Meer volgers op social media? Hier 7 handige tips!

Meer volgers op social media?

Voor bedrijven en ondernemers is het zeer belangrijk dat zij een mooi product en/of dienst hebben. Naast het concreet maken van het aanbod producten en/of diensten die je wilt aanbieden, is de volgende stap het creëren/stimuleren van de vraag. Je creëert hiervoor pagina’s op social media platformen zoals Twitter en Instagram. Na het creëren van je pagina en het plaatsen van je logo is er nog iets wat er ontbreekt… Volgers! Maar hoe krijg je meer volgers op social media en hoe interesseer je hun? In deze blog zullen wij een aantal handige tips voor jou op een rijtje zetten, waarmee jij meer volgers kunt krijgen op social media en hen tevreden kunt blijven houden!

In deze blog zullen wij de focus leggen op de platformen Twitter en Instagram. Deze keuze is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen en kennis van deze platformen. Daarnaast telde Instagram in 2020 5.600.000 Nederlandse gebruikers en Twitter 2.800.000 gebruikers (Simon Slegers, Coosto, 2020). Deze tips zullen daarom gebaseerd zijn op eigen ervaringen, maar ook op de kennis van andere bronnen die relevant zijn bij het genereren van meer volgers op social media. Deze bronnen worden onderaan in de bijlage vermeld, mocht er behoefte zijn aan meer informatie.

Inhoud

  • Stel doelen voor jezelf;
  • Organiseer winacties;
  • Het volgen van de actuele trends;
  • Zet gerichte promotie in;
  • Promoot onder tweets/accounts met veel likes;
  • Maak gebruik van hashtags;
  • Blijf proactief;
  • Dus, hoe krijg je meer volgers op social media?

 

Stel doelen voor jezelf

Iedereen begint vanaf 0, maar daar wil je uiteraard niet blijven. Het is belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben wat betreft de groei die je wilt realiseren op je pagina. Dit doel moet realistisch en haalbaar zijn. Het is niet de bedoeling dat je binnen een week 1 miljoen meer volgers binnen moet halen. Op papier is het zeker mogelijk, maar in de realiteit is dit niet bepaald realistisch. Bij het opstellen van een doel is het belangrijk om te kijken naar de volgende factoren:

  • Aantal berichten(posts). Hoe vaak ga je een nieuw bericht plaatsen op je pagina?
  • Ben je bereid om betaalde promoties aan te schaffen voor jouw post(s)? zo ja, hoe veel?
  • Het aantal personen binnen jouw eigen netwerk dat jouw pagina zal promoten en/of volgen.

Na gekeken te hebben naar deze factoren wordt het een stuk eenvoudiger om een schatting te maken, wat betreft het aantal volgers dat je potentieel kan gaan genereren.

Voorbeeld:

Je plaatst op Instagram 1 foto van jouw product en/of dienst. 10 vrienden volgen jouw pagina, delen jouw post op hun verhaal en laten een like achter. Langzamerhand komen er wat likes en volgers bij. Je zit na een week op 25 likes en 20 volgers (+1 volger per vriend). Gebaseerd op deze cijfers, kan je een schatting maken van ongeveer 80 volgers per maand als je per week 1 bericht post. Hierbij kan als doel stellen: binnen 1 maand 80-100 volgers krijgen op de pagina.

 

Organiseer winacties

“Zei je nou gratis?”

Winacties zijn een uitstekende manier om nieuwe volgers binnen te halen. Maar wat houdt een winactie nou precies in? In de essentie is het een loting waarin de winnaar gratis producten of een dienst wint van de organisator. Het is volkomen gratis, maar vereist wel een kleine moeite van de deelnemers. Hoe kan jij als bedrijf/ondernemer een leuke giveaway actie neerzetten die ook nog eens veel volgers binnen haalt? Hier volgen wat tips bij het creëren van een leuke winactie.

 

Wat ga je weggeven en hoe ga je dit laten zien?

  • Kies een product/dienst waar veel vraag naar is, om als prijs weg te geven. Maak hierin zelf een keuze in de waarde van de product dat je weg wilt geven;
  • Post een korte video of een foto waarin de prijs heel goed in het zonnetje staat en geef duidelijk aan dat er sprake is van een winactie;

 

(Tenchyofficial op Instagram, 2020) 

Soorten winacties

Bij winacties zijn er verschillende manieren om deelnemers mee te laten doen. Het is voor jou het belangrijkst dat het volgers genereert en voor de deelnemer is het belangrijk dat zij zich niet al te veel in hoeven te spannen. Afhankelijk van jouw product/dienst kan je een methode kiezen voor jouw winactie. Hier zijn wat methoden die je kunt gebruiken:

  • Volgen en een opmerking(comment) achterlaten om te winnen. Om deel te kunnen nemen aan de winactie, moet de deelnemer jouw pagina volgen en een opmerking achterlaten onder jouw winactie post.
  • Vermelden (Taggen) en volgen! Om deel te kunnen nemen moet de deelnemer een bepaald aantal (naar eigen invulling van de organisator) vrienden/familie/kennissen vermelden in de opmerkingen. Je kunt ervoor kiezen om de personen die vermeldt zijn te verplichten jouw pagina te volgen, om de deelname geldig te maken.

Bij de 2 bovenstaande soorten winacties kan je door middel van een willekeurige naam generator alle namen in het systeem zetten en zodanig een winnaar genereren.

 

(Tenchyofficial op Instagram, 2020)

  • Caption contest. Om deel te nemen moet de deelnemer een Caption verzinnen voor jouw geplaatste foto. Een caption is een pakkende zin of anekdote die bij een foto of video past. Zo laat je de deelnemers een caption plaatsen in de opmerkingen en kies je de caption met de meeste likes, of de caption die je zelf het leukst vindt als winnaar! (Bron: Julia Campbell, Social media today, 2020)

 

Het volgen van de actuele trends

Wat vinden de actieve gebruikers van het sociale media platform op het moment interessant en leuk om te zien? Welke berichten/tweets genereren de meeste likes? Als bedrijf/ondernemer is het handig om te weten welke huidige trends er zijn. Door deze trends goed in kaart de brengen, kan je zelf passende berichten/tweets plaatsen om zo te kunnen profiteren van de populariteit. Een voorbeeld hiervan is een voorbeeld van Twitter, waarin artiesten zichzelf lieten zien naast hun kunstwerken. Deze trend was in 2020 tijdens de lockdown voornamelijk populair, sinds velen bezig waren met hun hobby’s en talenten. De caption binnen deze trend ging als volgt: ‘The artist and/vs his/her art.’

(Twitter, 2020)

Zet gerichte promotie in

Je kunt er ook voor kiezen om je bericht tegen een betaling te promoten via Instagram. Dit is een handige manier om als bedrijf/ondernemer op maat je doelgroep te benaderen. Om dit te kunnen doen zal je via Instagram je profiel om moeten zetten naar een bedrijfspagina. Vervolgens kan je bij een geplaatst bericht op ‘promoten’ drukken.

 

(Urban Kitchen NL, Instagram, 2020)

Vervolgens geeft Instagram je de mogelijkheid om te kiezen waar jij de doelgroep naartoe wilt sturen met jouw promotie. Is dit naar jouw profiel, jouw website of naar jouw mailbox om een bericht te sturen?

(Instagram, 2021)

Maar wie wil je precies gaan bereiken met je promotie? Instagram geeft de mogelijkheid om zelf een specifieke doelgroep op te stellen. Dit gebaseerd op locatie, interesses (steekwoorden als: auto’s, restaurants, fastfood etc.) en leeftijd. Mocht je al een redelijk groot aantal volgers hebben, kan je er ook voor kiezen om de doelgroep automatisch te laten vormen door Instagram, op basis van jouw volgers.

(Instagram, 2021)

Tot slot krijg je de mogelijkheid om op basis van jouw budget in te stellen hoe lang jij de promotie wilt laten duren. Hoe hoger het bedrag dat je per dag betaalt, hoe groter het geschat bereik zal zijn.

(Instagram, 2021)

 

Promoot via tweets/profielen met veel likes

Om zelf te groeien kun je als bedrijf/ondernemer jezelf ook laten zien op grotere pagina’s of bij bekende individuen. Deze pagina’s/personen genereren veel kijkers en likes op hun berichten en verkopen meestal voor een bepaald bedrag (afhankelijk van hun aantal kijkers/volgers) promoties. Bij deze methode is het belangrijk dat je eerst goed kijkt of de doelgroep van deze pagina/persoon aansluit op jouw eigen doelgroep. Is dit het geval, dan is de kans groter dat jouw promotie betere resultaten behaalt. Aan de andere kant vergroot een groter publiek de kans op interesse, ondanks de doelgroep.

Hieronder zie je een voorbeeld van een tweet die een hoop likes heeft gekregen. Vervolgens heeft een bedrijf de auteur benaderd voor een promotie. Maar zoals je kunt zien is er een groot verschil tussen het aantal likes en interactie met de oorspronkelijke tweet en de promotie tweet. Let hier dus op bij het aanschaffen van deze promoties! Investeer in zulke gevallen in promoties bij meerdere tweets.

(Twitter, 2021)

Maak gebruik van hashtags

Hashtags werken als verzamelnamen voor berichten/tweets over een bepaald onderwerp. Vooral op Twitter is dit een groot ding. Tijdens grote evenementen tweeten gebruikers massaal met de hashtag van dit evenement. Gebruikers die geïnteresseerd zijn zullen deze hashtag opzoeken om deze tweets te kunnen lezen. Als bedrijf/ondernemer zijn hashtags dus een kans om meerdere mensen te bereiken. Verzin bijvoorbeeld een pakkende hashtag die past bij jouw bedrijf/onderneming en implementeer deze in jouw tweets. Op deze manier kunnen volgers, klanten, geïnteresseerde en overige gebruikers sneller terecht komen bij jouw berichten. Hoe meer mensen gebruik maken van de hashtag hoe hoger je kan gaan scoren op de trending lijst.

Op Instagram gaat dit op een soortgelijke wijze, maar belanden posts met hashtags op de ‘verkennen’ pagina. Deze pagina is per gebruiken gepersonaliseerd op basis van zijn/haar zoek en like gedrag. Uit eigen ervaring word er op Instagram minder vaak gezocht naar specifieke hashtags in vergelijking tot Twitter.

(Twitter, 2021)

 

Blijf proactief  

Als bedrijf/ondernemer wil je relevant blijven. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig nieuwe berichten plaatst. Het is niet de bedoeling dat je de volgers overstroomt met berichten, maar zij moeten jou zeker niet vergeten. Probeer hierin een agenda voor jezelf te maken. Plan bijvoorbeeld in om elke maandag, woensdag en vrijdag een bericht te plaatsen.

Leuk weetje!

Op zowel Instagram als op Twitter kan berichten/tweets bewaren als concepten. Op deze manier kan je jouw berichten/tweets vooraf al maken, bewaren en plaatsen wanneer dat jou het best uitkomt. (

Naarmate je pagina en berichten vorm beginnen te krijgen, zal je merken dat je feedback zal ontvangen van de volgers en kijkers. Het is belangrijk dat je deze feedback goed bijhoudt en implementeert. Op deze manier zullen de volgers/kijkers zich gehoord voelen. Ook is het belangrijk om zo snel mogelijk te reageren op vragen in de opmerkingen of in de mailbox.

Leuk feitje!

71% van de Twitter gebruikers verwacht op dezelfde dag nog een reactie te krijgen op hun bericht. En 32% verwacht al reactie binnen 30 minuten! (Julia Campbell, Social Media Today, 2020)

 

Dus, hoe krijg je meer volgers op social media?

Als bedrijf/ondernemer is het zoals in velen situaties belangrijk om vooraf duidelijke doelen te stellen. Dit geldt ook voor krijgen van meer volgers op jouw social media pagina. Probeer daarom zo realistisch mogelijk een doel te stellen en maak een schatting van jouw verwachtte resultaten. Hanteer hierin een bepaalde periode waarin jij jouw doel wilt behalen.

Winacties! Zo veel anderen doen het, maar dat heeft een reden. Het werkt! Winacties zijn een goede manier om nieuwe volgers te krijgen in ruil voor een gratis exemplaar van jouw product of dienst. Laat duidelijk de spelregels weten en probeer voor zoveel mogelijk interactie te zorgen en ervoor te zorgen dat de deelnemers jouw pagina gaan volgen. Vergeet niet in jouw bericht duidelijk te maken wat er voor de deelnemers op het spel staat!

Ook is het belangrijk om goed te kijken naar de trends die er spelen en waar jouw doelgroep haar interesses liggen. Zoek interactie met jouw doelgroep en speel in op deze trends. Pas jouw berichten aan, aan de stijl die op het moment de meeste likes en kijkers genereert.

Als het zonder uitgaven nog niet naar wens verloopt, is er altijd nog de mogelijkheid om betaalde promoties in te zetten. Deze betaalde promoties kun je via Instagram op maat inzetten. Specificeer hierin jouw doelgroep (Interesses, leeftijd, locatie), budget en gewenste duur van de promotie.

Nog een betaalde promotie methode is het promoten via tweets likes met veel likes. Veel auteurs van tweets met veel likes staan open voor een betaalde promotie onder hun tweet. Het nadeel van deze methode is dat de promotie een hoop minder aandacht en likes zal krijgen dan de originele tweet. Overweeg daarom bij het gebruiken maken van deze methode om onder meerdere tweets te promoten.

Wees proactief! Zorg dat je niet te weinig berichten plaatst, maar plaats er ook niet te veel. Zoek interactie met je volgers en kijkers, probeer zo snel mogelijk antwoord te geven en luister ook echt naar hen. Maak gebruik van hashtags in berichten om zo de vindbaarheid van je berichten te vergroten en de kans te vergroten dat jouw bericht op hun verken pagina terechtkomt.

 

Hopelijk hebben deze handige tips jou wat inspiratie kunnen geven om meer volgers te kunnen krijgen op social media. Veel succes met de groei van jouw pagina! Laat vooral een reactie achter als je nog wat feedback of misschien een extra tip hebt. Nog behoefte aan extra informatie? Hieronder vind je de gebruikte bronnen, neem vooral een kijkje!

 

Bronnen

https://www.socialmediatoday.com/news/11-ways-to-grow-your-social-media-audience/570984

https://www.coosto.com/nl/blogs/social-media-gebruik-2020-cijfers-statistieken

https://www.Instagram.com/

https://twitter.com

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *