Jouw bedrijf positioneren op Social Media

Social Media, wie gebruikt het niet tegenwoordig? Je ziet het overal gebruikt worden. Wanneer iemand staat te wachten op het openbaar vervoer, in de wachtkamer van de huisarts en zelfs op de fiets gebruiken mensen het. Uiteraard wordt dit niet aangeraden om te doen!
Social media neemt van iedereen het leven over, maar waarom eigenlijk? Maar wat vooral belangrijk is, hoe kan je het als bedrijf gebruiken om zo je doelgroep te bereiken?

Van de Nederlandse bevolking is 96% actief op social media. Gemiddeld wordt er dagelijks per persoon zo’n 98 minuten gebruik van gemaakt (Afix, 2020). Het gebruik van social media is de afgelopen jaren gestegen omdat het een eenvoudige manier is om up-to-date te zijn van de laatste nieuwtjes van onder andere vrienden, familie, kennissen en de gebeurtenissen in de wereld. Dit gebeurt zonder elkaar te spreken en te vragen hoe het gaat maar zodra je de andere weer face-to-face ziet weet je wat er de afgelopen tijd in het leven van de ander heeft gespeelt.
Naast dat social media gebruikt wordt om up-to-date te blijven over diverse zaken kan social media gebruikt worden om jouw bedrijf te promoten bij de desbetreffende doelgroep waar jij jou op wilt richten. In deze blog wordt verder verteld hoe dit stap voor stap gebeurt.

Doelgroep bepalen
Allereerst is het belangrijk om de doelgroep te bepalen die je wilt bereiken via een social media kanaal. Hiervoor is het interessant om te weten wat op dit moment de voornaamste doelgroep van het bedrijf is, waar dus de meeste inkomsten uit gegenereerd worden, en welke doelgroep een potentiële klant zou kunnen zijn voor het bedrijf. Het afgelopen jaar zijn de social media platformen Instagram en YouTube in gebruik hard gestegen. Hierbij kende Facebook een daling. Echter blijft het gebruik van diverse social media platformen per leeftijd zeer verschillen. Zo gebruiken individuen tussen de 15 en 19 jaar oud voornamelijk YouTube, gevolgd door Instagram en op de derde plaatst staat Snapchat. Voor bijvoorbeeld individuen tussen de 40 en 64 staat Facebook op nummer 1 dat bij de leeftijd tussen de 15 en 19 op de vierde plaatst terecht kwam. Daarom is het belangrijk om eerst bepalen op welke doelgroep jij je wilt richten met jouw bedrijf voordat je een advertentie op social media gaat opzetten (TheBigStory.nl, 2020).

Bij het bepalen van een doelgroep is meer dan alleen de leeftijd en het social media platform belangrijk. De content die je wilt gaan plaatsen hierop moet namelijk aansprekend zijn voor het individu dat jij wilt bereiken. Bijvoorbeeld “Mannen en vrouwen van 40+” is een zeer brede doelgroep, maar “Mannen en vrouwen van 40+ met overgewicht” is al meer een gecentreerde doelgroep. Bij het segmenten van een doelgroep kan er gedacht worden aan de volgende punten:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Provincie
  • Woonplaats
  • Burgerlijke staat
  • Wel of geen kinderen
  • Idealen
  • Inkomen

In deze blog wordt er verder gericht op de sociale media platformen Instagram en Facebook.

Social media pagina optimaliseren
Zodra je de doelgroep gekozen hebt en onderzocht hebt op welk social media platform je het beste kan adverteren voor je bedrijf is het belangrijk om de pagina te optimaliseren met informatie. Op Facebook is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie in te vullen dat mogelijk is, denk hierbij aan openingstijden, tarieven/prijzen, de locatie maar ook contactgegevens. Op Instagram is dit echter ingewikkelder. Dit platform is namelijk meer geminimaliseerd op het gebied van invullen van gegevens. Echter kan er op Instagram een biografie ingevuld worden wat interessant kan zijn voor de doelgroep. Een biografie op Instagram bestaat uit een klein stukje tekst waarin bijvoorbeeld beschreven kan worden waar het account over gaat.

Het optimaliseren van een sociale media pagina blijft niet enkel alleen bij het invullen van gegevens over het bedrijf. Om de doelgroep aan te spreken is het belangrijk om relevante content te plaatsen. Hierbij draait het uiteraard niet wat jou aanspreekt maar om de engagement met de volgers en collega’s van het bedrijf. Deel content die voor hen nuttig is. Hierbij hoeft het niet te gaan om content die je zelf gecreëerd hebt. Je kan uiteraard ook iets laten maken door een derde of iets delen van een concullega dat je bent tegengekomen op social media. Door het delen van relevante content kan het bedrijf gepositioneerd worden als een betrouwbare bron op het gebied van informatie voor jouw publiek.

Zodra de social media pagina door meerdere mensen onderhouden wordt is het verstandig om diverse richtlijnen op te stellen. Denk hierbij aan het gebruik van hashtags, hoe het publiek aangesproken wordt en hoe het zit met het gebruik van afbeeldingen.

Een social media kanaal moet regelmatig onderhouden worden met nieuwe posts. Zodra er één keer in de maand geplaatst wordt is het niet nuttig om het te hebben. Wat betreft Facebook en Instagram wordt het aangeraden om iedere dag of een aantal keer in de week iets te plaatsen. Hierbij is het goed om op vaste tijden te plaatsen. Denk hierbij aan 7/8 uur wanneer mensen aan het ontbijten zijn of om 16:00 uur op het moment dat mensen vaak een dipje krijgen op het werk.

Analyseer regelmatig de resultaten van de posts om zo te zien welke afbeeldingen, teksten etc. goed werken binnen jouw doelgroep. Door dit te doen kan je je posts hier de volgende keren op afstemmen om zo de doelgroep op een juiste en fijne manier te bereiken. Bij het analyseren van de resultaten kan je ook kijken naar wanneer jouw post op welk tijdstip het meest bekeken is en een grote doelgroep heeft bereikt. Hier kan je later weer op inspelen bij de volgende content die je gaat plaatsen.

Investeren in de social media pagina
Het is mogelijk om op een social media pagina te investeren met het gebruik van geld. Dit kan diverse voordelen opleveren voor jouw bedrijf. Echter is de vorm van promotie op ieder platform anders.

Facebook is tot op heden nog steeds het grootste social media kanaal in Nederland. Daarom is dit het ideale platform om op te adverteren. Naast dat het fijn is dat het bereik groot is, is het mogelijk om op Facebook zeer specifieke advertenties te plaatsen die afgestemd zijn op jouw gekozen doelgroep.

Instagram wordt tot op heden veelal gebruikt door jongeren. Het platform is vooral gericht op visuele content. Zodra je hierop wilt adverteren is het belangrijk om een goede visuele advertentie te hebben om zo de doelgroep aan te spreken.

Advertentie opstellen
Het opstellen van een advertentie van Facebook en Instagram kan met elkaar gecombineerd worden. Dit komt doordat beide platformen onder hetzelfde bedrijf vallen. Uiteraard geeft dit veel voordelen en is het eenvoudig om op twee platformen dezelfde advertentie te plaatsen om op deze manier meer mensen te bereiken in minder tijd. Toch is het minder eenvoudig dan dat het lijkt. Zoals eerder besproken is de content die geplaatst wordt op Instagram anders dan die geplaatst wordt op Facebook. Hier zou rekening mee gehouden moeten worden zodra je één advertentie voor twee platformen wilt gebruiken zodat de advertentie niet verloren gaat.

Verder wordt er nu uitgelegd hoe je per platform, Instagram en Facebook, een advertentie kan opstellen.

Facebook advertentie
Zodra je een advertentie op Facebook gaat starten is de eerste stap die genomen moet worden om naar de Facebook Advertentie Beheerder te gaan. Eenmaal op deze pagina klik je eenvoudig op “advertentie maken”. Op deze locatie kan je de doelstelling kiezen van de advertentie. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor het vergroten van naamsbekendheid, zoveel mogelijk mensen bereiken of specifiek adverteren zodat er een hoge click-through rate zal plaatsvinden. Neem goed de tijd om te bepalen welke doelstelling voor jouw bedrijf op dit moment het belangrijkste is!
Na het bepalen van de doelstelling is het tijd om de doelgroep in te vullen. Deze kan gespecificeerd worden op diverse punten zoals locatie, leeftijd en geslacht. Als de doelgroep nog onduidelijk is kan er ook gebruik gemaakt worden van een bestaande voorgestelde doelgroep vanuit Facebook zelf.

Hierna moet je bepalen waar de advertentie te zien is. Hierin is er de keuze om dit automatisch door Facebook te laten doen maar je kunt ook zelf de advertentie tot in detail uitwerken.

De volgende stap is het bepalen van het budget en de planning van de advertentie. Het budget kan per dag ingevuld worden maar ook over de looptijd van de advertentie verdeeld worden. Facebook gebruikt je budget dan op de meest optimale manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Als je het budget gekozen hebt, is er meteen te zien wat de geschatte dagelijkse resultaten van de advertentie zullen worden. Echter is dit geen garantie dat deze resultaten daadwerkelijk behaald zullen worden. Als laatste kan de exacte start- en einddatum van de advertentie ingevuld worden.

Uiteindelijk is het tijd om de content van de advertentie te delen. Hier is een brede selectie aan vormen voor te kiezen. Zo kan je bijvoorbeeld ervoor kiezen om een video, diavoorstelling of een collectie te gebruiken. Bekijk alle opties goed en kies wat het beste past bij het gekozen doel en de bijbehorende doelgroep.

Nu is het tijd om je advertentie te plaatsen! Vanaf het moment dat de advertentie zichtbaar is voor het publiek kan je de prestaties bijhouden en deze vergelijken met andere of eerder geplaatste advertenties. Het is belangrijk om dit te doen want hierdoor kan je zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep en bedrijf. Aan de hand van deze prestaties kan je snelle aanpassingen maken aan de advertenties zoals afbeeldingen vervangen en typefouten verbeteren.

Instagram advertentie
De optie om te adverteren op Instagram wordt niet door veel bedrijven ingezet tot op heden. Echter kan er op Instagram toch op een creatieve manier een advertentie onder de aandacht gebracht worden bij de door jouw gekozen doelgroep.

Doordat Instagram onderdeel is van hetzelfde bedrijf als Facebook gaat adverteren bijna hetzelfde te werk. Echter kan je op Instagram jouw advertentie onder de aandacht brengen tegen betaling op de overzichtspagina van een bezoeker waarop de updates in de tijdlijn verschijnen. Ook kan je je advertentie laten plaatsen in de stories. Deze zijn tegenwoordig zeer populair.

Het adverteren op het platform wordt het vaakst geregeld via de app zelf. Dit is tevens ook de makkelijkste manier omdat er via deze app de promotie kan starten. Het starten van een advertentie op Instagram gebruikt door te drukken op “update maken” en vervolgens vanuit jouw bedrijfsprofiel op “promoten” te klikken. Hieruit kom je in het volgende scherm waarin de bestemming gevraagd wordt. Wat moet er bereikt worden met de advertentie? Dit kan bijvoorbeeld meer bezoekers op het profiel zijn met uiteindelijk de kans dat deze het profiel gaan volgen. Er zijn veel verschillende opties waar de advertentie op gericht kan worden. Doordat er zoveel opties zijn biedt Instagram een aantal suggesties aan.

Na het bepalen van het doel moet ook weer de doelgroep gekozen worden. Dit kan net zoals bij Facebook automatisch gebeuren maar je kan ook je eigen doelgroep instellen. Het is aangeraden om je eigen doelgroep in te vullen doordat deze specifieker is en jij beter weet wie je gaat bereiken. Zodra je kiest voor een automatische doelgroep wordt deze gebaseerd op onder andere de volgers die jouw profiel heeft. Bij het zelf invullen van een doelgroep kan je deze gekenmerkt worden met onder andere locaties, interesses, leeftijd en geslacht.

Aan de hand van Facebook Ads manager kan je meer doelstelling kiezen en een uitgebreidere doelgroep bepalen. Deze kan je vooraf bouwen in “doelgroepen” of deze handmatig invoeren en opslaan vanuit het bouwen van de nieuwe Instagram advertentie campagne.

Bij adverteren op Instagram kan er een keuze gemaakt worden waar de advertentie geplaatst gaat worden. Wil je de advertentie in de stories plaatsen of op de tijdlijn? Hierbij kan je ook kiezen om voor beide opties een andere advertentie te bouwen. Het voordeel hiervan is dat er goed een vergelijking plaats kan vinden binnen de effecten van beide advertenties en wat uiteindelijk het meeste oplevert voor jouw bedrijf. Ook kan je hierbij het formaat passend maken voor de locatie dat deze geplaatst gaat worden. Het nadeel van deze optie is dat je meer tijd kwijt bent.

Binnen Instagram is er de optie om in verschillende vormen te adverteren. Zo kan je bijvoorbeeld een foto- en video advertentie, carrousel advertenties en collectie advertenties maken.

Voor alle vormen van het plaatsen van een advertentie op Instagram geldt dat je betaalt op basis van de door jouw gekozen doelgroep. De kosten zijn afhankelijk van jouw doelstelling, looptijd en de grote van de geselecteerde doelgroep. Hierbij geldt, hoe groter de doelgroep, hoe meer mensen er bereikt worden, hoe meer klikken je kunt ontvangen op de advertentie.

Het onderhouden van een social media pagina en de mogelijke bijbehorende advertenties brengen kosten met zich mee, maar als je een goede advertentie plaatst en de social media pagina goed onderhoudt brengt dit veel mee voor jouw bedrijf. Zorg ervoor dat de investering aan de bovenkant bijdraag aan meer leads en aan meer omzet of meer naamsbekendheid aan de onderkant. Hou dus altijd goed je doel in beeld en verlies deze zeker niet uit het oog door wat jouw concurrent op sociale media plaatst. Haal hier enkel inspiratie uit en probeer ervan te leren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *