NFTs, wat is het en kan je als bedrijf hier geld mee maken?

NFTs zijn erg populair deze dagen maar wat is het en hoe kan je als bedrijf aan deze zogenoemde NFTs verdienen?

Doormiddel van deze blog wordt er uitlegt wat NFTs zijn en waar zij vandaan komen. Hoe worden deze NFTs nu ingezet en wat de toekomst hiervan is. Bovendien hoe je deze technologische nieuwe trend kan toepassen om als bedrijf omzet te generen, maar ook jij als particulier.

Wat zijn NFTs?

NFT’s is een afkorting voor het woord: Non-Fungible Token, dit woord betekend in het Nederlands een niet vervangbaar bewijs. Dit is een technologische ontwikkeling die ervoor zorgt dat je een eigenaarschap kan koppelen aan een digitaal object. Kortom een NFT kan gezien worden als een unieke eigendomsbewijs/certificaat dat niet vervangbaar is of inwisselbaar dat gekoppeld is aan een digitaal object. Nou wat is het dan? Een NFT kan van alles zijn, zoals muziek, kunstwerken, een diploma of een selfie. Je kan dus als het ware van alles, maar ook ECHT alles een NFT maken. Zolang je het kan digitaliseren kan je er een NFT van maken. Iedereen kan dus zien dat jij de eigenaar bent van het digitale object. Zouden wij dit vertalen naar de fysieke wereld is een NFT een eigendomscertificaat dat in een glazen kluis ligt, waarvan jij als enige de sleutel van hebt.

NFT een voorbeeld van wat het is, in de vorm van een nieuws column
Een NFT nieuws column van New York Times dat verkocht is voor $560.000 dollar
NFT voorbeeld: NFTs, wat is het?
NFT voorbeeld: Gemaakt door Beeple. Het lijk van Donald Trump gevandaliseerd en belachelijk gemaakt door het vogeltje van twitter, terwijl iedereen langs loopt en dit lijk negeert. Verkocht voor $6.6 miljoen dollar

Waar komt het vandaan?

NFTs zijn eigenlijk een bijproduct van cryptocurrency en blockchain. Om het zo simpel mogelijk te houden zal ik hier kort op ingaan, omdat crypto en blockchain een blog op zichzelf waard zijn. Crypto, een digitale betaalmiddel dat niet afhankelijk is van banken om transacties te verifiëren. Dit is dus een persoon tot persoon transactiesysteem, waar je geld kan sturen en ontvangen ongeacht waar je bent. Natuurlijk vergt deze digitaal betaalmiddel een goed en veilig werkend systeem. Hier komt blockchain bij kijken. Blockchain is een systeem dat informatie opslaat op een manier dat het erg lastig tot onmogelijk maakt om deze informatie te vervalsen of te hacken. Deze data, ook wel blokken genoemd staan dus permanent vast en word constant geverifieerd door mensen die hier deelnemen dit netwerk wordt dus continu vergroot. Dit heeft het mogelijk gemaakt dat digitale objecten een eigendomscerfitcaat kunnen hebben, oftewel NFTs.

Visueel representatie van de werking van blockchain

Hoe zijn NFTs nu een hype geworden?

De gekte rondom NFTs was er al een tijdje maar de doorbraak kwam in 2021 op 11 maart. De kunstenaar Beeple verkocht zijn digitale verzamelwerk genaamd ”Everydays: The first 5000 days” voor maar liefst 69 miljoen dollar. Hier heeft hij 13 jaar aan gewerkt. Wat het daarnaast ook zo bijzonder maakte is, dat het de eerste NFT-werk is dat verkocht is via een traditioneel veilinghuis.  Daarnaast volgde nog meer NFTs verkopen dat voor meerdere miljoenen verkocht werden. Bedrijven zagen in dat NFTs veel geld kunnen opleveren en gingen hierin verdiepen. Wat deze digitale ontwikkeling zo bijzonder maakt is dat iedereen een NFT kan maken, dit maakt deze technologische ontwikkeling zo toegankelijk.

Hoe maak je een NFT?

1. Kies je item:

Hier is het van belang dat je gaat bepalen wat voor activum je in een NFT wilt laten omzetten. Dit kan een zelfgemaakt kunstwerk zijn, muziekstuk, meme of zelfs een facebook post zijn. Een NFT is een uniek item en heeft maar één eigenaar, deze uniekheid geeft de NFT een waarde. Denk dus hier goed over na.

2. Kies je blockchain uit:

Vervolgens is het van belang dat je een blockchain uitkiest om hier je nft te minten. Minten is het proces van iets totaal nieuws creëren. Betreft blockchain betekent dit het valideren van informatie, een nieuwe blok creëren aan informatie en dit toevoegen aan het huidige netwerk, de blockchain.

Een populaire blockchain is Ethereum de reden hiervoor is, omdat dit netwerk al erg groot is en erg veilig. Verder zijn er nog andere blockchains zoals: Polkadot, Cosmos, Tezos en Binance Smart Chain.

3. Maak jouw NFT-wallet aan:

Vervolgens moet je een digitale wallet aanmaken. Deze wallet is nodig om de kosten te dekken die nodig zijn om je NFT te minten. Deze kosten kunnen alleen betaald worden aan de hand van crypto. Dit moet je dus ook van tevoren op je wallet zetten. Bekende NFT wallets zijn: Trust wallet, Coinbase wallet, Metamask en Math wallet.

4. Kies je NFT-markt uit:

Nadat de wallet is gecreëerd is het nu tijd om je NFT te verkopen. Hiervoor heb je een NFT-markt nodig waar het kan verkocht worden. Axie Marketplace, Mintable en NBA Top Shot Marketplace zijn voorbeelden van NFT-markten.

Hier is het erg van belang dat je research doet naar de verschillende markten. De reden hiervoor is dat je moet kijken welke markt geschikt is voor jouw NFT. Zo verkoopt NBA Top Shot alleen NFTs die gerelateerd zijn aan basketbal. Dit is dus geen geschikte markt als jouw NFT hier niets mee te maken heeft.

Nadat je een keuze hebt gemaakt moet de digitale wallet gekoppeld worden aan het platform dat je hebt gekozen. Dit zorgt ervoor dat je de kosten van het minten van je NFT kan dekken en de opbrengsten hiervan ook op je wallet kan ontvangen.

5. Upload je item:

Nu moet je item uploaden naar het platform. Het gekozen platform hoort een stappenplan te hebben hoe je jouw NFT kan uploaden. Het bestand (MP3, PNG, GOF of een ander type bestand) kan nu omgezet worden in een verkoopbare NFT.

6. Zet het verkoopproces op:

Afhankelijk van het gekozen platform kan je de NFT op de volgende manier verkopen:

  • 1. Verkopen voor een vaste prijs:

Door een vaste prijs in te stellen laat je de eerste persoon die bereid is om aan jouw prijs te voldoen de NFT kopen.

  • 2. Een getimede veiling instellen:

Een getimede veiling geeft diegenen die geïnteresseerd zijn in jouw NFT een tijdslimiet. Binnen deze tijdslimiet moeten zij uiteindelijk een definitief aanbod doen

  • 3. Start een onbeperkte veiling:

Een onbeperkte veiling betekent een veiling zonder tijdslimiet. In plaat van een veiling met een tijdslimiet heb jij de controle om te bepalen wanneer de veiling eindigt. Hier kan je hem beëindigen wanneer je maar wilt.

Hoe kan je nu als bedrijf verdienen aan NFTs?

Natuurlijk is nu de vraag hoe jij als bedrijf NFTs kan inzetten om omzet te generen. Bij het beantwoorden van deze vraag zal ik een aantal voorbeelden gebruiken die dienen als inspiratie voor het creatief inzetten van NFTs. NFTs zijn zoals in de blog uitgelegd unieke items waar maar één eigenaar aan vast zit.

Neftlix:

Tweet van de gemaakte NFTs
Tweet van Netlflix over de 13 NFTs

Zo heeft Netflix slim gebruik gemaakt van deze eigenschappen die NFTs bezitten. Voor de documentaire ”This is a robbery” heeft Netflix 13 NFTs gemaakt deze symboliseren de 13 kunstwerken die zijn gestolen op één avond en nooit meer zijn teruggevonden. Deze hadden een geschatte waarden van $500 miljoen dollar bij elkaar. Dankzij deze technologische trend kan dit niet meer gebeuren. NFTs werken op zo een manier dat de maker van de NFT bekend is en wie de eigenaar is hiervan, dit is dus niet mogelijk met fysieke kunstwerken en/of voorwerpen.

Deze NFTs kunnen gezien worden als een collectors item of in het geval van een bedrijf een product dat uniek is voor de klant. Dit zorgt ervoor dat het product erg gewild is en ook gezien kan worden als een loyaliteitsitem.

Diesel:

Een ander bedrijf die met deze trend ook meespeelt is Diesel. Diesel heeft een NFT gemaakt van een sneakerdesign. Dit is ook een creatieve manier om jouw product te promoten en te verkopen als iets unieks. Verder kan er op een ander manier gebruik worden gemaakt van NFTs zo kunnen klanten aantal voordelen toegekend krijgen zolang zij jouw NFT in bezit hebben. Voorbeelden hiervan zijn: Vip toegang, exclusive events en een x procent korting bij een aankoop. Dit is mogelijk omdat een NFT persoonsgebonden is.

Zo nemen klanten meer bij jouw bedrijf af en zorgt het ervoor dat het een gewild product is dat zijn waarde blijft houden. Zo heeft Nike onlangs een bedrijf gekocht die specialiseert in het maken van digitale schoenen en worden er tegenwoordig zelfs diploma’s en certificaten toegekend in de vorm van NFTs

Fashion industrie: Sneaker NFT
Fashion industrie: Sneaker NFT van Diesel

Wat is de toekomst van NFTs?

NFTs creëren nieuwe eigendomsmogelijkheden wat in het verleden niet mogelijk was. Dit is handig voor bedrijven zowel particulieren. Dit zorgt ervoor dat je  alles kan traceren en niets kan vervalsen. Dit zorgt ervoor dat er geen kopieën gemaakt kunnen worden van de NFT aangezien de eigenaar en maker altijd bij een NFT te achterhalen is. Voor kunstenaars betekent dit dat zij ook niet meer afhankelijk zijn van 3de partijen die hun kunst verkopen, maar dit direct zelf kunnen doen. Dit geldt dus ook voor bedrijven. Alles wat er verdient word aan een NFT is ook echt van jou en zit er geen tussenpartij hier tussen.

Conclusie:

De hype is nu rondom NFTs erg groot, en of dit minder wordt of nog groter is nu de The Big Question. De komst van NFTs is nog erg jong en niemand weet nog goed wat dit zal betekenen voor de toekomst. We kunnen nu alleen maar nog speculeren naar de mogelijkheden die NFTs brengt voor zowel de normale consument als voor bedrijven.

De basiskennis van NFTs heb je nu door deze blog. Ook weet je nu dat NFTs door iedereen gemaakt kunnen worden. Ik roep je dus nu op om eens creatief aan de slag te gaan en een NFT te maken! Wellicht wordt jouw NFT bakken met geld waard, wie weet wat de toekomst van NFTs voor jou kan gaan beteken. Wil je meer weten over NFTs en hoe jij deze technologische trend kan inzetten om omzet te generen?  Meld je dan aan voor de webinar: ”NFTs: Why a picture can be worth a thousand Bitcoins 2022”

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *