Het optimaliseren van e-mailmarketing met A/B testen

Optimaliseren e-mailmarketing met A/B testen

Nieuwsbrieven, vrijwel iedereen is er mee bekend! Het is niet voor niets de meest gebruikelijke manier van e-mailmarketing. Maar hoe vaak lees jij die nieuwsbrieven eigenlijk? Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw nieuwsbrief wordt gezien door jouw ontvangers. Maar hoe optimaliseer je jouw e-mailmarketing zó dat je het gewenste aantal clicks of website bezoeken kunt vergroten? Dit kan met A/B testen! In deze blog lees je de handigste tips hoe jij jouw e-mailmarketing kunt optimaliseren en A/B testen kunt inzetten om het succes van jouw nieuwsbrief te vergroten!

Wat houdt e-mailmarketing eigenlijk in?

E-mailmarketing wat houdt het nou eigenlijk in? Het woord geeft het eigenlijk al weg, er wordt bij deze vorm van direct marketing gebruik gemaakt van e-mail om hiermee een boodschap over te brengen naar de betreffende ontvanger of doelgroep. De meest gebruikte vorm van e-mailmarketing is de nieuwsbrief. Zowel grote als kleine ondernemers kunnen profiteren van e-mailmarketing het is tenslotte een makkelijke manier om jouw doelgroep te bereiken. Dit gebeurt meestal via een nieuwsbrief. Via de nieuwsbrief kun je de doelgroep informeren, activeren of  motiveren! Ook kun je een nieuwsbrief inzetten om te kijken naar de klanttevredenheid, acties te promoten of om de conversie naar jouw website te vergroten.

Maar hoe kan je er nou voor zorgen dat je zeker weet dat jouw content goed past bij jouw doelgroep? Willen zij deze content wel zien of is er verandering nodig? Wat dacht je van het optimaliseren van jouw e-mail marketing doormiddel van A/B testen om hierachter te komen en de gewenste resultaten te behalen!

Wat is dat A/B testen?

Optimaliseren e-mailmarketing met A/B testen

A/B testen is een vorm van splittesten. Je hebt hierbij 2 varianten van bijvoorbeeld je nieuwsbrief of een webpagina die je gaat testen op jouw doelgroep. Het gaat als volgt in zijn werk: stel dat je bijvoorbeeld 2 varianten hebt van dezelfde nieuwsbrief. Eentje in het rood en eentje in het blauw. De helft van jouw doelgroep ontvangt de blauwe versie en de andere helft de rode versie van de nieuwbrief. De rode versie van de nieuwsbrief is versie A oftwel de orignele versie, dit is de versie waar je op controleert. De blauwe nieuwsbrief is versie B, dit is het alternatief en de versie waar je de variaties op kunt toepassen. Na de door jou bepaalde tijdsperiode kan jij bepalen op basis van jouw belang welke nieuwbrief de winnaar is van de test. Denk hierbij aan verhoogde interactie onder de ontvangers of verschil in de e-mail conversies.

Waarom eigenlijk A/B testen?

A/B testen zet je voornamelijk in als je wilt optimaliseren. In het geval van het optimaliseren van e-mailmarketing doormiddel van A/B testen is het handig om dit uit te proberen met een nieuwsbrief. Wil je bijvoorbeeld de e-mail conversies verhogen of wil je juist een hogere openratio of klikratio? Door te testen op verschillende specifieke elementen in je e-mail of zelfs verschillende varianten, is het mogelijk om voor jezelf uit te zoeken wat het beste werkt voor het gewenste resultaat.

Welke variaties van A/B testen kun je toepassen voor het optimaliseren van e-mailmarketing?

Er zijn vele opties en aspecten die je kunt testen in je nieuwsbrief. Denk hierbij aan kleur, onderwerp regels, CTA buttons etc. hieronder een aantal tips bij het optimaliseren van de volgende punten:

  • Het optimaliseren van de klikratio: Als je de klikratio van je nieuwsbrief wilt verhogen is het handig om te kijken naar elementen in je nieuwsbrief die meestal verbonden zijn aan een Call to action. Denk hierbij aan buttons in je nieuwsbrief die doorlinken naar een blogpagina. Je kunt kijken naar de vorm van zo’n button maar ook de kleur of de positie van de button in de nieuwbrief. Het is hierbij wel belangrijk dat je één element per keer aanpast en test. Verander je teveel dan kun je zelf lastig een conclusie trekken over het element dat de uitslag heeft beinvloed.
  • Het optimaliseren van de openratio: Wat betreft de openratio van een nieuwsbrief is het handig om te kijken naar de elementen die men als eerste zal zien als ze een e-mail van jou ontvangen. Denk hierbij aan de onderwerps titel of een header, moet deze langer of juist korter? Wil je inspelen op bijzondere feestdagen of niet? Ook is het mogelijk om te experimenteren met verzendtijden, probeer eens versie A in de ochtend te sturen en versie B bijvoorbeeld in de middag.
  • Het optimaliseren van de conversieratio: Bij dit onderdeel mag een A/B test haast niet ontbreken. Deze versie van optimalisatie is ook alleen mogelijk als de nieuwsbrief gekoppeld is aan een webshop. Mailchimp heeft hier toevallig een handige functie voor: ‘Total revenue’ met deze optie kun je meten welke nieuwsbrief de meeste omzet heeft gebracht. Voordat je hiermee aan de slag gaat is het handig om een hypothese op te stellen en deze te testen. Voor meer tips over deze manier van testen klik hier.

Handige Websites voor het optimaliseren van e-mailmarketing met A/B testen:

https://mailchimp.com/

Persoonlijk vind ik Mailchimp het fijnste om te gebruik, het is erg overzichtelijk en er is duidelijke uitleg te vinden. Neem eens een kijkje op de website zou ik zeggen, en ga meteen aan de slag met A/B testen!

Hoe ga je aan de slag met A/B testen om je e-mailmarketing te optimaliseren?

Maar hoe ga je dan uiteindelijk aan de slag? Eerst moet je weten wat jouw doelgroep is. Hoe groot is deze doelgroep? En hoe groot moet je doelgroep zijn om een representatieve uitslag van je A/B test te kunnen bepalen? Wat wil je precies bereiken met de A/B test? En hoe wil je dit gaan meten? Je moet hierbij denken aan de tijdsperiode van je test maar ook de elementen waarop de winnaar volgens jou bepaald wordt.

Nadat je nagedacht hebt over de bovenste punten kunnen we richting het opzetten van de campagne gaan voor de toelichting hiervan heb ik een aantal handige linkjes op een rijtje gezet die jou kunnen helpen met het correct opzetten van jouw A/B test:

Als het goed is ben je nu ready to go, en is het nu afwachten voor de winnaar en het vastleggen van de resultaten. Onthoud nogmaals dat het belangrijk is om een tijd of periode vast te leggen & controleer altijd of de gegevens wel kloppen voordat je de A/B test uitstuurt.

Met deze tips en tricks kun jij altijd doorgaan met het verbeteren van jouw nieuwsbrief! Dus waar wacht je nog op? Begin nu met A/B testen en zie jouw succes stijgen! Voor meer leuke en interessante marketing blogs kun je een kijkje nemen op digitalgrowth-almere.nl. Ik zeg doen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *