Maak kennis met Pinterest advertising voor de feestdagen

hoeveelheid bezoekers die al via pinterest aan de haak wordt geslagen

Verhoog je verkeer naar je website met Pinterest Advertising voor de feestdagen in 2020. 

De feestdagen komen eraan en de meeste bedrijven moeten vanwege Corona doorgaan via e-commerce om hun bedrijf niet failliet te laten gaan. Maar hoe concurreer je met de rest van de bedrijven die ook gebruik willen maken van online advertising?

Social media kan momenteel beschouwd worden als de grootste marktplaats ter wereld. Zeker nu de draai naar digitalisering is versneld. E-commerce zal de komende jaren versneld aan belang winnen en neemt deels de winkelervaring ook over.

Dit artikel is speciaal geschreven voor bedrijven die producten/diensten kunnen aanbieden waar klanten rond de feestdagen er geïnteresseerd in zijn. Denk maar aan cadeaus, lifestyle, fashion, huishoudelijke decoratie of gerechten die je wilt maken voor de feestdagen.

Wist je dat?

  • 67% van de pinners vindt Pinterest een belangrijk platform om vooraf te kunnen plannen voor feestelijke aankopen.
  • 7 miljoen mensen gebruiken Pinterest om ideeën te krijgen voor de feestdagen.
  • Pinners slaan jaarlijks 45% van de ‘’Black Friday’’ pins

Focus op Pinterest Advertising en niet op Facebook Advertising

Hoor jij jezelf wel eens zeggen, ‘’ik ga shoppen op Facebook’’ ? Nou mij hoor je dat niet zeggen hoor. De meeste Facebook gebruikers gebruiken Facebook om te kunnen zien wat hun vrienden en familie allemaal gepost hebben. Het kan ook handig zijn voor event planning of wanneer je nieuwe mensen wilt leren kennen. Begrijp me niet verkeerd. Facebook heeft hele goede marketing tools om het proces van je bedrijf te kunnen volgen. Wat werkt wel en wat werkt niet bij zo’n advertisement. Maar heb je naast Facebook wel verder gekeken en is Facebook wel het juiste platform voor jouw bedrijf om advertenties te plaatsen?

Er is zoveel concurrentie op Facebook, dat veel bedrijven Pinterest vergeten. Terwijl Pinterest juist dé social network platform is om inspiratie op te kunnen doen.  De gemiddelde bezoeker besteedt meer geld op Pinterest t.o.v. alle andere social network platforms.

“Pinterest is currently responsible for 41% of e-commerce traffic and drives more than twice as much as Facebook.” -Inc

Voordelen van Pinterest advertising:

  • Pinterest is op Google en YouTube na het grootste search platform op het internet
  • Er is nog niet veel concurrentie aanwezig
  • Advertising is goedkoper, kosten zijn per klik relatief laag
  • Pinterest gebruikers zijn kopers
  • Bereik is heel groot
  • Je geeft al een beeld aan bij de oriëntatie fase
  • Ook Pinterest maakt gebruik van uitgebreide statistieken
  • Onopvallende marketing

Sinds april 2019 is het ook mogelijk om gebruik te kunnen maken van Pinterest advertisement in Nederland. Wat Pinterest ook zo opvallend maakt is dat het een combinatie is van een search platform en visual platform. Het is het ideale platform om naamsbekendheid te kunnen creëren voor een doelgroep die daadwerkelijk er ook geïnteresseerd in is tijdens de oriëntatiefase. Met Pinterest kan je namelijk je vindbaarheid en zichtbaarheid vergroten en extra verkeer naar je website leiden.

‘’Pinterest is het enige platform waar advertenties van toegevoegde waarde zijn. Zij vinden waar ze naar op zoek zijn. Jij laat je bedrijf groeien.’’ -Pinterest Business

Naast dat Pinterest gebruikt wordt om naamsbekendheid te creëren, zien vele marketeers ook dat Pinterest ads veel resultaten oplevert. Meer dan de helft van de Pinterest gebruikers maken een online aankoop, nadat zij een pin van het bedrijf hebben gezien op Pinterest.

 

Zit jouw doelgroep ook op Pinterest?

Pinterest heeft in Nederland 3,5 miljoen gebruikers. Wereldwijd heeft Pinterest 335 miljoen maandelijkse gebruikers met een groei van 26% ten opzichte van vorig jaar. De meeste gebruikers op Pinterest zijn tussen de 18 en 50 jaar. Wel is het zo dat de meeste gebruikers vrouwen zijn. Dit is in de afgelopen jaren gaan schuiven en steeds meer mannen maken nu ook gebruik van Pinterest. 85% van de gebruikers gebruiken Pinterest via hun mobiel.

Sinds Pinterest een search platform is, moet je er goed voor zorgen dat je doelgroep je vindt door middel van de juiste zoekwoorden. Naast dat je een mooie foto hebt van je product, kan je ook tips, adviezen en uitleg geven. Zorg ervoor dat jouw pin een meerwaarde biedt aan de geïnteresseerde Pinterest gebruiker. Pinners zijn ook planners en kunnen zelfs 2-6 maanden van te voren beginnen voor het pinnen voor feestdagen. Pinterest geeft je ook de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van interesse-,demografische- en zoekwoordentargeting.

Hoe ziet een Pinterest ad eruit?

Pinterest Ads zijn erg vergelijkbaar met normale pins. Het enige verschil is dat je een kunt zien, dat het een gesponseerde ad is. Een voordeel hiervan is dat een advertentie niet storend overkomt. Hoe een ad op iemands feed komt hangt af van de gebruikers zoek geschiedenis. Onderwerpen die betrekking hebben tot de zoekgeschiedenis zullen sneller in iemands feed komen t.o.v. een feed wat niet gerelateerd is aan de ad. Pinterest ads kunnen ook via leeftijd, locatie, categorie en interesse worden gebaseerd. Zo kun je gerichter je doelgroep vinden die bij jouw merk past. Het is één van de efficiëntste manieren om traffic, conversie en merkbekendheid te verhogen.

 

5 soorten Pinterest ads

  1. Gesponsorde pins

Gesponsorde pins zien het zelfde uit als gewone pins, maar bevatten wel een ‘’gesponsord’’-label. Een gesponsorde pin komt ook sneller naar boven en wordt door meer mensen getoond ten opzichte van niet betaalde pins. Pinners kunnen jouw gesponsorde pin ook delen op hun social media. Dit lijdt dan tot gratis reclame wat zeker voordelig is voor jou.

  1. Gesponsorde video’s

Gesponsorde video’s zijn in principe het zelfde als een gesponsorde foto, maar dan in vorm een video. Hiervan zijn er twee soorten video’s: gesponsorde video’s op standaardbreedte en gesponsorde video’s op maximale breedte. De maximale breedte zijn dubbel zo breed als een normale pin, waardoor jouw pin extra aandacht zal krijgen. De video neemt dan het grootste deel van de app-scherm in beslag, waardoor ze minder snel afgeleid worden door andere pins. De meerderheid van de pinners gebruiken Pinterest ook op hun mobiele telefoon.

  1. Gesponsorde app-pins

Pinterest maakt het nu ook mogelijk om apps te promoten via de app-pins. Extra handig voor zowel startup bedrijven als grote bedrijven.

  1. Gesponsorde carrousels

Een gesponsorde carrousel bevat 2 tot 5 foto’s. Pinners kunnen door deze ad heen swipen. Het is een samenhang van verschillende advertenties bij elkaar. Perfect als je verschillende producten tegelijkertijd wilt promoten.

  1. Gesponsorde shopping pins

Shopping pins maken het mogelijk om een link te leggen naar de webshops, wanneer een pinner op zoek is naar iets en dat ook wilt kopen. Hierdoor versnel je het koop-proces en maak je het meer user-friendly voor de pinners om te shoppen.  93% van de pinners raadpleegt eerst Pinterest voor een aankoop. Het aantal shopping pins nam in 2019 met 250% ook toe.

 

Kies een campagne doelstelling

Op Pinterest kun je kiezen tussen 5 campagne doelen:

  • Naamsbekendheid (om bewustwording te vergroten)
  • Verkeer (meer bezoekers kunnen overtuigen)
  • Video (meer engaged audience met langere time-on-site)
  • App-install (meer bezoekers kunnen overtuigen)
  • Conversie (vergroten van sales)

Meeste bedrijven hebben meer succes in het oprichten van een verkeerscampagne. Naamsbekendheid of video campagnes kunnen ook een goede mogelijkheid, mits je daar een budget voor hebt. In het algemeen meten bedrijven het liefst via kost per klik en niet via kost per 1000 views. Alleen bij verkeer campagne betaal je per kost per klik.

 

Pinterest-tags zijn belangrijk voor je analyse

Een Pinterest-tag is een stukje code dat je op je website kunt plaatsen om zichten te verzamelen over conversies en om doelgroepen te maken op basis van handelingen die mensen op je website verrichten. De bezoekers die verzameld worden kun je vervolgens weer retargeten met specifieke advertenties. Deze Pinterest-tags zijn interessant om in te stellen als je precies wilt weten wat een bezoeker op jouw website uitvoert per klik. Op Pinterest heb je een keuze uit 9 mogelijkheden:

  • Pagina bezoeken
  • Zoeken (zoekbalk)
  • Lead
  • Checkout (afrekenen – betaling)
  • Add to chart (toevoegen aan winkelwagentje)
  • Bekijken video
  • Inschrijving op nieuwsbrief
  • Bekijken categorieën)
  • Custom – eigen tag

 

Target op de juiste zoekwoorden

Pinterest geeft je de optie om je doelgroep niet alleen via demografische factoren af te kunnen bakenen, maar door middel van zoekwoorden. Houdt de zoekwoorden niet te oppervlakkig en probeer de zoekwoorden die betrekking hebben tot jouw product zo gespecificeerd mogelijk te maken. Zo kun je een doelgroep aanspreken die precies daar naar op zoek is. Long tail key words kunnen heel effectief zijn. Deze worden vaker gebruikt en het maakt de kans dat je gevonden wordt ook groter. Om te kunnen weten waar mensen naar op zoek zijn, kun je online zoekwoordplanners gebruiken. De bekendste hiervan is Google ads. Pinterest geeft zelf aan om minimaal 25 zoekwoorden toe te voegen, maar het is nooit slecht om er meer bij toe te voegen. Kerst cadeau ideeën voor haar, recepten feestdagen simpel, gezonde diner recepten, creatieve kerstversiering 2020 kunnen allemaal voorbeelden zijn voor het toevoegen van de zoekwoorden voor jouw doelgroep.

 

Wat kost zo’n advertentie dan?

De concurrentie is op Pinterest nog niet zo veel als die op Facebook. Hierdoor zijn de kosten ook relatief lager. De verschillen op basis van gemiddelden op Pinterest en Facebook:

CPM kosten per 1000 weergaven: FB € 5,00 en Pinterest € 1,50

CPC kosten per klik: FB € 0,70 en Pinterest € 0,12

CTR Doorklikratio: FB 1,50% en Pinterest 1%

Gegevens komen uit Frankwatching.com

 

 Tips om een mooie Pinterest ad te creëren

 Je wilt dat de pinner op jouw pin stopt, wanneer die aan het scrollen is. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw pin de aandacht trekt van je doelgroep? Zorg ervoor dat je foto/ video op high resolution staat en verticaal gericht. Plaats een URL of logo in je pin voor branding. ‘’How to’s’’ en ‘’tips’’ is een soort content wat vaak op Pinterest wordt opgezocht. Denk hier maar aan ‘’how to decorate your Christmas tree’’ of ‘’tips for finding the perfect Christmas present’’. Een link toevoegen die naar je website lijdt is een must. Dit zorgt voor een toename van 13% in online verkopen. Weergeef de prijsinformatie ook in je pin bij de beschrijving. Dit kan namelijk een stijging van 28% zorgen in de online verkoop.

 

 Aan de slag voor de feestdagen

Gebruik maken van een social network platform is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Consumenten hebben ook steeds hogere verwachtingen tijdens het online aankoop proces. Volgens Pinterest hebben mensen hulp nodig van bedrijven om hen te kunnen helpen bij de voorbereidingen van aankomende feestdagen. Pinterest is een goede platform om je producten voor de feestdagen te kunnen promoten. Het is een marketing vriendelijke site en je advertisement zal goed tussen de andere pins in kunnen blenden, zonder dat het de pinner ook stoort. Laat jouw pin inspirerend zijn met sfeervolle product afbeeldingen voor een optimale winkelervaring in de wintertijd.

Wil je weten hoe je gelijk een Pinterest advertentie aan kunt maken? Klik nu op de onderstaande link:

https://www.pincreative.nl/hoe-maak-je-een-pinterest-advertentie/ 

Zit je doelgroep toch niet op Pinterest? Klik op de onderstaande link om een kijkje te nemen bij Google Ads:

Klanten naar uw webshop trekken met Google Ads

SEA kan ook gebruikt worden voor restaurants tijdens de Corona-tijd:

https://digitalgrowth-almere.nl/sea-gebruiken-om-onafhankelijk-te-worden-van-te-worden-van-thuisbezorgd/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *