Influencer marketing voor ondernemers

Wat is influencer marketing en is het iets voor jouw onderneming?

Is influencer marketing ook iets voor mij? Dat lijkt de vraag te zijn die iedereen zich tegenwoordig stelt. Hoewel het kan lijken alsof iedereen die een foto maakt van zijn zondagse ontbijt en dit deelt online een influencer is. Alleen is dit niet het geval. Het is ook gemakkelijk om aan te nemen dat iedereen met voldoende volgers op sociale media een influencer is. Maar dat is ook niet helemaal waar, hoewel het meestal wel bij de titel hoort.

Wat is een influencer

Een influencer of ook wel een marketingbeïnvloeder genoemd is een persoon die de aankoopbeslissingen van een persoon effectief kan beïnvloeden. Influencers zijn over het algemeen zeer goed geïnformeerd en geloofwaardig binnen hun doelgroep. En gaan zeer actief in gesprek met haar leden. Neem bijvoorbeeld de nederlandse visagiste Nikkie De Jager (@Nikkietutorials). Ze deelt waardevolle technieken en indrukwekkende werken van haar vak. Waardoor ze nu de enorme 12,4 miljoen Instagram-volgers heeft.

Wat maakt deze influencers populair?

Wat deze social media-sterren effectief maakt, is dat ze zichzelf in wezen hebben ingebouwd in hun eigen onafhankelijke merk. Dit is een merk dat oprecht en herkenbaar aanvoelt voor hun volgers. Dit is ook het gevoel dat je wil geven aan je klanten. Dus wanneer ze andere merken of jou merk promoten, zullen hun volgers waarschijnlijk hun aanbevelingen vertrouwen.

Ze hebben ook hun best gedaan om te leren en een autoriteit te worden over een bepaald onderwerp. Het is dat soort expertise dat ze verder lanceert dan een andere traditionele advertentie. In plaats daarvan hebben ze zichzelf opgebouwd tot onafhankelijke, herkenbare eigen merken. Vervolgens gebruiken ze dat platform om andere merken te promoten die aansluiten bij hun waarden en visie.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een samenwerking tussen jezelf en iemand die je publiek volgt op social media en hun mening respecteert. Maar er is eigenlijk veel meer dan dat. Ik ga je in mijn blog helpen hoe je deze populaire vorm van marketing kunt aanpakken.

Een van de moeilijkste dingen die een klein bedrijf kan doen, is voor het juiste publiek komen zonder meteen afgebrand te worden. De manier waarop mensen reageren op advertenties en ander promotiemateriaal is heel anders dan het ooit was. Waardoor het moeilijker wordt voor mensen om erachter te komen welke soorten marketing hen zullen helpen succes te behalen.

Dit is te wijten aan verschillende factoren:

Vanwege het aantal getoonde advertenties en de te grote bekendheid van marketingtrucs, wordt het steeds moeilijker om de aandacht van de consument te trekken. Dit maakt het moeilijk voor mensen die net zijn begonnen met ondernemen. Heb je als beginnende ondernemer moeite om je publiek effectief te bereiken, of wil je gewoon voorop blijven lopen. Dan wil je misschien naar influencer-marketing kijken.

Soorten influencers

Net zoals dat er verschillende markten zijn om op te adverteren, zijn er verschillende soorten influencers om mee samen te werken. Elk met hun eigen specialiteit en markt.

Beïnvloeders kunnen beroemdheden, journalisten en verslaggevers, bloggers en vloggers en andere soorten contentmakers zijn. Elk type heeft zijn eigen doelgroep en expertise. De omvang en aard van elk type moet worden overwogen bij het vinden van een influencer om mee samen te werken aan een campagne.

Als je net begint met influencer-marketing, kun je micro-influencers bekijken. In tegenstelling tot typische influencers, zijn ‘micro’s’ meestal gewone mensen die goed geïnformeerd zijn over een onderwerp. Vaak zijn ze ook niet zo duur als de grotere influencers . Ze kunnen worden gezien als meer herkenbaar dan influencers met een hoger profiel. Dit omdat ze wat meer gefocust zijn op een specifieke doelgroep.

Het aantal volgers dat moet worden gecategoriseerd als een micro-influencer is enorm discutabel. Sommigen zeggen minder dan 2.000 volgers, sommigen zeggen minimaal 3.000, en anderen beweren ergens tussen de 1.000-10.000 en 1.000-100.000 volgers. Je kunt dus voor jezelf invullen hoeveel volgers jij genoeg vind. Micro-influencers bewijzen dat je geen miljonair hoeft in te huren om je publiek effectief te bereiken.

Waar moet je op letten?

Houd er rekening mee dat wanneer je lager op het influencer-spectrum gaat inzetten, je voor jouw campagne streeft naar een ‘gewone persoon’ die spreekt met ‘gewone mensen’. Als je hogerop gaat, is de kans groter dat je product terecht komt bij branche-experts. Zoals CEO’s en beroemdheden maar hier komen ook de nodige kosten bij kijken.

Influencer marketing is  dus een samenwerkingscampagne tussen een influencer en een merk. De influencer gebruikt zijn bereik om de bekendheid van een merk of product te vergroten. Het is geweldig voor het opbouwen van een publiek, het genereren van leads, groeiende verkoop, betrokkenheid en klantloyaliteit.

Influencer-marketingcampagnes zijn er om de stijl van beide partijen weer te geven. De aantrekkingskracht van de campagne voor het publiek moet beide kanten op. Zowel voor volgers van de influencer die niet bekend zijn met het merk. Als voor de volgers van het merk die mogelijk niet bekend zijn met de influencer.

Al met al kan influencer marketing jou helpen bekendheid te geven aan jouw merk of product. Met de hulp van een goed geïnformeerde influencer groot of klein die zijn of haar doelgroep goed kent. Net als elke andere tool voor jouw bedrijf, is influencer marketing een andere manier om jouw doelgroep aan te spreken. Het is ook een van de snelst groeiende marketingtrends.

Statistieken en ontwikkelingen

Als je nog steeds niet zeker weet of je influencer marketing een kans moet geven, heb ik deze statistieken voor jou op een rijtje:

  • Minder is soms meer: ​​een onderzoek van Mediakix laat zien dat micro-influencers doorgaans meer engagement krijgen dan beroemdheden.
  • De industrie verliest geen kracht: Mediakix schat in dat de influencer-marketingindustrie het komende jaar $ 5 tot $ 10 miljard dollar zal bereiken.
  • Het is goedgekeurd door marketeers: Mediakix meldt dat 89% van de marketeers zegt dat de ROI van influencer marketing minstens zo goed of beter is dan andere methoden.
  • Maar het vinden van de juiste match is moeilijk: volgens Mediakix zegt 61% van de marketeers dat hun grootste uitdaging met influencer marketing het vinden van de beste influencer voor de campagnes is.

Met de laatste statistiek hierboven in gedachten. Is het belangrijk dat je de tijd neemt om de juiste influencer voor je campagne te vinden. Je wilt ervoor zorgen dat jouw doelen, doelgroep en verwachtingen van begin tot eind op elkaar zijn afgestemd. Maar dat is alleen voor wanneer je de beste influencer voor jou vindt. Ik snap dat je nu denkt maar hoe vind ik dan een goeie influencer. Daarvoor heb ik deze bronnen die je kan proberen:

Blogs en andere online publicaties

Als je op zoek bent naar een expert over een onderwerp, is het vinden van een schrijver of verslaggever binnen jouw branche een goede plek om te beginnen. Als je iemand in gedachten hebt, zorg er dan voor dat je onderzoek doet door de inhoud te lezen die ze hebben gepubliceerd.

Sociale media

Dit zou een relatief voor de hand liggende optie moeten zijn. Zelfs als je niet specifiek op zoek bent naar een influencer op sociale media, is de kans groot dat je kandidaat tot op zekere hoogte een social media-aanhang heeft. Hierdoor kun je zien hoe ze omgaan met hun volgers.

Een geweldige bron voor het vinden van een influencer op sociale media is je eigen publiek. Houd accounts bij die voortdurend worden genoemd en getagd in berichten of waarvan de berichten vaak worden gedeeld.

Zoeken naar een influencer op social media is simpel. Je kunt gewoon de zoekfunctie gebruiken. Het is een simpele tool en je zou zowel relevante inhoud als mensen moeten vinden door te zoeken naar trefwoorden en hashtags in je branche.

Zoekmachines

Als we denken aan zoekmachines denken we uiteraard aan Google.nl. Het klinkt misschien vreemd, maar het zoeken naar een influencer, vooral met jouw markt in het zoekvak (bijvoorbeeld ‘uw bedrijfssector’ + ‘influencer’) kan gunstige resultaten opleveren. Zelfs als het je naar een van de andere tools leidt om een ​​influencer te vinden. Het is moeilijk om fout te gaan met ’s werelds populairste zoekmachine google! Natuurlijk moet je ook aanvullend onderzoek doen naar je influencer als je een hit krijgt. Dit om er zeker van te zijn dat ze in lijn zijn met je waarden en een goede algehele fit zijn voor waar jij als merk voor staat.

Online influencer-software

Nu de groei van influencer marketing toeneemt, is het niet verwonderlijk dat er gespecialiseerde diensten zijn voor het vinden van influencers. Een van de meest populaire sites hiervoor is BuzzSumo. Hiermee kun je influencers vinden op onderwerp of locatie en deze vervolgens analyseren op autoriteit, invloed en betrokkenheid.

Influencer-marketingbedrijven

Als je het budget hebt maar niet de tijd hebt, is het inhuren van een bureau een andere route die je kunt nemen. Hoewel je misschien niet zoveel over het proces leert als wanneer je het zelf zou doen. Toch kunnen bureaus je helpen om je doelen te bereiken en de juiste influencer te vinden. Van het identificeren van influencers tot het beheren van je netwerken en het bedenken van een complete sociale strategie, alles word voor je gedaan.

Tot slot heeft Google in 2018 een enquête gehouden. De techgigant meldde dat er meer dan 60.000 zoekopdrachten zijn voor de term: ‘influencer marketing’.

In dit onderzoek gaven Google-experts ook aan dat 92% van de respondenten rekening houdt met de mening van een influencer voordat ze producten kopen. Deze statistieken zijn een sterke indicator van het algehele belang van influencer-marketing en waarom ook jij moet beginnen met investeren in deze speciale snel groeiende vorm van marketing.

Nu je weet wat influencer marketing is en of het bij jou past kan jij aan de slag met jouw eigen influencer marketing campagne. Bedankt voor het lezen en veel succes op jou weg naar succes

2 Replies to “Influencer marketing voor ondernemers”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *