Hoe bereik je positie #0; the Featured Snippet?

The Featured Snippet

Wat is een featured snippet?

Een featured snippet is een korte tekst die antwoord geeft op een specifieke vraag/stelling. Het doel van een featured snippet is om direct het goede antwoord te geven waar de gebruiker naar op zoek is, zonder de SERP (search engine result page) te verlaten. De content van een featured snippet is afkomstig van een relevante webpagina. Een voorwaarde voor een featured snippet is dat deze webpagina op positie één tot tien moet staan binnen Google. De volgende informatie wordt gebruikt voor de featured snippet:

  • De informatie van de betreffende website
  • De link naar de pagina
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina

“Hoe moet je handen wassen?”, “Top 10 Netflix films” of “Wie is Lewis Hamilton?” zijn zomaar vragen die je kan stellen aan Google. De antwoorden op deze vragen komen bovenaan in Google te staan, in een soort antwoordenruimte, nog boven het eerste webresultaat. Dat klinkt toch ideaal? Google laat je direct het juiste antwoord zien. Je hoeft hierdoor niet op het eerste webresultaat te klikken. Dit is een featured snippet. In deze blog lees je wat een featured snippet is, welke varianten er zijn en wat de stappen zijn om zelf een featured snippet in werking te stellen.

Waarom zijn featured snippets belangrijk?

Verschillende onderzoeken tonen aan dat de eerste drie posities binnen Google het meeste verkeer vertonen. Bijna 30% van de kliks in de zoekresultaten gaan naar de eerste positie en meer dan 50% van de kliks leiden naar de eerste drie posities. Daarnaast kan de bekendheid van een featured snippet binnen Google een indicator zijn van merkidentiteit en hoe de gebruikers jouw website zien. Een ander voordeel van een featured snippet is de mobiele versie. Hierbij neemt de featured snippet 50% of meer in van je telefoonscherm (gekeken naar een iPhone X). Dit houdt in dat je de eerste positie binnen Google ‘verslaat’, wat voor enige concurrentie kan zorgen. Daarnaast zijn featured snippet een mogelijkheid om meer kliks te verkrijgen uit de organische zoekresultaten, zonder dat je daarvoor hoger hoeft te ranken.

Google wil het de zoeMobiele versieker makkelijker maken door direct het antwoord te tonen binnen de SERP. In Amerika wordt Google Voice Assistent bijna dagelijks gebruikt op mobiele apparaten. Je spreekt je vraag in en je ontvangt via de featured snippet direct het antwoord op je vraag. Daarnaast gaat het luisteren naar een antwoord sneller dan dat je het antwoord hebt gelezen. Nog meer kansen voor de featured snippet om de wereld van SEO te verrijken en optimaliseren. Maar dan…

Een nadeel van een featured snippet is dat ze een prominente plek innemen in de SERP. De website van de featured snippet krijgt directe aandacht en (eventueel) meer kliks. De gebruiker is immers opzoek naar het gegeven antwoord. Hierdoor kan het voorkomen dat ondanks jouw website organisch goed scoort, je verkeer en kliks misloopt omdat je met de betreffende pagina geen featured snippet hebt. Met andere woorden: of je nu op positie 10 of positie 100 staat met je website, je krijgt bijna geen verkeer richting je website door de huidige featured snippet. Deze concurrentie is vooral zichtbaar bij de grotere bedrijven warenhuizen of telecombedrijven. Indien je in een niche omgeving opereert zal de concurrentie minder aanwezig zijn. Dit hangt natuurlijk af van de zoekwoorden die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Bijvoorbeeld een speciaalzaak in dierenvoeding van Beagle puppies.

Welke featured snippets zijn er?

Er zijn vier varianten snippets: lijsten, paragrafen, tabellen of video’s. Laten we kijken wat het verschil is tussen de verschillende snippets en welke snippet het beste past bij jouw artikel.

  1. Featured snippet: lijsten

De eerste variant is onder te verdelen in een numerieke lijst en een opsomming. Als eerst de numerieke volgorde. Deze vorm van featured snippet stelt een lijst die de verschillende stappen binnen een proces laat zien of hoe je iets moet uitvoeren. Denk hierbij aan het volgen van een recept. Het fijne aan deze variant is dat je in een overzicht ziet wat je kan verwachten van de gestelde vraag. Vaak is er bij een numerieke lijst ook een afbeelding te zien ter ondersteuning van het geschreven proces. Als we een van de vragen aan het begin van dit artikel erbij pakken (Hoe moet je handen wassen) dan ziet de snippet er als volgt uit:

Numerieke lijst

Opsommingen

Opsommingen zijn een lijst met bulletpoints waarvan Google de subkoppen uit de website haalt. Bij opsommingen gaat het niet zo zeer om de numerieke volgorde, maar het gaat er meer om welke koppen de subkoppen zijn om te tonen in de snippet. Zowel bij de numerieke lijsten als bij de opsommingen worden er gemiddeld 6 tot 8 items getoond en bevatten ze niet meer dan 50 woorden.

  1. Featured snippet: paragraaf

Van deze kleine stukjes tekst worden we allemaal erg vrolijk! De definitie die Google toont is kort maar krachtig. Deze snippets komen over het algemeen het meeste voor en zijn erg gebruiksvriendelijk. Google haalt de tekst van een website waarvan Google denkt dat je naar dit antwoord op zoek bent. De FAQ pagina van een website is een goed voorbeeld die gebruikt kan worden als featured snippet. Er wordt namelijk direct antwoord op de vraag gegeven en Google kan dit makkelijk lezen en koppelen aan de zoeker. De vragen in de zoekbalk beginnen over het algemeen met “wie is”, “wat is”, “hoe”, “waarom is”. Net als bij de lijsten is het aan te raden om  niet meer dan 50 woorden te gebruiken.

 

Lewis Hamilton

  1. Featured snippet: tabel

Deze vorm van een snippet wordt gebruikt om een serie aan data te weergeven. Voorbeelden zijn tabellen voor het omrekenen van valuta, de wereldpopulatie of het onderstaande voorbeeld het omrekenen van Amerikaanse maten naar Europese maten. Google toont van de tabel op de webpagina 5 rijen en 2 kolommen. Klik je in het onderstaande voorbeeld op nog 13 rijen dan zie je de rest van de tabel. Google laat niet de gehele tabel zien maar alleen het stuk informatie waar je als gebruiker naar opzoek bent. Dit hangt dus af van de zoekwoorden die gebruikt worden in de zoekbalk. Het kan dus voorkomen dat zodra je klikt op de link je de gehele tabel ziet. Google laat maar weer eens zien wat de mogelijkheden zijn!

Tabel

  1. Featured snippet: YouTube

De laatste variant van een featured snippet is het tonen van een video van YouTube. Google laat een willekeurig frame van de video zien. Je kan de video direct afspelen in de SERP. Indien je in je video omschrijven tekst verwerkt waar de video over gaat, dan kan het voorkomen dat Google niet de video laat zien maar het stuk tekst. Dit kan je een goede indicatie geven of dit werkelijk hetgeen is waar je naar opzoek bent. Gemiddeld duurt een video 6 minuten. In principe kan elke featured snippet een video zijn, mits Google kan lezen waar de video over gaat.

Youtube

Wat zijn geen featured snippets?

Er zijn een aantal andere snippets/answers die erg lijken op een featured snippet. In de afgelopen jaren is er veel ontwikkeling geweest binnen de zoekmachineoptimalisatie. Google experimenteert al jaren (en nog steeds) met allerlei soorten snippets en answers. Het kan dus voorkomen dat dit artikel over een tijd al ‘uit de mode’ is.

De onderstaande varianten laat Google zien in de SERP. Hieronder lees je welke drie dit zijn:

  1. Rich Answer

We kennen deze vorm van antwoorden voorheen als Instant Answers of ook wel Quick Answers. Google verleent een antwoord op deze vraag en geeft daarbij geen credit aan dergelijke websites met hetzelfde antwoord. Rich answers zijn korte antwoorden zoals feiten. Het zijn over het algemeen veel voorkomende vragen van openbare bronnen. Voorbeelden zoals de afstand tot de maan, hoe zwaar is een olifant of Google Translate.

Afstand tot de maan

  1. Kenniskaarten (Knowlegde Graph)

De kenniskaarten worden meestal getoond bij merken, landen, steden mensen of organisaties. Het is een grote database met enorm veel informatie. Deze variant komt vaak voor in de vorm van een fotogalerij, ook wel een afbeeldingscarrousel. Het doel van een kenniskaart is om de gebruiker direct een antwoord te verlenen op de zoekvraag. Je ziet een kenniskaart ook vaak bij een cast van een film of productie. Zoek je bijvoorbeeld op bezienswaardigheden Parijs dan toont Google een featured snippet aan top 10 bezienswaardigheden, een knowlegde graph van Parijs, de geschiedenis van de stad en de mogelijkheid om direct een vlucht te boeken. Easy toch?

Kenniskaart

  1. Rich snippet

Deze snippets bestaan uit uitgelichte onderdelen van een geselecteerde website. Een ‘normaal’ Google resultaat toont de titel en de metatitle, maar het valt niet op. Voeg je een bepaalde gestructureerde data code toe aan je pagina’s dan verrijkt Google deze en vallen ze meer op. Kijk maar eens naar het onderstaande voorbeeld. De eerste en de derde positie vallen direct op door de afbeelding en de classificering. De tweede positie wordt daarmee minder interessant. Het verschilt per zoekopdracht welke gegevens er worden getoond. Denk hierbij aan de sitenaam, de waardering, productvoorraad en reviews. Bij een laptop zul je namelijk niet een bereidingstijd vinden, zoals hieronder is weergeven.

Rich snippet

Hoe kan je er voor zorgen dat jouw website een featured snippet krijgt?

Als het gaat om het verkrijgen van een featured snippet is jouw strategie het meest belangrijk. Ook al heeft de content waar je over schrijft al een featured snippet, er is altijd ruimte voor verbetering. Je kan de huidige snippet vervangen door die van jou. Belangrijk bij het kiezen van de juiste zoekterm is de lengte van de zoekterm. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat:

  • Zoekwoorden bestaande uit één woord 4.3 % kans hebben
  • Zoekwoorden bestaande tot 5 woorden 17% kans hebben
  • Zoekwoorden bestaande tot 10 woorden 55,5% kans hebben op een featured snippet.

Lengte van zoekwoorden

  1. Kies je zoekwoorden en de lengte

De beste manier om erachter te komen waar je bezoekers naar op zoek zijn is om eens een kijkje te nemen in de People Also Ask box. Hierin worden gerelateerde vragen gesteld en bevatten vaak 4 of meer woorden. Dit zijn long-tail gerichte zoektermen. De lengte van die snippet toont namelijk de zoekintentie van de gebruiker aan. Het laat zien in welke plek de gebruiker zich in de sales funnel bevindt. Een zoekterm als ‘goede schoen’ is niet bijzonder. Daar zal Google een rich snippet voor geven. Maar als de gebruiker op zoek is naar ‘stevige schoenen om bergen te beklimmen in Oostenrijk’, dan kan je het artikel concreter maken door informatieve content te schrijven over de schoenen en de gebruikerservaring op je website te optimaliseren om zo tot een eventuele conversie te komen.

 

  1. Schrijven maar!

Zodra je je zoekwoorden hebt gekozen, is het belangrijk dat je meerdere alinea’s over je zoekwoord gaat schrijven. Houd in gedachten voor welke doelgroep je gaat schrijven. Gebruik je meer een formele of een informele toon? En wat wil je met je artikel bereiken? Stel meerdere vragen in je artikel die antwoord geven over het door jouw geselecteerde zoekwoord. De optimale lengte voor een featured snippet is tussen de 40 en 50 woorden. Zorg ervoor dat je in de eerste alinea al antwoord geeft op de vraag. Op die manier weet de lezer ook waar jouw artikel over gaat en is de kans aannemelijker dat de bezoeker de rest van jouw artikel gaat lezen.

 

  1. Denk na over je snippet variant

Ga voor jezelf na wat voor featured snippet bij je artikel past. Is dit een paragraaf, een lijst, een tabel of een video? Voor elke snippet gelden andere voorwaarden. Optimaliseer de content voor de snippet die je wil verkrijgen. Werk daarnaast met een koppenstructuur <h1>, <h2>, <h3> ect. Hierdoor verhoog je het zoekvolume naar het gekozen zoekwoord en kan Google het makkelijker lezen. Tip: zorg dat je tussenkoppen één van de vragen bevat waar bezoekers naar opzoek naar in Google. Geef in die betreffende alinea gelijk het antwoord.

 

En verder?

Je kent nu de basis van een featured snippet. Indien je een eigen website met blog hebt ben ik benieuwd of dit artikel op gebied van SEO je kan helpen. Kan je op deze manier nu je content optimaliseren? Aarzel vooral niet om vragen te stellen in de comments.

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *