Jouw lokale agrarische bedrijf omzetten naar een nationale bekendheid!

Je activiteiten op en rondom je agrarische bedrijf online kenbaar maken bij de consument doe je snel met deze eenvoudige tips!

Je activiteiten op en rondom je agrarische bedrijf online kenbaar maken bij de consument lijkt moeilijk, omdat het niet je expertise is, maar moeilijk is anders!

Het zijn lastige tijden voor de agrarische sector in Nederland. De regels rondom dierenwelzijn worden strenger, consumenten willen meer transparantie en is er ook nog de stikstofproblematiek. Door de vele regels en eisen is het moeilijk om nog een goede boterham te verdienen de primaire activiteit van je boerderij: hoge kwaliteit Nederlands voedsel produceren. Om toch een waardig inkomen te genereren kiezen veel boeren ervoor om naast het produceren van voedsel ook lokaal hun voedsel te gaan verkopen of andere activiteiten op de boerderij te organiseren. Voorbeelden van nevenactiviteiten op de boerderij zijn naast het hebben van een boerderijwinkel bijvoorbeeld het runnen van een kinderdagverblijf, een boeren camping of een bed & breakfast, het verhuren van vergaderruimtes of het verzorgen van activiteiten als kinderfeestjes, polder survival, rondleidingen of koe knuffelen. Activiteiten op de boerderij zijn tegenwoordig erg in trek, omdat veel mensen graag willen zien waar hun voedsel vandaan komt en hoe het geproduceerd wordt. Ook komen mensen graag in de natuur en dan is het platteland natuurlijk een uitstekende plek. Dus er is zeker markt voor deze activiteiten, maar hoe zorg je ervoor dat de doelgroep juist jouw boerenbedrijf vindt?

Door het aanmaken van een agrarische bedrijfswebsite kun je je bedrijf en de daar bijhorende eigenschappen en activiteiten onder de doelgroep brengen. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële bezoekers/klanten jou online kunnen vinden? In deze blog vind je tips voor de inrichting van je bedrijfswebsite en de fijne kneepjes van het genereren van zichtbaarheid binnen Google.

Maak gebruik van linkjes

Google is gek op linkjes. Hierin kunnen we onderscheid maken tussen twee verschillende soorten linkjes: back links en interne links. Beide soorten linkjes vindt Google fijn en ze geven waarde aan jouw content. Door het toevoegen van linkjes weet Google ook waar die jouw inhoud aan moet linken en wie hier mogelijk zoekt naar jouw agrarische webpagina.

Back links: Back links zijn linkjes die vanuit jouw website doorlinken naar de website van iemand anders. Deze linkjes kun je toepassen als je vanuit jouw website naar bijvoorbeeld een ander bedrijf wil doorlinken dat jouw agrarische producten verkoopt. Wanneer je zegt dat jouw eieren in een bepaalde winkel worden verkocht, kunnen website bezoekers meteen zien waar dat bij hen in de buurt is en eventueel je eieren kopen.

Interne links: Interne links zijn linkjes die doorlinken binnen de verschillende pagina’s op jouw eigen website. Zo kun je bijvoorbeeld iets benoemen over jouw bedrijf dat te vinden is op een andere pagina en dan kan de bezoeker daar rechtstreeks naartoe klikken in plaats van dat de bezoeker zelf moet zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld in een van je teksten refereert naar een van de activiteiten die te doen is op je bedrijf, dan kun je de bezoeker meteen naar deze pagina laten klikken. Dit zorgt ook voor een stukje gemak voor de bezoeker en deze zal daardoor ook sneller de verschillende pagina’s van jouw website bekijken.

Linkjes kunnen heel erg lang worden en daardoor minder netjes in de tekst komen te staan. Om je link in te korten kun je gebruik maken van de website bitly.com. Op deze website kun je je link plakken en dan maakt bitly er een korte link van, die je dan weer op je eigen webpagina kunt gebruiken.

Laat klanten hun ervaringen delen

Naast dat Google groot fan is van het gebruik van linkjes op een webpagina, houdt Google ook van reviews over een pagina. Nu kunnen er natuurlijk niet meteen reviews zijn over een pagina, maar vraag bezoekers en klanten van je boerderij vooral om een review achter te laten. De review kan dan gaan over de agrarische producten die je aanbiedt, maar natuurlijk ook over je diensten. We gaan er natuurlijk van uit dat bezoekers en klanten een positieve review achter laten en doordat andere potentiële bezoekers of klanten deze kunnen lezen, zal het hen motiveren om ook bezoekers of klant van jou te worden.  Het schrijven van een review is een kleine moeite en jij als agrarisch ondernemer hebt er veel baad bij.

Voeg video’s en ander beeldmateriaal toe

Een praatje blijft hangen bij een plaatje en een filmpje zorgt voor een langere bezoekerstijd op je website. Het plaatje/de video is in dit geval een voordeel voor je bezoeker, omdat ze graag zien hoe bijvoorbeeld je boerderijwinkel eruit ziet, hoe het er bij jouw in de stal aan toe gaat of hoe de te huren vergaderruimte ingericht is. Door je pagina bezoekers een mooi beeld te geven, weten ze wat ze kunnen verwachten en dat wekt vertrouwen.

Ga voor passende zoekwoorden

Binnen zoekwoordoptimalisatie (SEO – Search Engine Optimalisation) zijn er twee soorten zoekwoorden: shorttail zoekwoorden en longtail zoekwoorden. Goed gebruik van zoekwoorden zorgt ervoor dat je website op Google gevonden wordt.

Shorttail zoekwoorden: Shorttail zoekwoorden zijn tussen de 1 en 3 woorden lang. Deze vorm van zoekwoorden is vaak heel erg algemeen en heeft ook veel online concurrentie. Als je op jouw agrarische website bijvoorbeeld focust op het zoekwoord “Boerderij” en iemand zoekt hierop, dan is de kans klein dat jouw website als eerste door Google wordt aanbevolen. Er zijn namelijk nog heel veel andere webpagina’s waar dit woord te vinden is.

Longtail zoekwoorden: Longtail zoekwoorden zijn 4 of meer woorden lang. In tegenstelling tot shorttail zoekwoorden zijn longtail zoekwoorden heel erg specifiek. Van het gebruik van longtail zoekwoorden heb je ook veel langer profijt, omdat de zoeker bij de specifieke zoekopdracht bij jouw pagina uit zal komen. Een voorbeeld van een longtail zoekwoord is in dit geval bijvoorbeeld: “Biologische melkveehouderij met echte boerenkaasmakerij”. Op dit zoekwoord zal er veel minder concurrentie zijn, omdat het zoekwoord veel specifieker is dan zoals hierboven bij ‘Shorttail zoekwoorden’ genoemd is “Boerderij”.

Het op de juiste manier gebruiken van zoekwoorden zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt door je juiste klanten en dat zorgt natuurlijk voor meer omzet. Het voordeel van SEO tegenover adverteren (SEA) is dat SEO je alleen tijd en geen geld kost.

Tot slot

Heel veel succes met het toepassen van bovenstaande tips op het gebied van het inrichten van je agrarische bedrijfswebsite en de fijne kneepjes van zichtbaarheid binnen Google! Op naar een goed lopende agrarische bedrijfswebsite waardoor veel consumenten kennis maken met het bedrijfsleven bij jou op de boerderij, maar ook met de secundaire activiteiten en mogelijkheden die het bedrijf biedt voor de consument.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *