Bijzondere momenten als Nft? Hét idee om theaters de pandemie door te helpen!

De cultuursector ligt al twee jaar op zijn kop door de coronapandemie. Hoewel het voor corona goed ging met de cultuursector zien musea en theaters hun bezoekersaantallen minder worden. Dit komt door de onzekerheid hoe corona zich ontwikkelt, maar voornamelijk omdat mensen bang zijn dat het weer dichtgaat. Het vertrouwen om dus een kaartje te kopen voor een theater voorstelling is laag. Er zijn dus weinig of geen inkomsten terwijl de kosten voor de producties en promotie al gemaakt zijn. Maar dat kan anders, door al het gemaakte promotiemateriaal om te zetten in een Nft! Waarom je dit moet doen en hoe? Dat ga ik je nu vertellen.

Wat is een Nft?

Een bijzonder moment als Nft is een erg leuk idee, maar dan is het wel handig om eerst te weten wat zo’n Nft nou is. Een Nft (non fungible token) is een niet- inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat. Het kan dus gezien worden als het kopen van de eerste video van Hans van Manen. Je wordt eigenaar van dit stukje film. Echter alle kopieën die getoond worden ben je geen eigenaar van. Het zijn unieke items die alleen op een speciale manier verkregen kunnen worden, maar waar iedereen dus bij kan. Iemand koopt dus alleen de rechten van het digitale filmpje om te kunnen zeggen; “ik ben daar de eigenaar van”. Het sterkste punt van een Nft is dus de verzamel waarde.

Wat betekend een Nft inzetten als promotie?

Nft’s in zetten in het promoten van een bedrijf is slim doordat het inspeelt op de consument via verschillende manieren. Als een Nft promotie wordt ingevuld is de meerwaarde erg sterk te zien doordat het alle fases aanwezig is in het Rean model.  Het Rean model is een soort funnel die weergeeft welke elementen van promotie en propositie een consument tegenkomt.

Het Rean Model bestaat uit de 4 fases: Reach, Engage, activate en nurture.

  • Reach: Het bereikt consumenten doordat het op dezelfde manier gepromoot kan worden als het plaatje dat het al was. Alleen nu levert het plaatje iets op. Daarnaast is het een hebben ding voor mensen die dus ook kunst verzamelen enzovoort. Het trekt dus een breder publiek aan. Ook omdat het nieuw is.
  • Engage: Het zorgt ervoor dat consumenten erop gaan reageren of doorklikken om te bekijken wat het is en wat het kost. Een Nft kan namelijk alleen door bepaalde stappen te doorlopen gekocht worden.
  • Activate: Het activeert de consumenten om een kijkje te nemen, waardoor dus mogelijk ook een kaartje gekocht wordt voor bijvoorbeeld een voorstelling en anders dus de Nft.
  • Nurture: Het zorgt voor een extra touch aan de klantenbeleving doordat het bijzondere moment nu een zichtbaar bezit kan zijn op naam. Maar in algemene zin zorgt het ervoor dat het merk hoog scoort bij top of mind.

Een Nft in zetten in de promotie speelt dus in op de volgende dingen: merkbekendheid, merkbeleving, klantbeleving, top of mind awareness en interactief. Dit wordt nog duidelijker in de volgende voorbeelden.

Voorbeelden van Nft als promotiemiddel

Deze eerder genoemde verzamel waarde is wat leidt tot een soort menselijke drift om alles te willen hebben. Een voorbeeld hiervan is de Nft collectie die Sony heeft gemaakt voor de nieuwe Spiderman film “no way home”. Er werden 86 duizend Nft’s uit gedeeld aan de consumenten die als eerste een kaartje voor lancering van de film kochten.

Dit heeft er voor gezorgd dat de kaart verkoop zo snel verliep dat binnen 2,5 half uur alles was uitverkocht. Nu komt dit natuurlijk ook door de waarde van de het product namelijk een spider man film maar het krijgen van iets unieks speelt altijd in op het menselijk brein.

Nft Spiderman no way home
Nft Spiderman promotie

In dit geval heeft Sony dus met de Nft’s gestuurd op het activeren van de consument door het geven van een Nft als je bij de 86 duizend eerste kaart kopers zat. Door het record dat het vervolgens bijna verbrak en de ophef rond om de campagne heeft het ook nog eens gezorgd voor een groter merkbereik. De Nft’s zelf qua plaatjes spelen heel erg in op de merkbeleving.

Gratis? Dat kan ook anders 

Maar iets gratis weggeven is voor nu niet de oplossing, door de 80% omzetdaling in de cultuurbranche. Daarom is de strategie van Taco Bell passender. Nu hoor ik je denken maar het gaat hier om theaters niet om eten. Dat klopt, maar Taco Bell heeft het erg slim aangepakt. Iets waar theaters dus van kunnen leren. Taco Bell wilden namelijk een betere reputatie krijgen door veel geld in te zamelen voor hun goede doel. Dit hebben zij gedaan door vijventwintig digitale kunstwerken te laten maken en te veilen.

Taco Bell Nft
Taco Bell Nft

De verkoop van de Nft’s leverde net als bij Sony veel kritiek op, bij Taco Bell ging vele klachten over dat een Fastfood restaurant niet op deze manier promotie mag voeren. Het is ongezond, echter toen consumenten erachter kwamen dat Taco Bell het niet deed om meer consumenten Taco Bell te laten eten waren zij blij. Taco Bell wilden namelijk zelf ook zijn merkbeleving en associatie verbeteren door geld op te halen voor het goede doel. Uiteindelijk leverde het veel al loyaliteit naar het bedrijf op wat dus uiteindelijk nog steeds resulteerde in dat consumenten er vaker gingen eten. Wat Taco Bell steunt immers een hoed doel. Nft als promotie middel kan dus en wordt dus al gedaan. Nu maken deze bedrijven nieuwe aan maar, het kan dus ook met bestaande. Als het maar een “heb” factor heeft.

Meerwaarde van een Nft

Een theater kan nu ook denken ja leuk dit allemaal, maar als ik geld wil maken met mijn promotie materiaal dan verkoop ik het toch normaal. Dat kan zeker alleen levert dat erg veel gedoe op omdat, het theater dan ook niet meer het promotie materiaal mag gebruiken. Dus alle plaatjes en filmpjes van sociale media en internet moet verwijderen. Dat kan dus niet met een Nft. Een Nft wordt namelijk verkocht door middel van een blockchain platform. Dit is een platform waar data zo wordt opgeslagen dat als iemand er mee knoeit dit terug te herleiden is en dus contractbreuk wordt vastgesteld. Zo kan er dus geen gezeur ontstaan over wie de eigenaar (auteursrechten heeft) is en de echtheid ervan. Het moet namelijk authentiek zijn, wil het opgenomen worden dus in de blockchain. Daarnaast zijn er nog 4 andere redenen die bij de rean al kort zijn toegelicht.

De 4 redenen waarom bedrijven het goed kunnen gebruiken in hun marketing zijn:

  1. Het levert goede publiciteit op.
  2. Het helpt bij het vergroten van de merkbekendheid.
  3. Het helpt bij het verhogen van de merkbeleving.
  4. Wekken interesse en interactie op.

Dit is wat een theater in deze roerige tijd dus nodig heeft, merkbeleving,  het interesse wekken en zorgen dat consumenten in interactie blijven met het theater. Zo kan er later in gespeelt worden op de al bestaande merkkennis en merkbeleving van de consument wanneer het theater weer open mag. Hiervoor kunnen dus de bestaande promotie uitingen gebruikt worden. Van bijvoorbeeld de online voorstellingen, de mooiste pirouette of die mooie foto van het ballet stuk de Notenkraker. Consumenten gaan ten slotte al naar het theater voor de ervaring. Dit is ook de reden waarom consumenten dus Nft’s aanschaffen zij willen eigenaar zijn van een stukje van het merk/bedrijf.

Hoe sluit Nft promotie dus aan op theaters?

Theaters hebben als doe het verkopen van de ervaring, het zitten in een theater zaal en genieten van een avond ballet of een cabaret stuk. Het is namelijk in de huidige tijd niet meer noodzakelijk om voor entertainment naar het theater te gaan. Wij consumenten hebben namelijk genoeg alternatieve tot onze beschikking zoals Netflix, tv, of online platformen met opgenomen voorstellingen. Naar het theater gaan is dus nogmaals echt om de beleving. Maar ja hoe breng je die beleving over in een Lock down. Een van de antwoorden daarop zijn de online voorstellingen uitzenden. Nu is dit natuurlijk niet de perfecte beleving, want je hoeft niet ergens heen, je hoeft niet je kaartje te laten zien enzovoort. Om toch te zorgen dat mensen deze beleving blijven en gaan herkennen kan dus een stukje van het promotie materiaal worden verkocht als Nft.

Zoals bij het Rean Model gezegd is kan een Nft ook worden ingezet om vooraf mensen te trekken, klanten vast te houden en loyaal te maken. Het materiaal is er al en kan dus nu opnieuw gebruikt worden als promotie. Doordat het plaatje of filmpje nu weer een andere functie heeft gekregen. De traditionele vorm van offline promotie met posters en magneetjes is dus nu digitaal gemaakt alleen dan als Nft!

De 4 stappen voor het implementeren van Nft promotie

  1. Kies een moment: Een van de meest gekeken streams van Nederlands Dans Theater was “the play between” die na de corona pandemie hopelijk weer gaat draaien. Dit is dus een moment die consumenten zouden willen koesteren, maar ook die dus zorgt voor promotie van de nieuwe speeldata. Je kiest vervolgens het moment vanuit bestaand beeld materiaal. Wat heeft een echte wow factor?  Als dit moment is gevonden is het tijd voor stap 2!
  1. Maak een Open Sea account aan: Om dit plaatje of video ook daadwerkelijk te kunnen verkopen, moet je een Open Sea account hebben. Dit is een platform dat ervoor zorgt dat je jouw Nft straks kan verkopen. Klik op create en voeg een afbeelding toe. Geef goedkeuring via MetaMask (een online beveiliging), klik op tekenen en de eerste Nft is gemaakt. Nu nog delen!
  1. Plaats de afbeelding op sociale media: Plaats nu alleen nog maar de afbeelding of video op sociale media met daaronder een promotie tekst. Voeg daar aan toe dat iemand de gelukkige eigenaar kan worden van dit plaatje.
  1. Schrijf erover: Schrijf erover op je eigen website, maar verwerk ook de koopmogelijkheid in de “oude promoties”. Je kan een Nft dus ook geven als kerstcadeau. Het werkt dus ook goed als campagne en product tijdens de feestdagen!

Hoe zit dit er nou uit op bijvoorbeeld facebook? Nou niet veel anders. Doordat je hetzelfde plaatje op dezelfde manier als altijd verwerkt. Alleen kan je nu benoemen dat dit speciale/ mooie moment te koop is. Om een beter beeld te geven is er een promotie bericht opgesteld.

Voorbeeld Facebook Nft promotie
Voorbeeld van een Nft promotie op facebook

Je voegt in 4 stappen als theater dus al een extra dimensie en waarde toe aan je promotie. Nu is het niet alleen meer een kostenpost maar, ook een directe inkomstenstroom. Je schrikt dus geen ouderen af met de nieuwe vorm van promotie.  Echter zit er toch een nadeel aan deze vorm van promotie.

Nadeel

Je kan een nft alleen aanschaffen met cryptovaluta en alleen verkopen via speciale veilingsites zoals Open Sea. Nu is het goede nieuws hiervan dat theaters al jaren ook moeite hebben met het binnen trekken van jonger publiek, en waar lukt dat nou beter mee dan met de hotste digitale trend marketing te gaan gebruiken!

Conclusie

Nft in zetten als promotie middel is dus een handige en makkelijke vorm van geld verdienen met al bestaande promotie, maar ook nieuwe promotie materiaal in de toekomst. Dit komt doordat het aansluit op alle fases binnen het Rean model en dus inspeelt op de verschillende Touch points met de consument, zijn beleving en perceptie. Vooral voor theaters waar de beleving het verkoopaspect is, is dit een ideale oplossing. Dus waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met het implementeren van Nft’s!

Meer weten of de voorbeelden zien? Kijk dan op de volgende links:

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *