit kan namelijk ook via video of foto content. Het vertellen van een verhaal kan doormiddel van storytelling. Storytelling is krachtig als jouw volgers zich in jouw verhaal herkennen of zich er in Kunnen verplaatsen.  Vertel het echte verhaal, laat echte en kwetsbare beelden zien. Zorg voor een uniek en goed verhaal, want zonder goed verhaal blijf je niet relevant.

Maak gebruik van video’s

Video maakt impact. Van korte video’s tot minutenlange bedrijfsfilms, video’s zij het middel om de naamsbekendheid te vergroten en nieuwe mensen te bereiken. Daarnaast, is het ook een middel om bewustheid te creëren en mensen aan het nadenken te zetten.

Uit onderzoek van rawshorts in 2019 geven zij aan dat verwacht wordt dat er in 2020 video’s voor 82% van het internetverkeer zal zorgen. Voornamelijk video’s die gedeeld worden op sociale mediakanalen worden gedeeld hebben een zorgen voor een extra groot bereik. Video’s worden, namelijk 1200% vaker gedeeld dan een bericht dat bestaat uit een afbeelding en tekst.

De video’s die op Instagram gedeeld worden doen het momenteel stukken beter, in vergelijk tot andere sociale mediakanalen. Via Instagram hebben video’s namelijk een twee keer zo groot bereik dan andere via andere kanalen.

Mocht jij zelf een video willen ontwikkelen en deze via Instagram willen delen. Hou dan wel rekening met de duur van de video. Korte video’s doen het namelijk, het beste via Instagram. Denk hierbij aan video’s van 30 seconden mag ook korter natuurlijk (Frankwatch,2020).

Gebruik hashtags

Creëer een hashtag! In het afgelopen jaar hebben we gezien dat een hashtag kan leiden tot een hele hoop commotie en positieve bewustzijn. In de meest ideale situatie kan een virale hashtag het begin zijn van een mouvement. Gebruik wel een sterke en onderscheidende hashtag (Whello,2020).

Hashtags zorgen voor meer interactie, gezien alle berichten in een overzicht wordt gezet en te allen tijde opgezocht en teruggevonden kan worden. Daarnaast hebben posts met een hashtag ook meet bereik dan post zonder. Een post met een hashtag genereert maar liefst 12,6% meer engagement dan een posts zonder (somention,2019).

Vergeet zeker het lokale protest niet

Activisme, protest of bewustwording creëren via sociale media is sterk groeiend en word steeds meer gedaan. Maar Sociale media en burgerprotest zijn nog steeds erg sterk met elkaar verbonden. Door gebruik van in dit geval Instagram kunnen mensen zich wereldwijd verbonden voelen met een maatschappelijk vraagstuk en hierdoor overgaan tot actievoeren.

Toch blijven de lokale omstandigheden zeker belangrijk voor een protest. Geografische nabijheid is een belangrijke voorwaarde om de uitdaging van een protest aan te gaan en van invloed uit te oefenen op het persoonlijke netwerk.

Na verloop van tijd is betrokkenheid bij een beweging een belangrijke uitdaging voor sociale bewegingen die digitaal willen netwerken. Mensen zijn over het algemeen meer betrokken bij situaties die zich in de nabije omgeving afspelen. Dit is tevens, niet altijd het geval.

“Dit is een paradox van digitaal activisme’-Sander van Haperen

het kan barrières overstijgen. Wel, is het essentieel voor onderhoud van het doel om zeker nog mee te werken aan lokale protesten (UVA,2019).

Een blunder en een aantal succes verhalen

Oké, ik denk dat je nu wel genoeg informatie hebt ontvangen. Ik geloof zelf dat het belangrijk is om informatie te verwerken, doormiddel van voorbeelden. Voor mij valt dan altijd alles op zijn plek.

#Ikdoenietmeermee

Ik begin met een niet heel groot succesverhaal, ik durf stiekem wel te zeggen een blunder. Maar wel een goed voorbeeld waarin bijna al mijn bovenstaande tips in terug komen. Ik heb het namelijk, over de virale hashtag: ‘#Ikdoenietmeermee’.

Influencer Famke Louise #Ikdoenietmeermee
Famke Louise #ikdoenietmeermee

De Instagram-actie van een aantal BN’ers onder de hashtag #ikdoenietmeermee, tegen het corona beleid van de regering, creëerde een boel commotie. Toch kregen de BNR’s een groot podium, werden uitgenodigd bij talkshows, kwamen op het nieuws en sociale media stond er vol mee.

De BNR’s maakte gebruik van bijna al mijn bovenstaande tips.

  • Het doel werd duidelijk gecommuniceerd, namelijk: wij zijn het niet eens met het corona beleid van de regering,
  • Ook werd er een verhaal verteld, namelijk: wij doen niet meer mee.
  • Via een korte video werd er een verhaal overgebracht, welke voor zich sprak.
  • En er was een virale #hashtag, die een hele boel mensen voorlopig niet zullen vergeten.

Ondanks dat de BNR’s niet helemaal de gewenste reacties kregen, zorgde de beweging wel voor een hele hoop bewustzijn over een maatschappelijk vraagstuk.

#do_not_execute

Vervolgens, wil ik het hebben over een hashtag die minder bekendheid kreeg in ons land, maar in Iran voor een grote uitkomst zorgde. Ik heb het in dit geval over de hashtag #do_not_execute. Deze hashtag zorgde ervoor dat de hoogste rechter in Iran het weekend van januari 2020 een executie van drie jonge mannen uitstelde. Ook de activisten uit Iran hebben gebruik gemaakt van een aantal van mijn bovenstaande tips.

  • Ook hier werd er een duidelijk doel gecommuniceerd, namelijk: stop de executie van drie mannen in Iran.
  • Er werd een verhaal verteld.
  • Daarnaast, was er was een virale #hashtag.

The Black Lives Matter Movement

Tot slot, The Black Lives Matter Movement. Ik denk wel een van de meest besproken protesten over de wereld in 2020. De beweging begon in 2013 na de gewelddadige moord op de 17-jarige Trayvon Martin en de vrijspraak van de dader burgerwacht Zimmerman die hier verantwoordelijk voor was. In de opvolgende maanden komen meer zwarten jongeren om het leven door buitensporig politiegeweld, maar de dood van George Floyd op 25 mei 2020 leidt tot grote woede. De video van Floyd gaat viraal en zorgt ervoor dat dat over de hele wereld mensen de straat opgaan om te demonstreren tegen politiegeweld en discriminatie.

Black Lives Matter hashtag via Instagram

De The Black Lives Matter Movement is in mijn voorbeelden, het enige voorbeeld die gebruik heeft gemaakt van al mijn voorbeelden.

  • Ze communiceren een helder doel; namelijk, Black Lives Matter. Stop discriminatie en politiegeweld tegen zwarte mensen.
  • Daarnaast, werd er een echt vertel een verhaal verteld. Niet alleen die van Floyd maar van alle slachtoffers.
  • Op Instagram deelde mensen video’s van politiegeweld en discriminatie.
  • De virale hashtag; #BLM of #Blacklivesmatter werd massaal gedeeld door Instagram gebruikers, influencers en grote bedrijven.
  • En overal op de wereld gingen mensen de staat op. De grootste protesten hebben plaats gevonden in de Verenigde staten, het thuisland van vele slachtoffers.

Mocht je nog interesse hebben in informatie over The Black Lives Matter Movement klik dan hier.

Nadelen van protest via Instagram

Ook activisme via Instagram gaat niet alleen over rozen.  Sociale media en technologieën zijn namelijk, niet altijd de beste vrienden van activisten. Er worden regelmatig camera’s ingezet om te achterhalen wie er bij protesten aanwezig waren. Een voorbeeld hiervan is; het protest in Londen in 2009 bij onenigheid over Israël haar aandeel in de Gazastrook. Mensen werden na die protesten alsnog nagetrokken en waar nodig opgepakt. Deze beelden kunnen door de politie gebruikt worden als bewijs bij een rechtszaak.

Daarnaast, is er nog niet genoeg controle op de eerlijkheid van het nieuws. Wegens, deze reden wordt er nog steeds veel nep nieuws verspreid. Onjuiste informatie verspreid zich vandaag te dag net zo snel als wel bruikbare en eerlijke informatie. Controleer dit goed! Neem nieuws niet zomaar klakkeloos over (techacademy,2020)

Waar het uiteindelijk allemaal omdraait is dat jij bewustheid creëert over vraagstukken die jou aan het hart gaan en op de manier waarop jij je het beste voelt. Vergeet niet dat het effect van dat het gebruik van technologische communicatiemiddelen bij het creëren van bewustheid iets is van al vele jaren. Instagram is hierin een nieuw medium en als je dit op de juiste manier inzet kan je hiermee grenzen wegnemen en je bereik vergroten. Tot slot, je doel bereiken.

Litraturenlijst
Drieduite, G. (2020, 18 december). 5 tips voor jou en je organisatie voor een effectieve Instagram Strategie. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://whello.nl/marketing-tips/social-media/5-tips-voor-een-effectieve-instagram-strategie/

Eerten, J. (2020, 19 juli). Executie Iraanse demonstranten gaat niet door. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/19/executie-iraanse-demonstranten-gaat-niet-door-a4006359

Egbers, C. (2020, 18 oktober). De toekomst van Instagram. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://succesfactor.nu/expertise/social-media-marketing/de-toekomst-van-instagram/

Instagram de kracht van social media - Ad Alliance Den Haag (Adfactor). (z.d.). Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.adfactor.nl/site/page/de-kracht-van-social-media-instagram

Ketterij, B. (2019, 14 oktober). Waarom videomarketing loont – 12 cijfers [infographic]. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.frankwatching.com/archive/2019/09/14/cijfers-videomarketing-infographic-video/

NOS. (2020a, 21 juli). Sociale media als verzetsmiddel tegen het Iraanse regime: “Dit zagen ze niet aankomen”. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://nos.nl/artikel/2341429-sociale-media-als-verzetsmiddel-tegen-het-iraanse-regime-dit-zagen-ze-niet-aankomen.html

NOS. (2020b, 22 september). #Ikdoenietmeermee: wat willen de rebellerende BN’ers precies? Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://nos.nl/artikel/2349411-ikdoenietmeermee-wat-willen-de-rebellerende-bn-ers-precies.html

NPO. (2020). Wat is Black Lives Matter? Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://beeldverhalen.npofocus.nl/wat-is-black-lives-matter/

NPO3. (2020). Er bestaat een nieuwe taal om je klimaatfrustratie mee uit te drukken. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.npo3.nl/brandpuntplus/ecolet-klimaatfrustratie

Universiteit van Amsterdam. (2019, 22 november). Sociale media beïnvloeden protest, maar lokale omstandigheden ook. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.uva.nl/shared-content/faculteiten/nl/faculteit-der-maatschappij-en-gedragswetenschappen/nieuws/2019/11/sociale-media-en-protest.html?cb

Waals, K. (2020, 13 juni). Laten we Instagram niet het ‘Sociale medium van de verzetsbeweging’ noemen. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/laten-we-instagram-niet-het-sociale-medium-van-de-verzetsbeweging-noemen~b66aae51/

Walsh, S. (2020, 16 september). Why Kim Kardashian, J.Law, Kerry Washington And Other Celebs Are Quitting IG and FB For A Day. Geraadpleegd op 4 januari 2021, van https://www.elle.com/culture/celebrities/a34039218/what-is-stop-hate-for-profit-campaign-celebrities-freezing-instagram-facebook/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *