Klanten naar uw webshop trekken met Google Ads

Als online ondernemer Google Ads gebruiken om meer nieuwe klanten naar uw webshop te trekken

Bent u benieuwd hoe uw online webshop in deze tijd een succes kan worden? Lees dan snel verder om erachter te komen hoe u door middel van Google Ads nieuwe klanten naar uw webshop kan trekken!

Momenteel leven we allemaal in een erg moeilijke tijd als gevolg van het Coronavirus. Veel branches merken dan ook de gevolgen hiervan. Hoewel sommige branches positieve effecten merken van deze crisis, krijgt het overgrote deel toch vooral klap na klap te verwerken. Voor online webshops is dit een belangrijke periode, u bent een van de redenen dat mensen in deze tijd alsnog aan hun spullen kunnen kopen. In deze onvoorspelbare tijd probeert iedere ondernemer om zijn of haar onderneming natuurlijk te laten draaien. Nu iedereen een stuk minder de straat op gaat, spelen bedrijven hierop in door online te adverteren voor hun bedrijf en producten. Dit is dan ook zeker een goede zet, zo word je in deze tijd toch makkelijker gevonden door nieuwe klanten. Maar dit betekent ook dat uw webshop meer concurrentie heeft dan ooit, dus hoe valt u online precies op?

Wat is SEA precies?

SEA is een afkorting van Search Engine Advertising. Hier betaalt u eigenlijk om een advertentie te plaatsen in een zoekmachine zoals Google, Yahoo of Bing. Het voordeel hiervan is dat u uw advertentie hierin heel specifiek kan richten op de doelgroep die u wilt bereiken. Dit heeft als gevolg dat u ook daadwerkelijk wordt gevonden door mensen die u willen vinden en vaak bij voorbaat al geïnteresseerd zijn in uw producten.

U denkt vast ‘fijn, nog een investering in deze tijd’. Echter hoeft bij SEA de investering niet groot te zijn om toch een succes te worden. U kunt dus adverteren via Google en daarnaast ook via Bing of Yahoo, echter is Google in Nederland veruit de grootste zoekmachine. Daarom zal in Nederland een advertentie via Google u het meest opleveren. Echter bent u natuurlijk niet de enige die Google Ads gebruikt. Daarom gaat het er in deze blog over hoe u Google Ads op de juiste manier kunt gebruiken en u uw advertentie straks bovenaan de zoekresultaten krijgt.

Google Ads

Zoals eerder benoemd gebeurt er steeds meer online, in de huidige coronacrisis natuurlijk meer dan ooit. Dus hoe valt u precies online op voor nieuwe klanten, nu meer bedrijven online adverteren dan ooit tevoren? Hier is Google Ads een erg handige tool voor. U betaalt dus voor een advertentie in Google en stelt hier bepaalde zoekwoorden voor in. Als één of meerdere van deze zoekwoorden dan worden ingetypt, plaatst Google uw advertentie rechts bovenaan naast de standaard zoekresultaten. Maar hoeveel betaalt u precies? En hoe zorgt u ervoor dat uw advertentie dan ook daadwerkelijk bovenaan komt te staan en niet onder advertenties van vergelijkbare bedrijven met vergelijkbare advertenties en zoekwoorden?

Hoeveel kost Google Ads?

U kunt dus met Google Ads nieuwe klanten naar uw webshop trekken, maar hoeveel kost dit precies? Google Ads werkt met een zogeheten ‘Cost Per Click’ systeem. Hier betaalt u dus alleen wanneer er daadwerkelijk iemand op uw advertentie klikt. Hoeveel u betaalt per klik kunt u ook zelf bepalen. Bij Google Ads biedt u namelijk op een zoekwoord. Hoe meer u betaalt, hoe groter de kans dat uw advertentie bovenaan komt te staan als iemand dit zoekwoord intypt.

Echter is er nog een belangrijk item: de kwaliteit. Google bekijkt namelijk ook de kwaliteit van de advertentie. Als u een relatief laag bedrag betaalt maar u een advertentie heeft van een hoog kwaliteitsniveau, is er een grote kans dat uw advertentie boven die van iemand komt te staan die meer betaalt maar een lage kwaliteitsscore heeft op zijn/haar advertentie.

De kwaliteit wordt weergegeven met een bepaalde score, van één tot en met tien. Hoe hoger de score, hoe beter. Het bod en de kwaliteit samen, maken ook weer een bepaalde score. Deze wordt berekend door de prijs te vermenigvuldigen met de kwaliteitsscore. Bijvoorbeeld, als iemand een kwaliteitsscore van acht heeft en een bod van drie euro, komt deze op een totale score van 24. Zijn of haar advertentie komt dan boven die van iemand met een kwaliteitsscore van vier en een bod van vijf euro, deze komt dan namelijk op een totale score van twintig. Zo wordt dus gelijk duidelijk dat de kwaliteitsscore erg belangrijk is. Een hoge kwaliteitsscore bespaart op deze manier namelijk geld.

Op welke punten baseert Google de kwaliteitsscore?

Allereerst zijn er drie punten die Google bekijkt, om de hoogte van de kwaliteitsscore te bepalen. Namelijk:

  1. Advertentierelevantie: Zoals eerder duidelijk werd, kiest u één of meerdere zoekwoorden bij de boodschap van uw advertentie. Vervolgens bekijkt Google of deze zoekwoorden ook relevant zijn voor de advertentie en of ze bij de advertentie passen.
  2. De kwaliteit van de landingspagina: Vervolgens bekijkt Google ook de kwaliteit van de landingspagina. Dit is de pagina waar u uw bezoekers naar doorstuurt vanuit de advertentie. Hier kijken ze bijvoorbeeld naar zaken als de overzichtelijkheid van de teksten. Daarnaast is ook de sessieduur van belang. Als een bezoeker namelijk vrijwel direct de website verlaat nadat hij of zij op de advertentie heeft geklikt, ziet Google dit als een teken dat de landingspagina niet relevant genoeg was voor de zoekterm van de bezoeker.
  3. De (verwachte) klikfrequentie: Hiermee wordt feitelijk bedoeld hoeveel google verwacht dat er op uw advertentie wordt geklikt. De verwachte klikfrequentie is gebaseerd op prestaties die het zoekwoord in het verleden leverde. Dit wordt berekend door het algoritme van Google, gebaseerd op factoren als de zoekterm zelf en het type apparaat dat de bezoeker gebruikt. Zo ontvangt elk zoekwoord een bepaalde score: lager dan gemiddeld, gemiddeld of hoger dan gemiddeld.

Tips om uw kwaliteitsscore te verhogen

Nu het duidelijk is dat de kwaliteitsscore wordt gebaseerd op de advertentierelevantie, de kwaliteit van de landingspagina en de verwachte klikfrequentie, is het ook handig om te bekijken wat u dan precies kan doen om uw kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te krijgen. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe minder u hoeft te betalen en hoe makkelijker u met Google Ads nieuwe klanten naar uw webshop kan trekken. Voor een hoge kwaliteitsscore moet u goed scoren op de drie eerdergenoemde punten.

Advertentierelevantie: kies de juiste zoekwoorden

Kijkend naar de advertentierelevantie is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat u de juiste zoekwoorden kiest bij uw advertentie. Zorg er dus voor dat de advertentie ook daadwerkelijk gaat over de zoekwoorden en dus wat de bezoeker heeft opgezocht. Verplaats u ook in de bezoeker zelf, dus denk u in wat u zou willen vinden als u op de betreffende zoekwoorden zou zoeken. Een grote tip is om een van de gekozen zoekwoorden in de kop van de advertentie te vermelden. Zo zien Google en de bezoekers dat de advertentie ook past bij de zoekwoorden waarop gezocht is.

Weet u echt geen gepaste zoekwoorden? Dan het kan ook handig zijn een zoekwoordenonderzoek uit te (laten) voeren, hier zijn meerdere tools voor zoals bijvoorbeeld Semrush. Zo krijgt u een duidelijker beeld van de zoekwoorden waar u momenteel het meest op gevonden wordt. Op deze manier kunt u ook een beter beeld krijgen van de zoekwoorden die u in kunt stellen bij uw advertentie.

Landingspagina: zorg voor een relevante website

De kwaliteit van de landingspagina is ook belangrijk. De landingspagina moet duidelijk en overzichtelijk zijn en moet de bezoekers ook bieden waar ze voor komen. Ook moet er voldoende engagement op de website zelf zijn, om ervoor te zorgen dat de bezoekers meerdere interacties plegen. De tip om op dit onderdeel goed te scoren is dus om ervoor te zorgen dat u, door middel van voldoende engagement op de website, de aandacht van de bezoekers pakt. Zo zorgt u voor een langere sessieduur en ziet Google dat uw website als relevant wordt ervaren door de bezoeker. Een overzichtelijke lay-out en een goede ‘Call-to-action’ helpen u hier al een heel eind mee op weg.

Hier is het ook handig om uw Google Analytics regelmatig te bekijken. Zo kunt u een beeld krijgen van zaken als uw bounce rate en huidige sessieduur, maar ook bijvoorbeeld van waar uw huidige traffic grotendeels vandaan komt. Dit is allemaal handige informatie om in eerste instantie te checken. Wellicht scoren bepaalde pagina’s op uw website beter qua sessieduur dan andere pagina’s, dan kunt u bekijken wat op de ene pagina beter werkt en wat op de andere pagina niet goed werkt.

Verwachte klikfrequentie: maak gebruik van A/B testen

Het verhogen van de verwachte klikfrequentie is iets lastiger, aangezien u er zelf minder directe invloed op heeft. U zou echter wel gebruik kunnen maken van A/B testen, om er zo zelf achter te komen of de advertentie aan zal slaan. Dit kunt u doen door meerdere advertenties te maken en deze te testen welke het best presteert. Dit kunt u bijvoorbeeld doen onder huidige klanten. Hier is het overigens wel van belang om niet twee compleet verschillende advertenties op te stellen, aangezien het voor u dan niet duidelijk wordt wat er nou precies beter is aan advertentie A dan aan advertentie B. Maak twee of meer vergelijkbare advertenties met kleine aanpassingen, dan kunt u precies zien wat er nou voor zorgt dat een advertentie beter aanslaat.

U kunt eventueel ook beginnen met een hoger bod per klik, zo heeft u meer kans op een hogere positie. Vergeet echter niet dat een hoger bod geen garantie geeft op een hogere positie, het belangrijkste onderdeel blijft de kwaliteitsscore. Kies dus de juiste zoekwoorden, zorg ervoor dat de landingspagina waar de bezoeker op terecht komt overzichtelijk is en maak van tevoren gebruik van AB testen als dit nodig is. Zo zorgt u ervoor dat uw advertentie een succes wordt en dat u hier ook nog eens minder voor hoeft te betalen.

Starten met Google Ads

Nu heb ik een idee van wat u wellicht denkt: ‘leuk en aardig allemaal, maar hoe zet ik nou precies zo’n advertentie op?’. Om met Google Ads nieuwe klanten naar uw webshop te trekken, moet u natuurlijk eerst een Google Ad opzetten. Daarom is het handig om samen het opstartproces van uw advertentie door te lopen, zo heeft u een idee hoe dit werkt voordat u dit zelf allemaal moet uitzoeken.

Begin met het juiste doel

Na het invoeren van een aantal eerste gegevens komt u op dit scherm terecht. De keuze hier ligt redelijk voor de hand. Als webshop wilt u natuurlijk zo veel mogelijk producten verkopen, met andere woorden sales genereren. De keuze hier ligt voor u als het goed is dus op de Sales. Mocht u ook fysieke winkels hebben dan is het alsnog handig om, met de huidige lockdown en overige maatregelen, om voor de sales te kiezen. Als uw winkels eenmaal weer open kunnen, kunt u een tweede campagne opzetten en voor de ‘visits to your physical location’ optie kiezen.

Geef uw advertentie vorm

Na het invoeren van de naam van uw Webshop en de link van de hoofdpagina van uw webshop, komt u hier terecht. Hier moet u de advertentie zelf vorm gaan geven. Handig is ook dat u rechts in beeld gelijk een voorbeeld krijgt van hoe de advertentie er uit komt te zien. Bij Headline en description is het handig om zaken in te vullen waar u op gevonden wilt worden en wat nou echt de zogeheten Unique Selling Point (USP) van uw bedrijf zijn. Met andere woorden: waar blinkt u in uit en waarom komt de klant bij u en niet bij een andere concurrent?

De zoekwoorden

Daarna komt u terecht bij de zoekwoorden, deze zijn zoals eerder vermeld erg belangrijk. Dit is waar de potentiële klanten naar op zoek zijn en waarbij uw advertentie naar boven komt. Google Ads geeft u overigens ook al een aantal zoekwoorden die zij aanraden, hiernaast kunt u er zelf ook nog aantal toevoegen. In de hoeveelheid zoekwoorden moet u ook een bepaalde middenweg vinden. Te weinig zoekwoorden en uw advertentie wordt moeilijk gevonden, te veel zoekwoorden en u heeft een grote kans dat uw advertentie bij veel van deze zoekwoorden erg laag komt te staan.

Bij het kiezen van de zoekwoorden is het belangrijk eerder gegeven tips aan te houden. Dus bekijk de USP’s van uw webshop en verplaats u in de bezoeker zelf. Waar wilt u op gevonden worden? Wanneer wil de bezoeker een webshop als de uwe vinden? Bekijk daarnaast ook op welke zoekwoorden u momenteel veel wordt gevonden of eventueel zelfs waar uw concurrenten op gevonden worden. Mocht u er echt niet uitkomen, dan kan het handig zijn om een zoekwoorden analyse uit te voeren.

Voer de locatie in

Vervolgens komt u op dit scherm uit, waar u kunt kiezen in welke regio de advertentie wel en niet getoond wordt. Dit maakt voor een webshop minder uit dan voor een fysieke winkel, echter kan het dat u vanwege de levering van producten hier voorkeuren voor heeft. Heeft u ook een fysieke winkel, dan is het handig om iets beter te kijken naar de locatie. Iemand uit Groningen zal bijvoorbeeld weinig interesse hebben in een product dat alleen te krijgen is in Brabant.

Vervolgens komt u op het scherm om de taal in te stellen. Hier gaat het om de voorkeurstalen van uw klanten. Als u Nederlands en Engels instelt, krijgen alleen mensen die deze voorkeurstaal aan hebben staan te zien.

Bepaal uw budget

Tot slot moet u uw budget instellen. Hier gaat het om een dagelijks budget, met andere woorden wat u maximaal per dag wilt uitgeven aan deze advertentie. Google neemt dit budget dan en maakt hier zo efficiënt mogelijk gebruik van. Dit doen ze door te bekijken wat zo veel mogelijk resultaat oplevert voor het minste geld. Overigens maakt Google niet elke dag gebruik van het maximale budget. Stel u heeft een budget van €10,- per dag ingesteld, dan kan het dat Google de ene dag de volle €10,- gebruikt en de andere dag slechts €6,- of iets dergelijks. Hier valt dus ook uit te halen dat Google met hun advertenties niet alleen uit is op geld en er ook daadwerkelijk baat bij heeft als uw advertentie een succes is. Dit is natuurlijk niet onlogisch, als een advertentie op Google zelden een succes is zou bijna niemand er gebruik van maken.

U moet ook nog een biedstrategie instellen. Eerder in deze blog had ik het al over het ‘Cost-per-click’ (CPC) systeem waar Google Ads mee werkt, dat is dus waar deze biedstrategie over gaat. Voor uw eerste advertentie kan ik aanraden om hier de handmatige CPC in te stellen. Dan blijft u zelf de baas over wat u uitgeeft. U ziet de melding waarschijnlijk ook dat dit wellicht tot slechtere resultaten kan leiden. U kunt deze biedstrategie op elk gewenst moment aanpassen als uw advertentie al online staat.

Klaar, maar blijf testen!

Dan wacht de laatste stap: opslaan! Dat was het, u heeft uw eigen Google Ad. U houdt natuurlijk wel altijd de controle over uw advertentie, u kunt altijd nog iets aanpassen. Sterker nog, dit valt alleen maar aan te raden. Nu uw advertentie online staat is het belangrijk de resultaten ook zelf regelmatig te monitoren. Als een bepaalde instelling niet goed werkt, pas deze dan vooral aan. Met andere woorden: blijf testen!

Hopelijk was deze blog nuttig voor u en kunt u hierdoor met Google Ads nieuwe klanten naar uw webshop trekken!

Wilt u meer weten over Google Ads en hoe u Google Ads precies kunt gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken? Lees dan dit artikel:

Wat is Google Ads (SEA) en hoe werkt het? – 2Bfound geeft antwoord

Bent u benieuwd naar hoe u een zoekwoordenanalyse uit kan voeren via Semrush? Bekijk dan dit artikel:

SEO zoekwoorden-onderzoek uitvoeren | Nico.nl

Bent u benieuwd hoe Google Ad Manager werkt? Bekijk dan dit artikel:

SEA gebruiken om onafhankelijk te worden van Thuisbezorgd (digitalgrowth-almere.nl)

Posted in SEA

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *