Waarom ook jij moet promoten doormiddel van TikTok!
Het is niet altijd makkelijk als restaurant eigenaar en al helemaal niet meer sinds de Corona periodes. Echter is het natuurlijk belangrijk om nieuwe mensen naar jouw restaurant te trekken dmv marketing. Tegenwoordig zijn daar allerlei manieren voor. In dit blog zul je bij de hand genomen worden en stap voor stap erachter komen wat TikTok is en hoe het de sleutel is tot meer klanten aantrekken.
Wat is Tiktok?
We zijn er allemaal inmiddels wel bekend mee, TikTok. Een platform waar je korte filmpjes en foto’s met de wereld en je vrienden kunt delen. Een geweldig middel voor restaurant marketing. Het medium groeit wereldwijd ongelooflijk snel. De app heeft steeds meer gebruikers en is uitgegroeid tot veel meer dan gewoon een dansapp. De afgelopen 2 jaar zijn er in Nederland 3,3 miljoen gebruikers bij gekomen waardoor de app nu rond de 4 miljoen gebruikers heeft. Bijna alle gebruikers behoren tot de generatie van millenials en gen Z. Meer dan de helft van Gen Z zit op de app en van de millenials maakt 39% er gebruik van.
Wat maakt marketing voor restaurants op TikTok anders dan op andere kanalen?
In tegenstelling tot andere sociale media kanalen kijken de meeste mensen op TikTok niet naar gebruikers die ze volgen maar vooral naar gebruikers die ze niet volgen, oftewel de “For You Page”. Hier kijken de gebruikers naar filmpjes of foto’s van andere gebruikers die ze niet kennen. Het is te vergelijken met de verkenningspagina van Instagram waar ook verschillende berichten van gebruikers die ze niet volgen tevoorschijn komen. Wat ook anders bij Tiktok is, is het algoritme. Het maakt geen verschil uit wie er een filmpje/foto upload. Ze hebben allemaal een even grote kans om de nieuwste rage te worden. Het algoritme kijkt naar onderwerpen die de gebruiker leuk vind en in het verleden veel naar heeft gekeken. Hierdoor is het makkelijker om views te krijgen dan op andere mediums.
Waarom kiezen voor marketing via TikTok?
-
“TikTok communities”
TikTok heeft veel verschillende communities. Dit zijn kleine gemeenschappen binnen het platform wat het makkelijker maakt om een bepaalde doelgroep te vinden. Zo heb je #FoodTok, #BookTok #CoupleGoals #Date #DarkMemes en nog meer. Het is van groot belang om te onderzoeken welke communities bij jouw restaurant aansluiten, zo kun je gemakkelijker jouw doelgroep targetten. Zo kun je gebruik maken van hastags als #FoodTok en terecht komen in de foodtok community waar recepten en filmpjes van restaurants te vinden zijn.
Ook is het van belang om te kijken of de hashtag die je in gedachte hebt wel genoeg gebruikt wordt, waar die gebruikt wordt en of die toepasselijk is bij jouw onderwerp. Zo kun je bijvoorbeeld wel een hashtag bedenken maar als die maar 5 keer is gebruikt zullen niet veel mensen daar op gaan zoeken of als je hashtag alleen in India wordt bekeken zal die ook zeker niet van toepassing zijn.
-
Hoge engagement rate
De engagement rate ligt op Tiktok veel hoger dan die bij de concurrenten als Instagram 0,83%, Facebook 0,13% en Twitter 0,05%. De reden dat deze ratio zo belangrijk is, is omdat het, het succes meet van een campagne post. Dit wordt op Tiktok gemeten in het aantal likes, comments aantal keer opgeslagen en aantal keer gedeeld.
-
De marketing statistieken voor restaurants op Tiktok liegen niet!
Er zijn een aantal onderzoeken gedaan onder millenials waaruit is gebleken dat TikTok marketing goed van pas komt voor restaurants en TikToks wel degelijk invloed van invloed zijn op waar mensen gaan eten of waar ze eten bestellen. Dit zijn de resultaten uit het onderzoek op een rijtje gezet:
- 20% van de gebruikers zijn in een restaurant in een andere stad gaan eten na het zien van een Tiktok.
- 51% van de gebruikers heeft een restaurant bezocht na het zien van een speciaal gerecht op het menu in een Tiktok.
- 55% van de gebruikers heeft een restaurant bezocht nadat ze het eten er lekker uit vonden zien in een Tiktok.
- 36% van de gebruikers heeft ergens gegeten of eten besteld na het zien van een Tiktok.
Hoe moet ik mijn restaurant promoten op TikTok?
Genoeg over wat Tiktok is en waarom TikTok een geweldig medium is voor de marketing van jouw restaurant. Ik hoop dat ik je over heb kunnen halen dat het het zeker waard is. Nu kunnen we het dan eindelijk hebben waar het echt om gaat. We weten inmiddels dat promotie op TikTok goed is maar hoe moet je dit nou eigenlijk doen? Dit verschilt erg per restaurant en hoe je jouw restaurant profileert. Hieronder zijn een aantal manieren op een rijtje gezet:
-
Marketing doormiddel van influencers
Influencers zijn er in allerlei soorten en maten te vinden. Zo heb je mega influencers die meer dan 200.000 volgers hebben maar je hebt ook nano en micro influencers. Deze hebben niet meer dan 25.000 volgers. Hierdoor hoef je niet per se een groot budget uit te trekken om een super bekende influencer in te huren. Elk type influencer heeft een bepaald aantal voordelen en nadelen. Mega influencers kunnen een groter publiek bereiken dan micro en nano influencers echter kunnen micro en nano influencers door het algoritme van de app nog steeds veel mensen bereiken.
Tevens hebben micro en nano influencers het voordeel dat zij betrouwbaarder over komen bij promotie. Een voorbeeld van marketing d.m.v. influencers is een influencer bij jouw restaurant laten eten, dit filmen en het online posten. Een ander voorbeeld is een bekende influencer een signature dish/ drink geven in je restaurant voor promotie op Tiktok. Dit heeft Dunkin Donuts bij TikTok ster D’amelio gedaan. Dit heeft ertoe geleid dat de omzet van Dunkin Donuts met 20% steeg.
-
Laat men zien hoe het er van binnen uit aan toe gaat
Creëer een unieke band met de mensen die je bereikt via TikTok. Probeer met name unieke en creatieve video’s te maken. Uit onderzoek is gebleken dat 56% zich positiever voelt richting een Tiktok als die creatief was. Dit kun je doen door men een kijkje van achter de schermen te geven of te laten zien hoe men sommige dingen zelf vanuit huis zou kunnen maken. Hierdoor voelt men zich eerder verbonden met het bedrijf zonder ook maar een keer te zijn langsgekomen.
-
Marketing promoties: menu van het restaurant op het platform
Dit is het meest voor de hand liggend en het meest simpel. Je kunt betalen om op de verkenningspagina van de gebruikers te komen. Hier kun je laten zien wat je verkoopt en hoe jouw restaurant eruit ziet. Tevens kun je hashtags onder deze posts gebruiken en zo terecht komen in de communities die voor jouw restaurant toepasselijk zijn.
-
User Generated Content
User generated content is een geweldig middel om meer mensen naar je restaurant toe te krijgen. Het is content over jouw restaurant gemaakt door mensen die zijn komen eten. Dit is gratis reclame en kan natuurlijk nooit kwaad. Er zijn een aantal manieren om mensen UGC voor je restaurant te laten maken. Je kunt challenges beginnen. Denk aan de icebucket challenge. Hiermee creëer je ook FOMO, oftewel fear of missing out. Men doet dan graag mee omdat ze bang zijn dat ze iets missen. Ook kun je een prijs verloten als men iets voor jou post op Tiktok. Hierdoor zullen meer mensen over jouw restaurant posten.
Conclusie
TikTok is een geweldig medium voor restaurant marketing. De app wordt zowel landelijk als wereldwijd door steeds meer mensen gebruikt. Het onderscheid zich op verschillende manieren van de concurrentie (Instagram, Facebook en Twitter). Daarnaast geeft het genoeg redenen om jouw te bedrijf te promoten op de app zoals een hoge engagement rate, de subcommunities en statistieken die laten zien dat er grote voordelen aan promotie op de app zitten. Als je bent overtuigd dat Tiktok een goed medium voor promotie is kun je kijken naar hoe je jouw restaurant op Tiktok kunt promoten. Dit kan op veel verschillende manieren maar het is vooral belangrijk om te kijken wat bij jouw restaurant past.
Ik hoop dat ik je heb kunnen overhalen om jouw restaurant op TikTok te gaan promoten. Ik heb er geen twijfels over dat als je dit consistent zal doen het positief zal uitpakken.
Begin met TikTok promoties en zie de wachtrij voor jouw restaurant verdubbelen!
Ben je geïnteresseerd in meerdere vormen van Digital Growth? Kijk dan vooral op de webpagina.