Inkomsten genereren met je website: Hoe optimaliseer je de gebruikerservaring?

Als je een website hebt met content, kan inkomsten genereren met je website interessant zijn. Je hebt veel tijd en moeite erin gestoken om je website maken. Daarom is er niets beters dan al dat harde werk om te zetten in geld. Maar inkomsten genereren met je website is niet zo makkelijk als het lijkt, of klinkt. Maar het is ook niet onmogelijk. Om er het maximale uit te halen, zijn er een aantal solide strategieën die je kunt toepassen.


Strategieën om inkomsten te genereren met verkeer op je website

Hoe meer verkeer je hebt naar je website, hoe makkelijker het zal zijn om hier geld mee te verdienen. Hieronder zullen we enkele van de meest voorkomende manieren toelichten. Het genereren van inkomsten met je website door het weergeven van advertenties, is meestal pas de moeite waard als je al veel verkeer hebt. Maar er zijn nog steeds verschillende manieren waarop je inkomsten kunt genereren met een website zonder veel verkeer. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van het publiek dat je al hebt. Door bijvoorbeeld een bedrijf te starten als freelance redacteur, coach of het verkopen van producten aan je bestaande publiek. Met meer bezoekers op je site heb je echter wel meer opties om inkomsten te genereren.

 

Hoe trek je meer bezoekers naar je website?

Er zijn heel veel verschillende strategieën die je kunt gebruiken om meer verkeer naar je website te trekken. Je kunt bijvoorbeeld een e-boek schrijven, een webinar organiseren, je e-maillijst uitbreiden óf de SEO verbeteren. Eigenlijk kan je van alles doen om je online vindbaarheid te vergroten en je lezers te interesseren met jouw content.

Inkomsten genereren met je website

Zodra je een publiek hebt opgebouwd met je website, zijn er verschillende technieken die je kunt toepassen om geld te verdienen met je verkeer. Bijvoorbeeld:

Betaalde lidmaatschappen

De makkelijkste manier om geld te verdienen met je website, is door bezoekers te vragen voor je content te betalen. Doordat er veel content en inhoud gratis op het internet is te verkrijgen, twijfelen mensen om voor inhoud of content te betalen. Als je merk echter sterk genoeg is, is je publiek misschien wel bereid ervoor te betalen. Je hebt bijvoorbeeld dat veel grote Nederlandse kranten, zoals de Telegraaf en de Volkskrant slechts een paar gratis artikelen aanbieden en de rest van hun websites achter een betaalmuur houden. Bloggers en artiesten die content creëren bieden vaak ook exclusieve content aan door middel van een lidmaatschap via Patreon. Zij maken dan gebruik van een lidmaatschap systeem met gedifferentieerde prijzen. Waarbij de meeste inhoud op de website gratis is, maar sommige inhoud alleen zichtbaar is voor exclusieve leden.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij het publiek naar andere websites wordt verwezen om producten of diensten te kopen. Wanneer deze producten of diensten worden aangeschaft krijg jij een commissie op de verkoop. Het beste is natuurlijk om alleen producten en diensten aan te bevelen die bij je website en je publiek passen. Maar het is natuurlijk ook belangrijk dat je publiek deze producten en diensten zelf ook leuk zullen vinden. Als je bijvoorbeeld een blog of website hebt is het handig als je dit hierop afstemt. Er zijn genoeg bedrijven met aangesloten affiliate marketing programma’s. Amazon heeft een van de meest populaire affiliate marketing programma’s.

Gesponsorde berichten

Een derde manier om inkomsten te genereren met verkeer naar je website, is door gesponsorde berichten voor merken te plaatsen. Bedrijven kunnen contact met je opnemen en vragen om een artikel te schrijven waarin ze worden gepromoot. In dit bericht link je vaak ook naar de website van het bedrijf. Tegenwoordig kan je ook via Instagram, Twitter of andere social media platformen worden benaderd door bedrijven om gesponsorde content te delen met je publiek. Dit kan dan zijn in de vorm van een story, een reel of een normale post.

Display-advertenties

Tot slot, is een van de meest gebruikelijke manieren om geld te verdienen met je website, het gebruik van display-advertenties. Deze zijn enorm populair en verschijnen op bijna elke website in de kop tekst, zijbalken en op andere locaties. Door display-advertenties te gebruiken, ‘verhuur’ je als het ware ruimte op je site aan adverteerders. Alhoewel display-advertenties een makkelijke manier is om inkomsten te genereren, moet je deze nog optimaliseren om er het maximale uit te halen. Om dit te doen, moet je begrijpen hoe display-advertenties werken en welke soorten advertenties het beste werken op jouw website. Advertenties kunnen door gebruikers als vervelend worden ervaren als je ze verkeerd op je website plaatst.

Welk type advertenties kan ik gebruiken om inkomsten te genereren?

Laten we eerst eens kijken welke soorten display-advertenties er zijn. Er zijn veel verschillende indelingen en formaten voor advertenties. Google heeft een complete gids met enkele van de meest voorkomende advertentieformaten voor zowel mobiel als desktop. Zo kun je kijken welke het beste bij jouw website of platform past. Hieronder zijn een aantal soorten display-advertenties die je mogelijk op verschillende websites kunt tegenkomen:

Statische en geanimeerde advertenties

Statische advertenties zijn de eenvoudigste en meest traditionele soorten display-advertenties. Een statische advertentie is namelijk alleen maar een plaatje, en dat is het. Terwijl een geanimeerde display-advertentie meestal bestaat uit 2 à 3 afbeeldingen, die na elkaar worden weergegeven. Dit soort advertenties worden soms banneradvertenties genoemd en zijn er in verschillende afmetingen.

Videoadvertenties

Een ander type display-advertentie is een videoadvertentie. In eerste instantie vind je deze advertenties vaak op YouTube. Maar je kunt deze ook vinden in verschillende apps zoals Candycrush of Instagram. Dit kom je vooral tegen op websites die bijvoorbeeld Google-videopartners zijn. Videoadvertenties kunnen opgaan in de inhoud of aan de zijkant van de pagina worden weergegeven.

Lightbox-advertenties

Lightbox-advertenties reageren wanneer gebruikers er interactief mee omgaan. Als je op de advertentie klikt of de muisaanwijzer op de advertentie plaatst, wordt deze uitgevouwen of wordt er een video afgespeeld. Adverteerders betalen bij een lightbox-advertentie alleen wanneer mensen daadwerkelijk op hun advertenties doorklikt.

Responsieve display-advertenties

Responsieve display-advertenties passen hun uiterlijk aan om in verschillende advertentieruimten te passen. Adverteerders kunnen hierbij een heleboel items zoals video’s, afbeeldingen, logo’s en headers uploaden. Het advertentienetwerk kiest automatisch een combinatie hiervan voor verschillende advertentieruimtes.

Geretargete advertenties

Heb je ooit naar een website gekeken en vervolgens een paar uur later advertenties voor diezelfde website gezien terwijl je online aan het browsen was? Daar kun je retargeting of remarketing voor bedanken. Met retargeting kunnen adverteerders hun advertenties laten zien aan mensen die al op de een of andere manier interactie hebben gehad met hun website of die zich hebben aangemeld voor hun nieuwsbrief.

Welk type advertenties moet ik weergeven?

Zoals je kunt zien, zijn er veel verschillende soorten advertenties om uit te kiezen. Maar welke moet jij voor jouw website gebruiken?

Het is in je eigen belang om advertenties weer te geven op een manier waardoor ze goed presteren. Je wilt dat mensen klikken, zodat je er geld mee kunt verdienen. Maar je wilt ook de gebruikerservaring van je bezoekers niet verpesten. Het weergeven van te veel advertenties kan een slechte impact hebben op je site. Ook kan het kan de laadsnelheid van je pagina vertragen, mogelijk de SEO verlagen en je lezers afschrikken. Dus hoe weet je welke advertenties het beste werken?

Kortom, het is belangrijk om de de advertenties te testen en je moet de juiste tools gebruiken. Lees verder voor meer tips over hoe je de best mogelijke advertentie-ervaring voor uw website kunt krijgen.

Tips om de advertentiebeleving van jouw website te optimaliseren

Als je effectief inkomsten wilt genereren met verkeer is het belangrijk om te letten op de advertentiebeleving van gebruikers op je website. En indien nodig, deze te optimaliseren. Dit zijn een paar verschillende punten waar je op moet letten:

Optimaliseer voor web en mobiel

Gebruikers bezoeken je site vanaf verschillende apparaten. De advertentie ervaring kan daarom ook verschillen tussen desktop en mobiel. Uiteindelijk wil je de advertentie ervaring voor bezoekers optimaliseren op basis van het apparaat dat ze gebruiken. Dit zou je kunnen doen door middel van het inzetten van responsieve advertenties. Zo optimaliseer je de advertenties voor verschillende apparaten zoals tablet, mobiel en desktop.

Optimaliseer de advertentieweergave

De manier waarop advertenties op je website worden gepresenteerd kan invloed hebben op de winstgevendheid. Dit heeft onder andere te maken met het soort advertentie, de grootte, het aantal en de locatie van de advertenties op je website. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat meerdere advertenties op een pagina de effectiviteit van een advertentie kunnen verminderen. Het betekent dus niet dat een hoger volume resulteert in hogere inkomsten.

Geef je bezoekers een unieke en aangepaste advertentie ervaring

Door bezoekers verschillende persoonlijke advertenties aan te bieden creëer je een unieke advertentie ervaring. Normaal worden gebruikers toch vaak op dezelfde manier benaderd. Door de advertentie ervaring uniek te maken en aan te passen aan de gebruiker kun je betere resultaten behalen. Dit kan door middel van geautomatiseerde software die bestaat om inkomsten te genereren met websites makkelijker te maken, bijvoorbeeld A/B-testen.

Het belang van A/B-testen van advertenties voor een vloeiende gebruikerservaring

A/B-testen is in feite precies zoals het klinkt: het uitvoeren van een (split)test waarbij twee versies naast elkaar worden vergeleken. In dit geval zijn dat versie A tegen versie B, om te zien welke uitkomst zorgt voor een beter resultaat. De bezoekers zien de twee varianten afwisselend. Dus 50% van de bezoekers ziet variant A en de andere 50% ziet variant B. Omdat de conversie ratio nauwkeurig wordt gemeten, leveren A/B-testen bewijs over het soort advertenties die het beste kunnen werken. Maar in de praktijk zal je keuze niet iedereen tevredenstellen. Het nadeel is namelijk dat je de bezoekers aan de B- kant wellicht niet tevreden zult stellen. Het A/B testen van de gebruikerservaring van advertenties heeft zijn voordelen, maar in de praktijk kan het ook advertentietarieven verlagen.

Hoe voer ik een A/B-test uit?

Bij het uitvoeren van een A/B-test manipuleert u een variabel, zoals advertentietype of inhoudspositie, en deze vergelijkt u met een variabele waar u geen invloed op heeft. Op deze manier kunt u zien welke advertentie-inhoud beter presteert. Als je meerdere elementen tegelijkertijd wilt testen, kun je het beste een multivariate A/B-test uitvoeren. Hierbij heb je veel meer verschillende combinaties en uitkomsten. Anders weet je nooit waar het verschil in conversie aan ligt.

Welke advertentie-elementen kan ik testen?

Advertentielocatie

Een belangrijk variabel om op te testen is de locatie van de advertentie. Dit heeft te maken met waar uw advertentie zich op de pagina bevindt. Staat deze bovenaan, onderaan, of tussen de content? De locatie van een advertentie heeft invloed op de zichtbaarheid van uw advertentie voor gebruikers. Daarom is het belangrijk om deze te overwegen tijdens het afnemen van een A/B-test.

Afbeeldingsgrootte

Een ander variabel is de afbeeldingsgrootte. Het is vanzelfsprekend dat grotere advertenties beter zichtbaar zullen zijn op de pagina. Dit betekent echter niet dat ze beter zullen presteren. Onthoud dat het allemaal om de gebruikerservaring gaat. Sommige bezoekers zullen grote advertentie als negatief ervaren, terwijl andere bezoekers dit misschien niet zo ervaren.

Verkeersbron

Welke verkeersbron genereert de meeste advertentieklikken? Het optimaliseren van een verkeersbron kan je helpen vast te leggen welke bronnen en welk verkeer nou het meest waardevol is. Dit is van belang  als je meer inkomsten wilt genereren met advertenties. Misschien is het de moeite waard om een groter budget vrij te maken voor enkele betaalde verkeersbronnen, of je helemaal te richten op je SEO.

Advertentiekleur

Dit spreekt voor zich. Welke kleuren hebben je advertenties? Streef je ernaar om ze juist op te laten vallen of wil je ze zodanig positioneren dat ze opgaan in de lay-out van de website?  Kleurenpsychologie kan een impact hebben op de conversie ratio, deze factor is dus eigenlijk belangrijker dan je misschien denkt. Als je dit test, zal het wat duidelijker worden welke kleuren wel en niet werken voor jouw bezoekers en website.

Dichtheid

Wat is de dichtheid van de advertenties op je website? We hebben het eerder al gehad over dat advertenties elkaar kunnen verdunnen. Maar ook dat een hoog volume niet direct betekent dat je meer geld zult verdienen. Dit is dus wel een belangrijke factor om naar te kijken. Zorg dat je genoeg overzicht op je website hebt, en dat de dichtheid van de advertenties niet te hoog is.

Tools voor het testen van advertenties

Daarnaast zijn er veel verschillende tools die je kunt gebruiken om advertenties te A/B-testen. Hieronder staan de meest populaire tools.

Google Optimize

Als je een eenvoudige tool wilt om A/B-tests uit te voeren, is Google Optimize prima geschikt. Het grootste voordeel is dat deze tool gratis is. Het enige nadeel is dat je wel alles handmatig moet invoeren, en dit kan soms eeuwigheid duren. Maar je kunt wel makkelijk via Google Optimize je Google Analytics account verbinden. Zo kun je de informatie makkelijk overnemen voor elk experiment dat je wilt uitvoeren via A/B-tests. Let wel op dat je met Google Optimize maximaal 3 doelen per experiment kan hebben. Maar de tool is zeker geschikt als je begint met A/B-testen van verschillende advertenties.

Optimizely

Optimizely een erg bekend platform wanneer het aankomt op A/B-testen van advertenties. Het is in veel opzichten hetzelfde als Google Optimize, maar iets uitgebreider. Een groot verschil is dat je met Optimizely geen limiet hebt van het aantal doelen dat je per experiment kunt hebben. Bij beide programma’s kan je gebruik maken van multivariate testen. Alleen Optimizely heeft meer aanvullende functies zoals bijvoorbeeld heathmapping.

Ezoic

Naast Google Optimize, en Optimizely is er ook Ezoic. Dit is een ander bekend advertentie-optimalisatie platform en deze maakt ook gebruik van multivariate testen. Het is een goede tool omdat je hiermee de advertentie-ervaring kunt aanpassen op basis van de behoeften van je gebruikers. Dit kan helpen om effectiever inkomsten te genereren met verkeer naar je website.

Zo kun je Ezoic gebruiken om geautomatiseerde advertentietests uit te voeren. De software maakt gebruik van artificial intelligence (AI) en machine learning. Beiden helpen advertenties te optimaliseren. Beslissingen worden genomen op basis van miljarden gegevens. Dit is vele malen effectiever dat wat je alleen zou kunnen bereiken.

Het automatiseren van testen bespaart je veel tijd, die je zo ergens anders aan kunt besteden. Daarnaast kan je snel binnen enkele minuten duizenden variabelen testen. Terwijl als dit handmatig zou moeten, zou het een eeuwigheid duren.

Al met al, is Ezoic niet alleen goed voor je inkomsten, maar het helpt je ook om je gebruikerservaring voor elke bezoeker te optimaliseren. Als je display-advertenties de gebruikerservaring op uw website vermindert haalt Ezoic de advertentie automatisch van de pagina. Het optimaliseren van de gebruikerservaring zorgt ervoor dat bezoekers langer op je website blijven.

Conclusie

Er zijn verschillende strategieën om inkomsten te genereren met je website. Tegenwoordig zijn er veel verschillende soorten advertenties die voor jouw website kunnen werken. Daarnaast is het wel belangrijk dat je rekening houdt met je gebruikers. Maar ook dat het niet ten koste van gaat van de gebruikerservaring op jouw website. Als jij je website wilt optimaliseren is het belangrijk om te weten wat wel en niet werkt. Weten is namelijk meten.

Er zijn verschillende soorten tools waarbij je A/B-testen kunt uitvoeren zoals Google Optimize, Optimizely en Ezoic. Deze programma’s helpen je om precies te testen wat wel en niet werkt voor jou website. En zo helpen deze jou om meer inkomsten te genereren. Denk goed na over je strategie voordat je advertenties plaatst op je website. Probeer vooral je bezoekers een unieke ervaring te geven door advertenties en content te presenteren die zij ook daadwerkelijk willen zien. Het gaat om de gebruikerservaring van je bezoekers. Deze moet je gebruiken om meer inkomsten te generen op je website. Daarom is het van belang dat je rekening houdt met je bezoekers want zij moeten zorgen voor jouw inkomsten.

Heeft dit jouw interesse gewekt over het optimaliseren van je website? Wil je meer tips en tricks om meer inkomsten te genereren met je website zonder dat het ten koste gaat van de gebruikerservaring? Laat gerust een bericht achter in de reacties, en volg ons op social media!

 

Lees ook:

 

 

3 Replies to “Inkomsten genereren met je website: Hoe optimaliseer je de gebruikerservaring?”

  1. Wat een interessant artikel, Jelmer! Ik weet nu verschillende soorten manieren waarmee ik geld kan verdienen met mijn website en hoe ik de gebruikerservaring van advertenties kan testen! Dit geeft me wat meer inzicht, bedankt 🙂

  2. Beste Jelmer, bedankt voor deze informatie! Ik ben een opstartend bedrijf en kan hier heel erg veel van leren! Dit is een erg goede blog waar je ook makkelijk doorheen leest.

  3. Erg informatieve blog! Ik ben als zelfstandig ondernemer altijd opzoek naar nieuwe kansen en dit helpt mij zeker verder op weg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *