iOS 14 vs. Facebook advertenties. 

 

2020 een historisch jaar voor de gehele wereld. Wat stond ons leven een tijd op z’n kop. Tijdens de eerste intelligente Lock-down zijn meerdere mensen thuis gaan werken en zijn we in Nederland meer online entertainment gaan opzoeken en online gaan shoppen. Een van de bronnen voor vermaak is Facebook.

In Nederland staat Facebook in de top 3 voor het meest gebruikte sociale media platform in het land. Dit sociale media platform is voor adverteerders de locatie om data te generen voor het creëren van de juiste advertentie.

De grootse verassing voor marketeers werd bij de release van de iOS 14 al bekend sinds juni 2020. Er is een grotere inzage gekomen in de bewaking van de privacygegevens bij mobile Applegebruikers. Deze vraag voor openheid is voor vele Facebookgebruikers gegroeid na het Cambridge Analytica schandaal welke in 2018 plaatsvond bij Facebook.

Verandering privacy macht

Organisaties van applicaties moeten in 2021 toestemming vragen aan de gebruiker om het gedrag van de consument te tracken. Hierbij heeft de iOS gebruiker twee keuzes de tracking toestaan of afwijzen. De pop-up voor het traceren zullen vele personen waarschijnlijk afwijzen volgens Facebook.

Dit zal een grote invloed hebben op de data hoeveelheid van de adverteerder. Facebook geeft aan dat deze aanpassing een daling zal brengen van 50 % in haar Audience Network advertising business. Dit veroorzaakt voor Facebook een verlies van miljoenen en brengt spanning in het Silicon Vally gebied. Applegebruikers zijn niet de enige die deze verandering zullen ervaren in de toekomst zal Google hierover meer duidelijkheid geven betreft de veranderingen binnen haar organisatie.

 

Hoe werkt het traceren van data?

Als een adverteerder gebruik maakt van Google Mob of Audience Network advertising business dan wordt dit gebruikt met het doel om de advertenties van organisaties te optimaliseren. Deze strategie werkt als volgt. Elk Apple apparaat is gekoppeld aan een IDFA Identifier For Advertisers dit is een tool dat aan een Apple apparaat toegekend wordt om mobielgebruikers te tracken en te identificeren.

Deze stap is erg belangrijk voor de data doorvoering waar andere bedrijven Facebook voor betalen en waaruit Facebook een aantal jaren een sterke machtspositie uit heeft weten te behouden. IDFA is ook inzetbaar in het gebruik van verschillende applicaties. Dit houdt dus in dat informatie van bijvoorbeeld een Facebook search doorgevoerd kan worden naar een Pinterest Feed die adverteert over bijvoorbeeld een nieuwe oma fiets die een persoon wil kopen en via Facebook heeft opgezocht.

Hierdoor wordt het moeilijker voor Facebook om data te delen applicaties die onder het beheer van Facebook zelf vallen. Denk hierbij aan Facebook Messenger, Instagram en WhatsApp. De enige manier hoe Facebook de data het best kan behouden is om zoveel mogelijk in te zetten op verkoop op de applicaties van het sociale media platform zelf. Alles wat namelijk binnen Facebook of Instagram gebeurt kan gebruikt worden om adverteerder te helpen met om een beter beeld te krijgen van de doelgroep die als maar veranderd.

Momenteel verloopt het proces als volgt. Iemand ziet een advertentie van rode schoenen de Facebook Feed de persoon klikt door naar de site. Wat er extern van Facebook plaatsvindt is nu een blinde vlek en hierdoor kan Facebook bijvoorbeeld niet inzien of de rode schoen gekocht is. Maar als de aankoop meteen via Facebook kan plaatsvinden aan de hand van een verkoop extensie dan weet Facebook wel nog in te schatten wat voor mensen de rode schoenen wel zouden kopen en welke personen niet.

 

Voor en nadelen voor iOS gebruikers

Voor de consumenten heeft de verandering twee kanten. Bij het afwijzen van de privacy melding zal de gebruiker geen gepersonaliseerde advertenties kunnen ontvangen wat het zoeken naar het juiste product of service moeilijker kan maken. En aan de andere kant wordt de vrijheid en transparantie van de mobiele gebruiker vergroot. Hierdoor hoeft men geen advertenties te zien op basis van oudere zoekresultaten. Wat door vele webservers als negatief wordt ervaren.

In stap 1 stap 2 wordt weergegeven hoe een consument data delen met derde kan stoppen en hoe men de pop-up kan weigeren of accepteren.

Stap 1 

  1. Ga naar Instellingen en vervolgens naar Privacy. Klik op analytics en verbeteringen en schuif alles naar links om het uit te schakelen en naar rechts om het uit te schakelen.

Alle data deel opties geopend om derde toegang te geven over jouw gegevens.

Payette Forward| 11 iOS 14 Settings You Need To Turn Off Now

Stap 2

  1. Als de Pop-up als hieronder tevoorschijn komt heeft de consument als keus om de tracking toe te staan of om dit nooit meer te vragen en te weigeren.

 

Toestaan of afwijzen van tracking

Techspot.com| Facebook and Google-backed ad firms are objecting to Apple’s New warnings on user tracking.

 

Beperkingen voor marketeers in 2021

Zonder dat vele sociale mediagebruikers het doorhebben geven wij Facebook veel vrij over onze privacygegevens welke uiteindelijk worden gedeeld aan derde partijen. Denk hierbij aan de zoekresultaten die ingevoerd worden via Google Search of de prijs die jij betaald hebt voor een trip naar Curaçao. Als de juiste doelgroep gevonden is dan is het makkelijker voor adverteerders om hun conversies te behalen of om een groter bereik binnen te slepen. De groep van professionals die erg zal leiden onder deze technische verandering zijn kleinere bedrijven of startups. Deze bedrijven hebben meestal meer concurrentie en bevinden zich in het startpunt voor het vinden van de juist doelgroep. Om een bedrijf snel te doen groeien kunnen advertenties een behulpzaam middel zijn om meer naamsbekendheid en uiteindelijk conversie te behalen.

Hoe kan een adverteerder zich het best inzetten in deze tijd?

Adverteerders kunnen hun klanten blijven bereiken en targets binnen halen door het meer inzetten op SEO, wat wel nadelig is voor kleinere bedrijven. Op een organische manier klanten benaderen met een long term goal in het achter hoofd zullen vele bedrijven deze verandering aan kunnen. De adverteerder kan niet inzien wat een klant koopt waardoor bijvoorbeeld het opbouwen van een klantenbestand belangrijker is dan ooit dit kan door gebruik te maken van E-mail listing. Voor Facebook houdt dat in dat het nu alleen de data van eigen applicaties gebruikt kan worden waardoor er een verandering zal plaatsvinden in het koopproces via Facebook en Instagram. Voor nu is het nog even afwachten wat de werkelijke voor en nadelen zullen zijn nadat de update release versie van de iOS 14 uitkomt in 2021.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *