Mijn Instagram profiel zichtbaar en succesvol: 6 tips naar succes!

Mijn Instagram profiel zichtbaar voor mijn doelgroep is waar elk bedrijf naar opzoek is. Als je dacht dat het recept van de Spongebob Squarepants Krabburger het best bewaarde geheim was, zit je er stevig naast. Iets wat voor velen een raadsel blijft is het Instagram algoritme. Dit is de sleutel voor het in de kijker spelen van jouw doelgroep. Voor je beeldvorming: gemiddeld 10% van je berichten wordt laten zien aan je volgers. Hoe bereik je als marketeer je doelgroep? Lees hier 6 tips over het Instagram algoritme en wordt succesvol met jouw Instagram profiel zichtbaar elke doelgroep.

Om als Social Media Marketeer meer te begrijpen van dit krachtige platform en te weten hoe zichtbaarheid werkt, duiken we in de geschiedenis van Instagram. De naam komt van instant en telegram. In de vroegere jaren, toen ik zelf nog niet was geboren, gebruikte fabrikanten van fotocamera’s instant als positionering. De gemaakte foto’s worden gezien als een telegram die je naar vrienden stuurt. Er waren drie problemen die Instagram wilde oplossen:

  1. Mobiele foto’s zagen er toentertijd niet mooi uit. Door het inzetten van filters wordt elke foto een Mona Lisa.
  2. Foto’s delen op verschillende kanalen kost moeite. Op Instagram kun je foto’s gemakkelijk verspreiden op andere kanalen.
  3. Uploaden = stress. Instagram neemt dit probleem weg en vereenvoudigd het uploaden van berichten.

Het platform kent 4,1 Nederlandse Instagram gebruikers, waarvan 2,1 dagelijks op het platform te vinden is. Het doel is simpel: gebruikers zolang mogelijk op Instagram houden. Kijken, liken, scrollen, klikken en de vicieuze cirkel begint opnieuw. Er zijn verschillende functionaliteiten op Instagram.

De eerste functionaliteit is het plaatsen van een foto of video. Bij het plaatsen van een foto of video schrijf je een begeleidende tekst. Dit heet de caption. Door de opkomst van TikTok heeft Instagram reels toegevoegd. Dit zijn korte video’s met een bepaald thema. Naast reels kun je video’s tot een minuut of zelfs langer plaatsen. Als een video langer dan 60 seconden is, dan wordt het een IGTV. Deze functionaliteit kwam uit in juni 2018. Met IGTV kan er tot 60 minuten aan video worden geüpload. Verder zijn er stories, een verzameling aan foto’s en video’s van maximaal 10 minuten op een account die voor maximaal 24 kunnen worden bekeken. Daarna verdwijnen ze weer. Je kan zelfs tekst, filters, muziek, weer en nog meer toevoegen om je stories spannender te maken.

Nu we weten hoe Instagram is ontstaan, wat het platform inhoudt en hoe het werkt kunnen we verder naar de tips die jou gaan helpen met het creëren van zichtbaarheid.

6 tips voor zichtbaarheid via Instagram die voor iedereen van toepassing zijn!

1. Mijn naam is..

Net als in het echte leven is een eerste indruk ontzettend belangrijk. En er is geen tweede kans voor een eerste indruk. Kies een Instagram profielnaam die omschrijft wat je Instagram profiel inhoudt. Vul alle gegevens in en stel je beste foto uit je archief in als je Instagram profielfoto. Op je Instagram profiel is er ruimte voor een korte tekst over wie je bent en wat je doet. Hier is het eerste moment waar je mensen een reden kan geven om jou te volgen. Deze tekst moet kort en krachtig zijn. Mensen blijven namelijk niet lang hangen op een Instagram profiel en willen snelle informatie ontvangen. Wanneer je een website hebt waar je mensen graag heen wilt sturen, kan je deze toevoegen op je Instagram profiel. Dit is namelijk de enige plek waar een hyperlink doorverwijst naar een website. Gebruik deze plek verstandig.

Instagram profiel instellen

2. Consistentie is key!

Als iemand op je Instagram profiel landt, wilt deze persoon weten wat hij of zij op jouw pagina kan vinden. Het is belangrijk om één onderwerp te bepalen die voor jouw Instagram profiel relevant is. Neem bijvoorbeeld NOS. Zij hebben vijf Instagram profielen voor verschillende onderwerpen: NOS, NOS Stories, NOS Jeugdjournaal, NOS op 3 en NOS Sport. Hiervoor hebben zij gekozen omdat elk onderwerp een andere doelgroep aanspreekt. Wanneer alle onderwerpen op één Instagram profiel worden geplaatst voelt het als een rommeltje en weten je volgers niet waar ze aan toe zijn. Kies een huisstijl voor je Instagram tijdlijn en verander deze nooit. Een huisstijl is heilig, omdat je volgers jouw content hierdoor gaan herkennen.

Neem dus de tijd om hierover na te denken. Wil je meer dan één onderwerp behandelen? Dan doe je er goed aan om hier een ander Instagram profiel voor aan te maken. Op de applicatie van Instagram kan je maar liefst vijf Instagram profielen toevoegen. Doe eens gek!

Voorbeeld Instagram profiel

3. 10.000 uren regel

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken. Je hoeft niet daadwerkelijk 10.000 uren te spenderen aan je Instagram profiel voordat je zichtbaar bent. Maar wat ik probeer te zeggen is dat de frequentie en regelmaat van je berichten hetzelfde moet zijn. Om te verschijnen op anderen hun tijdlijn is het belangrijk dat je meerdere keren per week een bericht plaatst. Denk hierbij aan drie of vier keer per week. Hierbij is het belangrijk dat jouw content aansluit op de branding van je Instagram profiel. Branding is niet meer dan dat je volgers weten dat je een toffe peer bent wanneer ze jouw naam voorbij zien komen. Zorg er dus voor dat je een paar vaste momenten hebt in de week waarop je berichten plaatst.

4. Reactie is actie

Waar we ondertussen achter zijn is dat Instagram voorrang geeft aan berichten die zo snel mogelijk reacties krijgen na het plaatsen. Het verkrijgen van veel reacties is dus belangrijk om opgepakt te worden door het algoritme van Instagram. Je kunt reacties uitlokken door vragen te stellen onder je bericht. Hier kan je spelen met serieuze en grappige vragen. Om er een schepje bovenop te doen kan je een aantal van 20 Instagram profielen taggen in je bericht. Dit zijn Instagram profielen waar jij van denkt dat het bericht ze aanspreekt. Probeer niet te spammen, want dit kan irritant zijn voor de getagde Instagram profielen.

Humor is een belangrijk aspect op Instagram. Wanneer mensen op Instagram zitten willen ze even ontsnappen van de ‘echte’ wereld. Je wint de mensen voor je als jij weet hoe je het publiek kan laten lachen. Wanneer je reacties krijgen is het belangrijk dat je reageert op deze mensen. Zij steken tijd in het plaatsen van een reactie. Geef deze mensen ook wat van jouw tijd terug. Naast dat het slechts een klein beetje moeite kost is het ook ontzettend leuk om de interactie aan te gaan. En vergeet niet: hierdoor groeit de zichtbaarheid van je Instagram profiel.

5. #GEBRUIKHASHTAGSVOORZICHTBAARHEID

Naast Google zoeken mensen informatie via social media. Dit is een kans voor de social media tijgers. Als iemand op zoek is naar een goed fles wijn zal iemand via Instagram op zoek kunnen gaan met behulp van #goedefleswijn. Dit is uiteraard een erg specifieke hashtag waarvan je eerst zal moeten uitzoeken hoevaak er gezocht wordt op de hashtag. Onder een bericht kun je maximaal dertig hashtags plaatsen. Plaats nooit hashtags in de omschrijving van het bericht, maar vooral als reactie onder je eigen foto. Hiermee heb je je eerste reactie onder je bericht en hoef je de tekst niet te vullen met hashtags. Zo verstop je de hashtags, maar kunnen mensen het bericht nog wél vinden. Een ideale situatie als je het mij vraagt.

Het is van belang om zorgvuldig hashtags uit te kiezen die voor je Instagram profiel gelden. Zoek niet op Google naar de top tien meest gezochte hashtags. Als je dit wel doet, zal het voelen als een winter in Noorwegen. Je wordt ondergesneeuwd door andere berichten en jouw bericht zal niet meer zichtbaar zijn. Kortom, maak een lijst met relevante hashtags voor jouw Instagram profiel. Zit je in de wijnbranche? Gebruik dan bijvoorbeeld #wijn of #rodewijn. Je bent zichtbaar voor je doelgroep op Instagram met jouw content. Probeer af te wisselen tussen de hashtags en ontdek wat voor jouw Instagram profiel het beste werkt.

6. Ergens in de wereld is het 15.00 uur

Je Instagram profiel is op de juiste manier opgesteld, je hebt je eigen content die interessant is voor je doelgroep, maar vergeet niet dat Instagram net als dansen is. Je Instagram profiel is nog niet zichtbaar genoeg. Gek hé, social media vergelijken met een sport? Het gaat namelijk om de juiste timing. Hoe tof, mooi en indrukwekkend jouw content ook is, de juiste timing is ontzettend belangrijk. Wanneer jij niet op het juiste moment plaatst zal jouw content niet worden gezien.

Volgens Coosto is de beste tijd om te plaatsen om 15.00 uur en 21.00 uur. Om 21.00 uur zitten mensen thuis op de bank om een moment voor zichzelf te nemen. De tijd met de meeste interactie is om 17.00 uur. Deze interactie vindt plaats rond het etenstijd. Het midden van de week blijkt de dag met de meeste interactie: woensdag. Het is verstandig om goed te kijken naar wat voor je eigen Instagram profiel werkt. Met een Instagram bedrijfsprofiel kan je kijken naar de statistieken van je Instagram profiel. Probeer te kijken welke momenten belangrijk zijn voor jouw Instagram profiel en wees zichtbaar naar je publiek.

Instagram profiel timing

Romé is niet op één dag gebouwd, maar brandde wel in een dag af

Naast de tips die hierboven te lezen zijn is het belangrijk om geduld te hebben. Het opbouwen van volgers en een Instagram profiel hebben die zichtbaar is voor je achterban hebben kost tijd. Streef naar kwalitatieve content en denk goed na met welke insteek jij content maakt. Zorg ervoor dat alles klopt en compleet is voor je begint met het uithangen van de social media expert. Naast de opbouw moet je onderhouden, want onthoudt: Romé is niet op één dag gebouwd, maar brandde wel in een dag af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *