Meer verkeer als zakelijk blogger? Lees hier mijn tips en tricks!

meer verkeer als zakelijk blogger

Meer verkeer als zakelijk blogger? Dit zijn mijn tips en tricks!

Meer verkeer als zakelijk blogger krijgen kan voor sommige websites nogal wat moeite kosten. Als zakelijk blogger zijn er eigenlijk maar een paar simpele dingen waar je rekening mee moet houden als je meer verkeer wil krijgen naar je website. Allereerst vind ik het enorm belangrijk dat het optimaliseren en schrijven van artikelen makkelijk moet worden gehouden.

Om het makkelijk te houden heb ik in dit artikel alles bij elkaar gezet waar je op moet letten als je meer verkeer naar je websites wil verkrijgen door middel van goede SEO artikelen. Lees snel verder voor al mijn tips en tricks!

 

Wat is SEO?

Graag wil ik van begin tot eind alles toelichten. Om mee te beginnen wil ik dus kort het begrip SEO uitleggen. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en dat is in het Nederlands zoekmachine optimalisatie.

In feite is dit alles wat je op jou website doet zodat je zo hoog mogelijk gaat scoren in de organische zoekresultaten van Google of andere zoekmachines. Voor het gemak zal ik in dit artikel wat vaker Google als voorbeeld nemen als het om een zoekmachine gaat. Dit is nou eenmaal de meest gebruikte en dus relevante zoekmachine om in te scoren.

Organische zoekresultaten, wat zijn dat?

Organische zoekresultaten zijn de resultaten die je ziet staan onder alle advertenties in Google. In Google staan de advertenties altijd bovenaan omdat mensen of bedrijven ervoor betalen om bovenaan te staan. Alle resultaten die hieronder weergegeven worden zijn organische zoekresultaten. Hiervoor is niet betaald en deze zijn dus ‘gratis’.

Als we het hebben over SEO dan zal het altijd gaan over de ‘gratis’ en dus organische zoekresultaten. We spreken over SEA als we praten over betaalde zoekresultaten en dus de advertenties die bovenaan staan. SEA staat in deze voor ‘Search Engine Advertising.

Waarom is SEO belangrijk voor meer verkeer als zakelijk blogger?

SEO is erg belangrijk voor meer verkeer als zakelijk blogger, maar waarom is dat eigenlijk zo? Ik vertel het je graag, dus lees hieronder verder!

Google verwerkt dagelijks miljarden aan zoekopdrachten in de zoekmachine. Daarom is SEO een ideale manier om meer verkeer te verkrijgen naar je website. Naast dat je meer bezoekers kunt krijgen voor je website straalt het hoog scoren in Google vaak autoriteit en betrouwbaarheid uit. Met de vele websites en merken die er tegenwoordig bestaan is betrouwbaarheid enorm belangrijk.

Toch is het verkrijgen van zo veel mogelijk bezoekers het beste resultaat van hoog scoren in zoekmachines. Meer bezoekers betekend in veel gevallen meer omzet en dus meer winst.

Het mooie van het hebben van een website en dus het profiteren van SEO is dat het dag en nacht te bezoeken is. Zelfs terwijl jij slaapt staat de website nog steeds online en kunnen leads en/of klanten nog steeds binnen stromen. Zo heb je voortdurend de mogelijkheid om klanten aan te trekken voor je bedrijf, dienst of product.

SEO stap voor stap

Om je een zo goed mogelijk beeld te geven over hoe je meer verkeer als zakelijk blogger kunt krijgen wil ik je hier graag stap voor stap in meenemen. We gaan ieder punt even langs en dan leg ik uit waarom het belangrijk is en hoe je gebruik maakt van de tips.

Het begint bij zoekwoordenonderzoek

Waarschijnlijk wil je op den duur op zoveel mogelijk zoekwoorden scoren. Dat is zeker een mooi streven, maar voor in het begin is dat misschien nog niet heel handig. Als je net begint met scoren van een website dan raad ik aan op zoek te gaan naar zoekwoorden waar je wat sneller resultaat mee kunt boeken. Hiermee kun je wat sneller vindbaar worden en misschien de eerste klanten al mee binnen halen.

Het doen van goed en kritisch zoekwoordenonderzoek is hierbij erg belangrijk.

Long- en short tail zoekwoorden

Binnen de SEO wereld kennen we twee soorten zoekwoorden die we long tail en short tail zoekwoorden noemen. Zoals de naam al een beetje zegt, zijn long tail zoekwoorden langere zoektermen en short tail zoekwoorden kortere zoektermen. Vaak denken mensen gelijk aan short tail zoekwoorden bij het doen van zoekwoorden onderzoek.

De zoekvolumes, dus hoe veel er op een term gezocht wordt, zijn vaak vrij hoog bij short tail zoektermen. Ook is het zo dat mede daardoor de concurrentie aanzienlijk is op de short tail zoektermen. Het scoren op deze zoektermen is een stuk moeilijker en kost dus wat meer tijd en moeite.

Voorbeelden short tail zoektermen:

  • Geld verdienen
  • Afvallen
  • Aankomen
  • Hardlopen
  • Schoenen
  • Sporten
  • Etc.

Als je net begint met het verkrijgen van meer verkeer als zakelijk blogger raad ik je aan om meer te focussen op de long tail zoektermen. Long tail zoektermen zijn langere zoektermen die vaak een stuk specifieker zijn. Vaak zit hier ook wat minder zoekvolume op, maar dus ook een stuk minder concurrentie. Content maken over specifieke onderwerpen is vaak ook wat makkelijker dan over een heel algemeen onderwerp.

Bij het hebben van betere content zal je beter scoren op de zoekterm en de conversiepercentages zijn vaak hoger. In het algemeen zal het dus zorgen voor meer en kwalitatief beter verkeer naar je website. Een win-win situatie dus. Op den duur is het scoren op short tail en algemene zoektermen wel deglijk mogelijk, maar voor in het begin raad ik aan om te focussen op specifieke long tail zoektermen.

Voorbeelden long tail zoektermen:

  • Afvallen door krachttraining
  • Afvallen met maaltijdvervangers
  • Meer websitebezoekers met Facebook ads
  • Vrouwen schoenen voor hardlopen
  • Geld verdienen met bitcoin

Afhankelijk van je onderwerp is het belangrijk om op zoek te gaan naar een soort sub niche. Een sub niche is een onderwerp binnen jou algemene niche waar je in zit. Heb jij een website dat gaat over afvallen en gezonde voeding. Dan kun je bijvoorbeeld aan zoekwoorden denken als; Afvallen met keto dieet, afvallen met maaltijdvervangers, etc. Zoek naar de specifieke onderwerpen die relevant zijn binnen jou niche.

De best mogelijk content maken voor meer verkeer als zakelijk blogger

Als je het mij vraagt is content het belangrijkste wat er is als het gaat om scoren in Google. Sommige mensen denken namelijk nog dat je aan allemaal technische eisen moet voldoen, maar naar mijn mening staat de kwaliteit van je content altijd op nummer 1. Je schrijft namelijk ten alle tijden voor mensen die naar je content zoeken en niet voor een robot of Google.

De kwaliteit van je content is dus het belangrijkste wat er is. Hoe maak je deze content? Hieronder de aanpak die ik hanteer!

Onderscheiden

Je content of artikelen moeten zich kunnen onderscheiden van de rest. Het moet dus niet vergelijkbaar zijn met content die reeds bestaat bij concurrenten of andere websites. Natuurlijk kun je wel inspiratie op doen bij andere websites en je kunt zeker weten over soortgelijk onderwerpen schrijven. Je moet er allee voor zorgen dat je meerwaarde biedt aan de lezer van je artikel.

De grootste artikelen met de meeste waarde voor de lezer worden vaak gewaardeerd door Google. Als jij een artikel op je website hebt staan die alle informatie over een onderwerp bevat die er bestaat, dan kan ik je bijna verzekeren dat je hier op den duur goed op gaat scoren.

Nut van de content

Wel is het belangrijk dat je lezer daadwerkelijk iets heeft aan de content die jij geschreven hebt. De tijd die een bezoeker doorbrengt op je website is belangrijk voor het scoren in Google. Als bezoekers voor langere tijd aanwezig zijn op je website weet Google dat de content daadwerkelijk gelezen wordt en de lezer er waarschijnlijk ook echt wat aan heeft.

Ga dus bij jezelf goed na voor wie je de content gaat maken. Breng dit in kaart en ga na waar de potentiële bezoeker naar op zoek is. Maak hier vervolgens het best mogelijke artikel over en zorg dat dit qua uitstraling voldoet aan de wensen van de bezoekers.

On page SEO voor meer verkeer als zakelijk blogger

Als je eenmaal een goed artikel geschreven hebt dat aan alle eisen voldoet dan is het belangrijk dat het volledig geoptimaliseerd wordt. Je hebt nu namelijk een goed pakkende tekst om de vraag te beantwoorden van je bezoekers, maar nu moet het artikel nog gevonden worden. De waarde van je content is natuurlijk het belangrijkste, maar we moeten wel aan Google laten zien waar we op willen scoren. Om dit te doen moeten we een paar dingen doen om dit voor elkaar te krijgen.

De titel

Zet de zoekterm waar je op wil scoren zo veel mogelijk naar voren in de titel. Als het mogelijk is zou ik een exacte kopie van je zoekterm als eerste in je titel zetten. Let wel op dat het nog steeds correct Nederlands blijft en niet een rare vervormde zin. Google snapt nu direct waar je pagina over gaat en kan je artikel op dit soort termen laten scoren. Ook kun je in de titel de aandacht van de potentiële bezoeker trekken om hem te laten klikken op jou link.

Probeer nieuwsgierigheid op te wekken om je CTR te verhogen. CTR staat voor ‘Click through rate’, dat zijn de mensen die doorklikken naar jou website. Erg belangrijk om omhoog te krijgen bij het verkrijgen van meer bezoekers als zakelijk blogger.

De meta-omschrijving

De meta-omschrijving is een korte uitleg waar de desbetreffende pagina over gaat. Qua SEO maakt het niet veel meer uit wat erin staat, maar wel is het belangrijk dat je hier een duidelijke en pakkende omschrijving neer zet. Dat doe je weer om die CTR te verhogen en dus nieuwsgierigheid te wekken zodat mensen op jou artikel klikken in plaats van die van de concurrent.

De slug

De slug is het gedeelte dat in de URL staat achter de naam van de website. Voor het scoren in de zoekmachines is het belangrijk om ook hier het liefst weer een exacte kopie neer te zetten van de zoekterm waar je op gevonden wil worden. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoeker is het dan duidelijk waar deze pagina precies over gaat.

Inleiding

De inleiding of de eerste alinea van je artikel moet ook het onderwerp van je tekst weergeven. Het liefst helemaal aan het begin of in de eerste zin. Hiermee maak je direct weer duidelijk waar deze pagina over gaat en op welke termen je dus wil scoren.

Tussenkoppen

Het weergeven van de zoekterm in de tussenkoppen van je artikel is ook belangrijk om aan te geven waar je tekst over gaat. Hiermee laat je zien dat je gehele artikel relevant is voor de zoekers naar dit onderwerp.

Alt-teksten

Alt-teksten zijn teksten die je kunt invoeren als je afbeeldingen of andere media in je artikel opneemt. Dit is wel aangeraden om te doen om je visueel te onderscheiden van je concurrenten. Het toevoegen van je zoekterm in de alt-tekst van afbeeldingen vind je terug in de broncode van je pagina. Dit helpt Google weer om te begrijpen waar de tekst over gaat, maar ook om te laten zien dat je relevante media op de pagina hebt staan ter ondersteuning van je tekst.

Afsluiting

In de afsluiting van de tekst is het nog eenmaal belangrijk om de belangrijkste zoekwoorden weer te geven. Hiermee maak je nogmaals goed duidelijk waar de tekst over gaat.

Het toepassen van deze technische dingen kan bepalend zijn voor het feit of je scoort of niet in zoekmachines. Let wel op dat je er rekening mee houdt dat je nog steeds voor mensen aan het schrijven bent en niet voor robots. Verwerk het dus op een goede manier zodat je artikel nog wel goed leesbaar blijft en aan de behoefte van de bezoeker voldoet.

Off page SEO voor meer verkeer als zakelijk blogger

Off page SEO draait vooral om het worden van een autoriteit binnen de niche waar je in zit. Hierbij wordt vooral gekeken naar links op andere websites die naar jou website leiden. Binnen de SEO wereld noemen we dit ook wel backlinks. Het hebben van genoeg backlinks straalt autoriteit uit en draagt ook bij aan je online vindbaarheid.

Het hebben van veel backlinks is alleen niet het enige wat telt. De kwaliteit van je backlinks is namelijk veel belangrijker dan de hoeveelheid. Je kunt beter 5 goede backlinks hebben dan 100 zwakke backlinks. Het is vooral dat de website die naar jou linkt een soort relevantie heeft. Hij moet iets te maken hebben met jou website. Is dat niet zo, dan heeft die backlink niet heel veel waarde.

Vergelijk het met een website over SEO die linkt naar een website die gaat over voeding en fitness. Die zal weinig tot geen waarde hebben voor de autoriteit van de website.

Hoe krijg je backlinks?

Aanmelden op startpagina’s is de beste manier om je linkbuilding op te starten. Tegenwoordig is dit wel minder krachtig dan vroeger, maar het werkt nog steeds wel aardig. Hoewel startpagina’s vaak verschillende onderwerpen bevatten is het ook hiervoor belangrijk om op zoek te gaan naar relevante startpagina’s.

meer verkeer als zakelijk blogger

Je kunt je bij verschillende startpagina’s aanmelden door naar de website te gaan en een verzoek te doen voor het toevoegen van jou link. Bestaat dit niet dan kun je contact opnemen met de beheerder met de vraag om je link toe te voegen.

Op Google kun je ook op zoek gaan naar websites binnen jou niche en van link ruilen. Je kunt contact opnemen met de eigenaar en vragen of hij een link naar jou website wil plaatsen. Hiervoor kun je in ruil geven dat jij zijn link op jou website neer zet. Voor beiden is dit enorm goed dus hiermee kun je vrij gemakkelijk backlinks vergaren.

Gastbloggen is ook een optie. Veel grotere websites bieden de optie aan om een gastblog te plaatsen op hun website. Dan schrijf je dus een artikel voor op de andere website waarin gelinkt wordt naar jou website. Zo simpel kan het zijn en de backlink is binnen! Er zijn nog een stuk meer manieren om backlinks te krijgen, maar dit zijn wat mij betreft de beste als je net begint met linkbuilding.

Conclusie | Hoe krijg je meer verkeer als zakelijk blogger?

De vraag van vandaag was; hoe krijg je meer verkeer als zakelijk blogger. Er waren een aantal dingen belangrijk waar je echt even de tijd voor moet nemen. Zoals het doen van goed zoekwoordenonderzoek. Je wil nou eenmaal dat er bezoekers gaan komen, dus je gaan schrijven over onderwerpen waarop gezocht wordt.

Daarnaast pas je bepaalde on page SEO technieken toe om je pagina van begin tot eind te optimaliseren. Hierbij denkend aan genoeg gebruiken van je zoekterm, maar ook het schrijven van een goede en pakkende meta omschrijving. Ten slotte hebben we het nog even gehad over het verkrijgen van backlinks wat erg waardevol kan zijn voor de groei van jou website.

Al met al is het een proces van constant blijven bouwen. Door elke week meer content te blijven toevoegen aan je website kan ik je garanderen dat je op den duur goed gaat ranken met jou artikelen. Blijven bouwen en zorgen dat je website een autoriteit wordt binnen je niche.

 

Posted in SEO

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *